O Košice Sever bojujú štyria kandidáti

KošiceArchívKomunálne voľby 2018

Čo by spravili kandidáti na starostu Severu s Alpinkou?

Marián Gaj, 49 rokov (Šport do Košíc a na východ)

1. Aké je podľa vás najväčšie negatívum mestskej časti? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Sever je územie s veľkým potenciálom rozvoja, ktorý však komplikujú majetkovo-právne vzťahy (napríklad pozemky Anička, Baňa Bankov), ale i nezabezpečená riadna správa miestnych komunikácií dvorov a vnútroblokových komunikácií. Riešenie vidíme v koordinácii a spoločnom postupe hlavne vedenia mesta, MČ prípadne dotknutých subjektov.“

2. Čo by ste za prvých sto dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Hlavne pokračovať. V mojom treťom volebnom období sa chcem zamerať na obnovu, revitalizáciu medziblokových dvorov a komunikácií, a to získaním kompetencií a zdrojov financií na danú činnosť. Ďalej by som chcel dosiahnuť otvorenie nového zdravotného strediska v našom objekte na Podhradovej a pokračovať v začatom trende obnovy verejných priestorov (ihrísk, športovísk, výstavbe parkovísk). Hlavne naštartovať funkčnú spoluprácu s poslancami a vypracovať spoločnú štvorročnú stratégiu rozvoja jednotlivých území v MČ.“

3. Čo je pre vás z pohľadu najbližších štyroch rokov top investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Dotiahnuť rozpracovanú verziu riešenia statickej dopravy a samotného trhoviska pri OC Merkur a následne v spolupráci s mestom riešiť námestie Jána Mathého ako veľký celok.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Vôbec sa nebránim myšlienke vybudovaniu vlastného systému parkovania a parkovacích plôch vo vybraných lokalitách, ide o myšlienku, ktorá už bola navrhnutá. Preto chcem pokračovať v budovaní parkovacích kapacít a po ukončení kauzy (vzťah mesto-EEI, problematika ukončenia a odchodu) súčasného celomestského parkovacieho systému využiť maximálne možnosti pre Sever v rámci novej budúcej parkovacej politiky mesta – integrácia Severu, riešenie problematických lokalít (okolie TUKE, nárazníková zóna centra mesta) v prospech obyvateľov priľahlých bytových domov.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Túto problematiku je potrebné dostať do všeobecnej roviny riešenia problémov, nakoľko ide o celospoločenský problém. Našou snahou je naďalej hľadať spoločne so štátnymi orgánmi riešenie, ktoré prinesie pozitívny efekt z dlhodobého hľadiska. Jedným z opatrení je spolupráca s Mestskou políciou, štátnymi a mimovládnymi organizáciami, pričom práve polícia musí dôslednejšie postupovať proti neprispôsobivým obyvateľom.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Stavebne sú možnosti v lokalite Pod Bankovom a taktiež vízia zmeny využitia priemyselnej zóny na občiansku vybavenosť spolufunkciou, ktorá by veľmi pomohla lokalite Kalvária a Rozália. Sever má potenciál rásť v rámci mesta, tiež ako významná oddychová a rekreačná lokalita celomestského významu.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón? Konkrétne napríklad rozvoj cyklotrás či revitalizáciu lokality Alpinka?

