Kto bude po voľbách viesť mesto pod Tatrami?
Alexander Gálfy, 56 rokov (nezávislý kandidát)
Kandidát nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.
Róbert Gálfy, PaedDr., 58 rokov (nezávislý kandidát)
Kandidát nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.
Michal Hanč, MBA, 34 rokov (nezávislý kandidát)
1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mesta? Ako by ste ho chceli riešiť?
„Za posledných 18 rokov Vysoké Tatry prišli až o 30% obyvateľov (-1 650) a z toho je jasné, že negatív je hneď niekoľko. Ja za základný problém považujem nedostatočnú komunikáciu mesta a neexistenciu súdržnej komunity.
Tatry potrebujú po mnohých rokoch stagnácie nový vietor. Potrebujú silnú komunitu obyvateľov. Len vďaka aktívnej spolupráci občanov vznikne z dlhodobého hľadiska životaschopné mesto. Tatry sú rozľahlé a tvorí ich 15 mestských častí, medzi ktorými neexistuje spolupráca. Už ako aktivista a poslanec sa dlhodobo snažím spájať ľudí prostredníctvom rôznych kultúrnych, dobrovoľníckych, či športových aktivít a naučil som sa, že sa radi zapoja, ak majú motiváciu. To je cesta, ktorou sa musí vybrať aj mesto.
Nedostatočná komunikácia začína už pri styku občanov s predstaviteľmi úradu. Ako primátor zavediem interný informačný systém, ktorý umožní jednoduchú, praktickú a hlavne funkčnú spoluprácu primátora, poslancov a úradu s občanmi, Tí budú mať k dispozícii všetky potrebné informácie - mestský úrad už nebude štátom v štáte.“
2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?
„Urobíme personálny, ekonomický a legislatívny audit mesta. Taktiež začneme pracovať na dlhodobom strategickom pláne rozvoja mesta, ktorý bude vychádzať aj z výsledkov auditov. V nadväznosti na to začneme s prípravou personálneho zázemia pre splnenie týchto plánov.“
3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v meste chceli rozbehnúť?
„Priorít je viac, nedajú sa však všetky robiť naraz. Preto vytýčim ciele, ktoré sú splniteľné okamžite a tie komplikovanejšie začnem prinajmenšom pripravovať. Ako na prvú budem svoju pozornosť sústrediť na vyriešenie dopravnej situácie v meste. Dôležitá je budúcnosť mestských budov, ktoré potrebujú rekonštrukciu. Vyhlásime architektonické súťaže, aby sme z nich opäť urobili ikony jednotlivých mestských častí. Nesmieme zabudnúť ani na cyklotrasy, ktoré obyvateľom, ale aj turistom a návštevníkom chýbajú ako soľ a mali už byť dávno hotové. Pokračovať sa dá dlho, preto vypracujeme strategický plán, v ktorom bude aj harmonogram jednotlivých investičných priorít.“
4. Ako by ste zlepšili otázku rozvoja mesta?
„Rozvoj mesta musí byť v súlade s dlhodobou stratégiou a víziou mesta, ktorá má mať oporu v Programe hospodárskeho a sociálneho rozvoja („PHSR“). Ten je aktuálne súčasťou dokumentov mesta, avšak, aj keď bol vypracovaný odborníkmi, veľmi sa naň neprihliada a to je chyba. Nasledovať budú stretnutia s občanmi jednotlivých mestských častí, ktorým tieto rozvojové plány predstavím, spolu ich prediskutujeme a odsúhlasené pripomienky zapracujeme do finálnych podkladov na schválenie.“
5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v meste?
