Voľby 2022: Kandidáti na primátora Košíc o parkovaní, daniach, eurofondoch či mestských častiach

KošiceArchívVoľby 2022

Redakcia spravodajstva Rádia Košice im položila niekoľko otázok.

Voľby do orgánov samosprávnych krajov a voľby do orgánov samosprávy obcí sa uskutočnia v jednom termíne, a to v sobotu 29. októbra. Košičania si budú okrem župana, krajských a mestských poslancov voliť aj starostov mestských častí, miestnych poslancov aj primátora. O túto funkciu zabojujú ôsmi kandidáti, ktorým Redakcia spravodajstva Rádia Košice položila niekoľko otázok.

Foto
Košičania si zvolia primátora spomedzi ôsmich kandidátov  / KOŠICE ONLINE

Jaroslav Džunko, RNDr. Ing., 71 r., vynálezca, STRANA MODERNÉHO SLOVENSKA (SMS)

Kandidát na primátora mesta Košice Jaroslav Džunko nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.

Jozef Karabin, Ing., MBA, 43 r., starosta, nezávislý kandidát

1. Ako by ste riešili parkovaciu politiku vo vašom meste?

Parkovacia politika by mala byť riešená efektívne a v prospech mesta Košice. Aktuálne mesto nemá prehľad o tom, kto zaplatil a kto nie. Je to druh príjmu, ktorý mesto vie využiť na ďalšie parkovacie miesta a zamestnanosť. Vzorom sú pre mňa moderné metropoly.

2. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre vaše mesto a na čo by ste ich využili?

V spolupráci s odborníkmi a aktivistami. Mesto má kopec „múdrych“ hláv, ktoré ale, žiaľ, nedostávajú dostatočný priestor. Jedným dychom však dodávam, že eurofondy tu nebudú večne, a preto treba spájať sily s lokálnymi investormi a developermi.

3. Ako by ste eliminovali problém s neprispôsobivými občanmi vo vašom meste?

Posilnenie kompetencií mestskej polície, edukácie neprispôsobivých mladistvých a vytvorenie zázemia pre ich voľnočasový fond.  

4. Ste za zlučovanie/redukciu mestských častí v Košiciach?

Áno, trvám na referende o počte mestských častí na základe odborného auditu. Dokážeme tak efektívne znížiť náklady a dosiahnuť riadenie mesta.

5. Ste za znižovanie daní?

Je to jeden z bodov môjho programu. Dane znížiť poctivo platiacim FO a rovnako PO. A vyrúbiť ich tým, ktorí si nahlasovaciu povinnosť nesplnili. Dosiahneme tak zvýšenie nominálneho príjmu do mestského rozpočtu aj pri znížení daní.

6. Kde vidíte mesto v roku 2026?

Všetko záleží od toho, koho si občania zvolia za primátora a poslancov. Ak budú voliť správne, mesto môže byť modernou metropolou, v opačnom prípade sa bude dokončovať to, čo sa nikdy nezačalo.

Miloslav Klíma, Ing., 44 r., výkonný riaditeľ, nezávislý kandidát

Kandidát na primátora mesta Košice Miloslav Klíma nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.

Monika Kováčová, JUDr., 36 r., zamestnankyňa verejnej správy, nezávislá kandidátka

1. Ako by ste riešili parkovaciu politiku vo vašom meste?

V prvom rade chcem zdôrazniť, že parkovanie vždy malo a má patriť jednoznačne pod správu mesta. Je dôležité nastaviť jasný systém parkovania, ktorý by mal zvýhodňovať obyvateľov s trvalým pobytom v našom meste. Mesto by malo zo zamestnancov zriadiť tzv. parkovaciu službu, ktorá by zabezpečovala dôslednú kontrolu výberu parkovného a rezidentských kariet. Zároveň by sa odľahčila mestská polícia, ktorá má zabezpečovať verejný poriadok a dbať o bezpečnosť obyvateľov, dodržiavanie poriadku, čistoty a hygieny v uliciach nášho mesta. Je dôležité, aby mesto Košice zapracovalo na atraktívnejšej a modernejšej verejnej doprave. Aby cestovanie v MHD bolo radosťou a nie utrpením.

2. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre vaše mesto a na čo by ste ich využili?

