Voľby 2022: Aj kandidáti na primátora Kežmarku odpovedali na otázky Redakcie Spravodajstva Rádia Košice

VýchodArchívVoľby 2022

Týkali sa dopravy, eurofondov či najväčších problémov samosprávy.

K volebným schránkam o pár dní pristúpia aj Kežmarčania, ktorí si zvolia nielen nové zloženie mestského zastupiteľstva, ale aj primátora. O túto funkciu má záujem päť kandidátov, ktorým sme položili niekoľko otázok týkajúcich sa dopravy, eurofondov či najväčších problémov samosprávy.

Foto
K volebným schránkam pristúpia aj Kežmarčania / TASR

Pavol Fejerčák, Ing., 61 r., vedúci strediska, Starostovia a nezávislí kandidáti

Kandidát na primátora mesta Kežmarok Pavol Fejerčák nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.

Ján Ferenčák, PhDr., Mgr., MBA, 48 r., primátor mesta, Hlas – sociálna demokracia, Smer – sociálna demokracia, Slovenská národná strana

Kandidát na primátora mesta Kežmarok Ján Ferenčák nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.

Karol Gurka, Ing., 50 r., podnikateľ, nezávislý kandidát

Kandidát na primátora mesta Kežmarok Karol Gurka nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.

Tomáš Šimoňák, Mgr., 38 r., učiteľ, Kresťanskodemokratické hnutie

1. Ako by ste chceli skvalitniť dopravnú infraštruktúru vo vašom meste?

Otázku by sme rozdelili na parkovanie, cesty a chodníky, dopravné značenie. V súvislosti s parkovaním je potrebné hľadať komplexnú cestu riešenia parkovania – nie jednotlivo podľa ulíc, ale vo väčších logických celkoch – napr. sídlisko Sever a Juh. V rámci ciest a chodníkov riešiť dobudovanie najviac zanedbaných úsekov vrátane vodozádržných opatrení. Dôležitá je aj samotná údržba, pretože nečistené cesty a ulice od kamienkov poškodzujú novovybudované alebo opravené komunikácie, čo neprispieva k efektívnosti uskutočnených opráv a rekonštrukcií a musia sa pravidelne opakovať. V neposlednom rade ide o dopravné značenie, pretože v mnohých prípadoch máme problém s osadením značiek pre ZŤP, zjedosmernením ulíc, kde je frekvencia áut pomerne vysoká.

2. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy a na čo by ste ich využili?

Samotné využitie eurofondov by malo byť zamerané na to, čo ľudia skutočne potrebujú a nielen na to, aby sa fondy čerpali. Príkladom je regionálna tržnica, ku ktorej sa na zasadnutiach mestského zastupiteľstva dohaduje, či vôbec niekto chce ísť do nájmu, alebo nie. To malo byť jasné už pred podaním žiadosti, či je o to záujem. Inak staviame iba budovy bez duše a ducha tejto lokality. Pôjdeme do nového obdobia a tomu by sme mali prispôsobiť aj projektové zámery v meste, aby sme boli pripravení na nové možnosti.

3. Čo považujete za najväčší problém vo vašom meste a ako by ste ho riešili?

Ak by sme hovorili o finančnom probléme, tak bezpochyby je to súdny spor s bývalým prevádzkovateľom nemocnice. Ak hovoríme o ľuďoch, tak v tom prípade je najväčším problémom nedôvera v politikov, ľahostajnosť mesta k problémom ľudí a nerealizácia podnetov zo strany obyvateľov od drobných vecí po tie väčšie. Kežmarčania ako najväčší problém v meste vnímajú neopravený most pri Lidli a potom je to parkovanie, chodníky, kosenie, žltá voda vo vodovodoch a všeobecný strach z toho, čo sa bude nasledujúce mesiace diať v súvislosti s cenami energií. Chceli by sme sa zamerať na problémy ľudí a tie drobné vyriešiť systémovými zmenami. Určite nechceme rozhodnúť od stola, ale pripravíme návrhy a prednesieme ich v jednotlivých lokalitách obyvateľom, kde urobíme spoločné kompromisné rozhodnutie.

4. Ako by ste eliminovali problém s neprispôsobivými občanmi?

Otázka na neprispôsobivých občanov je zložitou témou a ktokoľvek s riešením je vítaný. Naším spoločným cieľom je vytvorenie takého priestoru, ktorý by dal možnosť všetkým byť nápomocný v meste. Ak nebudú javiť záujem, musíme zvážiť aj represívne možnosti, ktoré máme k dispozícii. Určite chceme dať priestor všetkým – aby dostali možnosť vybrať si, hoci to nie je jednoduché. Riešením je sčasti aj vzdelávanie, ale aj aktívna komunikácia vo vzťahu k neprispôsobivým. Predovšetkým nájsť ľudí, ktorí kedysi patrili do tejto sociálnej skupiny a pomocou druhých sa dokázali začleniť do bežného života. Príklady vždy priťahovali a aj priťahovať budú.