„Našťastie v našom meste nemáme akútny problém s neprispôsobivými občanmi. Jediné, čo vnímam ako problém je vyberanie smetí z kontajnerov Rómami z okolitých obcí. Tu musí ráznejšie zakročiť mestská polícia a taktiež treba zabezpečiť nedomyslené predražené kontajnerové stojiská tak, aby sa nedali jednoducho otvoriť.“
6. Ako by ste chceli pritiahnuť do mesta viac pracovných príležitostí?
„V našom hotelierskom prostredí je nutná diverzifikácia, čiže rozšírenie možnosti zamestnania sa pre obyvateľov. Mladším pomôže projekt ďalších pracovných príležitostí v IT sektore, na ktorom sa dá spolupracovať s okolitými mestami ako je Poprad a Kežmarok. Taktiež im mesto pripraví podmienky pre podporu podnikania, tzv. start up-y, čiže miesta, kde sa budú nie len zdržiavať, ale sa aj vzdelávať v podnikaní.
Proaktívne som sa spojil s kompetentnými osobami v slovenských firmách ESET a Websupport a skúmal možnosť vytvorenia ich pobočiek priamo v Tatrách. Odporúčajú zamerať sa na vzdelávania v IT už na základných školách, na ktoré by nadväzovala stredoškolská špecializácia.
Oslovil som moju "Alma mater" - gymnázium P.O.H. v Kežmarku, s ktorou malo mesto Vysoké Tatry vždy dobré vzťahy, a dozvedel som sa, že aj oni plánujú rozšírenie IT vzdelávania a zapojili sa do projektu IT ACADEMY.
To znamená, že sa vieme priblížiť k požiadavkám IT firiem, len sa tomu treba aktívne venovať a pripraviť im zodpovedajúce podmienky. Ďalšou možnosťou je internátna základná škola s druhým stupňom sústredeným na šport a práve IT.“
7. Ako plánujete zlepšiť dopravnú infraštruktúru mesta?
„Jednoznačne sa chcem oprieť o dopravný projekt mesta Vysoké Tatry, ktorého výsledky by sme mali dostať v najbližších dňoch. Analýzu dopravnej situácie v meste spolu s odporúčaniami na jej zefektívnenie a vyriešenie sme ako poslanci dali vypracovať odborníkom na Žilinskej univerzite.“
8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti v meste, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?
„Prešiel som celé Tatry a stretával sa s občanmi. Viem, čo ich trápi a môj program nájdete na mojej webovej stránke.
Za tri kľúčové piliere považujem zlepšenie spolunažívania, ochranu a skrášlenie životného prostredia (zeleň, chodníky, cesty, kvetinové záhony, voda, čistota a poriadok) aj za pomoci vytvorenia inštitútu mestského architekta (regulácia stavebnej činnosti) a vyriešenie sociálnej, zdravotnej a ošetrovateľskej starostlivosti pre seniorov a tých, ktorí to budú potrebovať. Presadenie riešení by som zabezpečil aktívnou spoluprácou s poslancami, no najmä za pomoci zamestnancov mesta.
1. Ako už bolo vyššie spomenuté, Tatry potrebujú aktívnu komunitu obyvateľov, vďaka ktorej vznikne z dlhodobého hľadiska životaschopné mesto. Som vyštudovaný manažér, viem, ako má vyzerať komunikácia mesta a viem, že aktuálne je zlá a nedostatočná. To sa musí zmeniť.
2. Intenzívne sa musíme zaoberať ochranou životného prostredia, pretože tlaky na jej zastavanie či úpravu sa rapídne stupňujú. Musíme si uvedomiť, že Vysoké Tatry sa nedajú nafúknuť a musíme si stanoviť jasné priority a mantinely na zásahy. Aké dedičstvo zanecháme budúcim generáciám?
S tým súvisí aj pozícia mestského architekta, ktorá aktuálne chýba. Životné prostredie, to nie je len príroda, ale aj priestor, v ktorom sa pohybujú obyvatelia, pacienti, turisti a návštevníci. Toto prostredie musí pôsobiť harmonicky a atraktívne. Práve architekt bude mať právomoc rozhodovať o projektoch a konzultovať s investormi ich zámery tak, aby stavby mali jasný rukopis odbornosti, účelnosti a „tatranského štýlu“. Quidó Hoepfner, či Dušan Jurkovič nám tu zanechali úžasné dedičstvo.
