O mestskú časť Sídlisko-Ťahanovce bojuje najviac kandidátov

KošiceArchívKomunálne voľby 2018

Kandidátov trápi parkovanie aj problémy s pozemkami.

Peter Bozogáň, Ing., 57 rokov (nezávislý kandidát)

Kandidát na naše otázky nereagoval.


 

Marián Hudák, Mgr. art., 35 rokov (Progresívne Slovensko)

Kandidát na naše otázky nereagoval.


 

Miloš Ihnát, Ing. Mgr., 51 rokov (nezávislý kandidát)

1. Aké je podľa vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice - Staré Mesto? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Za najväčšie negatívum MČ Košice - Sídlisko Ťahanovce považujem to, že bývalý politický režim realizoval KBV - Komplexnú bytovú výstavbu bez toho, aby bol ošetrený právny vzťah k pozemkom. Tým je problém s riešením parkovania a klesajú ceny bytov. Je menší záujem bývať na sídlisku Ťahanovce. Riešením je súčinnosť mesta Košice a štátu. Nový starosta po rokoch nekonania bude musieť rokovať aj v Bratislave s kompetentnými v problematike doriešenia vysporiadania pozemkov. Inak sa MČ nepohne z miesta. Ďalej osloviť vlastníkov pozemkov, čo sa doposiaľ reálne nepodarilo. Dohodnúť dlhodobé nájmy týchto súkromných pozemkov.“
 
2. Čo by ste za prvých sto dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Za prvých 100 dní chcem dosiahnuť: Stabilizovať Miestny úrad MČ. Stránkové hodiny od pondelka do piatka. V súčasnosti vo štvrtok nie je stránkový deň. Zmodernizovať pasáž, aby bola reprezentatívnou pasážou MČ, rozoslať listy vlastníkom pozemkov a začať jednania, naviazať úzku spoluprácu s mestom Košice, DPMK, a.s., mestskými časťami, školami, cirkvami a kultúrnymi zariadeniami. S firmou  Kosit vyrokovať jasné podmienky zabezpečenia kvalitnej zimnej údržby (vrátane ručného čistenia schodísk), aby sa nestalo, že v prípade snehovej nádielky ostane niekoľko dní  sídlisko pod snehom. Dohodnúť s mestom opravy všetkých schodísk, chodníkov a ciest.“
 
3. Čo je pre vás z pohľadu najbližších štyroch rokov top investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Top investičnou aktivitou pre najbližšie 4 roky by bola výstavba plánovaných parkovacích domov za predpokladu súhlasu a dohody s obyvateľmi dotknutých oblastí (zatiaľ Sofijská a Pekinská ulica). Ďalej reálna výstavba denného stacionára pre seniorov s väčšou kultúrnou miestnosťou. Investor je pripravený. Zámer by mohol byť realizovaný na mestských pozemkoch za Čínskou ulicou, kde nebude zasahovať do pokojného bývania. Samozrejme obyvatelia sa budú mať možnosť vyjadriť a rozhodnúť o zámere.“
 
4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Parkovanie je hlavnou témou každého kandidáta na funkciu starostu MČ. Osobne som zabezpečil doposiaľ 90 parkovacích miest a to odťahom autovrakov. V tom budem pokračovať. Ďalej je to už uvedená potencionálna výstavba parkovacích domov. Oslovím vlastníkov pozemkov a vyjednám pozemky do dlhodobého nájmu. Bola by možnosť realizácie záchytných veľkokapacitných parkovísk strážených kamerovým systémom. Budem sa venovať problematike parkovania nadrozmerných vozidiel a v zmysle platnej legislatívy problematiku doriešiť. S cestným správnym orgánom - mestom Košice prehodnocovať parkovanie na uliciach, a pokiaľ to možné bude a tiež to prinesie viac parkovacích miest zriadiť šikmé parkovanie.“
 
5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Problematike neprispôsobivých obyvateľov v našej MČ som sa aktívne venoval. Dvaja bezdomovci našli domov v zariadení Bernátovce (Oáza - Nádej) u otca Gombitu. Legislatíva veľmi okliešťuje rozhodovanie aj mestskej polícii. Nemusí sa nám páčiť, ale človek, keď len sedí a nerobí verejné pohoršenie riešiteľný nie je. Aj presun bezdomovca do zariadenia je len na základe jeho slobodného rozhodnutia sa. Úzko budem spolupracovať so sociálnym referátom Magistrátu mesta Košice. Vykonám maximum, aby sa ľuďom pomohlo a mohli sa zaradiť do spoločnosti.“ 
 