„Na túto otázku odpoviem priamo, najprv treba zmeniť kompetencie, a potom bude mať táto otázka zmysel, ale keď chcete počuť odpoveď vo všeobecnej rovine, tak tu je: Aktívne spolupracovať so správcami (tak ako doteraz prípadne ešte viac ) – SMsZ v Košiciach (parky a verejná zeleň, Anička) a Mestskými lesmi (Lesopark, Bankov, Alpinka) na zámeroch a nových projektoch. Možnosti sú tiež v spolupráci s občianskymi združeniami, aktivistami, podpora čistenia lokalít, atp. Kvalitné prepojenie cyklotrás cez územie Severu považujeme za dôležitý problém v rámci dopravy, jeho riešenie však má celomestský rozmer. Cyklodoprava sa musí premietnuť ako plnohodnotná súčasť mestskej dopravy i v novom územnom pláne.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Zabezpečenie riadnej správy a údržby miestnej infraštruktúry – starostlivosť o verejné komunikácie a priestranstvá. Doriešenie majetkových vzťahov - prekážok pre riešenie dôležitých zámerov (riešenie križovatky a chodníka na Kostolianskej ceste, pozemky na Aničke, využitie Bane Bankov), nový objekt ZOS. Riešenie je vo väčšej zainteresovanosti mesta Košice na riešení problémov mestskej časti alebo v systémovej zmene kompetencií medzi mestom a MČ v rámci Štatútu mesta. Inak priamou rečou by sa to dalo povedať, tri najpálčivejšie záležitosti sú: kompetencie, financie, zodpovednosť, ako aj následná informovanosť občanov.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Presnejšie pomenovanie problému u nás je skôr nevysporiadaná správa niektorých pozemkov a komunikácií a tiež nezabezpečená ich pravidelná údržba. Riešením je jednoznačne zmena prístupu zo strany mesta k verejným a zo strany súkromných vlastníkov k súkromným.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa vás dostatočné a vyhovujúce?

„Nie, nie sú vyhovujúce. Dávame neustále podnety na doplnenie časového harmonogramu intervalov spojov, napríklad na sídlisko Podhradová. MHD vnímame ako službu, ktorá musí pružne reagovať na meniace sa podmienky v meste. Jej význam by mal narastať a s ním i úroveň a kultúra cestovania. Podarilo sa nám prispieť k modernizácii prístreškov a pozitívne hodnotíme modernizované trate. Stále však sú spoje a prepojenia, ktoré by pre našich obyvateľov mohli byť vylepšené.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Sever je najväčší a najkrajší, ale nebránime sa myšlienke pripojiť k nám niektorú menšiu mestskú časť. Číslo 22 je pre naše mesto priveľa, ale po ôsmich rokoch som dospel k tomu, že problematika počtu MČ nie je tak dôležitá ako ich kompetencie s následným financovaním. Bol som prvým starostom, čo si vedel predstaviť spojenie s MČ Staré Mesto. Jeden úrad = efektívnejšie a adresnejšie spravovanie a financovanie verejných zdrojov. S počtom obyvateľov by sme boli porovnateľní s Terasou.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť? Obyvatelia sa sťažujú najmä na rozbitú cestu na Sládkovičovej (smer cintorín), podobne chodníky na uliciach Havlíčkova, Slovenskej jednoty, Urbánkova - evidujete tieto problémy?

„MČ Sever podáva opakované žiadosti na mesto, kde sú vytipované všetky problematické lokality. Ich plnenie si vyžaduje veľkú finančnú záťaž, ale verím, že táto revitalizácia sa spustí vzhľadom na to, koľko finančných prostriedkov na investície nebolo vyčerpaných z hľadiska mesta. Stav verejných komunikácií je v mnohých lokalitách havarijný a dlhodobo nie sme spokojní s úrovňou zabezpečovania ich správy a údržby. Hlavná časť korešpondencie sa v poslednej dobe venuje práve tejto téme. Mesto musí prostriedky rozdeľovať rovnomerne na celé územie a hlavne vo väčšej miere. V tejto oblasti má samospráva voči občanom veľký dlh.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„Nie, nie je vyhovujúce presne tak ako komunikácie. Niektoré svetelné body sme spolufinancovali, veríme však, že budúci správca verejného osvetlenia bude viac dohliadať na potreby a záujmy MČ Sever. Na území Severu je niekoľko lokalít, pre ktoré sme žiadali zabezpečiť výstavbu či doplnenie verejného osvetlenia. Štatút mesta Košice zatiaľ nepriznal mestskej časti pôsobnosť v tejto oblasti. Tak ako aj pri iných oblastiach platí, buď to bude zabezpečovať mesto, tak ako má v zmysle Štatútu, alebo je potrebné riešiť systémovú zmenu prerozdelenia kompetencií a financií. Možné východisko vidíme v dobre nastavenom zmluvnom vzťahu s budúcim novým správcom mestského verejného osvetlenia.“