3. Sociálna, ošetrovateľská a zdravotná starostlivosť je orientovaná na lekársku pomoc. Žiaľ, doposiaľ nemáme dostatočne pokryté opatrovateľské a ošetrovateľské služby občanom, pre ktorých je čoraz zložitejšie dostať sa k lekárovi, na nákup, či len tak na posedenie do spoločnosti. Na to máme pripravený projekt „Aktívnych ošetrovateľských jednotiek“.
9. Koľko svetových jazykov ovládate? Budete ako primátor mesta potrebovať pri návšteve zo zahraničia služby tlmočníka?
„Mal som to šťastie, že som mohol študovať na už spomínanom Gymnáziu P.O.H. v Kežmarku, kde som získal základy anglického a nemeckého jazyka, a následne na Vysokej škole manažmentu, kde som si vybral celé štúdium v anglickom jazyku. Svoju jazykovú úroveň som tak posunul ešte o úroveň vyššie. Taktiež ovládam poľštinu, ktorá je dôležitá pri rokovaniach s lokálnymi partnermi z druhej strany Tatier. Služby tlmočníka by som preto použil iba v prípade, ak by sa na danom mieste nedalo dohovoriť vyššie spomenutými jazykmi.“
Gabriel Jamnický, PaedDr., 62 rokov (Kresťanskodemokratické hnutie)
Kandidát nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.
Igor Kollega, 48 rokov (nezávislý kandidát)
Kandidát nám do uzávierky nezaslal svoje odpovede.
Valéria Lásková, 56 rokov (nezávislá kandidátka)
1. Aké je najväčšie negatívum mesta? Ako by ste to chceli riešiť?
„Mesto Vysoké Tatry už od r. 2002 trpí ignorovanými problémami, čo má za následok, že trpí hlavne občan. Treba dodať, že nielen občan, ale aj tá nádherná príroda, ktorá nás obklopuje. Je to dôsledkom neúnosnej návštevnosti hlavne tzv. jednodňových turistov, ktorí zanechajú po sebe smog, smeti, amortizáciu ciest a pod. Vlastne ten zoznam negatívneho dopadu na Vysoké Tatry, ale aj na občana, by bol veľmi dlhý. Práve zle nastavený režim na Mestskom úrade - Vysoké Tatry, ktorý trvá už dlhých 16 rokov, zanechal po sebe veľké stopy. Či je za tým úmysel zo strany Mestského úradu, alebo nezáujem, to pre nás možno navždy zostane tabu. Ale to, ako sa to dá riešiť, už dávno tabu nie je. Stačí si vyhrnúť rukávy a pracovať. Vo veľmi krátkej dobe vybudovať záchytné parkoviská, vybudovať cyklotrasy, a tým by sa vyriešilo množstvo ďalších problémov, ktoré medzi sebou úzko súvisia.“
2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?
„Mojou prioritou bude vždy obyvateľ mesta Vysoké Tatry. V každom ohľade. Dobrý primátor má zastávať záujmy svojich občanov za každých okolností. Mnohí si neuvedomujú, že Vysoké Tatry nie sú len nádherná príroda a hory, ale aj mesto - kde má trvalý pobyt takmer 4000 obyvateľov. Problém vidím v tom, že na to zabudlo aj doterajšie vedenie mesta. Ja chcem obyvateľovi vrátiť jeho hlas, ukázať mu jeho kompetencie a práva. V tomto časovom rozmedzí navrhnem na zasadnutí mestského zastupiteľstva zmenu rozpočtu - okrem iného, nasledovne: vyčlením z bežného rozpočtu sumu, ktorá patrí občanovi, aby ju následne mohol minúť v cestovnom ruchu výlučne vo Vysokých Tatrách. Je nevyhnutné, aby bol bežný rozpočet nastavený správne, a tým by adekvátne zodpovedal môjmu cieľu - vrátiť už dávno stratenú identitu a autonómiu nášmu mestu. Mesto Vysoké Tatry nutne potrebuje celkovú reformu „gazdovania“, čo bude mať pozitívny dopad nielen pre občana, ale aj pre samotné mesto.“
3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v meste chceli rozbehnúť?