6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Potenciál rozrastania našej MČ bude o niekoľko rokov reálny. 4. a 5. plánovaná časť výstavby sídliska Ťahanovce. Táto výstavba na ploche "Sahara"  pomôže aj súčasnému sídlisku. Infraštruktúra má byť realizovaná tak, aby bolo ďalšie napojenie na cestný privádzač. Samozrejme, bude aj občianska vybavenosť.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Zeleň zachovať v maximálnej miere. Úzka spolupráca so Správou mestskej zelene. Podporím aj prípadne reálny návrh k zámeru možnosti realizácie zelených striech, chystáme výstavbu Europarku s fontánou pri Helsinskej ulici.“ 
 
8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Parkovanie - už vyššie prezentované, uzamykateľné kontajneroviská (poprípade polopodzemné), výskyt hlodavcov na sídlisku Ťahanovce.“
 
9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Problém s nevysporiadanými pozemkami v MČ Košice - Sídlisko Ťahanovce evidujeme a je najvážnejším problémom. Nevieme sa pohnúť ďalej. Problém vznikol nedoriešením pozemkov pri KBV - Komplexnej bytovej výstavbe pred rokom 1989 a po zmene politického režimu kompetentní túto nevyhnutnú povinnosť zápisov do katastra nedotiahli do konca. V úzkej súčinnosti je potrebné úzko spolupracovať s mestom Košice a štátom. Práve štát nikdy do problematiky Sídliska Ťahanovce zatiahnutý doposiaľ nebol. Zároveň po prípadnom zvolení do funkcie starostu našej MČ osloviť vlastníkov pozemkov a rokovať o dlhodobom prenájme pozemkov pre účely výstavby záchytných parkovísk. Budem pokračovať v odťahu autovrakov, ktorých odťahom som doposiaľ zabezpečil 90 parkovacích miest na našom sídlisku.“
 
10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa vás dostatočné a vyhovujúce?

„Niektoré trasovania a samotnú logistiku prepravy bude potrebné upraviť. S DPMK, a.s. som už niekoľkokrát pred časom vyvolal jednania okolo autobusového spoja č.18, pred rokmi to bolo priame spojenie spoja č.39 s Furčou. Počúvam obyvateľov a nie sú spokojní s intervalmi odchodov autobusov najmä od Tesca. Na sídlisko Dargovských hrdinov spoje chodia častejšie. Ďalej k "starej nemocnici" požadujú Ťahanovčania spoj, ktorý pôjde priamo. Požiadavky boli zaslané aj na potrebu autobusových spojov po Americkej triede. Odozva zo strany DPMK, a.s. doposiaľ nebola.“  

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Počet 22 MČ sa zdá privysoký. Vidím tu aj historické aspekty najmä malých mestských častí. V súčasnosti by som prioritne riešil v mestskom zastupiteľstve štatút mesta Košice a preniesol kompetencie na mestské časti. Podmieňujem to ale aj s prenosom financií. Bez kompetencií to bude opätovne len politická závislosť na vedení mesta. Týmto starostovia sami a dobrovoľne betónujú vedenie mesta vo svojich politických volených pozíciách.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„V prípade môjho zvolenia na funkciu starostu MČ Košice - Sídlisko Ťahanovce zabezpečím opravy a renovácie všetkých schodísk, chodníkov a ciest a to tak, ako som to realizoval aj doposiaľ.  Zároveň je potrebné pokračovať v renovácii cesty na Americkej triede. To by som rokovaniami presadil. Je potrebné dokončiť pasportizáciu majetku mesta. Je potrebné jasne pomenovať, že kto bude opravu realizovať. Dnes s tým v prípadoch máme problém.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„Osvetlenie podľa môjho názoru vyhovujúce nie je. Budem presadzovať osvetlenie také , ako má v súčasnosti po rekonštrukcii Terasa a je potrebné vymeniť stĺpy, ktoré sú v stave prehrdzavenia dokonca ohrozujúce život a zdravie. Takéto stĺpy máme pri ulici Varšavská. Ďalej je potrebné konečne ustáliť službu - dodávateľa prác. Po ukončení spolupráce s mestom Košice práce po spoločnosti El Todo - osvetlenie prevzal mestský podnik DPMK, a.s.. Nie vždy práce stíhajú, pasáž na Americkej triede nemá vymenené svetelné neónové trubice, na nahlášky operatívne reagovať nedokážu. Pri ZŠ Bruselská 18 dlhodobo nesvietia stĺpy verejného osvetlenia a na nahlášku zatiaľ nedokázali reálne zareagovať. Vo výbere dodávateľa služby musí uspieť spoločnosť, ktorá operatívu bude realizovať k našej spokojnosti. Tu súhlasím s tým, aby verejné osvetlenie zastrešovalo mesto a práce realizoval víťaz súťaže.“


