V Barci sa post starostu pokúsi získať päť kandidátov

KošiceArchívKomunálne voľby 2018

Aj v Barci je jedným z hlavných problémov otázka parkovania

František Krištof, 64 rokov (nezávislý kandidát)

1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice-Barca? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Najväčším negatívom mestskej časti je nedostatok finančných prostriedkov súvisiacich so skutočnosťou, že všetky miestne dane berie mesto Košice bez následného prerozdelenia. Riešenie je možné len dohodou mesta s mestskými časťami, aj vo vzťahu ku kompetenciám.“

2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Schváliť programový rozpočet na rok 2019, dokončiť stavebné konanie na rekonštrukciu Námestia mladých poľnohospodárov vr. nových parkovísk, začať s projektovou prípravou a stavebným konaním na kanál a vodu na ulici Berzeviczyho a lokality pod hospodárskym dvorom.“

3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Nepôjde o investície ale predovšetkým o rekonštrukciu a opravy ďalších miestnych komunikácií, resp. chodníkov v ďalších častí Barce,  v prípade doriešenia financovania investičnú akciu súvisiacu s realizáciou komunikácií medzi cintorínom a hospodárskym dvorom.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Otázka parkovania je problémom len pri základnej škole, škôlke, Námestie mladých poľnohospodárov. Časť je už vyriešená schválením územného plánu 17.9.2018 – ostáva ju realizovať v budúcom roku, problém pri základnej škole je v riešení so školou, resp. mestom ako aj v súčinnosti s mestskou a štátnou políciou, ostatné „parkovacie potreby v mestskej časti“ je možné riešiť dopravným značením, resp. kontrolami polície v vzťahu k dodržiavaniu zákonných predpisov o parkovaní.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Neprispôsobivých obyvateľov v mestskej časti neevidujeme.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Už v súčasnosti má mestská časť schválený územný plán s možnosťou výstavby cca 300 rodinných domov, je rad na vlastníkoch, resp. investoroch, aby začali s príslušnou infraštruktúrou. S prípadnou výstavbou nájomných domov mestská časť zásadne nesúhlasí. V mestskej časti chceme zachovať ráz dedinského charakteru, t.j., výstavbu rod. domov, nie bytoviek a výškových budov.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Mestská časť Barca, ako jedna z mála, ktorá má výraznú zeleň. Má 7 hektárový chránený park, ktorý postupne zveľaďujeme pre potreby relaxu a oddychu, sú aj ďalšie oázy zelene, na ktorých participujeme so Správou mestskej zelene v rámci vyhlásených výziev i vo vzťahu k možnosti náhradnej výsadby. Mestská časť zabezpečuje údržbu zelene na vyše 12 hektároch. Priebežne sú zabezpečované jej rozširovanie v ďalších úsekoch.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Ide predovšetkým o súčasnú formu financovania mestskej časti, problematiku dopravy v súvislosti s podjazdom pri katastri vrátane výstavby diaľnice a problém leteckého výcviku pilotov vrtuľníkov na letisku. Ich odstránenie vo veľkej miere závisí od prístupu mesta Košice k ich riešeniu, ako aj príslušných kompetentných na spoločných rokovaniach.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„ROEP bola ukončená, jej komplexný dopad má určité časové obmedzenie. Vyše 70 % pozemkov pod komunikáciami v Košiciach nie je majetkoprávne vysporiadané. Túto problematiku musí zásadne riešiť štátna správa, mesto ani mestská časť na to nemá finančné prostriedky.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„V priebehu dňa v podstate áno, nedostatočné je to hlavne u  električky č. 4  kde posledný spoj je veľmi skoro, pričom autobusová linka č. 12 aj električková linka č.4 často majú približne rovnaké odchody a celkovo, v neskorých hodinách je obtiažne sa dostať „z“ a „do“ Barce. V prípade zásadných požiadaviek sa mestská časť snaží riešiť požiadavky operatívne s DPMK, aj keď nie vždy k plnej spokojnosti občanov.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„V roku 1990 bolo spojených 11 historických obcí a na 11 častí rozdelené mesto. Redukcia mestských časti je možná, je však potrebné vyriešiť kompetencie a ich financovanie v rámci dvojstupňovej samosprávy v Košiciach. Viem si predstaviť aj napr. centrálne mesto a reťaz historických obcí.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Už niekoľko rokov zabezpečujeme opravy, resp. výmeny asfaltového povrchu na komunikáciách, kde je najväčší pohyb, v tomto smere budeme pokračovať aj v budúcom a ďalších rokoch, aby kvalita komunikácií i chodníkov bola primeraná, k čomu viem vytvoriť priestor v programovom rozpočte.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie ako by ste to chceli vyriešiť?

