Voľby 2022: Ako by kandidáti na predsedu KSK riešili dopravu, eurofondy či odliv mozgov?

VýchodArchívVoľby 2022

Uchádzači o post košického župana odpovedali na otázky Redakcie spravodajstva Rádia Košice.

V poslednú októbrovú sobotu pristúpime k urnám a odovzdáme hlas svojim favoritom nielen vo voľbách do orgánov obcí, ale aj vo voľbách do orgánov samosprávnych krajov. Na čelo košickej župy sa chce dostať dvanásť kandidátov, ktorým Redakcia spravodajstva Rádia Košice položila niekoľko otázok.

Foto
Na čelo košickej župy sa chce dostať dvanásť kandidátov / TV KOŠICE

Juraj Ďurove, doc. Ing., CSc., 73 r., odborný poradca, Košice – Západ, Socialisti.sk

1. Ako by ste dokázali skvalitniť dopravnú infraštruktúru vo vašom kraji?

Skvalitnením plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry a následne jeho dôslednou realizáciou. Pre oblasť diaľnic a rýchlostných ciest i výstavby potrebných tunelov /Dargov, Soroška, Košice/ tlačiť na vládu SR pre ich urýchlenú výstavbu, rovnako aktívne postupovať aj pre vybudovanie vysokorýchlostnej železničnej trate Košice - Poprad s jej predĺžením do Užhorodu a Budapešti, takto by sa zvýšil turistický „priemysel“ na celom východnom Slovensku.

2. Ako by ste chceli dosiahnuť progres najmenej rozvinutých regiónov vo vašom kraji?

Lepšou spoluprácou so starostami a občanmi týchto častí a aj preto motto môjho volebného programu je „základom rozvoja regiónu sú dobre fungujúce obce.“ Osobitne sa zamerať na tvorbu malých a stredných firiem /najmenej troch/ v každej obci kraja, pre výrobu domácich produktov s KSK visačkou „Áno, niečo aj odtiaľto,“ a dosiahnuť to s finančnou podporou EÚ fondov, bánk i KSK. 

3. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre váš kraj a na čo by ste ich využili?

Pomocou zapojenia domácich a zahraničných odborníkov = poradcov do tohto procesu s koncovým cieľom skvalitnenia života obyvateľov nášho regiónu. Zamerať sa na pokrokové ekologické a energetické systémy, napr. zamerať sa na vertikálne solárne kolektory, ktoré zaberajú menej pôdy, ale najmä sú obojstranne účinné /zvýšená účinnosť/ a tiež pôdu okolo nich je možné poľnohospodársky využiť /vypásaním alebo poľnohospodárskou produkciou a pod./ a panely sú samoočisťované prirodzeným dažďom.

4. Čo považujete za najväčší problém vo vašom kraji a ako by ste ho riešili?

Je to nízke finančné ohodnotenie jednotlivých pracovných pozícií a následné z toho plynúce dôsledky na každú rodinu i občana, preto je potrebné urobiť reálne dlhodobé i okamžité kroky pre zvýšenie platov, najmä zapojením odvážnych ľudí do podnikania v obciach, pre majiteľov malých a stredných firiem v každej obci i meste nášho kraja vytvárať motivačné podmienky pre lokálne výrobky i ponuky miestnych služieb vo všetkých potrebných oblastiach života na vidieku a v mestách.

5. Ako by ste chceli zamedziť odlivu mozgov z kraja?

Poskytnúť mladej generácii viac pracovných príležitostí s adekvátnym finančným ohodnotením vo všetkých okresoch nášho kraja, teda: SO, TV, MI, KS, KE, GL, SN, RV.

6. Kde vidíte kraj v roku 2026?

Ako región  prudko sa rozvíjajúci v oblasti geoturizmu a aj na základe tradičných i nových domácich výrobkov s visačkou KSK je predpoklad rozvoja každej obce i mesta, a tak dosiahnuť celkovo zvyšujúcu sa kvalitu života ľudí aj v našom regióne.

Ivan Hriczko, Mgr., 42 r., podnikateľ, Košice – Sídlisko KVP, Slovenská iniciatíva menšín

1. Ako by ste dokázali skvalitniť dopravnú infraštruktúru vo vašom kraji?

Moja kandidatúra a konkrétny plán pomoci Košickému kraju je spojený aj s otázkou cestnej infraštruktúry a dopravy. Je dôležité povedať, že nie som odborníkom na všetky otázky v kraji, a preto vnímam potrebu zapojenia odborníkov na túto otázku v našom kraji. Doprava je jedným zo základných otázok prepájania regiónov Košického kraja a komfortu cestujúcich. Moja priorita ako predsedu kraja, teda manažéra kraja, je vytvoriť adekvátny priestor na vytvorenie stratégie a následných akčných plánov, ktoré v úzkej spolupráci s čerpaním vnútroštátnych a zahraničných zdrojov konečne vyriešia slabú a nereprezentatívnu cestnú infraštruktúru a dopravu v našom kraji. Osobne som už cestoval z okresných miest do Košíc a nič pohodlné, reprezentatívne a homogénne to nebolo. Preto je pre mňa veľmi dôležité riešiť túto otázku pre občanov a kraj.

