Voľby 2022: Uchádzači o primátorské kreslo v Prešove odpovedali, ako by riešili dopravu či parkovanie

PrešovArchívVoľby 2022

Redakcia Spravodajstva Rádia Košice im položila niekoľko otázok.

Metropolu Šariša čaká zmena. Súčasná primátorka Prešova Andrea Turčanová nebude opäť obhajovať svoj post. Jej nástupcom sa chce stať dvanásť kandidátov. Prešovčania v blížiacich sa spojených voľbách, ktoré sa uskutočnia 29. októbra, rozhodnú, kto povedie metropolu Šariša v nasledujúcich rokoch. Uchádzačom o túto funkciu sme položili niekoľko otázok týkajúcich sa parkovania, dopravy či problematiky s komunálnym odpadom.

Foto
Nástupcom súčasnej primátorky Prešova sa chce stať dvanásť kandidátov / TASR

Ján Andrejko, Mgr., PhD., 54 r., náčelník mestskej polície, nezávislý kandidát

1. Ako by ste riešili parkovaciu politiku vo vašom meste?

Je nevyhnutné zmeniť parkoviská a zabezpečiť zelené parkovacie domy. Obyvateľom musíme vrátiť zeleň medzi bytové domy a na každom sídlisku zabezpečiť viac parkovacích miest na menšej ploche práve vďaka parkovacím domom. Máme jedinečnú možnosť čerpať na to prostriedky z eurofondov.

2. Ako by sa podľa vás dala odľahčiť zaťaženosť dopravy vo vašom meste?

Jednoznačným riešením odľahčenia dopravy je nastavenie zelenej vlny, modernizácia križovatiek a kruhové objazdy, ktoré zabezpečia rýchlu a funkčnú prejazdnosť. Významnú funkciu zohrávajú aj jednosmerné ulice, ktoré zefektívňujú prejazd, vďaka čomu vieme vytvoriť ešte aj ďalšie parkovacie miesta. Toto dokážeme na každom sídlisku, no je dôležité spolupracovať s odborníkmi na dopravu. K tejto téme sa neustále vyjadrujú len politici, je však nevyhnutné, aby sme dali priestor aj odborníkom na danú problematiku.

3. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre vaše mesto a na čo by ste ich využili?

V prvom rade je potrebné zriadiť v rámci mestského úradu odbor, kde sa bude pripravovať celá projektová dokumentácia na čerpanie eurofondov. A to bez zmeny organizačnej štruktúry na radnici nepôjde. Rovnako tak je potrebné úzko spolupracovať s ministerstvami, byť priamo v centre diania a venovať sa téme eurofondov priamo tam.

V prvom rade by som bol rád, ak by sme čerpali eurofondy na Delňu. Vďaka tomu získame pre občanov nielen moderný akvapark, ale vytiahnutím vrtu na povrch aj efektívny spôsob ako vykurovať Sekčov, Solivar a Šváby. Toto je téma, ktorej sa treba bezpochyby venovať čo najskôr.

4. Ako by ste eliminovali problém s neprispôsobivými občanmi vo vašom meste?

Nielen Prešovu, ale aj iným mestám na Slovensku by pomohlo, keby sme dostali do zákona verejnoprospešné práce. O tom musíme presvedčiť NR SR, čo je reálnejšie z postu primátora, než z mojej aktuálnej pozície náčelníka mestskej polície. Vďaka tomu by sme mohli donútiť neprispôsobivých občanov k pomocným prácam v meste, prípadne niektorých dokonca odradiť od neželeného správania.

5. Ako by ste vyriešili problematiku komunálneho odpadu?

Skvelým riešením pre moderné mesto sú podzemné nádoby, ktoré signalizujú technickým službám, kedy sú plné a potrebujú vyviezť odpad. Tiež som za to, aby ľudia platili za odpad toľko, koľko ho vyprodukujú. Ak nemáte plný kontajner, nie je potrebné k nemu zbytočne posielať auto a naopak, ak sú kontajnery plné, treba reagovať pružne podľa potreby. Aj na toto vieme využiť zdroje z eurofondov.

