Odpovedali na niekoľko otázok Redakcie Spravodajstva Rádia Košice.
Aj v Michalovciach sa najbližšiu sobotu (29.10.) otvoria volebné miestnosti. Občania v nich odovzdajú hlas svojim favoritom na post župana, krajských a mestských poslancov či primátora. O túto funkciu má záujem sedem uchádzačov, ktorým sme položili niekoľko otázok. Prečítajte si ich odpovede.
Jozef Bobík, Ing., 70 rokov, technik, Kresťanská únia, NOVA, Za ľudí, Zmena zdola, Demokratická únia Slovenska
Kandidát na primátora mesta Michalovce Jozef Bobík nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.
Miroslav Dufinec, Mgr., 49 rokov, zástupca primátora, Smer – sociálna demokracia, Sme rodina, Slovenská národná strana, Strana moderného Slovenska (SMS)
1. Ako by ste chceli skvalitniť dopravnú infraštruktúru vo vašom meste?
Medzi naše priority patrí nová parkovacia politika v meste, inteligentne riadená doprava so smart riešeniami, podpora mestskej autobusovej dopravy, ako i nemotorovej dopravy.
Budeme pokračovať v komplexnej obnove zanedbaných ciest a chodníkov, výstavbe cyklotrás a máme v pláne tiež komplexnú rekonštrukciu mostného objektu ponad Laborec. Súčasťou nášho programu je revitalizácia sídlisk a medziblokových priestorov, ktorej súčasťou by boli, samozrejme, aj parkovacie plochy.
Chceme podporovať tiež rozvoj ekologickej verejnej dopravy v meste, ako aj dopravné prepojenia s katastrami okolitých obcí – napr. podporou integrovaného dopravného systému, budovaním staníc zdieľaných dopravných prostriedkov (bikesharingu) a iných zdieľaných ekologicky šetrných dopravných prostriedkov pri preprave k závodom, sídliskám, športoviskám a vybraným verejným priestranstvám.
2. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre vaše mesto a na čo by ste ich využili?
Všetky samosprávy sa už teraz pripravujú na neľahké a náročné obdobie, ktoré úzko súvisí s obrovským nárastom cien energií. Mesto Michalovce je známe tým, že sa zapája do veľkého množstva výziev a využíva tak široké spektrum dostupných externých zdrojov. V tomto trende je určite potrebné pokračovať. Priestor vidím na čerpanie prostriedkov pri realizácii tzv. zelených projektov či projektov v oblasti odpadového hospodárstva. Tiež chceme nadviazať na úspešné čerpanie financií v rámci projektov cezhraničnej spolupráce a pre naše mesto je dôležité uchádzať sa o projekty, ktoré majú za cieľ riešiť otázku marginalizovaných rómskych komunít.
Súčasťou nášho programu je revitalizácia medziblokových priestorov, výstavba športovísk a detských ihrísk, ale i obnova lokality Hrádok. V prípade, že budú vyhlásené výzvy aj na projekty takéhoto charakteru, určite budeme reagovať.
3. Čo považujete za najväčší problém vo vašom meste a ako by ste ho riešili?
Ako najzávažnejší problém vnímam skutočnosť, že ľudia z nášho regiónu odchádzajú za prácou, jednak z dôvodu nedostatku pracovných miest a taktiež aj kvôli nízkym mzdám. Práve preto chceme pracovať na tom, aby bolo naše mesto pre investorov atraktívne. Náš volebný program obsahuje aj tieto body:
- V prvom rade uskutočníme pasportizáciu všetkých objektov a lokalít v meste vhodných pre investičné aktivity – osobitne vhodných pre vznik brownfieldov a greenfieldov.
- Zintenzívnime komunikáciu so SARIO a inými slovenskými a zahraničnými agentúrami pre investície a rozvoj.
- Vytvoríme podmienky pre podporu lokálnych, malých a stredných podnikateľov a vypracujeme koncepciu motivačných opatrení.
- Vytvoríme mechanizmus pre trvalý dialóg mesta s miestnymi podnikateľskými subjektami a vznik programových a projektových partnerstiev tvorených zo subjektov verejného i neverejného sektora.
4. Ako by ste eliminovali problém s neprispôsobivými občanmi vo vašom meste?
Odpoveď na túto otázku naozaj nie je jednoduchá. Podľa môjho názoru tu je potrebná spolupráca medzi štátom a samosprávou, ako aj medzi organizáciami, ktoré sa týmto skupinám občanov venujú, a odborníkmi. Bezpochybne je potrebné vyriešiť otázku zdržiavania sa neprispôsobivých občanov v meste, ktorí tu nemajú trvalý pobyt. Je tiež dôležité venovať sa vzdelávaniu vo všetkých oblastiach a postupnými krokmi prispievať k ich integrovaniu do spoločnosti.