2. Ako by ste chceli dosiahnuť progres najmenej rozvinutých regiónov vo vašom kraji?

Otázka rozvoja regiónov Košického kraja je kardinálnou otázkou pre moju osobu! Moja kandidatúra na post predsedu Košického samosprávneho kraja je spojená výlučne s progresom a rozvojom KSK. Kraj má povinnosť sa starať, chrániť a rozvíjať svoje územie a jeho obyvateľov. Je veľmi dôležité, aby úrad KSK robil skutočne to, čo má v kompetencii a neriešil projekty, ktoré nepatria do pôsobnosti kraja. Je kontraproduktívne, ak právomoci kraja sú používané na nezmyselné projekty alebo duplicitné aktivity. Košický samosprávny kraj je výnimočný nielen svojou polohou, štruktúrou, ale predovšetkým obyvateľmi. Práve obyvatelia Košického kraja sú tou najdôležitejšou hodnotou nášho územia. Ťažko skúšaný a mnohokrát podceňovaný národ ukázal celej krajine svoju odolnosť, vytrvalosť a vynaliezavosť, ktoré sú spojené so žitím v našej krajine. Prepojenie regiónov musí byť riešené komplexne a nie čiastkovými projektovými zámermi. Oblasť bývania, zamestnania, vzdelávania a zdravia sú prioritami nášho volebného programu, ktorý presadím po zvolení mojej osoby do funkcie predsedu KSK. Môj volebný program je rozdelený do základných téz, ktoré pomôžu regiónom a kraju. Rodina, mladí v kraji, seniori, prepájanie regiónov, prezentácia KSK vo svete. Vytváranie mikroregiónov v rámci regiónov KSK, podpora mladých a stredných podnikateľov, podpora turizmu, výstavba bytov pre mladé rodiny, citeľná podpora seniorov, vytvorenie okamžitej stratégie pomoci ľudom s blížiacou sa energetickou krízou, okamžité zadefinovanie humanitárnej pomoci najviac ohrozeným obyvateľom KSK chudobou s priamym vytvorením mapy chudoby, ohrozenia a pomoci v úzkej spolupráci s ministerstvami na vytvorenie finančného krytia akčných plánov KSK pre potreby jeho obyvateľov. Ďalším dôležitým bodom je aktívne a cítiteľné prepojenie kraja a hlavného mesta KSK Košice. Je neakceptovateľné, aby riadiaci „manažéri“ kraja a mesta si nevedeli prísť na meno, a tým spôsobovali stagnáciu svojich domovov, brzdili progres kraja a mesta.  

3. Ako by ste dokázali efektívnejšie čerpať eurofondy pre váš kraj a na čo by ste ich využili?

Využívanie vnútroštátnych a zahraničných finančných zdrojov je jedna zo základných aktivít predsedu KSK, ktorá by mala byť maximálne využitá pre progres kraja a má byť v prioritách predsedu a jeho tímu. Využitie zdrojov musí podliehať stratégii komplexného rozvoja a pomoci kraju a jeho obyvateľom s priamym zapojením regiónov a samospráv, podnikateľov a jednotlivcov.

4. Čo považujete za najväčší problém vo vašom kraji a ako by ste ho riešili?

Košický samosprávny kraj sa v súčasnosti borí s viacerými ťažkosťami, ktoré majú vážny spoločenský dopad na obyvateľov a kraj. Obyvatelia kraja sú ohrození chudobou, silným odchodom mladých ľudí, ktorí si svoju budúcnosť nevedia predstaviť so žitím v KSK. Vysoké percento ľudí žijúcich v extrémnej biede, ktoré sú nebezpečné, izolované, bez pitnej vody a infraštruktúry, a to rómske nelegálne osady, ktoré už desaťročia nikto nerieši a sú stále väčším bremenom spoločnosti a kraj musí podať pomocnú ruku, riešenia komplexnej stratégie a možnosť riešiť v spolupráci so štátom a EÚ tento vážny spoločenský problém. Pritiahnutie investorov a mladých ľudí pre celkový rozvoj a stabilitu pracovného života v Košickom kraji.

5. Ako by ste chceli zamedziť odlivu mozgov z kraja?

Kandidát na post predsedu KSK Ivan Hriczko na túto otázku neodpovedal.