„Vzhľadom na našu polohu a pásmo, v ktorom sa nachádzame, je neakceptovateľné pokračovať s ďalšou výstavbou čohokoľvek! Treba vziať do úvahy, že ľudská nenásytnosť sa obvykle vypomstí. Pokiaľ my ľudia neuchránime tú nádhernú prírodu, ovzdušie a ticho Vysokých Tatier, tak si ju ani nezaslúžime. Teritórium demograficky nepredurčuje Vysoké Tatry na megalomanské výstavby lyžiarskych stredísk, o akých možno mnohí snívajú, ako je to napr. v Alpách a pod. Tento fakt treba rešpektovať. Treba však dodať, že nie som proti rozvoju toho, čo už vo Vysokých Tatrách máme. To najzásadnejšie čo v tejto oblasti naše mesto žalostne potrebuje sú záchytné parkoviská. Podľa prieskumov TANAPu bola situácia už v toku 2004 neúnosná. Nikto to neriešil. Som pripravená konať. Záchytné parkoviská majú byť mojou „top“ investičnou prioritou, napriek tomu, že to finančne nebude veľkým prínosom pre mestskú pokladňu. Bude to však obrovským prínosom pre prírodu samotnú, ktorá sa nedá v peniazoch vyčísliť. Za dôležité považujem zriadiť aj Dom pre seniorov, avšak v už existujúcej budove, ktorá je vo vlastníctve mesta.“
4. Ako by ste zlepšili otázku rozvoja mesta?
„Bol by dlhý zoznam oblastí, ktoré treba rozvíjať. Nespočíva to však vo vybudovaní ďalších nechcených a zbytočných objektov navyše. Rozvoj si zaslúžia služby obyvateľom nášho mesta, ktoré sú už dávnou minulosťou. Ako príklad uvádzam nedostatok bankomatov, telefonické pokrytie - ktoré v 21. storočí v meste Vysoké Tatry stále absentuje u všetkých operátorov, kaderníctvo, krajčírstvo, oprava obuvi - bežné prevádzky, ktoré by mali byť základnou súčasťou každého mesta. Primátor má vytvoriť prostredie na ich realizáciu a hlavne mnohokrát zaujať pozíciu lobistu v prospech obyvateľov mesta, ktorému sa zodpovedá.“
5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v meste?
„Našťastie, takých v meste Vysoké Tatry nemáme.“
6. Ako by ste chceli pritiahnuť do mesta viac pracovných príležitostí?
„V meste Vysoké Tatry pracovné príležitosti existujú, najmä v hotelierstve a zdravotníctve. Mojou ambíciou bude vytvoriť viac pracovných príležitostí aj vo sfére sociálnych služieb.“
7. Ako plánujete zlepšiť dopravnú infraštruktúru mesta?
„Jednoznačne zavedenie hromadnej dopravy, vybudovanie záchytných parkovísk, ktoré sú nutnosťou na ochranu prírody a zavedenie kyvadlovej dopravy od parkovísk do centrálnych bodov v rámci mesta Vysoké Tatry.“
8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti v meste, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?
- Doprava - záchytné parkoviská, hromadná doprava, kyvadlová doprava.
- Starostlivosť o seniorov - zriadenie Domu pre seniorov.
- Kultivovať prostredie - navýšiť počet pracovníkov na verejnoprospešné práce.