„Je vyhovujúce, pred štyrmi rokmi sme vymenili z eurofondov 217 nových svietidiel s príslušenstvom, v súčasnosti sme realizovali ďalších 15 svietidiel v parku, postupne sa venujeme ďalšiemu technickému skvalitneniu pri výmene svietidiel.“


 

Viera Maňkov, Ing., 58 rokov (nezávislá kandidátka)

1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice-Barca? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Najaktuálnejší problém, ktorý trápi veľa Barčanov je prelet vrtuľníkov ponad obytnú časť a ich nadmerná hlučnosť. Ideálne by bolo, keby sa výcvikový program realizoval mimo našej MČ, resp. dosiahnuť úpravu harmonogram preletov tak, aby čo najmenej rušil obyvateľov.“

2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„S ohľadom na sezónnosť je to zabezpečenie dostatočných kapacít na zimnú údržbu ciest a chodníkov. Taktiež otvoriť jednania ohľadom podmienok prenájmu telocvične pre žiakov ZŠ.“

3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„V južnej časti MČ vzniká nová zástavba rodinných domov, a teda je potrebné riešiť dopravné napojenie týchto ulíc na hlavný ťah, ideálne cez kruhový objazd, čo by zároveň viedlo k zníženiu rýchlosti áut na vstupe do Barce.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Naša MČ je špecifická tým, že prevláda zástavba rodinných domov s vlastnými dvormi. Problematická je skôr prejazdnosť ciest, keď sa na parkovanie využíva verejná komunikácia namiesto súkromného pozemku. Problémy s parkovaním vznikajú predovšetkým pri ZŠ, čo je riešiteľné zmenou organizácie dopravy.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Riešenie tejto problematiky si vyžaduje individuálny prístup v závislosti od konkrétnej situácie. Prvým krokom by mala byť vždy návšteva problematického miesta a snaha o nápravu. Využitie zákonných či donucovacích prostriedkov by malo nasledovať až v prípade zlyhania mediátorských pokusov.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Určite áno, tento potenciál je potrebné podporiť rozvojom infraštruktúry.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Mojou prioritou je revitalizácia historického parku a sprístupnenie existujúcich športovísk pre verejnosť.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Hluk, nepostačujúca cestná infraštruktúra, dostupnosť telocvične pre ZŠ. K uvedeným oblastiam sa vyjadrujem v predchádzajúcich bodoch.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Tento problém v Barci máme a je riešiteľný jedine v spolupráci s majiteľmi dotknutých pozemkov.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„Nie, radi sa hlásime k iniciatíve Zelené Košice, ale robíme málo pre to, aby sme dostali ľudí z áut do MHD. Mesto by malo dotačne podporiť lepšie pokrytie a vyššiu frekvenciu spojov MHD.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„V ideálnom svete by to bol dobrý nápad. Za aktuálnych podmienok by však naša MČ utrpela spojením s väčšou MČ, ktorá má iné priority.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Nutné sú opravy na uliciach, kde sa rekonštruovali siete, vysokú prioritu majú tiež cesty ulíc Novej Barce. Prostriedky je potrebné nájsť jednaním s Magistrátom mesta Košice.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie ako by ste to chceli vyriešiť?

„Potrebujeme dobudovať verejné osvetlenie na novovzniknutých uliciach.“


 

Peter Mihok, 34 rokov (Spolu – občianska demokracia)