6. Kde vidíte kraj v roku 2026?

Košický kraj je pre mňa domovom a miestom na život a budúcnosť našich milovaných detí. Moja kandidatúra je spojená s progresom a stabilitou kraja a jeho obyvateľov. Preto kraj vidím teraz, aj v roku 2026, ako kraj veľkých príležitostí, ktoré len treba chytiť a budovať! Kraj sa stane pod mojím profesionálnym a citlivým vedením konkurencieschopným a predovšetkým lukratívnym pre život všetkých obyvateľov Košického kraja. Vytvorím priestor a pomoc pre nových a súčasných podnikateľov, vytvorím stratégiu pomoci absolventom stredných a vysokých škôl a ich následných uplatnení, vytvorím stratégiu rozvoja národnostných menšín, ktoré sú ohrozené, ako napríklad rusínska národnostná menšina, nemecká národnostná menšina a ďalšie, ktoré tvoria pevný základ nášho regiónu. Vytvorím stratégiu prepojenia regiónov na politickej, investičnej a spoločenskej úrovni.

Tomáš Janco, Mgr., 36 r., generálny sekretár, Košice – Nad jazerom, Republika

Kandidát na predsedu Košického samosprávneho kraja Tomáš Janco nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.

Džemal Kodrazi, 59 r., podnikateľ, Košice – Myslava, Princíp

Kandidát na predsedu Košického samosprávneho kraja Džemal Kodrazi nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.

Stanislav Mizík, Mgr., 58 r., poslanec Národnej rady, Košice – Sídlisko Ťahanovce, Kotlebovci – Ľudová strana Naše Slovensko

Kandidát na predsedu Košického samosprávneho kraja Stanislav Mizík nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.

Erik Ňarjaš, Bc., MBA, 37 r., poslanec Národnej rady, aktivista, filantrop, Košice – Staré Mesto, Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽANO), NOVA, Kresťanská únia (KÚ), Zmena zdola, Za ľudí, Demokratická únia Slovenska

Kandidát na predsedu Košického samosprávneho kraja Erik Ňarjaš nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.

Juraj Sinay, prof. Ing., DrSc., 72 r., vysokoškolský profesor, Košice – Sídlisko KVP, nezávislý kandidát

1. Ako by ste dokázali skvalitniť dopravnú infraštruktúru vo vašom kraji?

Kvalitná dopravná infraštruktúra záleží od viacerých faktorov, pričom spoločne s mojím tímom sme definovali tri hlavné piliere pre najbližšie roky:  

1.Diaľničné spojenie Bidovce - Čierna nad Tisou, ktoré sa musí čo najskôr zrealizovať. Tomu bude, samozrejme, predchádzať potrebná projektová dokumentácia. 2. Potreba vybudovať kruhový obchvat Košíc v nadväznosti na budúcu diaľnicu. 3. Skvalitniť integrovaný dopravný systém (samozrejme, v spolupráci s Prešovským a Banskobystrickým samosprávnym krajom). 

Pri doprave nesmieme zabudnúť ani na medzimestskú dopravu, ktorá musí byť natoľko atraktívna, aby pri menších pravidelných vzdialenostiach dokázala konkurovať výhodám individuálnej dopravy. Je potrebné pozrieť sa na aktuálne dohody medzi KSK a hlavným prepravcom – Eurobus a hľadať efektívne a optimálne riešenia do budúcnosti.       

2. Ako by ste chceli dosiahnuť progres najmenej rozvinutých regiónov vo vašom kraji? 

Žiaľ, v našom kraji je aktuálne druhá najvyššia nezamestnanosť na Slovensku - týka sa vyše 38-tisíc osôb. Tragická chudoba nášho kraja je veľký problém, a preto to bude výzvou pre každého nového župana, a to nielen na nasledujúce volebné obdobie. Som si istý, že riešenia nebude možné aplikovať na všetky regióny rovnako. Jednou z ciest je zaviesť aj duálne vzdelávanie v jazyku menšín, teda prepojenie teoretických vedomostí s praxou v jazyku danej oblasti. Chcem pritiahnuť pozornosť nových investorov, a tak vytvárať nové pracovné príležitosti v regióne, pričom mojím cieľom je zvýšiť aj príležitostné zamestnania. Vzhľadom na moje skúsenosti a kontakty viem, ako aktívne pracovať na rokovaniach s novými investormi a viem, ako priniesť na tieto rokovania ideálne podmienky pre obe strany. 

3. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre váš kraj a na čo by ste ich využili? 

Veľmi dôležitá je kvalitná a pravidelná komunikácia s osobami zodpovednými na Slovensku a v Európskej komisii za čerpanie eurofondov. Je potreba pravidelných školení pracovníkov kraja na relevantnom úseku a následne vytvorenie kancelárie prvého dotyku pre občanov alebo právnické osoby, ktoré chcú takéto eurofondy čerpať, aby sa vedeli informovať priamo u nás a nemuseli preklikávať siahodlhé webové prezentácie a dokumenty. Čo sa týka čerpania, tých projektov sú, verím, desiatky. Chcem vytvoriť zásobník atraktívnych a hlavne potrebných projektov, ktoré môžeme v budúcnosti vďaka EÚ fondom realizovať. Nemôžeme už viac čakať, že sa niečo stane samo! 

4. Čo považujete za najväčší problém vo vašom kraji a ako by ste ho riešili? 