9. Koľko svetových jazykov ovládate? Budete ako primátor mesta potrebovať pri návšteve zo zahraničia služby tlmočníka?
„Ovládam anglický jazyk aktívne. Treba dodať, že služby tlmočníka by som však využila pri odborných stretnutiach. Ďalej hovorím plynulo maďarským jazykom a nemecký jazyk ovládam pasívne.“
Ján Mokoš, Ing., 69 rokov (nezávislý kandidát)
1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mesta? Ako by ste ho chceli riešiť?
„Mesto Vysoké Tatry má veľmi zložitú úlohu, čo sa týka pozemkov. Vlastníme veľmi málo pozemkov a tie, ktoré vlastníme, sú v intraviláne, nie pozdĺž cesty. Máme problém s pozemkami, ktoré sú vo vlastníctve štátu, nie so samosprávami. Napríklad za pár stoviek metrov na cyklochodník sme museli štátu zaplatiť stotisíc eur! Predstavujem si to. Štát od nás vezme stotisíc eur, za čo sme mohli urobiť riadny kus cyklochodníka. Malo by to byť presne naopak, mal by nám pomôcť. Vlastníctvom pozemkov disponovali osady a obce, ktoré vyčlenili pozemky zo svojich katastrov, aby v roku 1947 mohla vzniknúť obec Vysoké Tatry. S tým nám vzniká veľa problémov. Navyše tam, kde boli neznámi vlastníci a čo bolo skonfiškované pojal štát. Dnes je to takmer šesťdesiat percent nášho územia! Z hľadiska legislatívy sú najväčšie problémy práve v tejto oblasti. Pracujeme na tom neustále. Výsledkom je novelizácia Zákona o lesoch a postupne sa budú novelizovať aj Zákon o správe majetku štátu a Zákon o ochrane prírody a krajiny, aby sme práve na voľnočasové aktivity mohli nájsť vhodný priestor a tvoriť pre domácich i návštevníkov viac možností. Ide o kyslíkové chodníky, altánky, lavičky ako v iných kúpeľných mestách. Samozrejme, že by sme sa o to starali. Verím, že úpravy zákonov nám uvoľnia ruky a budeme môcť ľahšie a viac robiť pre našich obyvateľov.“
2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?
„Určite by som chcel dokončiť projekty, na ktorých intenzívne pracujeme a ktoré sú v stave finalizácie. Ide o výstavbu protipožiarnych staníc, začatie ďalšej výstavby nájomných bytov, vybudovanie Centra integrovanej zdravotnej starostlivosti (CIZS) a začať s výstavbou troch cyklochodníkov. Za veľmi dôležité a prioritné považujem získanie ďalších štátnych pozemkov do majetku alebo správy mesta.“
3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v meste chceli rozbehnúť?
„Jedným z najväčších dlhodobých problémov je v našom meste doprava – ako statická, tak aj dynamická. V tomto roku finišujeme v spolupráci so Žilinskou univerzitou analýzu, o ktorú sa budeme opierať pri riešeniach dopravy. Zatiaľ nám to vychádza na zriadenie tzv. Tatranskej integrovanej dopravy. Ide o komplex aktivít a projektov. Čo je pre obyvateľov Vysokých Tatier prioritou, je pre nás najväčšou výzvou – a je to podľa môjho názoru práve riešenie dopravy.“