 

Alexander Jesenský, JUDr., 38 rokov (Smer - sociálna demokracia, Slovenská národná strana)

1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice – Sídlisko Ťahanovce? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Ako najväčší problém vnímam situáciu s pozemkami pod obytným súborom Sídlisko Ťahanovce. K čiastočnému úspechu došlo realizáciou zámeny pozemkov s Rímskokatolíckou cirkvou. V tomto trende by bolo vhodné pokračovať a hľadať v rámci mesta Košice ďalšie pozemky vhodné na zámenu tak, aby boli uspokojené nároky oboch strán. Súčasne by bolo vhodné osloviť poslancov NR SR z Košíc, aby sa aj oni podieľali na hľadaní riešenia legislatívnou cestou. V neposlednom rade by bolo vhodné hľadať zdroje na postupný výkup pozemkov.“
 
2. Čo by ste za prvých 100 dní chceli dosiahnuť?

„Stabilizovať personálne obsadenie úradu (viac ľudí v poslednom čase odišlo do dôchodku), vytvoriť podmienky pre bezproblémový chod úradu a jeho otvorenie sa obyvateľovi, zabezpečiť väčšiu flexibilitu a rýchlosť reagovania na podnety občanov. Súčasne vykonať audit prijatých uznesení za uplynulé obdobie a vykonať kontrolu ich plnenia.“
 

3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov „top" investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Zvýšenie počtu parkovacích miest výstavbou parkovísk a parkovacích domov. Parkoviská by bolo možné riešiť v réžii mestskej časti, no na výstavbu parkovacích domov mestská časť nemá dostatok finančných zdrojov. V tomto prípade sa dá spoliehať len na investičné projekty tretích osôb, ktoré bude potrebné zodpovedne posúdiť s ohľadom na kladný, resp. záporný postoj obyvateľov dotknutej lokality.“
 
4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v mestskej časti? Koľko by malo stáť parkovanie v novom parkovacom dome v mestskej časti?

„V prvom rade je nutné hľadať model parkovania rezidentov v spolupráci s mestom Košice. Žiaľ, druhé, resp. tretie auto pre rezidenta bude zrejme nevyhnutne spoplatnené, rovnako ako parkujúce služobné vozidlá a nákladné motorové vozidlá. Pre tieto vozidlá sa javí ako potrebné a vhodné zriadiť záchytné parkovisko v slušných dojazdových časoch. Čo sa týka výstavby parkovacích domov, tieto sú prezentované ako súkromné investičné projekty, takže mestská časť nemôže mať na konečnú cenu parkovania žiadny vplyv. Isté však je, že ak dôjde k výstavbe parkovacích domov, obyvatelia, ktorí si do vlastníctva zakúpia parkovanie dostanú benefit v podobe zvýšenia ceny ich nehnuteľností pre prípad ich predaja. Ceny nehnuteľností sú totiž dlhodobo pod úrovňou iných mestských častí a dopyt po nich nie je aj vďaka malej možnosti komfortne parkovať tak vysoký, ako v ostatných mestských častiach.“
 
5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v mestskej časti?

„V prvom rade je potrebné zadefinovať, akú osobu považujeme za neprispôsobivú. V každom prípade je potrebné zistiť, ktorým osobám tento spôsob života vyhovuje a ktoré to chcú zmeniť. Pomocou terénnych sociálnych pracovníkov riešiť situáciu osôb s pozitívnym vzťahom ku zmene a súčasne zmenšiť na sídlisku priestor, v rámci ktorého tieto osoby operujú (uzamknúť kontajneroviská, resp. iným spôsobom zamedziť vybaleniu odpadu), v dôsledku čoho tieto stanovištia nebudú pre tieto osoby atraktívne, likvidovať miesta, kde tieto osoby prespávajú a pod..“
 