Podľa mňa je to vysoká miera nezamestnanosti a zanedbaná dopravná infraštruktúra. Keby to boli len tieto problémy, mali by sme situáciu jednoduchšiu. Žiaľ, tých problémov je viac a navzájom sa multiplikujú. Ako silný líder silného kraja mám ambíciu, aby náš kraj prešiel zmenou a po štyroch rokoch patril k lídrom medzi krajmi z pohľadu ekonomickej atraktivity, kvality života a inovácií. Som presvedčený, že v dlhšom časovom horizonte to bude bezpečný región nových technológií, atraktívneho cestovného ruchu, kvalitnej sociálnej a zdravotnej starostlivosti, spoľahlivej dopravy a bude sa vyznačovať všetkým, čo charakterizuje silný región.  

5. Ako by ste chceli zamedziť odlivu mozgov z kraja?

Jednoznačne vytvorením atraktívnych pracovných príležitostí. Určitý odliv týchto šikovných ľudí sme zamedzili pri IT Valley, kde som v začiatkoch ako zakladateľ pôsobil a kde svoje uplatnenie našlo vyše 15-tisíc ľudí. Podobne to vidím aj pri vodíkovom údolí či po príchode Volva do nášho kraja. Oba tieto megaprojekty určite zatraktívnia náš región a nielenže zastavia odliv mozgov do iných miest, ale verím, že pritiahnu mnohé mozgy späť domov. 

6. Kde vidíte kraj v roku 2026? 

Košický kraj vidím o štyri roky na špičke krajov na Slovensku. Vidím úspešne využité príležitosti, vidím ho ako kraj významne sebestačný v energetike a vzdialený od chudobnej minulosti. Vidím rozvinutú vodíkovú stratégiu, ktorá zabezpečí príjem tisícom ľudí tak, ako to bolo pri IT. Vidím motivovaných zdravotníkov, ktorí sa starajú o občanov aj v poslednom kúte nášho kraja. Vidím mladých, ktorí po skončení štúdia ostávajú doma, zakladajú si rodiny a sú blízko svojim rodičom. Toto má byť cieľ zmeny na pozícii župana. Nie výmena tvárí, nie ďalšie povinné jazdy, ale naplnenie vízie pretaviť príležitosti v našom kraji na realitu.  

Monika Sofiya Soročinová, Mag. Mgr., 30 r., právnička, mediátorka, Klokočov, nezávislá kandidátka

1. Ako by ste dokázali skvalitniť dopravnú infraštruktúru vo vašom kraji?

Košický samosprávny kraj má vo svojej kompetencii správu ciest II. a III. triedy. Cesty v prvom rade treba opravovať a budovať priebežne a plánovane počas celého obdobia. Nielen niekoľko mesiacov pred voľbami. Nakoľko v Košickom samosprávnom kraji je absolútne najmenší počet kilometrov vybudovaných diaľnic a rýchlostných ciest (len 37 km), je nevyhnutné aj z pozície predsedu VÚC vyvíjať tlak na vládu, aby boli tieto diaľnice čo najskôr vybudované. Je naozaj nemysliteľné, že v roku 2022 Slovenskom neprechádza jedna adekvátna nepretržitá diaľnica od východu na západ so zmysluplnými napojeniami na diaľnice spájajúce Slovensko so susednými štátmi. Nemenej dôležitá je efektívna verejná medzimestská autobusová a vlaková doprava. V tomto smere je nutné zabezpečiť, aby občania zo všetkých obcí mali dostupné vhodné dopravné spojenia.   

2. Ako by ste chceli dosiahnuť progres najmenej rozvinutých regiónov vo vašom kraji?

Najmä využitím externých financií, zachovaním existujúcich pracovných miest a prilákaním nových investorov. Napríklad, v okrese Rožňava hrozí krach Slavošovských papierní, ktoré zabezpečujú príjem niekoľkým desiatkam rodín v tomto regióne s vysokou mierou nezamestnanosti. V Spišskej Novej Vsi najväčší zamestnávateľ spoločnosť Embraco Slovakia plánuje prepustiť okolo 270 ľudí a v Michalovciach firma Convatec okolo 350 ľudí. Toto sú naozaj horibilné scenáre pre tieto regióny v kraji a treba urobiť všetko pre to, aby sa tieto pracovné miesta zachovali poskytnutím podpory jednak zo strany samosprávneho kraja, jednak zo strany vlády.

3. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre váš kraj a na čo by ste ich využili?

O krajskej kancelárii v Bruseli nie je vôbec počuť, pritom nás stojí nemalé peniaze. Súčasný župan evidentne nemá skúsenosti s fungovaním v rámci medzinárodných štruktúr. Túto kanceláriu by som v prvom rade využívala ako komunikačnú linku, ktorá by bola nepretržite k dispozícii pre starostov a primátorov miest a obcí v kraji, pričom by boli priamo z kancelárie upozorňovaní na vhodné výzvy pre ten-ktorý región. Rovnako podstatné je, aby mal úrad VÚC vlastných zamestnancov, ktorí budú pri výzvach na eurofondy pomáhať ako starostom, primátorom, tak aj samotným občanom bez sprostredkovania cez drahé externé agentúry.