6. Kde vidíte mesto v roku 2026?

Mesto Prešov vidím o štyri roky ako moderné mesto, v ktorom žijú spokojní občania, obchodujú spokojní podnikatelia. Vidím ho aj ako mesto, kde obyvatelia majú dobre platenú prácu, tiež ako mesto, ktoré začína využívať geotermálnu energiu na vykurovanie a s našimi spoločnými financiami nakladá aj vďaka využívaniu eurofondov oveľa efektívnejšie.

Zuzana Bednárová, RNDr., PhD., 37 r., manažérka v informačných technológiách, Kresťanskodemokratické hnutie

Kandidátka na primátorku mesta Prešov Zuzana Bednárová nám do uzávierky nezaslala svoje odpovede.

Patrik Benčík, JUDr., 47 r., advokát, nezávislý kandidát

1. Ako by ste riešili parkovaciu politiku vo vašom meste?

Prešov sa nevyhne tomu, aby sa platilo parkovné za každé jedno parkovacie miesto. Je potrebné dotiahnuť reguláciu rezidenčného parkovania do konca. Zatiaľ je rezidenčné parkovanie zavedené do praxe v centre a širšom centre mesta. Ďalšie na rade by malo byť najväčšie prešovské sídlisko Sekčov. Bude potrebné vybudovať parkovacie domy. Odporúčam realizovať parkovacie domy na báze PPP projektov (Public private partnership) samosprávy a súkromných investorov. Po vzore krajských miest Trnava a Trenčín implementovať kontrolu zaplatenia parkovného automatizovaným skenovacím systémom na streche automobilu, ktorá je 92 percent pri 50 kilometrovej rýchlosti monitorovacieho vozidla. 

2. Ako by sa podľa vás dala odľahčiť zaťaženosť dopravy vo vašom meste?

Problém je, že platná legislatíva nedáva mestu veľa kompetencií na riešenie dopravy. Nesúhlasím s MHD zadarmo, pretože Dopravný podnik mal za rok 2021 nízky zisk, cca 50-tisíc eur a pri výpade tržieb z predaja cestovných lístkov by stratu museli vykryť daňoví poplatníci mesta Prešov. Je potrebné čo najskôr dobudovať obchvat Prešova R4, aj keď si myslím, že to dopravu v meste odľahčí len čiastočne. Zaviesť bus pruhy v celom meste, zelenú vlnu a inteligentné semafory. Prepojiť cyklochodníky v meste. Vylúčiť mestskú hromadnú dopravu z Hlavnej ulice a urobiť z nej skutočnú pešiu zónu po vzore košickej Hlavnej ulice. 

3. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre vaše mesto a na čo by ste ich využili?

Eurofondy by som prednostne použil na rekonštrukcie ciest a škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta. Pozitívnym príkladom je aktuálne prebiehajúca rekonštrukcia Základnej školy Mirka Nešpora, ktorá je zameraná na zníženie energetickej náročnosti budovy ZŠ. Investícia za vyše 1 milión eur je z 95 percent financovaná z eurofondov, 5 percent ide z mestského rozpočtu. Vo väčšej miere by som využíval fotovoltaické elektrárne na strechách základných škôl a budov vo vlastníctve mesta. Eurofondy čerpať na výstavbu moderných detských ihrísk, ktoré by sa mali stať centrom komunitného života a ku ktorým by mali mať rovnaký prístup všetky deti bez ohľadu na výšku príjmov ich rodičov.

4. Ako by ste eliminovali problém s neprispôsobivými občanmi vo vašom meste?

Preveliť mestskú políciu do terénu, zoštíhliť aparát administratívnych kádrov. Zefektívniť spoluprácu mestskej a štátnej polície. Založiť mestský sociálny podnik, ktorý by dal prácu znevýhodneným uchádzačom o zamestnanie. Zapojiť a spolufinancovať mimovládne organizácie, ktoré pracujú s marginalizovanými skupinami obyvateľstva. 

