Vodiči prešovskej SAD vyhlásili štrajkovú pohotovosť

PrešovSpravodajstvo

Od zamestnávateľa požadujú zvýšenie hodinovej mzdy.

Vodiči SAD Prešov v stredu (16.5.) vstúpili do štrajkovej pohotovosti. Dôvodom je nespokojnosť s priebehom kolektívneho vyjednávania. Vodiči požadujú od svojho zamestnávateľa zvýšiť tarifnú mzdu z 3,10 eur na hodinu na 3,20 eur na hodinu. Zamestnávateľ ale k navýšeniu pristúpiť nechce.

„Kolektívni vyjednávači vyjednávajú podnikovú kolektívnu zmluvu od januára 2018, zasekli sme sa na takom paradoxe, kedy odborári požadujeme presun desať centov z nadtarifnej zložky mzdy do tej tarifnej zložky mzdy, čiže chceli sme svojím spôsobom zvýšiť istotu mzdy pre zamestnanca vo výške nejakých 16 eur v hrubom,“ vysvetlil člen predsedníctva Odborového zväzu (OZ) KOVO Jozef Balica.

Na navýšení mzdy sa podľa neho zamestnanci ani po piatich rokovaniach od začiatku roka so zamestnávateľom nedohodli. Prečo, si nevedia vysvetliť.

„Ja som už vo firme 35 rokov, ale ešte sme v takej situácií neboli, aby sme sa nedohodli. Boli sme za zamestnávateľom, no neviem, prečo nechcú tých desať centov presunúť z pohyblivej zložky mzdy do tarify. Nemali sme to vysvetlené prečo, jedno bolo povedané, že maximum je 3,10 eur,“ priblížil situáciu odborár z prešovskej SAD Pavol Kreitler.

Foto
V prípade, že sa vodiči so zamestnávateľom nedohodnú na zvýšení tarifnej mzdy, môže dôjsť k ostrému štrajku

Riaditeľ SAD: Prémia je motiváciou

Podľa generálneho riaditeľa SAD Prešov Jozefa Kičuru, ktorý je zároveň aj poslancom Prešovského samosprávneho kraja ešte stále prebiehajú rokovania medzi dopravcom a odborármi. Tarifnú mzdu je spoločnosť ochotná zvýšiť, avšak za istých podmienok. Kičura tvrdí, že presun z nadstavbovej zložky do tarifnej zložky trošku znemožní riadenie firmy.

„Keď nebude prémiová zložka taká, za ktorú by si vodič uvedomoval, že musí robiť svoju prácu kvalitne. Tie prémie vnímam ako inšpiráciu pre vodičov a páku firmy, ako spĺňať kritériá, ktoré na nás má Vyšší územný celok na zabezpečenie kvalitnej dopravy,“ uviedol Kičura. Zároveň dodal, že verí, že k dohode nakoniec dôjde.

„Ja verím, stále sme sa dohodli, tak verím aj v tomto prípade, že sa dohodneme a hlavne chcem apelovať na zdravý rozum, v prípade, že dôjde k štrajku, nesplníme podmienky zmluvy s Vyšším územným celkom, čiže aj Vyšší územný celok má potom možnosť vypovedať zmluvu s nami ako s dopravcom, keďže nedokážeme zabezpečiť dopravu.“

Foto
Zľava: predseda odborovej organizácie SAD Prešov, prevádzka Bardejov, Jozef Želinský, člen predsedníctva Odborového zväzu KOVO Jozef Balica a odborár SAD Prešov Pavol Kreitler

Odborári: Ak nedôjde k dohode, bude ostrý štrajk

Ako uviedol predseda odborovej organizácie SAD Prešov, prevádzka Bardejov, Jozef Želinský, kolektívna zmluva skončila koncom minulého roka. Doteraz sa so zamestnávateľom dohodli len na navýšení priemernej mzdy o osem percent, teda šesť percent plus dve percentá pri dosiahnutí plánovaného hospodárskeho výsledku.

Vodiči na východe majú pritom najnižšiu mzdu na Slovensku. V Prešove zarobí vodič autobusu v priemere 835 eur v hrubom, čo predstavuje asi 650 eurový čistý mesačný zárobok. V práci pritom začínajú o 5.00 hod a končia zvyčajne okolo 18.00-19.00 hod.

Aktuálna situácia sa dotýka približne 250 prešovských vodičov, vrátane prevádzky v Bardejove. Odborári už požiadali aj ministerstvo práce sociálnych vecí a rodiny o pridelenie sprostredkovateľa. V prípade, že by k dohode medzi vodičmi a zamestnávateľom nedošlo, sú podľa Balicu dve možnosti. Buď sa odborári obrátia na rozhodcu alebo vyhlásia ostrý štrajk. Ako doplnil Želinský, cieľom ale nie je štrajk, ale dospieť k dohode.

 

Autorka: LEA HEILOVÁ

Komentáre