1.Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice-Barca? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Na úvod by som rád poznamenal, že nerád by som hovoril vyslovene o negatívach. Radšej by som používal výraz: nenaplnený potenciál, lebo ten vnímam vo viacerých oblastiach. Preto som sa aj rozhodol kandidovať na post starostu Barce. Chcem svedomito pracovať, aby sme pohli veci k lepšiemu. Som totiž presvedčený, že Barca má potenciál byť ak nie najlepšou, tak minimálne jednou z najlepších lokalít pre život v Košiciach. Každá skupina obyvateľov v Barci ako prirodzene vníma rôzne negatíva zo svojho každodenného života v Barci. Preto keď som tvoril svoj program, tak som strávil veľa času práve s Barčanmi, aby som sa dozvedel, čo ich najviac trápi a čo by radi zlepšili. Vyšlo mi to na 8 tematických celkov (Rodinná Barca, Moderná Barca, Bezpečná Barca, Dostupná Barca, Seniori v Barci, Vzdelaná Barca, Šport v Barci a Ekologická Barca), kde som popísal okolo 50 konkrétnych opatrení ako zlepšiť život v našej mestskej časti. Nerád by som teda vyzdvihol len jedno opatrenie, nakoľko som presvedčený, že kľúčom k úspešnej samospráve je práve premyslený súbor opatrení pre každú oblasť. Celý môj program môžete nájsť na mojej stránke.“

2.Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Ako som spomínal môj program pozostáva z 8 tematických celkov (Rodinná Barca, Moderná Barca, Bezpečná Barca, Dostupná Barca, Seniori v Barci, Vzdelaná Barca, Šport v Barci a Ekologická Barca), v ktorých sú aj opatrenia a návrhy, ktoré sa niektoré dajú realizovať okamžite. Niektoré sú strednodobé – povedzme do konca volebného obdobia a mám popísané aj dlhodobé opatrenia a plány. Za prvý 100 dní by som teda vedel zaviesť do praxe niekoľko významných opatrení. Napríklad zo sekcie Moderná Barca – komunikácia so starostom cez sociálne siete, zavedenie Zbierky dobrých nápadov, Zverejnenie výdavkov obce (v novej štruktúre), Úpravu úradných hodín po 18:00 na jeden deň v týždni. Z iných okruhov napríklad: Organizovanie Workshopov a prednášok či Knižný klub starostu Barce. Opatrenia v mojom programe sa prelínajú, takže určite by sa za prvých sto dní dalo stihnúť hneď niekoľko opatrení. Ale zavádzanie opatrení nevnímam ako preteky, skôr je podľa mňa nutné sledovať premyslenosť, kvalitu a prínos daného opatrenia.“

3.Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Nadviažem na predchádzajúce moje odpovede. V rámci môjho programu mám aj dlhodobé plány a opatrenia, na tie smeruje táto Vaša otázka. Mám vytipované tri, ktoré by som chcel zahájiť. V sekcií Rodinná Barca sú to plán revitalizácie a investícií do nášho Barčanského parku a mojou ambíciou je aj výstavba aspoň jedného bezpečného ihriska pre deti v rámci obce. V sekcií Bezpečná Barca je to potom kamerový systém. Ťažko označiť jednu ako „top“, na ktorý sa pýtate, nakoľko sa vo všetkých troch prípadoch jedná o dlhodobé projekty. V tomto bude určite zohrávať svoju rolu aj povolebná diskusia, kedy bude možné určiť ku ktorej z týchto oblastí budú mať najbližšie aj novozvolení miestni poslanci. Mojou ambíciou však bude prijať všetky možné opatrenia, aby sme pre každú z týchto oblasti aspoň niečo urobili. Aj keď napríklad Kamerový systém do celej Barce je bezpochyby projekt aspoň na dve volebné obdobia. Začať však musíme, aspoň na vybraných miestach.“

4.Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Otázka problematiky parkovania je v Barci trošku iná ako v iných častiach mesta Košice. Sme zástavba rodinných domov, kde veľká časť rezidentov má svoje parkovacie plochy vo svojich garážach a dvoroch. Je však pravda, že máme aj určitú skupinu obyvateľov a návštev, ktoré parkujú pre domami a na chodníkoch, čo niekedy komplikuje dopravnú situáciu v Barci. Taktiež riešime niekedy problémy s parkovaním pri „nárazových akciách“ u nás v Barci. Spomeniem napríklad nedeľné omše alebo vykladanie detí do základnej školy. Vzhľadom na nárazový dopyt v určitom čase nie je na danom mieste veľa miesta na zaparkovanie. Otázku parkovania počas omší vnímam obzvlášť neúnosne. Preto som zaradil bod svojho programu, kedy chcem navrhnúť riešenie parkovania počas nedelí a sviatkov postavené na možnej dohode s fitnes centrom, ktoré je blízko a má potencionálne voľné parkovacie plochy počas potrebných časov.“