4. Čo považujete za najväčší problém vo vašom kraji a ako by ste ho riešili?

Za najväčší problém považujem vysokú nezamestnanosť a slabé využitie prírodných krás a prírodných zdrojov, ktoré náš kraj ponúka. Tento problém sa dá vyriešiť práve vhodným využitím vlastných aj externých financií a prilákaním ďalších investorov, a to aj z krajín mimo Európskej únie. Realizáciou projektov, ktorými vybudujeme v kraji atraktívne rekreačné a zážitkové zóny s celoročným využitím, napríklad aj na Zemplínskej šírave, ktoré prilákajú nielen domácich, ale aj zahraničných turistov. Kúpeľný turizmus vidím tiež ako jednu z obrovských perspektív kraja. Obrovským problémom je aj nedobudovaná vodárenská infraštruktúra. V 21. storočí je nemysliteľné, aby obce nemali napojenie na verejný vodovod a nedobudovanú kanalizáciu.

5. Ako by ste chceli zamedziť odlivu mozgov z kraja?

Ako už bolo spomenuté, na toto veľmi vplýva vysoká miera nezamestnanosti a nedostatok atraktívnych pracovných miest. Zvýšením životnej úrovne, podporou rodín, dobudovaním kvalitnej infraštruktúry. V kraji je obrovská perspektíva aj pre budovanie energetickej infraštruktúry, ktorá by nám zabezpečila prepotrebnú energetickú sebestačnosť. Vzhľadom na to, že v Košickom kraji vyúsťuje ropovod, je vhodné sa zamyslieť nad potenciálom pre vybudovanie rafinérie, ktorá by bola jedinou slovenskou rafinériou, nakoľko Slovnaft je v rukách maďarskej skupiny MOL. 

6. Kde vidíte kraj v roku 2026?

V roku 2026 vidím Košický samosprávny kraj ako lepší, krajší, modernejší kraj pre život všetkých nás. Pokiaľ mi krajanky a krajania vyjadria dôveru vo voľbách, urobím všetko preto, aby náš kraj takým bol.

Vladislav Stanko, Ing., DPA., MPA, LL.M., 48 r., riaditeľ vzdelávacieho inštitútu, Košice – Dargovských hrdinov, nezávislý kandidát

Kandidát na predsedu Košického samosprávneho kraja Vladimír Stanko nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.

Róbert Suja, Ing., 46 r., analytik, Košice – Západ, Hlas – sociálna demokracia

1. Ako by ste dokázali skvalitniť dopravnú infraštruktúru vo vašom kraji?

Rekonštruovať cesty a mosty má byť samozrejmosťou a štandardom. Košickému kraju chýba dlhodobá koncepcia rozvoja dopravnej infraštruktúry, ktorá by zahŕňala železničnú a cestnú dopravu. V cestnej doprave je dôležitá primeraná cena za kvalitu, aby nedochádzalo k dodatkom, predraženiam alebo horšej kvalite. Železničná sieť v Košickom kraji musí prejsť zásadnou modernizáciou a obnovou, žiadne rušenie regionálnych vlakov a staníc neprichádza do úvahy. Nie je cieľom vyľudňovať východ, ale robiť všetko preto, aby tu ľudia ostali žiť.

2. Ako by ste chceli dosiahnuť progres najmenej rozvinutých regiónov vo vašom kraji?

Podporíme veľké strategické projekty a vrátime život do rodín, aby deti neodchádzali na západ za prácou. Len výraznými strategickými opatreniami posunieme Košický kraj vpred – zamestnanosť, doprava, životné prostredie, energetika.

•dobudovanie logistických centier a modernej infraštruktúry – práca s pridanou hodnotou pre tisíce ľudí

•modernizácia širokorozchodnej trate Maťovce – Haniska: práca v logistike, surovinová bezpečnosť kraja

•vybudovanie účinného systému vodozádržných opatrení pre boj so suchom – ochrana pred povodňami, aktívne kroky proti suchu, chov rýb a rekreácia v prírode

•rozvoj lokalít pre výrobu energie z geotermálnych zdrojov – elektrina, teplo, vodík, rekreácia – musíme sa spoľahnúť na vlastné prírodné zdroje, potenciál ľudí a ich vzdelanie.

3. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre váš kraj a na čo by ste ich využili?

Primárne by sme sa aktívne zapojili v Bruseli a v Bratislave tak, aby potreby Košického samosprávneho kraja boli plne vypočuté, keďže sme jedným z najchudobnejších regiónov EÚ. Určite je potrebné navýšiť odborné kapacity, či už formou ďalšieho vzdelávania, alebo aktívnym vyhľadávaním relevantných odborníkov na trhu práce. Množstvo peňazí pre kraj je v súčasnosti dané Plánom obnovy a odolnosti SR a operačnými programami Európskej únie, tie treba naplno využiť a nie brať si účelovo úvery, ako je to v súčasnosti.