5. Ako by ste vyriešili problematiku komunálneho odpadu?

Myslím si, že mesto Prešov nemá väčšie problémy pri zvoze komunálneho odpadu. Zvoz komunálneho odpadu zabezpečuje mestská akciovka Technické služby mesta Prešov, a. s. v stopercentnom vlastníctve mesta, a tak by to malo aj zostať. Čo by som zmenil, je, že mestskí poslanci by nemali byť nominovaní do štatutárnych (predstavenstvo a. s.), ale len do kontrolných orgánov mestských firiem (dozorná rada). 

6. Kde vidíte mesto v roku 2026?

Moderné smart krajské mesto, tretie najväčšie mesto na Slovensku vidím so zaplneným priemyselným parkom Záborské a prílevom investícií vrátane zahraničných. Bude dokončený obchvat mesta R4 a tunel Bikoš. Budú zrekonštrované všetky základné a marerské školy. Mesto bude mať postavený nový futbalový štadión. V metropole Šariša bude vďaka parkovacím domom dostatok parkovacích miest. Zefektívni sa fungovanie mestských firiem. Mestský úrad prejde personálnym auditom a stane sa partnerom pri riešení problémov občanov a firiem. Riaditeľmi odborov a prednosta mestského úradu budú Prešovčania a nie cezpoľní. Mesto Prešov bude mať vyrovnaný mestský rozpočet. 

Artúr Benes, Ing., 59 r., riaditeľ agentúry regionálneho rozvoja, nezávislý kandidát

1. Ako by ste riešili parkovaciu politiku vo vašom meste?

Parkovaciu politiku v Prešove by som rozdelil do štyroch oblastí: parkovanie rezidentov, parkovanie ľudí dochádzajúcich za prácou z iných miest a obcí, parkovanie dodávok a firemných áut a napokon parkovanie návštevníkov, ktorí tvoria cestovný ruch.

Celá parkovacia politika pre rezidentov v Prešove vychádza z toho, že na každý byt pripadne jedno parkovacie miesto. To je práve problém, že doposiaľ nebola urobená dostatočná analýza, a tým pádom nemáme dostatok parkovacích miest. Takže vieme, kde začať. Samozrejme, musíme tvoriť nové parkovacie miesta a tam, kde je to priveľmi zahustené, nemáme inú možnosť, ako stavať parkovacie domy. Na sídliskách musí byť poriadok a dostatok miest na zaparkovanie, ale nie na úkor zelene.

Pre ľudí dochádzajúcich za prácou z iných miest a obcí je potrebné pokračovať v projekte výstavby záchytných parkovísk, ktoré už mesto Prešov malo možnosť vybudovať z Integrovaného regionálneho operačného programu. Na nich je potrebné napojiť kyvadlovú dopravu. Parkovanie dodávok nemôže podliehať rezidenčnému parkovaniu a malo by byť riešené vyhradením samostatných miest pre dodávky na parkoviskách a ročne to spoplatňovať inou sumou ako osobné autá rodín.

2. Ako by sa podľa vás dala odľahčiť zaťaženosť dopravy vo vašom meste?

Kandidát na post primátora Prešova Artúr Benes na túto otázku neodpovedal.

3. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre vaše mesto a na čo by ste ich využili?

Žiaden iný kandidát reálne nemá toľko skúseností s čerpaním eurofondov ako ja. Pred 16 rokmi som založil Agentúru regionálneho rozvoja, ktorá pomáha tvoriť projekty a získavať na nich peniaze zo štrukturálnych fondov rôznym mestám a obciam v celom kraji. Len do roku 2018 sme získali viac ako 170 mil. eur a zrealizovali sme mnoho projektov aj v samotnom Prešove. Viem presne, aké výzvy a na čo môže Prešov využiť a určite by sme o tieto peniaze nemali prísť. Musíme využiť každú možnosť získať mimorozpočtové peniaze pre mesto. Aj preto chcem, aby v meste fungoval silný projektový tím. Ide predsa o to, že aj keď ideme do ťažkých časov a rozhoduje sa o tom, či budeme môcť svietiť a kúriť, aj tak máme možnosť získať peniaze na investičné projekty. Aj tak môžeme zrekonštruovať Solivary, historické budovy, urobiť nové športoviská, posilniť sociálnu oblasť a naštartovať využívanie alternatívnych energetických zdrojov. Tieto peniaze nám naozaj pomôžu aj šetriť.