5.Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„V rámci svojho programu má významné miesto sekcia Bezpečná Barca, kde navrhujem niekoľko opatrení pre zlepšenie bezpečnostnej situácie v našej mestskej časti. Treba však povedať, že Barca dlhodobo patrí medzi bezpečné mestské časti a neevidujeme tu nejaký vypuklý problém s neprispôsobivými obyvateľmi, na ktorý zrejme táto otázka naráža. Mám ambíciu však aj v tomto premyslene zvýšiť štandard pre Barčanov. Preto v tejto sekcií mám rozpracované opatrenia ako už spomínaný Kamerový systém, Boj proti nelegálnym skládkam prostredníctvom využitia „foto pascí“ či viac hliadkujúcich zložiek na Barčianskych uliciach. Nezabúdam však ani na otázky prevencie a to hlavne v oblasti našej mladej generácie.“

6.Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Potenciál rozširovania samozrejme je viditeľný. Barca ma niekoľko plôch, kde by sa mohla nová výstavba realizovať. Treba však povedať, že tieto záležitosti by mali byť realizované po verejnej diskusií v rámci Barce a jeho miestneho zastupiteľstva. Ja osobne Barcu vnímam ako zástavbu rodinných domov. Aj noví obyvatelia Barce si ju vyberajú práve kvôli tejto jej prednosti. Principiálne však akékoľvek rozširovanie by malo byť podporené aj adekvátnou infraštruktúrou a premysleným plánom do budúcnosti.“

7.Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„K tejto otázke mám v rámci svojho programu rozpracovaných niekoľko bodov. Rád by som zlepšil situáciu v našom Barčanskom parku. Rád by som z neho spravil miesto, kde budú Barčania radi chodiť počas celého roka. Konkrétne body mám potom rozpísané vo svojom programe. Taktiež by som napríklad rád zlepšil starostlivosť o zelené plochy v Barci. Venujem tomu samostatné opatrenie – Kosenie a zber trávy. Zastávam totiž názor, že zelené plochy sú pekné vtedy a slúžia svojmu účelu ak sa o nich dobre staráme. To znamená napríklad kosenie podľa potreby. Nie iba povedzme generálne dvakrát za rok a stačí. Keď treba aj 10 krát, aby to vyzeralo dobre, tak sa musí pokosiť aj 10 krát. Rovnako tak zber tejto pokosenej trávy musí byť realizovaný. Nie iba v štýle pokosíme a necháme odpad tam. Tento systém navrhovaný mnou síce stojí viac úsilia, ale myslím, že naši obyvatelia si ho zaslúžia. Taktiež mám plán aj pre zimné mesiace s využitím infraštruktúry mestskej časti napríklad Kultúrneho domu. Kedy si myslím, že je potrebné mať pripravenú program pre Barčanskú komunitu jak v lete, tak v zime.“

8.Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Ak hovoríme o oblastiach, ktoré si zastrešuje mestská časť sama, tak ako som spomínal pripravil som spoločne s Barčanmi rozsiahly program pre každú významnú oblasť nášho žitia v Barci. Kompletný program môžete nájsť na mojej stránke.  Mám to rozdelené do 8 tematických celkov. Pričom prirodzene všetky považujem za dôležité. Rovnako tak uvádzam aj rozpracovanie mojich návrhov, pre zlepšenie situácie v týchto oblastiach. Pokiaľ hovoríme o oblastiach, ktoré už nie sú v kompetencií Barce, ale vplývajú na život v Barci... tak tam by som vyzdvihol napríklad bod z môjho programu – Zavedenie svetelných semaforov na ulici Osloboditeľov. Jedná sa o problém súvisiaci s nárastom dopravy na štvorprúdovke, ktorý už miestami výrazne komplikuje dopravnú situáciu v Barci. Spoločne s mnohými Barčanmi si myslím, že už nastal čas, aby tento úsek bol regulovaný (ideálne inteligentnými) semaformi. V prípade zvolenia plánujem z pozície starostu s kompetentnými túto otázku otvoriť a aktívne a neúnavne tlačiť na prijatie rozumného riešenia.“

9.Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

----------------------------------------------------------------------

10.Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„Myslím, že autobusový spojenie cez linku číslo 12. a električkové spojenie cez linku číslo 4. sú pre obyvateľov z hľadiska funkčnosti vyhovujúce. Samozrejme radi by sme sa zamerali napríklad na komfort ich čakania na zastávkach, kedy by som rád zvýšil čistotu zastávok MHD v Barci.“