4. Čo považujete za najväčší problém vo vašom kraji a ako by ste ho riešili?

Najväčším problémom je nekompetentnosť súčasného vedenia Košického samosprávneho kraja na čele s jeho predsedom Rastislavom Trnkom. Do vedenia kraja musia prísť ľudia schopní prijímať správne rozhodnutia a prijímať najlepšie riešenia pre rozvoj kraja. Ja som sa vrátil po 20 rokoch zbierania skúseností vo svete späť do kraja, aby som mu vrátil všetko dôležité. Chcem tu žiť so svojou rodinou v kvalitných podmienkach, v európskom štandarde a to si zaslúžia aj všetci obyvatelia kraja.

5. Ako by ste chceli zamedziť odlivu mozgov z kraja?

Rozvojom kraja a zvyšovaním životnej úrovne, aby tu ľudia chceli ostať a tí, čo odišli, aby sa chceli vrátiť. Mladým ľuďom, ktorí odišli a ich rodinám odkazujem: Je čas na #inýKRAJ, je čas vrátiť sa domov.

6. Kde vidíte kraj v roku 2026?

Ak bude zachované súčasné nekompetentné vedenie, tak jeho potenciál ostane nevyužitý a ostane jeho rozvoj určite prešľapovať na mieste – predražené nákupy, nezmyselné projekty bez reálneho základu či plytvanie úverovými peniazmi obyvateľov. Ak však obyvatelia kraja dajú šancu strategickým myšlienkam a odbornému riadeniu, môžeme z neho vytvoriť naozaj #inýKRAJ pre nás všetkých. Nie je čas na omyly a pokusy, je čas robiť veci správne.

Rastislav Trnka, Ing., 38 r., predseda samosprávneho kraja, Košice – Staré Mesto, Kresťanskodemokratické hnutie, Szövetség – Magyarok. Nemzetiségek. Regiók. | Aliancia – Maďari. Národnosti. Regióny, Starostovia a nezávislí kandidáti, Šanca, Demokratická strana

1. Ako by ste dokázali skvalitniť dopravnú infraštruktúru vo vašom kraji?

V Košickom kraji sa nachádza najmenej kilometrov diaľnic v rámci Slovenska, všetka dopravná záťaž je vedená po cestách nižších tried, najmä tých, ktoré spravuje kraj. Na cestách a mostoch máme obrovský investičný dlh. Pre ilustráciu, rekonštrukciu si v súčasnosti vyžaduje takmer každý druhý most v kraji. V aktuálnom volebnom období sa nám podarilo zrekonštruovať tretinu všetkých ciest, čo je päťkrát viac než v minulosti a tempo opráv mostov je osemkrát rýchlejšie. Do dopravnej infraštruktúry sme investovali 130 mil. eur (oproti 30 miliónom v minulom volebnom období). V rekonštrukciách ciest a mostov však je potrebné pokračovať minimálne takým tempom, aké je nastavené v súčasnosti. Nevyhnutné je aj dobudovanie diaľnice D1 z Bidoviec po hranicu s Ukrajinou, aj v tomto smere sme konali a donútili štát, aby bol aktívny. Potrebujeme, aby podobný tlak vznikol aj na začatie dobudovania R2 v našom kraji.

2. Ako by ste chceli dosiahnuť progres najmenej rozvinutých regiónov vo vašom kraji?

Košický samosprávny kraj už teraz realizuje projekty zamerané na pomoc najmenej rozvinutých okresov (NRO), v roku 2020 sa nám po obrovskom úsilí podarilo stať súčasťou iniciatívy Catching up regions (CURI), ktorá je zameraná práve na pomoc NRO. Spolu s Európskou komisiou a Svetovou bankou realizujeme konkrétne opatrenia, vypracovali sme projekty zamerané na výstavbu materských škôl, kanalizácií, cyklotrás či budovanie Inovačného centra Košického kraja. Prvou lastovičkou, ktorú sa podarilo zrealizovať, je sprístupnenie Geoportálu KSK, ktorý využíva otvorené dáta v online priestore. Pomoc týmto regiónom musí byť komplexná, preto zahŕňa aj investície do kvality stredných škôl, kam bude smerovať až 60 mil. eur.  Progres týchto regiónov preto chceme dosiahnuť aj vďaka realizácii programu CURI, ktorý nám prinesie až 200 mil. eur naviac z európskych fondov.

3. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre váš kraj a na čo by ste ich využili?