Plán obnovy nie je jediný zdroj financovania. Máme k dispozícii 13 miliárd Nové EÚ fondy (2021 – 2027). V prvom rade sa musíme sústrediť na energetickú efektivitu mesta a využiť fondy na zníženie prevádzkových nákladov mesta. Ušetrené peniaze pomôžu pri investíciách a vďaka nim nebudeme musieť zvyšovať dane. Možno práve preto, že som žena, sú mi bližšie témy zo sociálnej oblasti. Budem klásť dôraz na využitie týchto prostriedkov pre skvalitnenie našich materských a základných škôl, komunitných centier, ale i centier pre detičky s autizmom. Obzvlášť na výstavbu zariadení pre seniorov v blízkosti alebo v kombinácii s materskými centrami, kde hlavnou myšlienkou je spojenie seniorov s deťmi, čo pomôže staršej generácii cítiť sa potrebný a nájsť novú radosť zo života. Zároveň naše deti naučí vnímať život starších a ich skúsený pohľad na svet.

3. Ako by ste eliminovali problém s neprispôsobivými občanmi vo vašom meste?

Vďaka zriadeniu parkovacej služby by mestská polícia mala konečne viac priestoru venovať sa oblasti, na ktorú je prioritne určená. Ako som už vyššie spomenula, má dbať o bezpečnosť  obyvateľov, o dodržiavanie poriadku, čistoty a hygieny v uliciach nášho mesta. Z týchto neprispôsobivých občanov sa často stávajú obyvatelia nelegálnych osád. Práve preto je potrebné začať pracovať na postupom odstraňovaní týchto osád prostredníctvom priameho prístupu k týmto komunitám. Zo zdrojov EÚ zriadiť sociálny podnik, v ktorom títo občania budú postupne získavať pracovné návyky, zabezpečia si pravidelný príjem a následne by sme vedeli pristúpiť k otázke bývania – opäť za podpory zdrojov EÚ, ktoré sú vyčlenené na tieto marginalizované komunity. Je potrebné zdôrazniť, že mesto nedáva nič zadarmo. Takýmito postupnými krokmi by sa zabránilo vytváraniu nedoplatkov na nájomnom a poplatkoch za odpad, nakoľko mesto by malo kontrolu nad týmito príjmami a v spolupráci s ďalšími organizáciami, ktoré sa tejto problematike venujú, bude mesto vytvárať podmienky na to, aby obyvatelia týchto komunít videli možnosť pre svoj lepší život a hlavne pre lepší život svojich detí.

4. Ste za zlučovanie/redukciu mestských častí v Košiciach?

Myslím, že mnohí obyvatelia sú za to, aby sa zredukovali mestské časti. No ak by došlo v reálnej situácii k otvoreniu tejto témy, obávam sa, že by to bola strata času. Nakoľko si neviem predstaviť, ktorí obyvatelia by súhlasili s tým, aby ich mestská časť zanikla.

5. Ste za znižovanie daní?

Určite by som bola za. Je potrebné si ale uvedomiť, že finančná situácia nášho mesta nie je práve ružová. Mesto sa v prvom rade musí sústrediť na šetrenie nákladov a využitie externých zdrojov, vďaka ktorým tieto dane nebude hlavne zvyšovať. Rada by som zároveň aj poukázala na aktuálnu legislatívu. Zákon č. 582/2004 Z.z., §17 nám presne určuje, za akých podmienok môže dôjsť  k oslobodeniu od dane a zníženiu dane.  Že prisahať jednoducho nestačí!

6. Kde vidíte mesto v roku 2026?

Vidím ho ako moderné mesto, v ktorom občania navzájom spolupracujú, ktoré efektívne hospodári a ušetrené peniaze investuje do rozvoja mesta. Mesto, na ktoré jeho obyvatelia budú hrdí, v ktorom si budú chcieť zakladať rodiny a cítiť sa v ňom bezpečne. Jednoducho povedané, aby mesto Košice bolo také, že vďaka spokojnosti obyvateľov by som v komunálnych voľbách 2026 v prípade záujmu obhájila túto pozíciu aj bez kampane.

Štefan Lasky, Ing., 56 r., manažér, nezávislý kandidát

1. Ako by ste riešili parkovaciu politiku vo vašom meste?

Určite nie populizmami, ako to bolo doposiaľ posledné štyri roky. Rezidenčné parkovanie je potrebné rozšíriť na celé mesto. Súbežne s tým, aby ľudia dostali za svoje peniaze viac komfortu, je potrebné ihneď budovať viac kapacít na parkovanie. Tam, kde je prehustená výstavba, si nemôžeme dovoľovať prichádzať o zeleň a riešením sú parkovacie domy. Firemné autá a dodávky by nemali brániť normálnym rodinám v parkovaní a mali by mať vyhradené parkovacie miesta aj v rámci rezidenčného parkovania, avšak za inú sumu. Aby to bolo fér voči občanom mesta. Parkovanie v centre musí mať poriadok, kontrolu a nesmie byť také drahé. Jednoducho vysvetlené: viac parkovacích miest za nižšie parkovné - to znamená, že mesto dostane rovnako a nebude stratové a ľudia zaparkujú komfortnejšie a budú spokojnejší.     

2. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre vaše mesto a na čo by ste ich využili?

Dnes mesto využíva na financovanie najdrahšiu možnú vec, a to úvery. Je to nezmysel. Musíme maximálne využiť eurofondy na financovanie investícií, ktoré chceme robiť, napr. na budovanie siete cyklochodníkov, rekonštrukciu a záchranu historických budov, znižovanie energetickej náročnosti mestských budov aj na zelené opatrenia, ktoré nám v budúcnosti pomôžu lepšie zvládnuť klimatické zmeny. V novom programovom období Slovensko 2021 - 2027 a v Pláne obnovy budú peniaze presne na tieto účely. Nedovoľme, aby mesto nekompetentnosťou a neschopnosťou svojho vedenia prišlo o tieto peniaze tak, ako doteraz.        

3. Ako by ste eliminovali problém s neprispôsobivými občanmi vo vašom meste?

V našom meste pokulháva bezpečnosť. Pretože mestská polícia je zneužívaná na kontrolovanie parkovného a namiesto toho, aby sme posilnili jej počet, radšej magistrát zamestná o desať marketingových špecialistov viac, aby robili PR primátorovi. To je trochu chybný pohľad na koncepciu bezpečnosti. Mestská polícia má byť v uliciach a na rizikových miestach pravidelne a v dostatočnom počte.          

4. Ste za zlučovanie/redukciu mestských častí v Košiciach?

Toto nie je v kompetencii primátora. O tom je zákon a o ňom rozhoduje slovenský parlament. Ktokoľvek tvrdí čokoľvek iné, je len populista. To, čo je dnes skutočný problém, sú peniaze. Mestské časti dokonale poznajú svoje problémy, starostovia aj poslanci si to pekne zmapujú a vedia, čo potrebujú robiť, vedia si urobiť stratégiu rozvoja aj investičný plán. Lenže potrebujú peniaze od mesta. Viac peňazí. Tento chronický problém sa tiahne už desaťročia.

5. Ste za znižovanie daní?

Ak znížime dane, zabijeme mesto. Ak zvýšime dane, zabijeme ľudí. Čiže treba zvládnuť situáciu takú, aká je momentálne a v žiadnom prípade dane nenavyšovať. Skôr hľadať cestu na ich zníženie, čo je možné iba doplnením rozpočtu z externých zdrojov. Ak by sa mesto sústredilo na eurofondové projekty, nie na naberanie úverov, boli by sme dnes v úplne inej situácii.

6. Kde vidíte mesto v roku 2026?

Ak budem primátorom, tak toto mesto vidím ako mesto plné života. Opäť hrdé. Využívajúce príležitosti. Bezpečnejšie a spokojnejšie. Ochraňujúce ohrozené skupiny. Jednoducho, vidím ho ako domov pre všetky generácie.

Milan Lesňák, Ing., 42 r., ekonóm, ZA ĽUDÍ

1. Ako by ste riešili parkovaciu politiku vo vašom meste?

Existujú rôzne, dobre fungujúce modely parkovacej politiky ako napr. v meste Brno či Praha v Českej republike. Najpodstatnejšie teda je vybrať ten správny pre naše mesto a kvalitne a zrozumiteľne ho odkomunikovať.

2. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre vaše mesto a na čo by ste ich využili?

Zo schváleného plánu obnovy je možné čerpať v najbližšom volebnom období eurofondy na kvalitné vzdelávanie, efektívnu verejnú správu, digitalizáciu, vedu, výskum a inovácie, zelenú ekonomiku a zdravotníctvo. Súhrne ide celkovo až takmer o osem miliárd eur. Pre ich získanie je kľúčová kvalitná príprava pre čerpanie a následné dobré manažovanie projektov. V tomto volebnom období mesto práve v tejto oblasti absolútne zlyhalo a do Košíc tak prišlo najmenej peňazí z európskych zdrojov doteraz.

3. Ako by ste eliminovali problém s neprispôsobivými občanmi vo vašom meste?

Nezatvárať si oči pred ľuďmi bez domova, podpora odborníkov a organizácií, ktoré sa im venujú priamo v teréne je prvý krok na ceste, ako začať riešiť dlhodobý problém bezdomovectva. Slovenská legislatíva túto otázku jasne nedefinuje a strategicky nerieši, mestá tak nemajú dostatok nástrojov, čo im zväzuje ruky. Existujú však riešenia a prístupy overené v zahraničí, ako napríklad housing first (bývanie ako prvé) spájajúci dostupné bývanie a podporu na jeho udržanie či terénna práca spojená s ďalšími službami vedúca k ukončovaniu bezdomovectva. Morálna, finančná a najmä koncepčná podpora podobných projektov je preto kľúčová pre dosiahnutie systematickej zmeny.

