Post starostu mestskej časti Ťahanovce sa pokúsia získať traja kandidáti

KošiceArchívKomunálne voľby 2018

Za veľký problém považujú dopravu.

Frantiek Borovský, 55 rokov (Slovenská konzervatívna strana)

1. Aké je podľa vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice-Ťahanovce? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Za  negatívum možno považovať,  že sme stále pomerne malá mestská časť,  vykreovaná z bývalej dediny, s malým počtom obyvateľov. Riešením je preto rozvoj a podpora domovej a bytovej zástavby, tým aj zvýšenie počtu obyvateľov a rozvoj infraštruktúry.“

2. Čo by ste za prvých sto dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Nič neobvyklé na prvý štvrťrok pre nového starostu, ekonomický audit, kontrola zmlúv.“

3. Čo je pre vás z pohľadu najbližších štyroch rokov top investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Investičná priorita je úzko prepojená so získavaním prostriedkov, takže napríklad získaním prostriedkov na projekt rekonštrukcie schátralého objektu bývalej materskej školy premenou na multifunkčnú budovu miestneho úradu a samotná realizácia projektu.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v mestskej časti?

„Tým, že sme mestská časť prevažne osadená domovou zástavbou, parkovanie nie je takým dominantným problémom, lebo poväčšine sa parkuje na  dvoroch, skôr je to problém na sídlisku.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v mestskej časti?

„Toto je možno problémom sídliska, ku ktorému patria obytné bloky na Demetri, u nás v mestskej časti takéto problémy nie sú.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie mestskej časti? Akým spôsobom?

„Keď si pozriete časť územného plánu mesta Košice, ktorý sa týka našej mestskej časti a na jej charakter, myslím, že stojí zato podporovať individuálnu bytovú výstavbu, rekonštrukciu starých domov a výstavbu nových.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru mestskej časti, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Táto otázka súvisí čiastočne s využitím voľných plôch pri cestách na výsadbu zelene, ale aj s využitím voľnej plochy pri bývalej materskej škôlke, kde po sprístupnení a úpravou plochy by sa dala využiť ako malý mestský park slúžiaci na oddych a relax starších, ale aj mladších obyvateľov našej mestskej časti.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Najpálčivejšie nie sú len tri, ale:

a) spomenutá rekonštrukcia schátraného objektu bývalej materskej školy

b) vyriešenie dopravného prepojenia sídliska z Americkej triedy na Magnezitársku popri Demetri kvôli odľahčeniu dopravy po Želiarskej, a, samozrejme, pomôcť vytvoriť sídlisku druhý dopravný výjazd

c) riešenie príjazdovej komunikácie na miestnu časť Vinice z pohľadu sprístupnenia pozemkov pre IBV.“

9. Evidujete v mestskej časti problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Nie.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov mestskej časti podľa vás dostatočné a vyhovujúce?

„Bolo by  dobré predĺžiť trasu linky č. 25 cez sídlisko, hlavne kvôli starším obyvateľom pre ich prístup k zdravotnej starostlivosti na poliklinike, prípadne k nákupným strediskám.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet mestských častí? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Ak by ich bola polovica, ušetrilo by sa možno dva milióny eur ročne. Chápem, že v porovnaní s inými mestami je ich veľa. Malé mestské časti však majú svoju morálnu a historickú opodstatnenosť, čiže musia mať možnosť ovplyvňovať svoju existenciu a rozvoj cez svojich zástupcov pri mestskom magistráte. Preto by sme najviac ocenili, ako mestská časť, posilnenie kompetencií.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v mestskej časti si podľa vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Z dôvodu veľkej premávky motorových vozidiel po Magnezitárskej je nutná celková oprava asfaltového koberca po celej šírke vozovky, oprava kanálových vpustí,  plus osadenie obrubníkov aj po druhej strane vozovky, ale aj ostatné úseky cestných komunikácií mestskej časti nesmú ostať zanedbané.“

13. Je verejné osvetlenie v mestskej časti vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„V podstate áno, i keď všetko sa dá vylepšiť  novými technológiami osvetlenia, či už využitím nízkoenergetických LED svietidiel, prípadne zmenou napájania s využitím alternatívnych zdrojov.“


 

Jozef Borovský, 65 rokov (nezávislý kandidát)