Treba si brať príklad z krajín, kde eurofondy pomáhajú maximálne, ako sa dá. Takým príkladom je Poľsko, kde cez vojvodstvá, teda samosprávne kraje, ide až 50 percent eurofondov. Regióny aj v Poľsku zabezpečili, že krajina sa posunula na iný level, každý, kto sem príde, to môže vidieť. Eurofondy by sme chceli využívať na také projekty, ktoré máme v zásobníku projektov, a to v objeme takmer 5 miliárd eur za celý kraj. Investovať chceme napríklad do inovácií, pripravujeme projekty zamerané na výrobu a využívanie vodíka ako zeleného a obnoviteľného zdroja energie. Tiež by sme chceli eurofondy čerpať na realizáciu vodozádržných opatrení, projekty zamerané na negatívne dôsledky zmeny klímy, ale aj na zlepšenie kvality dopravnej infraštruktúry. Realizáciou takýchto projektov by sme priniesli desaťtisíce pracovných miest s vyššou pridanou hodnotou, čím by sme zastabilizovali mladých ľudí v regióne a zvýšili by sme životnú úroveň. Kraje vedia byť flexibilnejšie a efektívnejšie pri čerpaní eurofondov, ako sme to dokázali pri pandemickej alebo ukrajinskej kríze.

4. Čo považujete za najväčší problém vo vašom kraji a ako by ste ho riešili? + 5. Ako by ste chceli zamedziť odlivu mozgov z kraja?

V Košickom kraji sa nachádza až šesť najmenej rozvinutých okresov v rámci Slovenska, je poznačený odlivom mozgov aj nedostatočnou dopravnou infraštruktúrou a naďalej pretrvávajú regionálne rozdiely medzi východom a západom krajiny. Ako soľ potrebujeme dobudovať sieť diaľnic a rýchlostných ciest, zároveň potrebujeme, aby tu vznikali inovatívne slovenské firmy alebo tu investovali zahraničné firmy a vytvárali pracovné miesta s vyššou pridanou hodnotou. Investovať potrebujeme aj do odstraňovania environmentálnych záťaží ako do najväčšieho problému – odstránenia PCB látok vo vode a pôde na Zemplíne alebo problému v odkalisku Nižná Slaná. Ďalšou oblasťou je oblasť zdravotníctva. Pripravený máme rozvojový plán na zvýšenie počtu ambulantných lekárov v našom kraji, ktorí by prišli zo zahraničia. Potrebujeme na to zelenú a získať ďalšie zdroje, okrem tých, ktoré sme už našli.

6. Kde vidíte kraj v roku 2026?

Náš kraj vidím ako kraj, ktorý dokončil odvážne projekty, do ktorých sme sa pustili v tomto volebnom období, a to je obnova kúpeľníctva, vybudovanie akvaparku, elektrárne na výrobu elektriny a vodíka, teda energeticky nezávislejší kraj, kraj, ktorý podporil cestovný ruch a vznik nových pracovných miest v rámci cestovného ruchu. Tiež ako kraj, ktorý podporuje inovácie. Už teraz pracujeme na tom, aby sme tu vytvorili prvé vodíkové údolie na Slovensku, rozbehnutých máme viacero aktivít zameraných na výrobu aj využívanie tohto obnoviteľného a zeleného zdroja energie. A náš kraj vidím aj ako zdravší, keďže sme spustili viacero projektov aj v tejto oblasti, ako otvorenie Centra aktívneho starnutia, spúšťame otvorenie zdravotno-sociálno-integračného centra a máme rozvojový plán na zvýšenie počtu ambulantných lekárov najmä v ambulanciách.

Viliam Zahorčák, 63 r., primátor, Michalovce, Smer – sociálna demokracia, Sme rodina, Slovenská národná strana, Život – národná strana, Strana moderného Slovenska (SMS), Národná koalícia/nezávislí kandidáti

1. Ako by ste dokázali skvalitniť dopravnú infraštruktúru vo vašom kraji?

Základnou podmienkou je aktívna spolupráci so štátom. Hovorím o otvorenej a priamej komunikácii s príslušným ministerstvom. V kraji pociťujeme hneď niekoľko nutných aktivít v tejto oblasti, ktoré sú bezpodmienečne potrebné na skutočný rozvoj kraja a jeho regiónov. Je to niekoľko potrebných projektov, ktoré posunú kvalitu, rýchlosť, ale aj bezpečnosť v doprave v našom kraji na úplne novú úroveň. Mám na mysli dobudovanie D1 od Bidoviec po ukrajinskú hranicu, vybudovanie diaľničného privádzača do Spišskej Novej Vsi, prepojenie Gemera s Košicami rýchlostnou cestou. K téme doprava patrí, samozrejme, aj vybudovanie veľkokapacitného smart parkoviska pre kamióny pred hraničným prechodom vo Vyšnom Nemeckom, budovanie okružných križovatiek na cestách I. triedy (napríklad Strážske) či elektrifikácia neelektrifikovaných úsekov železničných tratí v kraji. Kraj dokáže riešiť projekty aj vo vlastnej réžii, z vlastných zdrojov, do ktorých rátam aj možné úvery či externé finančné prostriedky pre prípad riešenia spoločných projektov s komerčným prostredím. Takto sa dá zabezpečiť rekonštrukcia poškodených úsekov ciest II. a III. triedy vrátane mostov a budovanie okružných križovatiek na najviac kolíznych miestach, pokračovanie výstavby terminálov integrovanej dopravy a tiež budovanie cyklotrás, ktoré, ak budú kvalitné a logicky prepojené, odľahčia dopravu. 