6. Vidíte potenciál na rozrastanie mestskej časti?

„V súčasnej dobe bez naplánovania nového dopravného vypojenia zo Sídliska – Ťahanovce sa podľa môjho názoru mestská časť rozrastať nemôže. Ak nepočítam prechod cez obec Ťahanovce, sídlisko je spojené s mestom len jednou trasou, ktorá v dopravných špičkách, resp. v prípade havárií pravidelne kolabuje. Ďalším problémom je situácia s pozemkami pod obytným súborom.“
 
7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru mestskej časti, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Spracovaním pasportu parkovej zelene a výsadby pri bytových domoch, spracovaním projektu na revitalizáciu tejto zelene, užšie spolupracovať so Správou mestskej zelene, zjednotením drobného sídliskového mobiliáru a jeho doplnením, organizovaním a podporovaním dobrovoľníckych aktivít zameraných na skvalitnenie a zvýšenie podielu zelene na sídlisku. Nevyhýbam sa ani vecnej diskusii s aktivistami, resp. tretím sektorom a ak by tieto subjekty priniesli realizovateľné a kvalitne pripravené projekty som ochotný zasadzovať sa za ich podporu.“
 
8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade Vášho zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Prvou je situácia s pozemkami a tým aj s parkovaním, druhá je podľa môjho názoru množstvo a stav mestskej zelene,  na záver realizácia stavby druhého centrálneho parku – Europarku. Ako problém však vnímam aj nedostatok priestoru na kultúrne vyžitie pre obyvateľov Sídliska Ťahanovce (tu vidím priestor v užívaní školských budov, ktoré sa v súčasnosti už nevyužívajú na školské účely)."
 
9. Evidujete v mestskej časti problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Odpoveď som už uviedol a je totožná s odpoveďou na otázku číslo 1. Snáď len dodám, že v mestskej časti aktuálne sú poslanci a v nadchádzajúcich voľbách budú zvolení aj ďalší ľudia, ktorí by mi svojimi vedomosťami, resp. návrhmi na riešenie tejto problematiky mohli byť nápomocní.“
 
10. Sú spoje MHD pre obyvateľov mestskej časti podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„Nakoľko vzhľadom na povinnosti nie som používateľom hromadnej dopravy, zodpovedne sa vyjadriť neviem. Isté je, že by bolo vhodné upraviť grafikon hromadnej dopravy tak, aby sa zlepšila situácia najmä v oblasti prestupov a následných prípojov k spojom zo Sídliska Ťahanovce. Toto je však možné riešiť až po dôkladnom prieskume záujmu o hromadnú dopravu, zistenie cieľových miest cestujúcich zo sídliska, zvážení možností dopravného podniku a samozrejme finančného dopadu na tieto požiadavky. Všetci vieme, že bola vypracovaná štúdia električky na Sídlisko Ťahanovce. Je potrebné zvážiť dopady tejto štúdie a prijať rozhodnutie, či je táto štúdia reálna a či je vhodné tento projekt naďalej „držať pri živote".“
 
11.Aký máte názor na aktuálny počet mestských častí? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Počet mestských častí dlhodobo vnímam ako vysoký a viem si predstaviť zníženie tohto počtu. Spolu so znížením počtu mestských častí však musí ísť aj vyriešenie otázky ich financovania a zvýšenia kompetencií. Samozrejme, znižovanie počtu mestských častí automaticky predpokladá konsenzus všetkých mestských častí, čo sa v súčasnosti javí ako nereálne.“
 
12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v mestskej časti si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Druhá časť Americkej triedy, spevnenie stojísk na zastávkach MHD a následne postupná oprava chodníkov vo vnútroblokových priestoroch. Toto je možné len v spolupráci s mestom Košice a to najmä formou promptnej reakcie na požiadavky mesta a upozorňovania na nevyhovujúce stavy.“

13. Je verejné osvetlenie v mestskej časti vyhovujúce? V prípade, že nie ako by ste to chceli vyriešiť?

„Verejné osvetlenie v našej mestskej časti by si zaslúžilo postupnú modernizáciu a výmenu telies za modernejšie, osadené LED technológiu, čím by došlo a) k zníženiu poruchovosti a súčasne b) zníženiu nákladov na spotrebovanú elektrickú energiu. V meste Košice, pozdĺž rekonštruovaných električkových tratí k tejto výmene už došlo a myslím, že ide o veľmi pozitívnu zmenu.  Čo sa týka doplnenia bodov osvetlenia, je potrebné komunikovať najmä s obyvateľmi, ktorí sami najlepšie vedia, kde nás v tomto „tlačí topánka". Na menej frekventovaných úsekoch by bolo vhodné osadiť osvetľovacie body vybavené senzorom. Tieto požiadavky je potrebné potom tlmočiť mestu Košice, ktoré by v ideálnom prípade malo vytvoriť harmonogram modernizácie verejného osvetlenia.“