1. Aké je podľa vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice-Ťahanovce? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Najväčšie negatívum našej mestskej časti Košice-Ťahanovce obec je, že starosta nezvoláva verejné zhromaždenia a neinformuje občanov o veciach verejných.“

2. Čo by ste za prvých sto dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Za prvých sto dní by som dal vypracovať audit a odsúhlasiť priority volebného programu.“

3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov top investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Zrekonštruovať bývalú materskú škôlku na kultúrno-spoločenské centrum a kancelárie pre miestny úrad (v súčasnosti úrad sídli v prenajatých priestoroch patriacich cirkvi)“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v mestskej časti?

--------------------------------

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v mestskej časti ?

„Neprispôsobiví obyvatelia v našej mestskej časti nie sú až takí problémoví.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie mestskej časti ? Akým spôsobom?

„Rozrastanie našej mestskej časti by sa dalo riešiť v katastrálnom území Vinice, cestou územného plánu, ktorý je schválený na približne päťsto domov, ale žiaľ, za štyridsať rokov sa nepodarilo vybudovať obchvat, ktorý by mal riešiť dopravu sídliska Ťahanovce.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru mestskej časti, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Zelená infraštruktúra a oddychová zóna je plánovaná v spomínanom objekte bývalej materskej škôlky, ktorú by som chcel zrekonštruovať.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„V spolupráci s vedením mestskej časti Sídlisko Ťahanovce riešiť osobnú a mestskú hromadnú dopravu, aby dopravné prostriedky nemali prejazd cez našu mestskú časť, nakoľko naša mestská časť nie je na takúto záťaž prispôsobená. Kým sa táto dopravná situácia nevyrieši, je potrebné obmedziť rýchlosť na uliciach Ťahanovská, Magnezitárska a Železiarska.“

9. Evidujete v mestskej časti problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Neevidujeme.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov mestskej časti podľa vás dostatočné a vyhovujúce?

„V spolupráci s vedením Dopravného podinku mesta Košice bude mojou snahou, aby autobusový spoj č.25 MHD smerujúci na sídlisko Ťahanovce, kde má konečnú zastávku pri pošte, presunúť o jednu zastávku k obchodnému centru Klas. Pritom Dopravný podnik mesta Košice nebude stratový ani o jednu kvapku pohonných hmôt.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet mestskej časti? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Súhlasím s existujúcim počtom mestských častí v Košiciach.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v mestskej časti si podľa vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Cestné komunikácie Magnezitárska a Brusnicová vyžadujú nutnú opravu vozovky. Brusnicovú ulicu som riešil vlastnými prostriedkami. Čo sa týka Magnezitárskej, táto je mestskou komunikáciou, ktorá spadá pod mesto. Intenzívne by som rokoval so zástupcami Magistrátu mesta Košice o jej oprave.“

13. Je verejné osvetlenie v mestskej časti vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„Verejné osvetlenie, podľa mojich informácií, je na 95 percent v poriadku. Zároveň budem riešiť miestny rozhlas, ktorý nevyhovuje miestnym občanom.“


 

Ján Nigut, Ing., 44 rokov (Kresťanskodemokratické hnutie, Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽANO), Sloboda a Solidarita)

1. Aké je podľa vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice-Ťahanovce? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Jedno najväčšie: rozdrobenosť pozemkov, pre ktoré je problém postupovať v rozvoji mestskej časti a uplatňovať tak územný plán zóny Ťahanovce. Hľadáme developerov, no na každú dohodu treba dvoch. Vidím však riešenie aj v drobných pozemkových úpravách. No je to však celoslovenský problém, nielen náš. Drobné dedičstvá sú vystavené vysokým poplatkom, a to už vlastníkov neoslovuje.“
 
2. Čo by ste za prvých sto dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Ekonomicky sme už zastabilizovali mestskú časť z predchádzajúcich dlhov aj pôžičky. Samozrejme, ze výdavkov je stále dosť. Čakajú nás investičné výdavky, budeme reagovať podľa počasia. Pokračovanie v obnove oplotenia cintorína, obnova chodníkov pri krajniciach, nové cesty na menej frekventovaných uliciach (častiach Jazvečej ulice). Kamerový systém – rozširovanie. Výzvou sú protipovodňové opatrenia na Ťahanovskom potoku v intra a extraviláne.“

3. Čo je pre vás z pohľadu najbližších štyroch rokov top investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Spomenul som to už vyššie, ale víziou je nájomné bývanie, ale aj riešenie pozemkov na Aničke, ale to už je iná téma, lebo ležia na Severe. Mesto však s Aquaparkom nepohlo ani nepomohlo.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v mestskej časti?