5. Kde vidíte mesto v roku 2026?
Aj keď neviem predvídať politickú, spoločenskú ani ekonomickú situáciu, verím, že bude priaznivá, že v roku 2026 budú Michalovce príťažlivým, atraktívnym a bezpečným mestom pre všetkých obyvateľov i návštevníkov a že ľudia budú šťastní, že žijú práve v Michalovciach.
Dušan Goda, MUDr., 55 rokov, lekár, nezávislý kandidát
1. Ako by ste chceli skvalitniť dopravnú infraštruktúru vo vašom meste?
Riešenie a vyriešenie dopravnej infraštruktúry je jednou z priorít môjho programu ako kandidáta na primátora. Za posledné roky sa minuli prostredníctvom úverového zaťaženia v Michalovciach ťažké milióny, 8 – 9 miliónov na rekonštrukciu komunikácií, chodníkov a parkovacích miest, bez zjavného výsledku. Preto vidím riešenie aj v rámci TaZS mesta Michalovce, kde by sa zakúpili kompletné mechanizmy – pracovné stroje na pokládku asfaltových kobercov (cca za 400-tisíc – 500-tisíc eur). Zaškolil by sa personál 6 – 7 pracovníkov. A verím, že výsledok by sa čoskoro dostavil v podobe oku lahodiacej a funkčnej dopravnej infraštruktúry.
2. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre vaše mesto a na čo by ste ich využili?
Eurofondy by som využil na tie akcie a investície, na ktoré by sme ich vedeli získať. Spektrum je široké. Určite by som ich nevyužil tak, ako napr. prednedávnom doterajšie vedenie mesta na čele s primátorom Zahorčákom. Príďte sa pozrieť do Michaloviec, do parku Kerta a uvidíte, ako sa to s eurofondami robiť NEMÁ, uvidíte jednu veľkú HANBU, ak to porovnáte so súbežne zrealizovanou investíciou (z eurofondov) v rámci spoločného – cezhraničného projektu INTERREG v Satoraljaujhélyi na maďarskej strane. Efektivita je v tomto prípade založená na profesionalite dodávateľa a poctivej kontrole vykonaných prác – stavebnom dozore zo strany objednávateľa – mesta.
3. Čo považujete za najväčší problém vo vašom meste a ako by ste ho riešili?
Najväčším problémom v našom meste je, že doterajšie vedenie mesta s poslušnými poslancami tu hospodárili podľa hesla „Z cudzieho krv netečie.“ Toto musíme zastaviť, toto je aj hlavným bodom môjho programu. Tam sú finančné rezervy, a to rezervy „vnútorné“, to znamená financie z podielových daní, z poplatkov, z miestnych daní...,ktorými mesto disponuje. Toky z týchto peňazí treba odborne prenastaviť. Ak sa to urobí profesionálne – bez bočných úmyslov, dopracujeme sa k pozitívnym ekonomickým výsledkom, a tým aj naozajstnému rozvoju mesta.
4. Ako by ste eliminovali problém s neprispôsobivými občanmi vo vašom meste?
Podporovať a zlepšiť edukáciu týchto občanov k vzťahu – k mestu a zapojiť ich vo väčšej miere do samosprávnej činnosti, to znamená aj do riadenia mesta. Zároveň vidím perspektívu vo vytvorení Mestského sociálneho podniku, kde by sa mohli vo veľkej miere uplatniť niektoré ich zručnosti pre prospech mesta. Edukovať – presvedčiť ich o dôležitosti a nutnosti skvalitnenia predškolskej a najmä školskej výchovy pre ich deti, aby boli týmto procesom viacej nápomocní.
5. Kde vidíte mesto v roku 2026?
Pod prípadným mojím vedením ho vidím ako v roku 2030...ako silné, vyspelé, sebestačné, prosperujúce a krajšie mesto – štyri roky pred ostatnými.
Milan Kaplan, Mgr., 35 rokov, poslanec samosprávneho kraja, nezávislý kandidát
1. Ako by ste chceli skvalitniť dopravnú infraštruktúru vo vašom meste?
Ak upriamime pozornosť výlučne na mesto, tak okrem bežných opráv, ktoré by sme chceli zamerať na najviac frekventované úseky, potrebujeme riešiť dopravnú situáciu v niektorých lokalitách, kde dochádza k výrazným zápcham a preťaženiu. Hovorím o novom výjazde z Priemyselnej ulice a taktiež o novom odbočovacom pruhu na sídlisku Stráňany. Skvalitnením dopravnej infraštruktúry sa chceme venovať aj v rámci cyklodopravy, a teda budovaním reálnych cyklotrás ako alternatívnej forme dopravy, na ktorú je možné využiť eurofondy. Súčasťou skvalitnenia dopravnej infraštruktúry budú aj smart riešenia, ktoré sa zameriavajú na dopravu, a teda tzv. inteligentne riadené svetelné križovatky. Realizovať chceme tiež pri mestských školách a škôlkach tzv. drop-off zóny, teda miesta určené na bezpečné vykladanie detí pri príchode či odchode.
2. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre vaše mesto a na čo by ste ich využili?
V prvom rade potrebujeme personálne posilniť odbor informatizácie a grantov, ktorý sa odborne venuje spracovaniu projektov. Chceme budovať v tomto smere spoluprácu s Košickým samosprávnym krajom, ktorá dnes takmer neexistuje a pritom mnoho aj väčších projektov by bolo možné aj reálne riešiť práve skrz túto spoluprácu. V rámci dlhodobých problémov chceme pozornosť zamerať aj na eurofondy určené pre riešenie problematiky marginalizovanej skupiny obyvateľov, kde mnoho samospráv radšej do týchto projektov nejde, na čo v konečnom dôsledku dopláca aj majorita. Ďalšie zameranie bude na riešenie dobudovania skládky odpadu v meste, budovanie cyklotrás a komplexné riešenia pre potencionálne oddychové zóny so širším využitím ako napr. Hrádok a Park študentov.
3. Čo považujete za najväčší problém vo vašom meste a ako by ste ho riešili?
Problémov je viac, najviac horí strata sebestačnosti v odpadovom hospodárstve, kde urgentne potrebujeme dobudovať novú kazetu našej skládky odpadu so zakúpením dotriedičky, čo by znamenalo v dlhodobom horizonte ušetrenie státisícov eur ročne. Druhým dlhodobým problémom je, že posledný investor do mesta prišiel pred viac ako 15 rokmi, zriadime preto odbor venujúci sa zahraničným vzťahom a komunikácii so SARIO. Chceme tiež využiť kontakty, ktoré máme na rezort hospodárstva s výhľadom na výstavbu novej automobilky pri Košiciach, kde vidíme potenciál pritiahnutia subdodávateľských investícií do mesta. V neposlednom rade budeme vyvíjať legálny tlak a lobbing na zrýchlenie procesov pre výstavbu diaľnice až po hranicu s Ukrajinou.
4. Ako by ste eliminovali problém s neprispôsobivými občanmi vo vašom meste?
Pretavením toho, čo dnes funguje iba na papieri, aj do praxe. Komunitné centrum a jeho fungovanie má zásadné rezervy, potrebujeme rozšíriť dostupnosť vzdelávacieho procesu priamo do prostredia marginalizovanej skupiny. Zriadime tiež sociálny podnik pri mestských Technických službách, ktorý bude zapojený do všetkých projektov spojených s eurofondami. Týmto spôsobom chceme z tohto prostredia vytiahnuť tých, ktorí majú reálnu snahu získať prácu a posunúť sa ďalej. Riešiť budeme aj rabovanie kontajnerov v meste a tiež dokončenie projektu pre zabezpečenie pitnej vody, avšak za odplatu. Chceme tiež zapojiť do týchto procesov tretí sektor a cirkev.
5. Kde vidíte mesto v roku 2026?
Vidím ho ako skutočné srdce Zemplína a nie iba v geografickom zmysle slova. To znamená, že Michalovce musia byť lídrom v regióne. Mestom, ktoré ostatným udáva trend a dáva vzor. Chceme zastaviť neustály pokles obyvateľstva, byť otvorenou samosprávou pre svojich občanov, byť sebestační v odpadovom hospodárstve, pružne reagovať na nové výzvy a modernitu a aktívne bojovať proti korupcii a netransparentnosti, kde budeme príkladom pre ostatné samosprávy.
Oliver Petrík, Ing., 60 rokov, konateľ, Socialisti.sk
Kandidát na primátora mesta Michalovce Oliver Petrík nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.
Erik Sibal, JUDr. Ing., 38 rokov, manažér, nezávislý kandidát
Kandidát na primátora mesta Michalovce Erik Sibal nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.
Tímea Sotáková, JUDr., 44 rokov, právnička, Hlas – sociálna demokracia
1. Ako by ste chceli skvalitniť dopravnú infraštruktúru vo vašom meste?
V meste je potrebné riešiť dopravu komplexne, a to aj v jeho okrajových častiach.