Pavol Mutafov, PhDr., 64 rokov (SMER-sociálna demokracia)

1. Aké je podľa vás najväčšie negatívum mestskej časti? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Posledné štyri roky neboli o tvorbe a riešení projektov, ktoré by posunuli samosprávu Severu dopredu. Spory a nechutné ataky, vypisovanie SMS, podávanie trestných oznámení, nechutné diskusie na zastupiteľstvách, riešenie súdnych sporov, odoberali energiu. Funkcionári, ale  aj poslanci si  musia uvedomiť, že ľudia im dali dôveru a tú je potrebné naplniť s pokorou a v prospech ľudí. Ľudia nemajú byť vazalmi ich neschopnosti sa dohovoriť. Investície, ktoré sa uskutočnili, boli iniciatívou investorov a nie vždy šťastné. Mestská časť v spolupráci s mestom MALA URGENTNE riešiť križovatku Kostolianska - Národná trieda ako i samotnú Kostoliansku cestu. Táto cesta nemá chodník pre peších. A ak zoberieme do úvahy prejazd vozidiel voziacich kamene na budovaný diaľničný úsek, tak riešenie je už päť minút po dvanástej. Frekvencia dopravy, enormné zaťaženie v počte prechádzajúcich vozidiel a nie vždy tolerantné jazdenie, ohrozovanie chodcov, to je križovatka pri amfiteátri, AKO DRUHÝ AKÚTNY PROBLÉM. A tretím je stav POVRCHOV CHODNÍKOV A CIEST.“

2. Čo by ste za prvých sto dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Revitalizácia úradu. Presun kancelárie starostu zo štvrtého na prvé poschodie, oprava WC pri zasadacej miestnosti, zväčšenie a skultúrnenie zasadacej miestnosti, vybudovanie rampy pre invalidov, aby mohli prísť na úrad. Ak by mal úrad MČ zotrvať v tejto budove, tak riešiť úlohu výstavby výťahu. Veď ako sa majú starší občania dostať na úrad? Dotvoriť front Office na úrade a zlepšenie pracovného prostredia zamestnancov úradu. Celkovo úrad je potrebné dotvoriť, dať mu iný estetický rozmer zodpovedajúci 21.storočiu. Všetci zamestnanci vrátane starostu sú pre ľudí, nie naopak. Začať konanie na zrušenie herne v tesnom susedstve ZŠ Tomašíkova.“

3. Čo je pre vás z pohľadu najbližších štyroch rokov top investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Budem veľmi pozorne sledovať činnosť stavebného úradu, pretože niektoré stavebné aktivity rôznych developerov sú na prvý pohľad pekné, majú atraktívnu architektúru, ale podľa mňa sa trochu zabúda na priepustnosť ciest, príchod a odchod áut, parkovanie hostí, odpratávanie snehu, odvoz odpadu a iné dôležité  aspekty. Prísne dodržiavať  územný plán. Pripravuje sa viacero aktivít. Výstavba  polyfunkčného objektu v priestore tlačiarne na St. Spišskej ceste, obytný objekt na Suchodolinskej, obytný  objekt pri Baránku, avšak sú to privátne investície. Pre mňa je investičnou  prioritou samosprávy riešiť križovatku Národná trieda - Kostolianska a vybudovanie chodníka na Kostolianskej ceste.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Parkovanie a hlavne vnútroblokové parkovanie je stála a akútna úloha. Chcem riešiť vnútroblokové parkovanie budovaním vnútroblokovými parkovacími plochami s vegetačnými tvárnicami a vždy hľadať riešenie aj pre náhradnú zeleň. Parkovanie však má niekoľko závislostí. Aby sa nepovoľovali nové prevádzky v blokoch - pretože to vždy má dopad na statickú dopravu.
Parkovanie služobných vozidiel, dodávok. I budovanie vnútroblokových parkovísk má svoje hranice. Budovanie parkovísk súvisí aj s odvozom odpadu, a preto je potrebné sústrediť kontajnery do uzamykateľných početnejších kontajnerovísk. V súčasnosti  sú kontajnery roztrúsené, čo je dôvod na znečistenie okolia, ako aj zaberanie parkovacích miest. Napríklad oblasť obchodov „11-tka“ na ulici systém parkovania  absolútne nevyhovuje.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Sever ich našťastie nemá veľa. Istá skupina býva v rekreačných chatkách. Budem postupovať len v intenciách zákona.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„MČ Sever má viacero lokalít, ktoré je možné revitalizovať a zhodnotiť. Najväčšou a nevyužitou lokalitou je pravá strana Kostolianskej cesty. Je to krásne a atraktívne miesto na zhodnotenie polyfunkčným ponímaním. Lokalita tlačiarní na Starej Spišskej ceste, kde investor má záujem vystavať polyfunkčný súbor. Môj osobný názor je, že je to atraktívna a dobre naplánovaná aktivita.
Bytové aktivity, ktoré sa rozbiehajú: Baránok, Suchodolinská sú už v plnom prúde. Na druhej strane nie som zástancom „zahusťovačiek“ a nadstávb, ktoré nerešpektujú súkromie susedov, systém parkovania. Lokalita nad jazdeckým areálom smerom na Horný Bankov je lokalitou, ktorá sa dá využiť na voľnočasové využite.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón? Konkrétne napríklad rozvoj cyklotrás či revitalizáciu lokality Alpinka?