 

Branislav Jura, Ing., M.B.A., 37 rokov (nezávislý kandidát)

1. Aké je podľa vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice - Staré Mesto? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Najväčším negatívom MČ je parkovanie a nedostatočná infraštruktúra  sídliska, ktoré má jeden výjazd. Na tieto negatíva má najväčší vplyv,  že sú nevysporiadané pozemky a nie je možné budovať ďalší výjazd z MČ  a parkovacie miesta. Riešil by som to neustálymi požiadavkami a poukazovaním na tento veľký  problém našej MČ smerom ku kompetentným orgánom a v súčinnosti s  kompetentnými orgánmi by som hľadal riešenie, ako to vyriešiť a  odstrániť tento problém.  Tento problém sa však dá vyriešiť.“

2. Čo by ste za prvých sto dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„V prvom rade je potrebné ustanoviť nový poslanecký zbor. Spravil by som  komplexnú analýzu, v akom stave sa nachádza MČ vo všetkých oblastiach.  Vypracovanie a schválenie rozpočtu MČ na rok 2019.Zrealizovať analýzy  a na ich základe navrhnúť program rozvoja sídliska na roky 2019-2022.  Samozrejme, predstaviť ich občanom na verejnej diskusii a pri  pripomienkovaní poupravovať aj podľa adekvátnych požiadaviek občanov a  následne schváliť.“

3. Čo je pre vás z pohľadu najbližších štyroch rokov top investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Pomenujem len vec, ktorá je len časovo a finančne reálna za štvorročné  funkčné obdobie. Vybudovanie parkovacích domov v spolupráci s mestom a  s výhodnými podmienkami pre občanov našej MČ.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ?

„Najskôr je potrebné si uvedomiť, že veci zadarmo jednoducho neexistujú.
Budovaním parkovacích domov a nie garážových, v súčinnosti s mestom a  investormi na mestských pozemkoch, postupne vyrieši parkovací problém  obyvateľov našej MČ. Preferujem variant 1 euro na deň za jedno  parkovacie miesto. Toto je prijateľnejší a zrejme jediný variant. V  dnešnej finančnej situácií v našom regióne a našej MČ je minimum  kupujúcich, ktorí by si kúpili garážové miesto za cca 15 000 eur. Ak by  sa budovali garážové domy, dosiahlo by sa minimálne obsadenie  garážového domu. Tým zaniknú jestvujúce parkovacie miesta. Toto je  dôvod, pre ktorý navrhujem výstavbu parkovacích domov.“

 5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Túto problematiku chcem riešiť v súčinnosti s mestom. Z pohľadu našej  MČ ju chcem určite minimalizovať. Vybudovaním uzamykacích priestorov odpadkových košov vyrieši problém s neprispôsobivými občanmi. Myslím, že  finančné zdroje našej MČ nám to dovolia realizovať.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„V tomto momente si myslím, že rozrastanie MČ nie je zodpovedné. Ak chceme rozrastanie našej MČ, najskôr je potrebné sa zamerať na  infraštruktúru a vybudovanie ďalšieho výjazdu zo sídliska. Myslím, že  tým je povedané všetko. Zamerajme sa,  aby sme naše sídlisko v súčasnom  stave posúvali ďalej a modernizovali ho. Pracujme na vybudovaní  ďalšieho výjazdu bez ktorého je rozrastanie MČ nereálne.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Potrebné je aj revitalizovať súčasnú a rozširovať medziblokovú zeleň.  V prípade na novovybudovaných parkovacích domov a iných objektov,  použiť nové a dostupné technológie výsadby na strechách. Budovanie  ďalších oddychových a relaxačných zón je jednou z dôležitých súčastí  revitalizácie našej MČ“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Najskôr je potrebné vysporiadať pozemky. Druhým dychom je vybudovanie  parkovacích domov. Tretím bodom je vyriešenie dopravnej infraštruktúry,  a to vybudovaním ďalšieho výjazdu, a tým dopravné prepojenie s mestom.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Tento problém je evidovaný už veľmi dlho. Pozemky na drobné projekty  vie vykúpiť aj MČ. Komplexné riešenie si vyžaduje úzku spoluprácu s  mestom Košice a vládou SR, nakoľko sa jedná o veľkú investíciu a  súčinnosť s vlastníkmi.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa vás dostatočné a vyhovujúce?