4. Ako by ste zlepšili otázku rozvoja mesta?
„V prvom rade rozvoj mesta závisí od občianskej vybavenosti. Ľudia musia v Tatrách žiť radi. Preto je potrebné pritiahnuť do nášho mesta obchodný reťazec, keďže vo Vysokých Tatrách je ponuka, najmä cenová, veľmi obmedzená. V rámci občianskej vybavenosti je nutné vyriešiť problémy s parkovaním na sídliskách pre domácich. Medzi nami žije veľa ľudí v staršom veku, preto do rozvoja mesta zahŕňam aj postavenie nových bezbariérových prístupov na úrad a k lekárom, revitalizáciu mestských parkov a zelene. Určite sem patrí aj vybudovanie cyklochodníkov, work-outových parkov a nabíjacích staníc na mobily pre strednú generáciu a mládež. Rozvoju mesta pomôže aj zavedenie participatívneho rozpočtu, kedy sa naši spoluobčania môžu priamo zapojiť do rozhodovania o tom, kam pôjde časť financií z rozpočtu mesta a takto chcem podporiť rozvoj komunít v tatranských osadách. Vysokým Tatrám a jeho obyvateľom by veľmi pomohlo aj vybudovanie obchvatu Starého Smokovca. Je to síce beh na dlhú trať, ale začať niekde treba. S tým súvisí bezpečnosť na cestách. Pripravujeme obnovu priechodov pre chodcov a vybudovanie verejného osvetlenia vo viacerých lokalitách. Za veľmi dôležité pre rozvíjanie sa nášho krásneho mesta považujem zachovanie školských a predškolských zariadení a efektívne využívanie peňazí na ich modernizáciu. Budeme pokračovať v rekonštrukciách školských objektov, zabezpečením nových učebných pomôcok a podpore žiakov a mimoškolských aktivitách. Vo Vysokých Tatrách sme sa v nedávnej minulosti stretli s vyčíňaním prírodných živlov, preto je potrebné zabezpečiť trvalý rozvoj aj ochranou nášho majetku a hodnôt. Preto mám v pláne vybudovanie ďalších protipovodňových a protipožiarnych opatrení. A keďže sme vyhľadávaným centrom cestovného ruchu, potrebujeme pracovať aj na vzhľade nášho krásneho mesta, aby bolo ešte krajšie. Poskytnem so spolupracovníkmi na úrade podporu radnice súkromným vlastníkom pri obnove historických pamiatok, rád by som obnovil staré kúpeľné chodníky a je najvyšší čas vytvoriť pešiu zónu v najväčšej tatranskej osade – v Tatranskej Lomnici.“
5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v meste?
„Musím konštatovať, že na území Vysokých Tatier sa nestretávame s týmto klasickým slovenským problémom. Preto naše aktivity a energiu smerujeme do iných oblastí života Vysokých Tatier.“
6. Ako by ste chceli pritiahnuť do mesta viac pracovných príležitostí?
„Práca vo Vysokých Tatrách nie je najpálčivejším problémom. Okres Poprad patrí medzi okresy s najnižšou nezamestnanosťou na Slovensku. Pravdou je, že mladí ľudia nám za prácou odišli do zahraničia. Je to však vec výšky miezd, na ktoré my – ako samospráva nemáme potrebné páky.“
7. Ako plánujete zlepšiť dopravnú infraštruktúru mesta?
„Infraštruktúra je pre dôležitá pre každé mesto alebo obec. Vo Vysokých Tatrách plánujeme rekonštrukciu autobusových zastávok a revitalizáciu ich okolia, osvetlenie ďalších priechodov pre chodcov a rozšírenie verejného osvetlenia. Veľmi dôležitým faktorom je parkovanie. Preto pripravujeme koncepciu „Parkovania pre miestnych obyvateľov“. Obnovy sa dočkajú aj miestne komunikácie. Za veľký a dôležitý projekt považujem výstavbu cyklolyžiarskej magistrály zo Starého Smokovca do Tatranskej Lomnice, ktorá by taktiež mestskej infraštruktúre veľmi pomohla.“
8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti v meste, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?
„Vo Vysokých Tatrách sa na prvých troch priečkach pálčivosti problémov podľa môjho názoru nachádza pozemková držba, doprava a občianska vybavenosť. O všetkých som sa vyjadril v predchádzajúcich odpovediach.“
9. Koľko svetových jazykov ovládate? Budete ako primátor mesta potrebovať pri návšteve zo zahraničia služby tlmočníka?
„Môžem zodpovedne povedať, že som precestoval pol sveta a všade som sa dohovoril po anglicky alebo po rusky. Pri oficiálnych návštevách je však prítomnosť tlmočníka nutná, keďže ide o protokolárnu záležitosť. V súkromí by som však nemal problém porozprávať sa dvomi svetovými jazykmi o bežnom živote.“
Alžbeta Nedorostová, Ing., 58 rokov (nezávislá kandidátka)
1.Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mesta? Ako by ste ho chceli riešiť?