11.Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Táto otázka má podľa mňa dve roviny. Prvou je fakt, že počet mestských častí v našom meste sa vymyká bežným normám. Druhou však je otázka či slúžia svojmu účelu a či by samotní obyvatelia sa necítili ukrátení, ak by sme ich od stola tak povediac „zoškrtali“ na polovicu. A tu si myslím, že je podstata problému. Myslím, že obyvatelia sami by si radšej mestské časti nechali, pretože starostovia týchto častí majú k nim teraz bližšie, ako keby sa mestské časti zlučovali. Celé to podľa mňa vyplýva z toho, že obyvatelia Košíc nemajú takú dôveru pri riešení svojich problémov v nadriadenú zložku - magistrát mesta než vo svojich starostov. A to je problém, ktorý podľa mňa zamedzuje riešeniu tejto otázky, bez toho, aby sa obyvatelia cítili ukrátení. Až keď budú mať totiž ľudia väčšiu dôveru v magistrát mesta Košice, nebudú sa tak báť zlučovania mestských častí. Vidím ešte jednu možnosť riešenia tohto problému a aj by som ju v tejto chvíli preferoval. A síce opačným smerom uvažovania. Súvisí to s tým, že ak mestské časti poskytujú lepší servis pre obyvateľov ako mesto, tak nech im mesto dá viac finančných prostriedkov a aj kompetencií. V súčasnom nastavení si myslím, žeby to prinieslo zlepšenie kvality života Košičanov.“

12.Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

-----------------------------------------------------------------

13.Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie ako by ste to chceli vyriešiť?

„Téme verejného osvetlenia venujem v rámci svojho programu samostatný bod. V návrhu môjho riešenia popisujem dva aspekty, ktoré musíme brať do úvahy pri verejných službách tohto typu. A síce otázku či máme tento typ služby (verejné osvetlenie) prítomné vo všetkých častiach Barce. Teda či poskytujeme všetkým obyvateľom rovnaký servis. A druhá je technologická rovina. Teda aký kvalitný servis im v tejto chvíli poskytujeme a či ho nevieme zlepšiť. Rád by som zaviedol nové osvetlenie do miestneho parku (už som spomínal svoje plány v rôznych oblastiach). Ale v prvom rade by som sa chcel sústrediť na to, aby všetci obyvatelia mali prístup na svojej ulici aspoň k akceptovateľnej úrovni tohto servisu. Následne potom musíme mať aj ambíciu pri obnove a budovaní nového osvetlenia postupovať tak, aby nasedené technológie boli pre Barcu ekonomicky šetrné. Prípadne, aby miera investícií bola rozumná.“


 

Dušan Pracko, 43 rokov (nezávislý kandidát)

1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice-Barca? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Málo kompetencií a financií pre mestskú časť Košice-Barca. Obyvatelia Barce sú odkázaní na svojvôľu magistrátu, hoci si volia vlastného starostu a poslancov. Presadzovať zmenu štatútu mesta.“

2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„V profesijnom živote som vystriedal viac pracovných pozícií a viem, že pri zmene pracoviska je dôležité posilniť medziľudské vzťahy zamestnancov, poslancov, členov komisií a partnerov mestskej časti. Jednoducho nájsť si cestu k ľuďom, aby sa ľahšie pracovalo na dosiahnutí spoločných cieľov.“

