Vodiči majú k dispozícii ďalší úsek severného obchvatu Prešova a tunel Bikoš

PrešovSpravodajstvo

Aktualizované 21.55 hod.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dnes odovzdala vodičom do užívania nový úsek R4 Prešov, severný obchvat – I. etapa, ktorého výstavba sa začala v lete 2019. Zároveň sa uskutočnilo poklepanie základného kameňa výstavby úseku R4 – Prešov – severný obchvat, II. etapa s tunelom Okruhliak, ktorý má byť dokončený v roku 2027.

„Bolo to náročné dielo, 4,3 kilometra diaľnice a niečo viac ako kilometer tunela. Takmer kilometer mosta a preložka potoka v rozsahu jedného kilometra. Technické riešenie v podobe krásnych monolitických klenieb. Veľa individuálnych riešení, ktoré boli ušité na mieru priamo pre tento projekt,“ vyhlásil predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav  SK Jiří Skuhra.

„Dnes sme otvorili severný obchvat Prešova, ale dôležité je, že tu stojím s pánom ministrom dopravy Pavlom Lančaričom a že sa pokračuje kontinuálne. Poklepali sme základný kameň ďalšieho desaťkilometrového úseku. Je veľmi dôležité, aby sme to riešili cez PPP projekt, lebo to je najrýchlejšia možnosť, aby sme to zadali jednému zhotoviteľovi, aby to vedel vybudovať za štyri roky. Je potrebné dobehnúť sklz, ktorý Slovensko má, čo sa týka Via Carpatia, aby sme ju vedeli otvárať v roku 2030,“ reagoval predseda parlamentu Boris Kollár.

„Dokázali sme dodržať slovo a v rámci programového vyhlásenia vlády sme chceli dokončiť tento úsek, čo sa aj podarilo. Či už to bude moja nástupkyňa, alebo nástupca, verím, že sa veľmi zdarne a úspešne chopí toho ďalšieho úseku. Zmluvy sú podpísané všetky, všetky dokumenty sú pripravené, teraz treba vysúkať rukávy a treba stavať,“ povedal minister dopravy Pavol Lančarič.

Projekt bol vyčíslený na 143 miliónov eur, pričom bol navýšený o zhruba 4 milióny eur. Generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko tvrdí, že sú to vyvolané investície a predraženie nebolo podľa neho extrémne. Nový obchvat meria 4,3 kilometra a vodičom ušetrí desať minút jazdy. Predpokladaná intenzita dopravy za 24 hodín je 15-tisíc áut. Jeho súčasťou je aj tunel Bikoš s dĺžkou 1,15 kilometra. NDS upozorňuje vodičov, že úsek je spoplatnený a potrebujú si zakúpiť elektronickú diaľničnú známku.

Plánovaný úsek severného obchvatu Prešova bude merať 10,2 kilometra a bude zahrňovať 12 mostov, jednu mimoúrovňovú križovatku, 1,8 kilometra dlhý tunel Okruhliak a vodičom ušetrí desať minút jazdy. Táto fáza projektu bola vyčíslená na 337,74 milióna eur bez DPH.

„Okolie stavby bude ochránené protihlukovými stenami v celkovej dĺžke 1,5 kilometra. Tak ako na každej stavbe tohto typu je objektom na kritickej ceste tunel, takže celá doba výstavby sa odvíja od realizácie tunela. V tomto silnom združení je záruka, že stavba bude zrealizovaná včas,“ skonštatoval generálny riaditeľ spoločnosti Eurovia SK Róbert Šinály.

V pláne je aj vybudovanie rýchlostnej cesty R4 po hranicu s Poľskom vo Vyšnom Komárniku. Jacko dodal, že táto cesta by mala byť súčasťou medzinárodnej siete Via Carpatia:

„Keď sa všetko dobre podarí, tak to bude ukončené v roku 2030.“

 

Zdroj: TASR

 

Komentáre