„MČ Sever je časť Košíc, ktorá disponuje veľkou zelenou plochou. Je potrebné ju chrániť i pre budúce generácie. Stav oddychových zón ma trápi. Ak porovnáme stav, aký sa nachádzal v čase mladosti našich rodičov, tak musíme byť smutní. Na Aničke boli v nedeľu tancovačky a altánok pre hudbu už nie je a električka už nechodí. Ešte nás čaká veľa roboty. Baránok, zrušili sme električkovú trať a zbúrali štýlový dom na Baránku. Alpinka, napriek snahe prevádzkovateľov, ešte nie je top a bude potrebné vykonať veľa práce ku dokonalosti. Detská železnica, chvalabohu, a vďaka tým, čo sa starajú o túto atrakciu. Dolný Bankov sa približuje a Horný Bankov je ešte ďaleko ku spokojnosti. Jahodná, tam prevádzkovatelia urobili kus roboty, za čo im patrí poďakovanie. Golfový areál je dobrá investícia a slušný areál na oddych. Chcem povedať, že budem podporovať všetky snahy po obnove a revitalizácií oddychových zón mesta s budovaním cyklistických trás.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Oprava ciest a chodníkov. Riešenie križovatky Národná trieda - Kostolianska. Rozšírenie Kostolianskej o jeden jazdný pruh a vybudovanie zóny pre peších a cyklistov. Rozšírenie Kavečianskej cesty od strelnice na Podhradovej ku autobusovej zastávke Košický hrad, rozhľadňa. Hustota dopravy si to vyžaduje. Tieto aktivity nie je možné vybudovať a riešiť bez súčinnosti s mestom Košice.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Túto problematiku považujem z hľadiska realizácie investičných stavebných zámerov za najproblematickejšiu, ale nie neriešiteľnú. Ak sa spojí cieľ mesta a MČ, dá sa problém posunúť.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa vás dostatočné a vyhovujúce?

„Musím povedať, že autobusmi nechodím často. Neregistrujem nejaké pnutie v tejto oblasti.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„V roku 2002 som spracoval návrh počtu MČ v Košiciach. V tom čase návrh predostieral sedem až osem MČ v Košiciach. Som za korektný a funkčný návrh vedúci k zníženiu MČ V Košiciach. Avšak je potrebná vôľa, aby návrh bol racionálny, vyvážený a rešpektoval potreby ľudí. Mesto Londýn má 22 mestských častí.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť? Obyvatelia sa sťažujú najmä na rozbitú cestu na Sládkovičovej (smer cintorín), podobne chodníky na uliciach Havlíčkova, Slovenskej jednoty, Urbánkova - evidujete tieto problémy?