3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Mojou prioritou je dennodenné stretávanie s obyvateľmi to jednoducho nedosiahneme po neexistujúcich a rozpadnutých komunikáciách. Preto moje TOP je cesty a chodníky.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Chcem vybudovať nové parkovacie miesta na ul. Abovskej a Nám. mladých poľnohospodárov.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Zamerať sa na monitorovanie osady Mašličkovo, aby sa nerozširovala na územie mestskej časti.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Potenciál vidím v rozrastaní mestskej časti rodinnými domami južným smerom k Šebastovciam a nezahusťovať mestskú časť bytovkami. To znamená nestavať bytovky medzi rodinnú zástavbu.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Vybudovať cyklochodník smerom na Šebastovce, výsadba stromov do už existujúcich zelených zón a parkov a začať budovať v obci malý vodný cyklus na jej ochladenie.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v  prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Letisko Košice-Barca, Spaľovňa Kosit, Nedokončený obchvat Košíc R2. Cez zmenu štatútu mesta Košice mať väčšie kompetencie pri rokovaní s týmito spoločnosťami.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Sú nevysporiadané pod komunikáciami. Zámenou pozemkov cez SPF (Slovenský pozemkový fond)“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„Sú nedostatočné a nevyhovujúce a to tým, že rozmiestnenie zastávok nie je v prospech občanov. MHD je pre nich prakticky nedostupná kvôli vzdialenosti ktorú musia k nej prejsť pešo. Prechádzajú na individuálnu dopravu.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Som za zachovanie mestských častí s väčšími kompetenciami a financiami. Žiadna centralizácia ešte nič dobré nepriniesla.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Výstavba nedokončených ulíc za cintorínom, vybudovanie vstupu na Niklovu ulicu, financovanie z rozpočtu mesta formou dotácii. Nutná oprava chodníkov a ciest s rozpočtu mestskej časti. Každý rok opraviť aspoň jednu cestu.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie ako by ste to chceli vyriešiť?

„V mestskej časti je vyhovujúce verejné osvetlenie, ktorého väčšia časť bola vymenená cez eurofondy.“

Rastislav Sabo, Ing., 40 rokov (nezávislý kandidát)

1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice - Barca? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Vzhľadom na to, že som obyvateľom tejto mestskej časti od narodenia a strávil som tu  celý svoj doterajší život, týkajú sa ma všetky negatíva i pozitíva našej mestskej časti. Mal som možnosť aktívne sa zapájať do diania v mestskej časti a to aj mojím prístupom k rôznorodým problémom, a názory na ne som často prezentoval  aj na zasadnutiach miestneho zastupiteľstva. Nikdy mi nebolo, a ani v súčasnej dobe nie je, ľahostajné dianie v obci. Za najväčšie negatívum považujem veľmi nízku odbornú úroveň jednotlivých členov odborných komisií pracujúcich pri miestnom zastupiteľstve. Snažil by som sa v prvom rade pri výbere a následnom menovaní nových členov odborných komisií zohľadniť hlavne ich kvalifikáciu, prax, fundovanosť, odbornosť a ich prínos pre túto mestskú časť.“

2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Vzhľadom na ročné obdobie, ktoré bude po voľbách, by som vykonal hlavne revíziu pripravenosti vybavenia pre vykonávanie zimnej údržby chodníkov a ciest, čo považujem kvôli bezpečnosti občanov za veľmi dôležité a potrebné. Zároveň sa budem snažiť zmeniť filozofiu myslenia a prístupu zamestnancov miestneho úradu k občanom, čoho budem aj sám príkladom. Viem, že nestačia iba slová a za človeka hovoria činy. Takže prvoradá bude moja dennodenná komunikácia s občanmi, ale aj zamestnancami miestneho úradu, ktorým budem trpezlivo načúvať a spoločne budeme hľadať riešenia na otázky a pripomienky občanov tak, aby boli vyriešené k našej vzájomnej spokojnosti. Dôležité sú aj dokumenty mestskej časti. Zameral by som sa v prvom rade na objednávkový formulár, ktorému chýbajú údaje, ako je konečná obstarávacia cena, ale aj ďalšie vnútorné dokumenty, predpisy a smernice.“