„Chýba mi spolupráca medzi jednotlivými poskytovateľmi služieb mesta. Na zlej úrovni je komunikácia mesta a poslancov smerom k voličom. Vysoké Tatry sú druhým najväčším mestom na Slovensku, 15 mestských častí sa nachádza na 62 km popri ceste Slobody. Občan sa často ani nedozvie, čo sa dôležité rieši, či sú to investičné zámery, alebo predaje majetku. Stretávam sa s občanmi, a počúvam rozčarovanie, sklamanie, že sa „tu deje a rozhoduje bez nich a o nich, a že poslanci a predstavitelia mesta potrebovali voliča iba ich zvoleniu“ (česť výnimkám). To, že sa občan dozvie, že sa odsúhlasí investičná akcia a následne musia občania spísať petíciu, svedčí o netransparentnom úrade. Chce to poriadnu odvahu na zmenu. Aj zo strany občana. A to nehovorím o výstavbe apartmánových bytov, kde by už petícia bola zbytočná. Občan sa o tom dozvedel, keď boli postavené. Vo volebnom programe som sa zamerala aj na túto oblasť a budem to riešiť tak, že ešte pred rokovaním MZ bude do každej domácnosti doručený zadarmo náš informačný list. V ňom budú popísané dôležité body, ku ktorým sa bude môcť každý vyjadriť. A až tak sa bude rokovať. Budem presadzovať, aby za zaviedlo živé vysielanie z rokovaní MZ, aby tí, ktorí sa chcú zúčastniť a nemôžu sa dostaviť, docestovať, aby mali možnosť vidieť, ako ich záujmy poslanci zastávajú.“
2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?
„Prvoradé bude spolu s novozvolenými poslancami vytvoriť tím, ktorý bude navzájom spolupracovať na rozvoji mesta a blaha ľudí. Musíme sa oboznámiť s rozpracovanými projektmi, rozpočtom, a zvoliť si stratégiu, ako budeme riešiť jednotlivé najpálčivejšie otázky. Verím, že z každej mestskej časti bude poslanec informovaný o problémoch, ktoré trápia jeho voličov. A hľadať možnosti, zdroje riešení.“
3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v meste chceli rozbehnúť?
„Stacionár, a popri tom budem riešiť otázku komplexného zdravotného strediska a dopravy.“
4. Ako by ste zlepšili otázku rozvoja mesta?
„Som za rozvoj a budovanie nášho krásneho mesta. Funkčného a dostupného pre každého človeka. Tatry nie sú iba domovom Tatrancov, sú našou národnou pýchou, sú pre všetkých. Pre turistov, rodiny s deťmi, pacientov i náročných klientov. Nespravme z nich Tatry, ako ich poznáme z knihy Jano (autor Fraňo Kráľ). Využime teda ich úžasne a jedinečné prostredie, ktoré bude formované aktívnym cestovným ruchom. Pre všetkých.“
5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v meste?
„V našom meste zatiaľ nemáme neprispôsobivých obyvateľov. Prvé nelichotivé informácie máme z Tatranskej Lomnice, kde sa osadníci zamerali na odpadkové koše. Mesto investovalo nemalé finančné prostriedky (dotácia zo štátu), na výstavbu uzamykateľných klietok, ako ochranu pred rabovaním medveďmi, tento problém to nevyriešilo. Momentálne môžeme iba túto otázku riešiť intenzívnejšou prácou MP. V mojom volebnom programe riešim aj túto problematiku, s vybudovaním podzemných a polopodzemných kontajnerov. Dávam za príklad mesto Bytča. Nie je to nič nové, len naše mesto zaostáva. Opäť mi chýba „zvedavosť a komunikácia mesta“ s inými mestami a obcami, ktoré nás dávno predbehli a nie len v tejto oblasti.“
