V pláne je oprava dvoch mostov.
Prevažná časť rekonštrukcie Cesty slobody vo Vysokých Tatrách je hotová. Stavbári na budúci rok dokončia dva mosty. Práce, ktoré sa realizovali naviac, mierne navýšili rozpočet. Prešovský samosprávny kraj (PSK) to financoval z Integrovaného regionálneho operačného programu.
„Je to najväčší projekt v rámci podmienok Správy a údržby ciest (SaÚC) PSK, je mimoriadny, pretože cesta II/537 – Tatranská magistrála je nosná dopravná tepna, je v Tatranskom národnom parku, v dotyku s Tatranskou elektrickou železnicou, sú tu vodné toky, rokliny, takže zhotovitelia pracovali v náročnom teréne,“ povedal riaditeľ projektu Vysoké Tatry Jozef Fabian.
Šesť stavebných úsekov je takmer hotových, v pláne je inštalácia zábradlí, zvodidiel a úprava terénu. Fabian pripomenul, že celkovo sa obnovilo zhruba 43 kilometrov ciest:
„Mali sme tu zmeny technologických riešení a s tým spojené práce naviac. V rámci celého projektu rátame s navýšením rozpočtu o tri milióny eur.“
Obnova tejto dopravnej tepny stojí približne 45 miliónov eur. Predseda PSK Milan Majerský tvrdí, že sú to dobre investované peniaze:
„Verím, že najbližších 50 rokov tu už nebude potrebná ďalšia investícia. Aj vzhľadom na kvalitu materiálov a technologické prevedenie myslím si, že táto cesta vydrží ešte dlhšie.“
Počas najsilnejších dní pracovalo na stavbe 500 robotníkov, pričom v priemere ich bolo 350. Obnova prvého úseku sa začala v auguste minulého roka, v súčasnosti sú na celej trase položené konštrukčné vrstvy. Projekt mal pôvodne trvať päť rokov, zhotoviteľom sa to však podarí za tri roky, keďže ukončenie poslednej etapy je naplánované na september 2024.
Premávku regulovalo 21 semaforov. Fabian uviedol, že vodiči v súčasnosti prejdú celú cestu takmer bez obmedzení:
„Pracovalo sa na 50 rôznych miestach, všetko sa to podarilo zrealizovať len vďaka ľuďom a piatim silným zhotoviteľom, ktorí mali ľudský aj strojný a technologický potenciál. Spolupráca so štátnou správou, samosprávou a políciou bola taktiež ukážková.“
Dva najväčšie mosty za Vyšnými Hágmi a pri Tatranskej Polianke boli po diagnostike v zlom stave. Z tohto dôvodu sa budú na budúci rok rekonštruovať. Fabian dodal, že postup prác sa v porovnaní s pôvodným projektovým zámerom zmenil:
„Ostáva nám tu aj sanácia spodnej časti, opory, piliere, spodná podhľadová časť, vydláždenie, to sú všetko záležitosti, ktoré môžeme robiť ďalej a nenarušia premávku.“
Zdroj: TASR