4. Ste za zlučovanie/redukciu mestských častí v Košiciach?

Mojou prioritou vo funkcii primátora by bolo nastavenie vzťahu mesta a mestských častí a prerozdelenie rozpočtu. Je dôležité, aby sa jasne zadefinovali, oddelili, a tým sprehľadnili kompetencie a právomoci jednotlivých zložiek verejnej správy. To by mal občan pocítiť ako prvé. Prenesením kompetencií na starostov a starostky a miestne zastupiteľstvo a pridelením rozpočtu jednotlivým mestským častiam by mal na konci štyroch rokov volič vidieť priamo v mieste svojho bydliska dynamickejšie riešenie lokálnych problémov s cestami, chodníkmi či ihriskami. Takto by sa tiež ukázala životaschopnosť jednotlivých mestských častí. Obyvatelia niektorých, ktoré to nebudú vedieť utiahnuť, možno sami budú hovoriť, že im žiadny úrad ani starostu netreba a budú žiadať, aby sa tie ich zrušili a pričlenili k niektorej inej. Zmenu by si teda vyžiadali sami ľudia „zdola“ nahor.

5. Ste za znižovanie daní?

Podľa informácií z posledného zastupiteľstva, ktoré poskytol primátor mesta, sa prepadli rezervné fondy mesta zo 17,5 mil. eur z roku 2018 na súčasných 0,8 mil. eur. Preto o daniach vieme hovoriť až po voľbách, keď bude možné oboznámiť sa so skutočným stavom financií v meste. Ak je to naozaj také zlé, ako deklaroval samotný primátor, momentálne priestor na zníženie nevidím. Samozrejme, pri správnom a efektívnom hospodárení s verejnými financiami v budúcom volebnom období bude možné čiastočne korigovať sadzby, ktoré sú dnes rovnako vysoké ako v Bratislave.

6. Kde vidíte mesto v roku 2026?

To závisí od nasledujúcich volieb a komu ľudia dajú svoj hlas. Či vystavia vysvedčenie súčasnému vedeniu mesta, ktoré za štyri roky nebolo schopné vyriešiť väčšinu problémov mesta a úplne zlyhalo v čerpaní eurofondov a budú požadovať zmenu, alebo dajú na prázdne sľuby, že sa dokončí, čo sa ani nezačalo nikdy realizovať. Aby som zdôraznil vážnosť rozhodnutia, práve čerpanie eurofondov pre Slovensko skončí v roku 2027. Ak dnešné vedenie nedokázalo využiť tieto prostriedky doteraz, bude toho schopné v budúcnosti? Verím, že sa voliči rozhodnú 29. októbra správne.

Viliam Novotný, MUDr., MPH, 49 r., lekár, SPOLU – občianska demokracia, Demokratická strana, ŠANCA, ODS – Občianski demokrati Slovenska

1. Ako by ste riešili parkovaciu politiku vo vašom meste?

Bola to jediná a víťazná téma súčasného primátora, pre ktorej vyriešenie však prekvapivo urobil veľmi málo. Miesto dohody o okamžitom odchode EEI zatiahol mesto do dlhého súdneho sporu, ktorý skončil v prospech mesta len mesiac pred skončením zmluvy s parkovacou firmou. Medzitým, od januára 2019 mesto aj EEI paralelne vyberali od Košičanov parkovné. Výsledok, ľudia nevedeli, komu platiť, a tak mnohí neplatili. Mesto malo výpadok príjmov, EEI malo výpadok príjmov, o čo sa zrejme ešte bude súdiť s mestom a po 4 rokoch nám tu zostal parkovací chaos. Spolu s kandidátmi na poslancov koalície stredo-pravých občianskych strán SPOLU – občianska demokracia, Demokratická strana, ŠANCA a ODS – Občianski demokrati Slovenska navrhujeme novú parkovaciu koncepciu, aby Košičania s trvalým pobytom v našom meste, ktorí si zabezpečia kartu #SOMKOSICAN, mali parkovanie lacnejšie ako návštevníci mesta. Takisto bude potrebné postupné uvážlivé rozšírenie rezidentských zón v kritických lokalitách. Zároveň navrhujeme postupné zavádzanie bezplatnej ekologickej verejnej dopravy pre Košičanov s trvalým pobytom v meste, aby sme širšie centrum odľahčili od áut.

2. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre vaše mesto a na čo by ste ich využili?

Na modernizáciu vozového parku DPMK so zameraním sa na ekologickú dopravu a trolejbusy. Nevyužitie 27,5 mil. eur na nákup nových električiek súčasným vedením mesta považujem za obrovské odborné zlyhanie a nekompetentnosť. Eurofondy by sme mali využívať aj na modernizáciu základných škôl a ich ihrísk a na klimatické projekty, lebo Košice sa extrémne prehrievajú. Nezabúdajme ani na dopravnú infraštruktúru, zatepľovanie a znižovanie energetickej náročnosti budov, rozvoj oddychových zón a športovej infraštruktúry. V podstate potrebujeme čerpať eurofondy všade, kde to bude len trochu možné.

3. Ako by ste eliminovali problém s neprispôsobivými občanmi vo vašom meste?

Naše riešenia sú nielen o zdravom, čistom, ale aj bezpečnom meste. Mestskú políciu preto presunieme do ulíc a problémových lokalít, aby sa Košičania nemuseli báť chodiť po meste. Postupne budeme zákonným spôsobom rušiť nelegálne osady, lebo sú hygienickou a bezpečnostnou hrozbou pre ich obyvateľov aj svoje okolie. Zavedieme smart aplikáciu „Pocitová mapa“, cez ktorú budú môcť Košičania hodnotiť čistotu a bezpečnosť lokalít mesta a budú môcť vytipovať tzv. „šedé“ zóny, neudržiavané zarastené územia plné odpadkov, v ktorých sa zhromažďujú asociáli a bezdomovci. V spolupráci s mestskou políciou a majiteľmi pozemkov ich budeme postupne odstraňovať z mapy Košíc.

4. Ste za zlučovanie/redukciu mestských častí v Košiciach?

Nebudem sľubovať rušenie mestských častí. 20 rokov to mnohí kandidáti na primátora sľubovali a nebolo z toho nič. Rozhodovanie o zákonnom znížení počtu mestských častí je komplikované a Myslavčania alebo Poľovčania nikdy nerozhodnú o sebazrušení. Naopak, ak už máme 22 mestských častí, využime ich pre Košičanov. Navrhujeme preto viac kompetencií a peňazí mestským častiam, aby dokázali riešiť každodenné problémy Košičanov ako chodníky, detské ihriská, materské školy, miestne cesty a parkoviská, kosenie a starostlivosť o zeleň, uzatvárateľné kontajneroviská, údržbu a rozvoj miestnych zón a starostlivosť o psov vrátane daní.

5. Ste za znižovanie daní?

Kandidujem na primátora za koalíciu stredo-pravých strán SPOLU – občianska demokracia, Demokratická strana, ŠANCA a ODS – Občianski demokrati Slovenska. My pravičiari dane nezvyšujeme! Preto som za našu pravicovú koalíciu dal verejný záväzok, že napriek rastu cien energií a nižším príjmom mesta z podielových daní nezvýšime miestne dane a poplatky pre Košičanov! „Polačekovci“ ich zvýšili o 238 percent, na úroveň bratislavských daní, napriek energetickej kríze a rozpočtovým problémom, tadiaľto cesta nevedie. Ak budem úspešný, spolu s Košičanmi potom budeme tvoriť participatívny rozpočet mesta a spoločne rozhodovať, na ktoré priority použijeme prostriedky mesta.

6. Kde vidíte mesto v roku 2026?

Ak uspejem, vidím ho ako zdravé, čisté a bezpečné mesto s bezplatnou a ekologickou verejnou dopravou pre Košičanov, kvalitnými sociálnymi službami pre seniorov a udržiavanou zeleňou, parkmi a oddychovými zónami. Ak uspeje súčasné vedenie mesta, veľkých zmien oproti súčasnosti sa nedočkáme, zostane len propagácia neexistujúcich úspechov...

Jaroslav Polaček, Ing., 45 r., primátor mesta, Kresťanskodemokratické hnutie, Sloboda a Solidarita, SME RODINA, NOVA, SZÖVETSÉG – Magyarok. Nemzetiségek. Regiók. | ALIANCIA – Maďari. Národnosti. Regióny, Strana rómskej koalície – SRK, DOBRÁ VOĽBA a Umiernení, OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO), NOVA, Kresťanská únia (KÚ), ZMENA ZDOLA

Kandidát na primátora mesta Košice Jaroslav Polaček nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.

Všetkých kandidátov sme oslovili prostredníctvom kontaktov voľne dostupných na internete. Položili sme im rovnaké otázky a na vyplnenie mali rovnako dlhý čas.

Komentáre