„Problematika chodníkov a ciest má prioritu. Bohužiaľ, je toho veľa. Viaceré cesty už roky čakajú. Napríklad na Komenského ulici chodník pred obchodmi Liptov pamätá moju mladosť. I vami spomínané problémy registrujem. Verím, že v spolupráci s mestom Košice opravíme čo najviac ulíc a chodníkov.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„Táto kompetencia spadá pod mesto Košice. Na pravidelných brífingoch budeme požiadavky občanov za MČ predostierať a riešiť.“

Štefan Surmánek, PhDr.,CSc., 65 rokov (Kotleba – Ľudová strana Naše Slovensko)

1. Aké je podľa vás najväčšie negatívum mestskej časti? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Podobne ako aj v iných mestských častiach, aj v časti Košice – Sever sa jej obyvatelia potykajú s podobnými problémami, akými sú zanedbané cestné komunikácie, zlý stav chodníkov, problémy s parkovaním, s čistotou verejných priestranstiev a podobne. Z veľkého počtu týchto problémov je potrebné vytipovať tie najaktuálnejšie a na ich riešenie sústrediť pozornosť, aktivity a prostriedky. Dôležitým predpokladom  dosiahnutia vytýčených cieľov je úzka spolupráca s mestom Košice.“

2. Čo by ste za prvých sto dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„V prípade môjho zvolenia by som prvých sto dní využil na oboznámenie sa s administratívnou a organizačnou štruktúrou úradu, s personálnym obsadením, s finančnou situáciou a podobne. Súčasťou prvých sto dní vo funkcii starostu by bola činnosť zameraná na kreovanie orgánov mestskej časti Sever.“

3. Čo je pre vás z pohľadu najbližších štyroch rokov top investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Tri základné priority: tou prvou je zvýšenie miery transparentného výkonu činnosti mestskej časti, druhou je oprava ciest a chodníkov v mestskej časti Sever, tou treťou je rozšírenie možností rekreačného využitia oddychovej zóny Anička. Aj keď to nemôžem považovať za prioritu, som toho názoru, že by bolo potrebné, s výhľadom do budúcnosti, premiestniť úrad mestskej časti do nejakých reprezentatívnejších priestorov než sú tie, nachádzajúce sa v budove amfiteátra.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Čo sa týka parkovania, už existujúce parkovacie plochy prevádzkovať vlastnými silami a všade, kde sa dá, vytvárať nové.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Tak ako Ľudová strana Naše Slovensko, aj ja ako jej člen, odmietam politiku „pozitívnej diskriminácie“, spočívajúcej v bezprácnom poskytovaní plošnej štátnej sociálnej pomoci a podpory neprispôsobivým skupinám nášho obyvateľstva, ktoré ako pravidlo túto pomoc využívajú a zneužívajú na úkor slušných a zodpovedných občanov. Môj názor na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ Sever? Už ani cent na ich podporu. Sociálnu podporu je potrebné sústrediť na telesne postihnutých, na chudobné rodiny, ktoré sa zodpovedne starajú o svoje deti a na dôchodcov, odkázaných na takúto pomoc. V prípade môjho zvolenia môžem sľúbiť, že MČ Sever urobí všetko pre to, aby sa do sociálnych bytov v zrekonštruovanom bytovom dome na ulici Sládkovičovej nenasťahovali cigánski asociáli, ktorí túto bytovku v minulosti dôkladne „vybývali“ a zanechali mnohotisícové nedoplatky.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„MČ Sever má potenciál na svoje ďalšie rozširovanie smerom na sever a severovýchod, kde je možné získať pozemky na individuálnu bytovú výstavbu, ale tiež za pomoci štátnych a európskych fondov budovať mestské nájomné byty, čím by sa vytvorili dobré podmienky na udržanie mladých ľudí v našej mestskej časti.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón? Konkrétne napríklad rozvoj cyklotrás či revitalizáciu lokality Alpinka?