6. Ako by ste chceli pritiahnuť do mesta viac pracovných príležitostí?
„Vysoké Tatry sú výnimočné a jedinečné mesto. Predovšetkým zamerané na služby spojené s cestovným ruchom a gastronómiou. V našom meste však žije veľa zručných a pracovitých ľudí. Podporila by som ich chuť do práce vytvorením vhodných prevádzok. Ide o služby, ktoré nám tu chýbajú, ako krajčír, obuvník, drobný remeselník, stolárstvo zamerané na drobné a úžitkové predmety a podobne. Chýbajú nám tu odborní lekári. Túto oblasť mám ako jednu z viacerých, v mojom volebnom programe.“
7. Ako plánujete zlepšiť dopravnú infraštruktúru mesta?
„Infraštruktúru mesta samotné mesto celkovo nevyrieši. Budem však iniciovať stretnutia so zainteresovanými subjektmi a spoločne sa budeme podieľať na zlepšení dopravnej infraštruktúry. Z dostupných zdrojov viem, že mesto zadalo požiadavku na vypracovanie štúdie na VŠ Dopravy a Spojov v Žiline. S týmto materiálom budeme tiež pracovať.“
8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti v meste, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?
„Zdravotníctvo – chýbajúci odborní lekári, chýbajúce röntgenové pracovisko. Sociálna oblasť – nie je to len funkčný stacionár, ale celkovo starostlivosť o chorých a starších občanov. Doprava – autami preplnená cesta Slobody, preplnené parkoviská.
Som vzťahová manažérka pre verejný sektor v regiónoch Liptov, Prešov a Košice. Dennodenne rokujem s primátormi miest, a so starostami obcí týchto regiónov. Spoločne hľadáme riešenia a možnosti financovania ich samospráv. Za tie roky tvrdej práce, viem, ako riešiť tieto problémy. Desiatky rokov pracujem s financiami, posledné roky som pomáhala rôznym mestám v už spomínaných projektoch a cítim, že mám stále dostatok energie pomôcť svojmu mestu. Na riešenie bude potrebná spolupráca a finančná injekcia zo stany štátu, VÚC, využitie financií z Eurofondov, podporné financovanie z EIB (Európska investičná banka), CEB (Centrálna európska banka), či EBRD (Európska banka pre obnovu a rozvoj). S použitím týchto zdrojov, komunikáciou a spoluprácou spomínaných bánk či VUC i komerčných bánk, mám tiež veľmi slušné znalosti, skúsenosti, a výsledky. Tiež zapojíme do riešenia projektov zainteresované subjekty. Doteraz som popri náročnej práci musela stíhať aj starostlivosť o rodinu, je to moja priorita, dve dospelé dcéry sú už samostatné, môj čas, skúsenosti a ochotu obetujem ľuďom a svojmu mestu.“
9. Koľko svetových jazykov ovládate? Budete ako primátor mesta potrebovať pri návšteve zo zahraničia služby tlmočníka?
„Patrím k tej generácii, kde dôraz na jazykovú vybavenosť nebol prioritou. Človek sa však snaží študovať jazyky, aby nebol „stratený“ keď vycestuje do sveta a mohol riešiť pracovné požiadavky. Čo je dôležité? Ovládať jeden- päť- šesť svetových jazykov? Alebo aby bola zo mňa dobrá primátorka, s citom a pochopením svojich spoluobčanov hovoriacich k nim rodnou slovenčinou? Ak príde delegácia z krajiny, ktorej jazyk neovládam, bude tlmočník potrebný.“
Všetkých kandidátov sme oslovili prostredníctvom kontaktov, voľne dostupných na internete. Položili sme im rovnaké otázky a na vyplnenie mali rovnako dlhý čas.
Autor: KOŠICE ONLINE