Začiatkom riešenia dopravného problému v našom meste je rekonštrukcia ulíc, ktoré časom nadobudli charakter takmer poľných ciest, ako napríklad Topolianska či S.H. Vajanského.
V meste vnímam aj jestvujúci problém s dopravou pri vjazde z Košíc. Je vidno, že táto príjazdová cesta do mesta cez Močariansku ulicu dosahuje svoju kapacitu, a preto je na mieste uvažovať o rozšírení tejto cesty na dvojpruhovú cestu.
V neposlednom rade musíme vyriešiť problém s MHD. Nakoľko sa trasovanie liniek a časovanie spojov vytváralo ešte v minulom storočí, je na mieste hovoriť o potrebe vytvorenia novej dopravnej obslužnosti mesta. To môže v značnej miere pomôcť obyvateľom pri ich cestách do práce alebo za občianskou vybavenosťou.
2. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre vaše mesto a na čo by ste ich využili?
Z pozície mesta je najdôležitejšie uchádzať sa o akékoľvek zdroje poskytované EÚ vo forme dotácií. Mám preto v úmysle vytvoriť na mestskom úrade osobitné oddelenie zamerané na využívanie a čerpanie eurofondov. Každé euro vynaložené týmto smerom sa mestu vráti niekoľkonásobne vo forme poskytnutej dotácie a následného rozvoja mesta.
Eurofondy plánujem využiť najmä:
- Na výstavbu parkovacích domov a realizáciu nových mestských komunikácií, ktoré som už spomenula.
- V čase energetickej krízy je potrebné všetky mestské budovy riešiť a vybaviť energeticky úspornejším systémom s využitím obnoviteľných zdrojov.
- Na vybudovanie nových sociálnych bytov. Je potrebné zamerať sa aj na čerpanie úverov zo ŠFRB.
- Občianska vybavenosť, ktorú si občania budú môcť zvoliť v ankete na stránke mesta.
3. Čo považujete za najväčší problém vo vašom meste a ako by ste ho riešili?
V našom meste považujem za súčasný najväčší problém zvyšujúcu sa nezamestnanosť. Jestvujúce firmy na území mesta začali hromadne prepúšťať a príchod nových investorov je v nedohľadne.
Je preto mojou prioritou vytvárať na území mesta priaznivé podmienky na rozvoj podnikania a príchod nových investorov.
Tento cieľ ale nemožno naplniť bez podpory silnej politickej strany so zastúpením v parlamente.
Mám v úmysle, aby sa mesto prostredníctvom TaZS vrátilo k vlastnému pestovaniu okrasných, ale aj ovocných rastlín a stromov, ktoré môžu slúžiť na skrášlenie nášho mesta a napr. aj základných škôl, ihrísk a sídlisk, kde môžu byť v prípade záujmu odpredávané aj obyvateľom mesta.
4. Ako by ste eliminovali problém s neprispôsobivými občanmi vo vašom meste?
Problém s neprispôsobivými občanmi trápi asi každé mesto nevynímajúc ani to naše. Najmä počas letných mesiacov neprispôsobiví občania narúšajú verejný poriadok a ohrozujú bezpečnosť občanov a turistov, kde v mnohých prípadoch sa dopúšťajú aj vandalizmu. Je preto potrebné posilniť hliadky mestskej polície a mestský kamerový systém, aby sa naši občania v meste cítili bezpečne.
Dôležitá je aj spolupráca s občanmi a využitie komplexného poskytovania miestnej občianskej poriadkovej služby (MOPS) v obciach s prítomnosťou MRK.
Nakoniec vysporiadanie právnych vzťahov voči čiernym stavbám a vyvodenie zodpovednosti pri poškodzovaní mestského majetku poskytnutého ako sociálne byty – vysťahovaním.
5. Kde vidíte mesto v roku 2026?
V prípade môjho zvolenia na post primátorky mesta Michalovce mám len jednu víziu, ktorá bude aj mojím vysvedčením za štyri roky pôsobenia v primátorskom kresle, a tým je nárast počtu obyvateľov a návrat mladých a energických ľudí do nášho mesta. Práve prerušenie dlhoročného poklesu obyvateľstva je pre mňa tým najväčším cieľom, ktorý chcem dosiahnuť systematickým riešením jednotlivých problémov, ktoré boli spomenuté v predchádzajúcich otázkach.
Osobne vidím mesto Michalovce ako miesto, kde sa oplatí prísť stráviť dovolenku, kde je radosť žiť a vychovávať svoje deti.
Všetkých kandidátov sme oslovili prostredníctvom kontaktov voľne dostupných na internete. Položili sme im rovnaké otázky a na vyplnenie mali rovnako dlhý čas.