„MČ Košice – Sever má veľmi dobré podmienky na rozvoj oddychových a relaxačných zón pre obyvateľov nášho mesta. Sú nimi oblasti – Anička, Alpinka, Baránok, Bankov, priľahlé mestské lesy a podobne. Aktuálnou sa ukazuje nutnosť vybudovania cyklotrasy medzi Baránkom a Alpinkou ako pre cestných, tak aj pre horských cyklistov. V spolupráci s mestom, štátom a súkromným sektorom vytvoriť podmienky na vybudovanie zábavného centra a Aquaparku v lokalite Anička.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„K tým najpálčivejším oblastiam mestskej časti je možné, podľa môjho názoru, zaradiť riešenie dopravnej situácie na Festivalovom námestí pri amfiteátri, kde v čase špičiek dochádza k dopravným zápcham a častým kolíziám vozidiel. MČ Sever nedisponuje dostatočnými kompetenciami a zdrojmi na riešenie tejto situácie, avšak môže iniciatívne pôsobiť na zodpovedné a kompetentné inštitúcie s cieľom urýchliť riešenie tohto problému.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Čo sa týka nevysporiadaných pozemkov v mestskej časti, tých je niekoľko. Ich riešenie vidím v rokovaniach s ich majiteľmi a v hľadaní možností, ako sa dohodnúť na prospech všetkých zainteresovaných strán. Iná, zákonná cesta nie je ani možná.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa vás dostatočné a vyhovujúce?

„Zvlášť v letných mesiacoch by bolo potrebné posilniť spoje MHD do rekreačných oblastí Alpinka a Bankov. V záujme uspokojenia požiadaviek cykloturistov je potrebné doplniť spoje o cykloautobusy.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„V súčasnosti počet 22 mestských častí je pre Košice zbytočným prepychom, ktorý neúmerným spôsobom zvyšuje administratívnu záťaž a odčerpáva finančné zdroje z mestského rozpočtu. Som presvedčený, že by bolo potrebné zredukovať počet mestských častí na osem, respektíve  na štyri väčšie územné celky. To si však vyžaduje zmenu zákona o Košiciach.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť? Obyvatelia sa sťažujú najmä na rozbitú cestu na Sládkovičovej (smer cintorín), podobne chodníky na uliciach Havlíčkova, Slovenskej jednoty, Urbánkova - evidujete tieto problémy?

„Ako som už uviedol vyššie, jednou z priorít je oprava cestnej siete a chodníkov, ktoré sú v dezolátnom stave. Mnohé cestné úseky, napríklad na ulici Sládkovičovej (ale aj na iných miestach našej mestskej časti), sú už celé desaťročia len plátané, takže mnohé z nich pripomínajú skôr šachovnicu než kompaktný cestný povrch. To isté platí o chodníkoch, ktoré z väčšej časti boli vybudované ešte v predchádzajúcom režime, pričom veľká časť z nich nebola doteraz zrekonštruovaná. Na ich opravu je potrebné sústrediť našu pozornosť a vyčleniť z rozpočtu MČ Sever potrebné finančné zdroje. Súčasťou opráv a modernizácie cestnej siete a vzhľadom na zabezpečenie vyššej miery bezpečnosti cestnej premávky je potrebné na nebezpečných križovatkách (napr. križovatka za Univerzitou veterinárnej medicíny a pri Crow Aréne) vybudovať kruhové križovatky, ktoré sú oveľa bezpečnejšie a plynulejšie.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„Verejné osvetlenie v mestskej časti Sever je viac-menej vyhovujúce. Určité nedostatky sa vyskytujú skôr v jej okrajových častiach, kde by bolo potrebné nielen zvýšiť počet svietidiel, ale aj opraviť a zmodernizovať tie existujúce.“

František Ténai, Ing., 49 rokov (Kresťanskodemokratické hnutie, Nova, Občianska konzervatívna strana, Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽANO), Sloboda a Solidarita, Sme rodina - Boris Kollár, Spolu - občianska demokracia, Strana maďarskej komunity - Magyar Közösség Pártja)