„Myslím si, že zodpovedať túto otázku by mali obyvatelia MČ, a to  verejnou diskusiou s obyvateľmi. A na základe diskusie ju vyhodnotiť a  v prípade potreby to riešiť s kompetentnými.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Myslím si, že 22 MČ je veľmi veľa. Navrhoval by som zníženie na 10  častí. Týmto by sa ušetrilo na financovaní platov starostov a  poslancov a celej prevádzke Mestských častí. Následná komunikácia  medzi MČ.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Úseky Európska a Americká trieda si vyžadujú  nutné opravy. Parkoviská,  chodníky a medziblokové komunikácie si taktiež vyžadujú rekonštrukciu.  Opravy a rekonštrukcie bude možné riešiť v úzkej spolupráci s mestom  Košice, nakoľko je mesto cestným správnym orgánom.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie, ako by ste to chceli vyriešiť?

„Verejné osvetlenie je nevyhovujúce z pohľadu hustoty osadenia a  intenzity osvetlenia. Tým, že sa jedná o zastarané osvetlenie so  starými technológiami je tak aj  finančne veľmi náročné. Každopádne, je  potrebná modernizácia a to LED osvetlením a doplnením verejného  osvetlenia na miestach, ktoré sú slabo alebo vôbec neosvetlené. Led  osvetlenie je úsporné a ušetrí sa tak značné množstvo financií.  Modernizáciu verejného osvetlenia je možné zabezpečiť len v úzkej  súčinnosti s mestom Košice.“


 

Roman Lengyel, JUDr., 44 rokov (nezávislý kandidát)

1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice-Sídlisko Ťahanovce? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Chýba koncepcia dobudovania sídliska na harmonické zázemie príjemného bývania, sídliska ústretového pre všetkých jeho obyvateľov, pre potreby obyvateľov aj životné prostredie. Sídlisko je vybudované, paneláky sú postavené, máme základnú občiansku vybavenosť. Ako obyvatelia sídliska môžeme povedať, že máme kde bývať. Ale my tu chceme aj žiť – a to v celom spektre obsahu toho slova. Obyvateľmi Sídliska Ťahanovce sú mladí ľudia s rodinami, seniori, žiaci, mládež, podnikatelia, majitelia áut, majitelia psíkov, ľudia športujúci aj ľudia zdravotne postihnutí. Tieto všetky skupiny obyvateľov majú svoje potreby, priority a predstavy. Mám za to, že je treba vytvoriť stratégiu (program rozvoja), ako postupne komplexne a koncepčne dobudovať zázemie Sídliska Ťahanovce tak, aby sa tu všetci cítili komfortne, našli tu zázemie pre svoje aktivity, voľný čas a dokonca aj miesto na zaparkovanie vozidla. Ak by sa nám podarilo vytvoriť takú stratégiu, vedeli by sme postupne a cielene hľadať aj finančné zdroje na postupnú realizáciu stanovených zámerov.“

2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Prvých sto dní by som si rád urobil vlastný audit prebiehajúcich aktivít a investícií mestskej časti aj systému práce úradu. Mojou ambíciou nie je revolučná zmena, práve naopak. V kvalitných a dobrých projektoch budem pokračovať. Čo najskôr mám záujem začať pripravovať platformu, časový rámec a podmienky na širokú diskusiu o koncepcii dobudovania Sídliska Ťahanovce na harmonické zázemie príjemného bývania. Do tejto diskusie chcem zapojiť čo najviac aktívnych obyvateľov sídliska, ale aj ďalších odborníkov, aby koncepcia mala atribúty reálnosti, nadčasovosti a aby spĺňala potreby čo najširšieho spektra samotných obyvateľov. Prvých sto dní je určite aj priestor nájsť pre Sídlisko Ťahanovce partnerov v orgánoch mesta Košice, aby som vedel posúvať a riešiť aj projekty a akcie, ktoré sú „nad rámec“ Sídliska Ťahanovce.“

3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Som zástancom koncepcie, nerád sa zúčastňujem pretekov „kto vymyslí atraktívnejší sľub pre voličov“... „Top“ investícia by mala vzísť práve z návrhov a diskusie obyvateľov k tvorbe koncepcie dobudovania zázemia Sídliska Ťahanovce. Ale ako obyvateľ mestskej časti mám dvoch favoritov na „top“ investíciu: komplexný systém parkovania a vybudovanie plavárne. Na konci dňa ale stále platí moja ambícia riadiť sa potrebami obyvateľov a postupovať koncepčne, nie náhodne.