4. Ako by ste eliminovali problém s neprispôsobivými občanmi vo vašom meste?

Vzdelaním a úprimným ľudským záujmom. Podporou komunitného života na sídliskách a tiež podporou sociálnych služieb. Aj cirkev dnes vykonáva fantastickú prácu v tomto smere a mesto musí tiež. Vzdelávať, zapojiť do života mesta, do práce, vyplniť voľný čas, dať podporu a ukázať, že záleží na každom človeku a každý má možnosť niečo urobiť so svojím životom, aj keby padol na dno. A, samozrejme, posilniť bezpečnosť.

5. Ako by ste vyriešili problematiku komunálneho odpadu?

Je to veľmi široká téma. Na niektorých sídliskách nám klasické kontajnery dnes zaberajú toľko parkovacích miest, že len ich presunom by sme získali ďalších 10 percent kapacít na parkovanie. Nemôžeme nechať len tak na ľudí a ich peňaženky, aby si sami financovali ohradené stojiská na kontajnery. Išiel by som modernou cestou polozapustených kontajnerov, ako to dnes máme pilotne aj na veľkom cintoríne na Šváboch. Ľudí musíme motivovať k separácii odpadu. Celkovo eliminovať jeho množstvo. A dať aj sídliskám možnosť kompostovania. To by súviselo aj s možnosťou starostlivosti o predzáhradky a svoje okolie, kde by sa tento kompost zužitkoval.

6. Kde vidíte mesto v roku 2026?

Vidím Prešov ako tímovú spoluprácu. Ekologickejšie, transparentnejšie, bohatšie, s novými atrakciami, s rozbehnutým cestovným ruchom, živšie a viac smart. Ja mám otvorené oči k príležitostiam a rozum k spolupráci. Chcem, aby mesto bolo správne manažérsky nastavené, aby sme znížili možnosti pochybení aj pochybností a aby si viac ľudí mohlo povedať, že Prešov je jedno dobre spravované mesto, ktoré má budúcnosť a kde sa dobre žije.

Renáta Bobáková, Mgr., 46 r., manažérka, Hnutie Občan Národ Spravodlivosť

Kandidátka na primátorku mesta Prešov Renáta Bobáková nám do uzávierky nezaslala svoje odpovede.

Martin Eštočák, JUDr., 33 r., právnik, nezávislý kandidát

1. Ako by ste riešili parkovaciu politiku vo vašom meste?

Vytvorenie kvalitného odborného tímu, rada pre dopravu ako poradný orgán v spojení s príslušným odborom, ktorý sa zaoberá dopravou a v rámci nej parkovanie. V súčasnosti už máme nastavenú parkovaciu politiku, ale treba ju vylepšiť, doladiť. Občania musia byť na prvom mieste. V prípade spoplatnenia, každý jeden občan musí mať právo niekde zaparkovať a musí to platiť pre všetkých rovnako. Tých možností na dobudovanie parkovacích miest už veľa nie je, ale komplexným koncepčným riešením v spojení aj s problematikou kontajnerov – stojísk v rámci oblasti týkajúcej sa komunálneho odpadu, by sa to dalo zlepšiť. Je potrebné komunikovať s ľuďmi v jednotlivých mestských častiach a spoločne nájsť riešenie. K tomu by mohli napomôcť rady zástupcov vlastníkov bytov ako poradného orgánu primátora.