1. Aké je podľa vás najväčšie negatívum mestskej časti? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Najväčším negatívom Severu je to, že úrad mestskej časti je absolútne mimo občanov, najmä svojou polohou. Aj to je možno príčinou toho, že obyvatelia Severu majú pocit, že samospráva nevie nič o ich problémoch a žije si svojím vlastným životom v nejakom ľadovom kráľovstve ďaleko na „Severe“. Riešenie je len jediné – volení zástupcovia síce môžu sedieť na svojom „zámku“ v Amfiteátri, ale musia chodiť aj medzi ľudí, možno aj spôsobom výjazdových zasadnutí miestneho zastupiteľstva či starostovských a poslaneckých dní, napríklad na Podhradovej, Mieri, či Bete, alebo Merkúri.“

2. Čo by ste za prvých sto dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„V prvom rade budeme musieť v prvých sto dňoch prostredníctvom auditov a kontrol zistiť reálny stav hospodárenia mestskej časti a nájsť spolu s poslancami miestneho zastupiteľstva mechanizmus, ako sa priblížiť k obyvateľom mestskej časti, medzi ktorými sú mnohí s výbornými nápadmi. Tých musíme nájsť priamo v uliciach, námestiach a lokalitách mestskej časti a pritiahnuť ich na spoluprácu so samosprávou.“

3. Čo je pre vás z pohľadu najbližších štyroch rokov top investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Z hľadiska kvality života je podľa mňa prioritou úprava námestia na Mieri, ktoré je akýmsi prirodzeným centrom Severu a vo svojom súčasnom stave nie je dobrou vizitkou samosprávy. Druhou z priorít je vyriešenie dopravnej situácie na Kostolianskej ulici a priľahlej križovatke pri Crow aréne, na ktorej sa v špičke kumuluje doprava z Podhradovej, z Ťahanoviec či Družstevnej pri Hornáde. Ideálnym riešením je kruhový objazd a dobudovanie chodníkov pre peších. Určite v neposlednom rade je aj Kalvária, miesto, ktoré si zaslúži obnovu preto, aby sa opäť stalo nositeľom duchovných hodnôt.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„V medziblokových priestoroch je možnosť výstavby podzemných parkovísk a garáží. Ale výstavby, ktorá nenaruší ich momentálny „zelený“ charakter. To znamená, že pri projektoch takýchto stavieb budeme ako samospráva trvať na tom, aby strechy garáží či podzemných parkovísk boli „zelené“. To znamená, aby na nich vznikli parky a ihriská pre voľnočasové aktivity obyvateľov. Preto v tejto súvislosti chceme osloviť aj Technickú univerzitu v Košiciach.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Niekto niekedy povedal, že kto vyrieši problém neprispôsobivých občanov na Slovensku, zaslúžil by si Nobelovu cenu. Je to problém, s ktorým na Slovensku zápasí veľké množstvo samospráv. V rámci Košíc musíme hľadať spoločné riešenia v spolupráci s ostatnými starostami a magistrátom. Riešenia, ktoré nebudú týmto ľuďom len dávať, ale budú od nich žiadať aj protihodnotu. Napríklad, aby aj oni niečo dali či urobili pre zlepšenie svojho života. Určite sa budeme zasadzovať za vznik komunitno-pastoračného centra.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Mestská časť tento potenciál určite má, ale musí ho využívať tak, aby nezhoršila život svojich terajších obyvateľov. Určite nebudeme podporovať zahusťovanie výstavby na miestach, kde je v súčasnosti zeleň, parky a športoviská. Rovnako budeme bojovať proti tomu, aby sa na Severe rozbiehali veľké investičné zámery bez informovania a súhlasu obyvateľov Severu.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón? Konkrétne napríklad rozvoj cyklotrás či revitalizáciu lokality Alpinka?

