Projekt sa predĺžil aj predražil.
Medzi Bánovcami nad Ondavou a Humenným sa skončila elektrifikácia železničnej trate. Minister dopravy Jozef Ráž vyhlásil, že vlaky budú na nej budú premávať od 14. decembra. Modernizácia železničnej trate na Zemplíne za 221 miliónov eur, ktorá bola financovaná z Plánu obnovy, sa začala v máji 2023. Vzhľadom na to, že vlaky nepremávali na trati, cestujúci museli využívať náhradnú autobusovú dopravu, čo sa však o niekoľko dní skončí.
„Máme tu novú modernú trať, plne elektrifikovanú, s maximálnou rýchlosťou 120 kilometrov za hodinu. To, že sa zrušilo prepriahanie vlakov na tejto trati, výrazne zrýchli cestu do práce či domov. Teším sa a od nedele (14.12.) verím, že sa budú tešiť aj všetci obyvatelia tohto regiónu,“ povedal Ráž.
Pred výlukou využívalo trať zhruba milión cestujúcich. Generálna riaditeľka Železničnej spoločnosti Slovensko Ivana Piňosová uviedla, že cieľom je, aby sa ľudia vrátili do vlakov, keďže počas výluky mali k dispozícii iné druhy dopravy:
„Vďaka modernizácii trate medzi Bánovcami nad Ondavou a Humenným sa na linke Košice – Humenné rozšíri ponuka spojov na 20 vlakov denne, pričom v rannej špičke budú jazdiť v hodinovom intervale. Cestujúci budú mať navyše pohodlné prestupy v Košiciach na vlaky do Bratislavy a v Humennom na spoje smerom na Medzilaborce či Stakčín.“
Projekt mal byť pôvodne ukončený do 30. júla. Termín sa napokon predĺžil do 13. decembra kvôli nevyhnutným stavebným úpravám na mostoch a zisteným geologickým okolnostiam. Súčasťou projektu bola aj rekonštrukcia železničného zvršku a spodku v úseku Bánovce nad Ondavou – Strážske, modernizácia staničného zabezpečovacieho zariadenia v Michalovciach, elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné a ďalšie súvisiace práce.
„Stavba zahŕňala nielen elektrifikáciu 33,5 kilometra trate, ale aj komplexnú rekonštrukciu železničného zvršku a spodku, modernizáciu staníc, výmenu výhybiek, obnovu mostov, priepustov a zabezpečovacích zariadení. Zvýšenie traťovej rýchlosti na 120 kilometrov za hodinu znamená nižšie náklady a bezpečnejšiu prevádzku,“ skonštatoval námestník generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky pre rozvoj a informatiku Jozef Veselka.
V rámci modernizácie sa zrealizovali aj rozsiahle práce na mostoch, priecestiach, priecestných zabezpečovacích zariadeniach, výhybkách, trakčných meniarňach či informačných systémoch. V železničných staniciach Humenné a Michalovce vznikli nové bezbariérové a mimoúrovňové prístupy na nástupištia vrátane podchodov, osvetlenia, informačných systémov či prvkov pre slabozrakých a imobilných cestujúcich. Projekt mal pôvodne stáť viac ako 216 miliónov eur bez DPH, ale jeho aktuálna zmluvná hodnota je vyše 221 miliónov eur. Doposiaľ bolo uhradených približne 195 miliónov bez DPH, pričom viac ako 185 miliónov eur je financovaných z prostriedkov Európskej únie a takmer 10 miliónov eur zo štátneho rozpočtu.
Zdroj: TASR