5. Kde vidíte mesto v roku 2026?

Mesto – to sú ľudia. My ho tvoríme a veríme, že spokojnosť v meste bude rásť. Bývanie, ale aj priestor pre spoločenský život bude širší, ako je tomu doteraz. Chceli by sme mať kultúrny stánok, efektívne využívané námestie – lákavé na prvý pohľad. No najmä veríme tomu, že dokážeme ďalšími krokmi ľudí presvedčiť, že aktivita v meste je vítaná a môže veľa vecí zmeniť. Mesto, v ktorom žiť – znamená žiť v zdravom zelenom prostredí, ktoré je kotvou pre sociálne starších a slabších, životom pre rodiny s deťmi a lákadlom pre pracujúcich a hľadajúcich svoje zamestnanie.

Vladimír Škára, Ing., 60 r., prednosta, nezávislý kandidát

1. Ako by ste chceli skvalitniť dopravnú infraštruktúru vo vašom meste?

Dopravná infraštruktúra v meste potrebuje výrazné zlepšenie hlavne v oblastii statickej dopravy, t.z. dobudovania parkovných miest príp. parkovných domov na vybraných lokalitách mesta – ale až po predchádzajúcej verejnej diskusii s občanmi, resp. odbornými entitami v tejto oblasti. Zároveň intenzívne spolupracovať na urýchlenom zrealizovaní plánovaného obchvatu mesta Kežmarok s Ministerstvom dopravy a výstavby SR a tiež SSC Košice. Z pozície prednostu Okresného úradu Kežmarok od môjho nástupu v roku 2020 až dodnes intenzívne spolupracujeme aj s poslancami NR SR v tejto oblasti.

2. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre vaše mesto a na čo by ste ich využili?

Eurofondy by bolo možné čerpať efektívnejšie aj na základe transparentnejšieho verejného obstarávania a vyhlasovania verejných súťaží. Taktiež zvýšiť kontrolu vykonaných prác zo strany dodávateľov, pretože mnohokrát zrealizované práce nezodpovedajú požadovaným štandardom kvality a sú potrebné opätovné zásahy zo strany investora na ich korekcie. Využité by mali byť hlavne na dobudovanie kanalizačných sietí, ktoré nie sú, žiaľ, k dispozícii vo všetkých častiach mesta, zlepšenie podmienok odpadového hospodárstva, opätovné obnovenie chýbajúcej zelene, zlepšenie celkovej infraštruktúry v oblasti bývania, ciest, chodníkov a občianskej vybavenosti.

3. Čo považujete za najväčší problém vo vašom meste a ako by ste ho riešili?

Za najväčší problém považujem nedostatok nájomných bytov pre obyvateľov mesta – hlavne pre mladé začínajúce rodiny s deťmi, nedostatok parkovných miest – teda problémy so statickou dopravou, vysoká nezamestnanosť – riešením je navýšenie poskytovania úverov cez ŠFRB, efektívnejšie čerpanie zdrojov z EÚ, intenzívnejšia spolupráca s lokálnymi a okolitými subjektmi v oblasti cestovného ruchu. Taktiež už je ťažko akceptovateľné súčasné vedenie mesta, ktoré je značne autokratické, netransparentné a neefektívne – riešením sú nadchádzajúce komunálne voľby a následná zmena na poste primátora a poslaneckého zboru.

4. Ako by ste eliminovali problém s neprispôsobivými občanmi vo vašom meste?

Tento dlhodobý problém v meste je možné sčasti riešiť častejšími kontrolami zo strany mestskej a tiež štátnej polície na frekventovaných miestach mesta, optimálne riešenie je prijať legislatívne opatrenia na možnosť prísnejších postupov voči zvyšujúcej sa agresivite populácie pochádzajúcej z radov neprispôsobivých občanov, posilniť personálny stav štátnych policajtov v okrese Kežmarok, kde je jedna z najvyšších kriminalít v rámci Slovenska.

5. Kde vidíte mesto v roku 2026?

Mesto o štyri roky – teda v roku 2026 by mohlo v prípade správneho výsledku komunálnych a tiež župných volieb zaujať významnejšie postavenie aj v oblasti cestovného ruchu, zníženia nezamestnanosti, ktorá je dlhodobo v prvej trojke v rámci celého Slovenska, keďže okres Kežmarok patrí podľa zákona medzi najmenej rozvinuté okresy, a to možným prílevom nových investícií. V prípade výstavby nových nájomných bytov a nových pracovných príležitostí by mohlo dôjsť k nárastu počtu obyvateľov, a tým vyššiemu prídelu tzv. podielových daní zo št. rozpočtu, a tým pádom aj k možnému navýšeniu plánovaných investičných akcií pre ďalší a moderný rozvoj mesta.

Všetkých kandidátov sme oslovili prostredníctvom kontaktov voľne dostupných na internete. Položili sme im rovnaké otázky a na vyplnenie mali rovnako dlhý čas.

Komentáre