2. Ako by sa podľa vás dala odľahčiť zaťaženosť dopravy vo vašom meste?

1. Diaľničný privádzač Grófske – R4 II. etapa ho nemá doriešený – je potrebná dohoda na úrovni mesto – PSK (ak nebude, celá doprava pôjde cez mesto). Avšak najskôr táto etapa bude ukončená v roku 2027. Dovtedy je potrebné pripraviť, naplánovať a spustiť výstavbu privádzača.

2. Pešia doprava – prepojenie Železničná stanica – Budovateľská, Železničná stanica – Šarišské Lúky – Širpo (Strojnícka).

3. Upokojenie dopravy – centrum mesta – zjednosmernenie ulíc – vzniknú ďalšie parkovacie miesta, prepájanie existujúcich ciest (napr. Solivarská – Jesenná a i.)

4. Modernizácia semaforov – nahrádzať existujúce staré technológie riadenia križovatiek novými – radiče s dynamickým riadením križovatiek – vyššia priepustnosť dopravy zo smerov, kde je vysoká intenzita dopravy.

5. Buspruhy + cyklochodníky

3. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre vaše mesto a na čo by ste ich využili?

V súčasnosti je stav počtu zamestnancov na MsÚ na projektových pozíciách veľmi poddimenzovaný (tuším jeden zamestnanec). Potrebujeme vytvoriť kvalitný tím ľudí, môže ísť aj o troch – piatich a viac zamestnancov. Prešov má na to byť sebestačné a samostatné. Na to je potrebné, v oblastiach, kde sa to dá, zbaviť sa závislosti od rôznych externých firiem, snažiť sa zabezpečiť si všetko, čo bude v našich možnostiach, vo vlastnej réžii.

Určite je potrebné zapojiť sa do každej jednej možnej výzvy, ktorú ponúka EÚ, či už to budú projekty z oblasti školstva, energetiky, dopravy, sociálnych záležitostí (aj rómske komunity), či životného prostredia, alebo iné.

Takto usporené prostriedky vieme následne využiť na iné potrebné činnosti v prospech nášho mesta, či už na rekonštrukčné, či kultúrne, či iné miestne aktivity.

4. Ako by ste eliminovali problém s neprispôsobivými občanmi vo vašom meste?

V plánovaní rozvoja mesta jedným z našich cieľov a súčasne aj bodom volebného programu je: „V spolupráci s okolitými obcami ako Svinia, Jarovnice a pod., spolu s Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny v Prešove a za intenzívnej činnosti Mestskej polície vylúčiť žobranie detí v centre a na parkoviskách pred nákupnými strediskami (Kaufland, Lidl a pod.).“

Prípadne skúsiť využiť potenciál ľudí, ktorí majú trvalý pobyt v meste Prešov, napr. v sociálnych podnikoch, ktoré by v rámci vytvárania samostatnosti a sebestačnosti mesta mohli byť viac než užitoční – údržba ciest a chodníkov, starostlivosť o zeleň a i. Možno aj v spolupráci s ÚPSVAR PO.

5. Ako by ste vyriešili problematiku komunálneho odpadu?

K tejto problematike by som určite vytvoril odbornú radu ako poradný orgán primátora, kvalitný tím odborníkov. Táto téma, vzhľadom na jej rozsiahlosť a obtiažnosť, úzko súvisí s parkovacou politikou v rámci dopravy, ako aj témou neprispôsobivých občanov. Problematiku komunálneho odpadu, čo sa týka toho, či budú uzamykateľné „klietky“, alebo polopodzemné kontajnery, je potrebné riešiť súčasne s parkovaním. V súčasnosti počet kontajnerov na jednotlivých sídliskách a stojiskách nekorešponduje s počtom bytových domov a počtom ľudí, ktorí v danej lokalite bývajú. Máme nerovnomerné usporiadanie kontajnerov (počty, na ulici, kde je napr. 800 bytov, je 20 kontajnerov a na ulici, kde je 300 bytov, je 15 kontajnerov). Túto problematiku je potrebné riešiť komplexne.

6. Kde vidíte mesto v roku 2026?

Určite nie tak, ako sú na tom naše lavičky v Prešove – ktoré nie sú funkčné, čisté a viditeľné. Ponúkam otvorený a prístupný úrad občanom. Občan je na prvom mieste, nikdy nie naopak.

