Majetkovo-právna príprava projektu si vyžiada milióny eur.
Na cestách pod Tatrami denne dochádza k viacerým dopravným kolíziám či obmedzeniam. Najmä v okolí Kežmarku sa tvoria kolóny, ktoré vodičov zdržia aj desiatky minút. K zlepšeniu situácie by prispela výstavba obchvatu, na ktorý Kežmarčania podľa primátora Jána Ferenčáka čakajú viac ako 20 rokov:
„Dnes prechádza cez mesto viac ako 20-tisíc vozidiel denne. Nie sú to len osobné autá, sú to hlavne kamióny, pretože v rámci Kežmarku je niekoľko významných podnikov a máme tu aj priemyselný park, kde prichádza denne množstvo dodávok, ktoré aj hotové výrobky odvážajú do celej Európy.“
Eliminácia dopravných kolón počas rannej a poobedňajšej špičky zlepší priechodnosť ulíc a skráti čas potrebný na presun po meste. Menej vyťažené križovatky a nižšia hustota dopravy prispejú k zníženiu hluku a prašnosti na uliciach v blízkosti hlavnej cesty. Radnica očakáva aj pokles počtu dopravných nehôd, čím sa zvýši bezpečnosť chodcov či cyklistov. Ferenčák poukázal na to, že obchvat bude dôležitou spojnicou smerom do Poľska:
„Tým nielenže sa odľahčí doprava v rámci mesta, kde zápchy trvajú aj 30 – 40 minút, na druhej strane sa nám zlepší aj životné prostredie, to znamená, občania mesta nebudú musieť dýchať splodiny týchto áut, ktoré musia cez mesto Kežmarok prejsť.“
Nový obchvat by mal odľahčiť mesto o približne 6000 vozidiel denne a prevziať zhruba 30 percent dopravy. Hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC) Jana Lukáčová pre Rádio Košice uviedla, že to nebude len tranzit, keďže časť bude tvoriť vnútromestská doprava, ktorá využije križovatky napojené na obchvat mesta:
„SSC rieši obchvat cesty I/66 v dvoch úsekoch: 1. úsek Veľká Lomnica – Huncovce, 2. úsek Huncovce – Kežmarok. Prvý úsek je celý plánovaný ako štvorpruhová komunikácia. Druhý úsek je plánovaný ako dvojpruhová komunikácia, okrem jeho začiatku v dĺžke približne 500 metrov, ktorý súvisí s mostným objektom v križovatke a prepojením s prvým úsekom.“
Z dopravných údajov, modelu a prognózy vyplýva, že pre tento obchvat postačuje dvojpruhová cesta, keďže Kežmarok je najčastejším zdrojom a cieľom dopravy. Lukáčová dodala, že v súčasnosti sa spracováva dokumentácia na stavebné povolenie:
„Ak budú alokované finančné prostriedky, kde je zdrojom štátny rozpočet, možno predpokladať, že vlastnícke alebo iné právo k všetkým pozemkom by SSC nadobudla do troch rokov od dodania geometrických plánov. Harmonogram prípravy závisí od pridelenia financií. Ak bude zabezpečené financovanie, začiatok výstavby predpokladáme po roku 2030.“
V najbližších rokoch je potrebné zabezpečiť majetkovo-právnu prípravu oboch úsekov, ktorá bude stáť 35 miliónov eur vrátane výkupu pozemkov.