3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

-------------------------------------------------------------

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Vzhľadom k tomu, že v našej mestskej časti je akútny nedostatok verejných parkovacích miest, čo vidím dennodenne aj ja, ako vodič by som z môjho pohľadu označil za „Top“ investičnú prioritu vybudovanie dostatočného počtu nových verejných parkovísk v zónach, ktoré to nevyhnutne potrebujú a to prioritne pri školách, škôlke, kostoloch, cintoríne, pošte a miestnom úrade.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Problém neprispôsobivých obyvateľov mestskej časti je najviac viditeľný v miestnom parku, ktorý je jedinou zelenou oázou v našej mestskej časti. Rád by som navrhol riešenia a opatrenia, ktorými by som eliminoval tieto problémy. Dôležité je zabezpečiť kamerový systém, nočné policajné hliadky a iné opatrenia potrebné pre zvýšenie bezpečia a bezpečnosti občanov v našej mestskej časti v denných, ale hlavne v nočných hodinách a nie len v parku, ale aj v ostatných častiach obce.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Potenciál rozrastania mestskej časti určuje schválený územný plán, ktorý definuje aj možnosti jej rozrastania. Mestská časť má podľa môjho názoru pôsobiť ako predkladateľ zmien a doplnkov územného plánu, ktoré tvoria prienik požiadaviek vlastníkov nehnuteľností a koncepcií, plánov, vízií a stratégií rozvoja mesta Košice v spolupráci s referátom Útvaru hlavného architekta mesta Košice.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Dlhé roky je dôležitou súčasťou občanov našej mestskej časti oddychová a relaxačná zóna, ktorú tvorí „Barčiansky park“. Prvoradá by bola jeho revitalizácia a obnova, aby aj naďalej slúžil obyvateľom a to revitalizáciou zelene, úpravou priestranstva, zakomponovaním nových športových prvkov, skultúrnenie pódia pre realizáciu kultúrnych podujatí pre všetky vekové kategórie. Zelenú infraštruktúru plánujem zlepšiť aj vybudovaním cyklotrasy smerom na mestskú časť Šebastovce a ďalej okolo železničnej trati s využitím jestvujúceho premostenia až do obce Haniska.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa  Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Oblasti, v ktorých je potrebné pokúsiť sa vykonať zmenu je samozrejme viac. Avšak medzi tri najpálčivejšie považujem: zlý až alarmujúci stav miestnych komunikácií, absencia verejných parkovísk najmä pred školami, materskou školou, pri kostoloch, cintoríne, miestnom úrade, pošte, ale aj iných miestach a v neposlednom rade veľký problém vidím aj pri výjazde vozidiel z miestnych komunikácií v čase dopravnej špičky. Prvé dve oblasti stav miestnych komunikácií a absencia verejných parkovísk by bolo vhodné riešiť zmenou rozpočtu mestskej časti a vytvorením investičného plánu obce v oblasti infraštruktúry. Tretí problém, ktorým je výjazd vozidiel z miestnych komunikácií ako závažný problém vidím v rýchlom vypracovaní štúdie realizovateľnosti, ktorú by som následne predložil na posúdenie dopravnému inšpektorátu Krajského riaditeľstva policajného zboru v Košiciach.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Nevysporiadané pozemky, ktoré eviduje mestská časť sa nachádzajú prevažne pod miestnymi komunikáciami. Danú problematiku je podľa môjho názoru najvhodnejšie riešiť dohodou s vlastníkmi pozemkov.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„Mestská časť Košice - Barca je s mestom spojená nie len električkovou traťou, ale aj autobusovým spojením, čo je výhodou. V prípade električky č.4 sú časy a intervaly jednotlivých spojov dostačujúce. V prípade autobusového spojenia linky č.12 by som sa snažil riešiť s Dopravným podnikom mesta Košice v rámci cestovného poriadku kratšie intervaly medzi jednotlivými spojmi a to aj v čase mimo špičky.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Otázku mestských častí rieši „Zákon o meste Košice“. Jestvujúce mestské časti reprezentujú pôvodné obce a následne vybudované sídliská. Mojou predstavou je, aby každú mestskú časť zastupoval v „Mestskom zastupiteľstve“ starosta a nie ako je tomu v súčasnosti poslanci mestského zastupiteľstva. Starosta by mal plniť funkciu predĺženej ruky poslancov a občanov danej mestskej časti.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Myslím si, že nie len naša mestská časť, ale aj iné mestské časti majú problémy s opravou a zlou kvalitou miestnych komunikácií. Naša mestská časť nie je výnimkou. Takmer všetky komunikácie si vyžadujú opravy. Podľa môjho názoru je to potrebné riešiť komplexne výmenou celého povrchu vozovky a nie len plátaním záplat, čo považujem za nesystematické riešenie.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie ako by ste to chceli vyriešiť?

„V našej mestskej časti dochádza k výpadkom dodávky verejného osvetlenia vplyvom zhoršenia poveternostných podmienok, z tohto dôvodu by som sa snažil tento problém eliminovať, alebo úplne odstrániť. Dôraz by som kládol aj na riešenie verejného osvetlenia v novovybudovaných  častiach obce.“

Všetkých kandidátov sme oslovili prostredníctvom kontaktov, voľne dostupných na internete. Položili sme im rovnaké otázky a na vyplnenie mali rovnako dlhý čas.

Autor: KOŠICE ONLINE

Komentáre