Lavička je náš symbol...na nej vidno, ako funguje mesto...tak, ako sa vraví, že dobrú reštauráciu poznáš podľa záchodov, tak dobré mesto poznáš podľa lavičiek. Každé mesto má svoju lavičku. Každý si na ňu sadá, a preto chceme, aby bola vždy čistá, funkčná a aby ju bolo vidno z každého miesta, aby ju každý, kto ju potrebuje, aj použil...

Obyvatelia si po dlhých rokoch zaslúžia, aby naše mesto Prešov bolo v roku 2026 funkčné, čisté a viditeľné. A to sa dá aj bez sľubov a vytvorením poriadku, systému a rôznych koncepcií pre jednotlivé oblasti v spolupráci s občanmi, Prešovčanmi, odborníkmi a všetkými, ktorí majú úprimný záujem.

Pavel Hagyari, JUDr., PhD., MBA, 65 r., právnik, Starostovia a nezávislí kandidáti, Sme rodina

Kandidát na primátora mesta Prešov Pavel Hagyari nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.

Jozef Kubica, 55 r., sanitár asistent, Národná koalícia/nezávislí kandidáti

Kandidát na primátora mesta Prešov Jozef Kubica nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.

Marek Kurta, Mgr., 39 r., historik, prekladateľ, Republika

Kandidát na primátora mesta Prešov Marek Kurta nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.

Ľuboš Micheľ, Mgr., 54 r., projektový manažér, Hlas – sociálna demokracia

Kandidát na primátora mesta Prešov Ľuboš Micheľ nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.

František Oľha, Ing., 52 r., výrobný riaditeľ, stredoškolský učiteľ, Sloboda a solidarita, Progresívne Slovensko, Spolu – občianska demokracia, Demokratická strana, Šanca, ODS – občianski demokrati Slovenska, Dobrá voľba a umiernení

Kandidát na primátora mesta Prešov František Oľha nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.

Ján Štovka, Mgr., 45 r., pedagóg, kreatívny manažér, fotograf, nezávislý kandidát

1. Ako by ste riešili parkovaciu politiku vo vašom meste?

Rezidenčné parkovanie, výber z parkovacej politiky investovaný do tvorby nových ekologických parkovacích miest aj záchytných parkovísk.

2. Ako by sa podľa vás dala odľahčiť zaťaženosť dopravy vo vašom meste?

Po dobudovaní severného obchvatu vylúčiť tranzitnú dopravu z mesta a nasmerovať ju na južnú vetvu obchvatu. 

3. Ako by ste efektívnejšie dokázali čerpať eurofondy pre vaše mesto a na čo by ste ich využili?

Efektívni ľudia = efektívne čerpanie eurofondov. Mestská agentúra na prípravu projektov a čerpanie eurofondov.

4. Ako by ste eliminovali problém s neprispôsobivými občanmi vo vašom meste?

Pre všetkých rovnaké práva, ale aj povinnosti. Súčinnosť MsP a PZ SR, prevencia, výchova, vzdelávanie, terénna socialna práca, rómske hliadky, ale aj parketa štátu napr. krátenie dávok (pokuta nevymožiteľná). Ľudia bez domova – nocľahárne, aktívne mesto pri charitatívnej práci a pod.  

5. Ako by ste vyriešili problematiku komunálneho odpadu?

Dôraz na separáciu odpadu. 

6. Kde vidíte mesto v roku 2026?

Na popredných miestach v návštevnosti turistov, trojsúborové divadlo, športový areál, delokácia štátnej správy – ministerstvo v Prešove. Silná strednopríjmová vrstva obyvateľstva = celospoločenský a ekonomický rozvoj celého mesta.

Všetkých kandidátov sme oslovili prostredníctvom kontaktov voľne dostupných na internete. Položili sme im rovnaké otázky a na vyplnenie mali rovnako dlhý čas.

Komentáre