„Áut pribúda, parkujú u nás aj občania sídliska či zamestnanci železiarní. Začína to byť neprijemné, keď pred svojím domom už máte problém zaparkovať v obci.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v mestskej časti?

„Neevidujeme neprispôsobivých občanov.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie mestskej časti? Akým spôsobom?

„Samozrejme. Tak, ako to máme schválené v územnom pláne. V historickej časti obce môže vzniknúť osídlenie na dvoch plánovaných nových cestách a pripadá do úvahy aj lokalita na Viniciach pri záhradkárskej lokalite. Tam je to však orná pôda, rozdrobená medzi spolupodielnikov. V spolupráci s mestom je potrebné riešiť hnedú zónu magnezitky (podľa UPZ).“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru mestskej časti, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Plánujeme zachytávať dažďovú vodu vo verejnej zeleni, korigovať potok, priateľsky k prostrediu upravovať zeleň na miestnom cintoríne - špeciálna zeleň, participovať na úpravách v prímestskom lese a v neposlednom rade, keďže Aničku mnohí považujú za svoju od nepamäti, podieľať sa na spolupráci na jej rozvoji a rozvoji úprav brehov Hornádu.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Úprava grafikonu linky č.25 až ku Klasu a zdravotnému stredisku na Sídlisku Ťahanovce. Vyššie dotácie z mesta na zabezpečenie právomoci.“

9. Evidujete v mestskej časti problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Áno. Samospráva to sama nevyrieši. Aspoň nie miestna. Mestská by mohla. Vie zamieňať pozemky mesta a štátu. Ak je riešenie pri právnických osobách, musí sa dať aj pri fyzických. Ak to už aj to nie je precedens.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov mestskej časti podľa vás dostatočné a vyhovujúce?

„Linky aj vyhovujú, ale spojenia na prestupovania sú nedomyslené. Linka 25 končí pri pošte, no starší ľudia si už dlhodobo žiadajú potiahnuť ju ku zdravotnému stredisku a to vedenie mesta ani Dopravného podniku mesta Košice zatiaľ neakceptovalo.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet mestských častí? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Toto som už zdôvodňoval x-krát. Veľké mestské časti je možné administratívne spájať (pre nedostatok kompetencii, čo zabezpečuje v pohode mesto aj finančne zaťahuje). Malé mestské časti majú deficit v rozvoji ešte z čias socializmu a so svojimi rozpočtami musia doslova čarovať. Alebo potom sa obrniť veľkou dávkou trpezlivosti, že raz možno. Budeme mať možnosť čerpať eurofondy ako dediny. Osobne nevidím problém v počte mestských častí, je to dané historicky, keď boli dediny nasilu pričlenené k mestu, aby mohla vzniknúť metropola. No doteraz nedostali žiadnu kompenzáciu, okrem MHD. Niektorí zvažujú, či je to výhra, keďže doprava okolo nás beží.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v mestskej časti si podľa vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Vďaka mimoriadnej dotácii z mesta teraz opravujeme Brusnicovú ulicu. Ale bolo by potrebné asfaltom vyzbrojiť sete časti cesty Jazvečej ulice.“

13. Je verejné osvetlenie v mestskej časti vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„Pred niekoľkými rokmi sme vymenili ozaj staré verejné osvetlenie. Ušetrili sme na spotrebe. Teraz máme zopár LED svietidiel, ale aj LED výzbroj, úsporné žiarivky. Očakávame, že onedlho pribudnú na trh smart riešenia a potom sa pridáme k uplatneniu nových technológií.“

Všetkých kandidátov sme oslovili prostredníctvom kontaktov, voľne dostupných na internete. Položili sme im rovnaké otázky a na vyplnenie mali rovnako dlhý čas.

Autor: KOŠICE ONLINE

Komentáre