„Jednou z ciest je podpora vzniku takzvaných „zelených blokov“, obytných domov obrastených zeleňou, ďalšou vznik komunitných záhrad vo vnútorných medziblokových priestoroch. Určite podporíme výsadbu nových stromov v súčasných parkoch tak, aby si svoju tvár zachovali aj pre ďalšie generácie. Samozrejme, budeme za obnovu Alpinky aj Aničky, kde by sa mohla vytvoriť aj nová cyklotrasa na hrádzi Hornádu.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Tri najpálčivejšie sú určite doprava, infraštruktúra na Podhradovej a vzdialenie sa samosprávy od obyvateľov. Dopravné riešenia, aspoň tie najdôležitejšie, som už spomínal. Určite musíme myslieť aj na obnovu existujúcich a výstavbu nových cyklotrás. Rovnako zvýšený záujem si zaslúžia aj obyvatelia Podhradovej, ktorí sa so svojimi problémami ocitli nepochopiteľne mimo záujmu samosprávy. Riešenia existujú, ale musí byť vôľa ich nájsť. Najprv na úrovni starostu a zastupiteľstva a v ďalšej fáze aj na úrovni mesta.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„S týmto problémom zápasí každá samospráva a aj tu platí rovnaká odpoveď ako pri predchádzajúcej otázke. Riešenia existujú, ale musí byť vôľa ich nájsť. Najprv na úrovni starostu a zastupiteľstva a v ďalšej fáze aj na úrovni mesta.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa vás dostatočné a vyhovujúce?

„Mestská hromadná doprava v súčasnej podobe pokrýva potreby obyvateľov mestskej časti čiastočne. Z hľadiska fungovania samosprávy by však možno bolo dobré, ak by cestovné poriadky niektorých liniek zabezpečili možnosť, aby sa každý obyvateľ vedel dostať k úradu počas pracovných dní bez prestupovania, dlhšej prechádzky na zastávku či dlhého čakania na spoj. Týka sa to najmä spojenia Amfiteátru s Podhradovou, ale čiastočne aj s Mierom.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Otázka počtu mestských častí sa v Košiciach otvára neustále pri každých komunálnych voľbách. Je zrejmé, že súčasný zákon o Košiciach už nie je vyhovujúci, ale jeho zmena musí byť dohodou všetkých Košičanov, všetkých starostov a všetkých poslancov mestských častí. Dohodou takou, ktorá by nielen obyvateľom Severu, ale aj ďalších mestských častí neznížila dostupnosť samosprávy a nemala priamy dopad na ich život.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť? Obyvatelia sa sťažujú najmä na rozbitú cestu na Sládkovičovej (smer cintorín), podobne chodníky na uliciach Havlíčkova, Slovenskej jednoty, Urbánkova - evidujete tieto problémy?

„Ako som už spomínal, v doprave a miestnych komunikáciách je aj na Severe veľa problémov, samozrejme, že ich evidujem každodenne, veď sám bývam na Havlíčkovej ulici. Mestská časť musí aj prostredníctvom tlaku miestneho zastupiteľstva či poslancov v mestskom zastupiteľstve dotlačiť mesto k investíciám nielen do cestnej infraštruktúry, ale aj do chodníkov. V neposlednom rade musí mestská časť hľadať aj možnosti získania prostriedkov na takéto investície z mimorozpočtových zdrojov. Neverím, že ak dokáže chodníky budovať z eurofondov malá obec, že by to nedokázala aj mestská časť. Len musí byť ochota a snaha, ale hlavne kontrola kvality vykonaných prác dodávateľských firiem.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„Problém verejného osvetlenia je celokošickým problémom. Mesto stále nemá správcu osvetlenia a bude ho hľadať až novokreované zastupiteľstvo a mestská samospráva. Až keď bude známe riešenie zo strany mesta, môžu do procesov a priamych rokovaní so správcom verejného osvetlenia vstúpiť aj mestské časti. Určite budeme žiadať rekonštrukciu osvetlenia podobnú tej, ktorá sa urobila pri obnove električkových tratí a budeme žiadať aj viac svetelných bodov v konkrétnych lokalitách, hlavne na Kalvárii.“

Všetkých kandidátov sme oslovili prostredníctvom kontaktov, voľne dostupných na internete. Položili sme im rovnaké otázky a na vyplnenie mali rovnako dlhý čas.

 Autor: KOŠICE ONLINE

Komentáre