2. Ako by ste chceli dosiahnuť progres najmenej rozvinutých regiónov vo vašom kraji?

Celý kraj potrebuje doslova naštartovať. Posledných päť rokov bolo nie o budovaní, ale predovšetkým o rozprávaní o robote pre kraj, ale v skutočnosti sa na nás valil iba bezbrehý a nikomu nič nepomáhajúci marketing. Ak chceme pre kraj zabezpečiť jeho rozvoj, je nutné zlepšiť dostupnosť do a z najmenej rozvinutých regiónov skvalitnením dopravnej infraštruktúry. Druhou podmienkou je v spolupráci s miestnymi samosprávami a štátom vytvárať podmienky pre zvyšovanie zamestnanosti v týchto regiónoch, čo okrem iného zníži tlak na sťahovanie sa ľudí z kraja za prácou. Ako príležitosť vidím aj jasnú a cielenú podporu rozvoja turizmu a kultúrnych aktivít nielen v týchto regiónoch, ale v celom kraji. Asi netreba zdôrazňovať, ako prílev turistov vplýva na miestnu a regionálnu ekonomiku.

3. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre váš kraj a na čo by ste ich využili?

Eurofondy sú nástrojom na zvyšovanie kvality života. Z tohto dôvodu ich považujem za účinný nástroj pri politike župy. Preto budem jednoznačne tlačiť na zefektívnenie činnosti kompetentných útvarov Úradu KSK, a to aj formou intenzívnejšej spolupráce s miestnymi samosprávami, pretože tie vedia detailne o miestnych potrebách. Inak povedané, je nutné sa spoločne koordinovať. Treba reflektovať na výzvy a aktívne sa do nich zapájať. Podmienkou toho je vedieť o nich a mať pripravenú bázu projektov, ktoré sú potrebné z oblastí ako dopravná infraštruktúra vrátane cyklotrás, zlepšovanie úrovne poskytovania sociálnych služieb a mnoho ďalších.             

4. Čo považujete za najväčší problém vo vašom kraji a ako by ste ho riešili?

Iba jeden problém sa pomenovať nedá. Je to komplex viacerých tém, ktoré so sebou vzájomne súvisia. Je to výsledok nesystémového riešenia všetkého, čo je v kraji potrebné, za čo je zodpovedný súčasný predseda samosprávneho kraja. Aby som ale tie problémy pomenoval, tak treba spomenúť pomerne nízku úroveň dopravnej infraštruktúry a v niektorých regiónoch kraja nízka zamestnanosť. Tieto dva problémy so sebou súvisia. Riešením je premyslené investovanie do dopravnej infraštruktúry s prednostným využívaním možností ich externého financovania. Rozvinutá cestná sieť prináša so sebou aj investície a tie zasa zvyšujú mieru zamestnanosti. Tá sa dá zvyšovať aj spoluprácou so štátom a miestnymi samosprávami formou vytvorenia plánu podpory zamestnávania v konkrétnych regiónoch. Samozrejme, plán realistický a zároveň ho aj realizovať.

5. Ako by ste chceli zamedziť odlivu mozgov z kraja?

Ľudia budú vždy odchádzať za lepšími podmienkami. To je prirodzený proces. Preto si prajem vytváranie nových a adekvátnych príležitostí tu u nás v kraji. Asi to nebude zo dňa deň, aby sme sa vyrovnali ponuke kvality života, ktoré sú dnes v zahraničí a napríklad na Slovensku najmä v Bratislave, ale vieme urobiť všetko pre to, aby sme trend odlivu mozgov, ako ste to nazvali, zamedzili. Je úlohou vedenia samosprávneho kraja vytvárať porovnateľné podmienky aj tu u nás doma. Napĺňaním kompetencií, ktoré KSK má. Ak sa začne skutočná práca a zintenzívni sa spolupráca so štátom a miestnymi samosprávami, tak výsledky musia prísť.

6. Kde vidíte kraj v roku 2026?

Ako kraj, ktorý je rozhýbaný nie sloganom na bilborde, ale je skutočne úspešný. Úspešný v čerpaní externých finančných prostriedkov, ako kraj s bezpečnými cestami, s vysokou úrovňou vzdelávania a poskytovania sociálnych služieb, ako kraj s nízkou mierou nezamestnanosti a bez environmentálnych záťaží, ako kraj turisticky veľmi atraktívny a ako kraj s bohatou ponukou športu a kultúrnych podujatí. Skrátka, v roku 2026 vidím kraj, ktorý ponúka svojim obyvateľom kvalitné podmienky pre život. Toto je mojím úprimným zámerom a takto je aj postavená moja programová ponuka.

Všetkých kandidátov sme oslovili prostredníctvom kontaktov voľne dostupných na internete. Položili sme im rovnaké otázky a na vyplnenie mali rovnako dlhý čas.

Komentáre