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ? Koľko by malo stáť parkovanie v novom parkovacom dome v MČ?

„Aj otázka parkovania úzko a priamo súvisí s mojou snahou koncepčnosti a komplexnosti. Možnosti sú viaceré a aj stacionárna doprava v modernom sídlisku môže spĺňať štandardy ústretovosti k životnému prostrediu a kultúre bývania. Osobne som oslovoval obyvateľov Sídliska Ťahanovce už pri uchádzaní sa o podpis na kandidátnu listinu. Mal som tak možnosť vypočuť si veľmi veľa názorov aj na parkovanie. Pri tvorbe koncepcie parkovania tak určite budem zohľadňovať „vox populi“, nakoľko ľudia majú často veľmi zaujímavé a hlavne realizovateľné návrhy. Čo sa týka ceny, určite teraz nepoviem číslo – bolo by to bez auditu možností a potrieb z mojej strany veľmi nezodpovedné a nebol by som rád, keby sa cena za parkovanie stala nekorektným nástrojom predvolebnej kampane.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Za sociálne ohrozené skupiny na Sídlisku Ťahanovce nie je možné považovať len „neprispôsobivých“ obyvateľov. Podstatne početnejšiu skupinu sociálne ohrozených obyvateľov tvoria seniori a ľudia so zdravotným hendicapom. Môj záujem je aj tu koncepčný a komplexný. Mám záujem prihliadať na ich potreby aj pri tvorbe spomenutej koncepcie, lebo práve táto časť obyvateľov naliehavo potrebuje dobré a kvalitné zázemie sociálnej, zdravotnej a rehabilitačnej starostlivosti v blízkosti svojho bydliska. Pri sociálnej práci určite využijem všetky legislatívne dané nástroje vrátane spolupráce so špecialistami.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Rozrastanie MČ musí byť v súlade s územným plánom mesta Košice. Priestor tu určite je. Mali by sme využiť všetky možnosti, ako zosúladiť predstavy obyvateľov mestskej časti s mestským územným plánom a hlavne v kontexte riešenia nevysporiadaných pozemkov. Za kľúčové považujem definovať priority MČ nie len z hľadiska ambícií rozrastania, ale hlavne komplexnosti a koncepčnosti kvality zázemia potrieb obyvateľov v súlade s požiadavkami a predstavami obyvateľov Sídliska Ťahanovce.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Opäť je to o koncepcii a komplexnosti, aby sme veci neriešili len náhodne a krátkodobo. Aj vnútorný medziblokový priestor sa dnes dá dotvoriť tak, aby sa skĺbila tvorba zelene s potrebami parkovania, relaxácie aj oddychu. Všetko ale v minimalistickej rozlohe. Pridanou hodnotou Sídliska Ťahanovce je blízkosť lesíka a ten je ako zázemie zelene určite v štedrejšej rozlohe, ako medziblokové možnosti. V súlade s požiadavkami obyvateľov aj ochranárov je toto určite príležitosť zatraktívniť nie len náučno-relaxačný chodník pre voľnočasové aktivity, ale vytvoriť aj niekoľko oddychových zón s možnosťou celodenného pobytu obyvateľov aj návštevníkov sídliska. Aby obyvatelia túto zelenú oázu vedeli pokojne užívať, veľkou výzvou je riešiť (aj vyriešiť) bezpečnosť pobytu v lesíku! To považujem za kľúčové.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti:
cestná infraštruktúra spájajúca Sídlisko Ťahanovce s mestom Košice a ďalšími mestskými časťami,
cestná infraštruktúra spájajúca Sídlisko Ťahanovce s mestom Košice a ďalšími mestskými časťami,
cestná infraštruktúra spájajúca Sídlisko Ťahanovce s mestom Košice a ďalšími mestskými časťami,
Ako som uviedol vyššie, prvých sto dní budem venovať aj identifikácii partnerov v štruktúrach mesta Košice a jeho orgánov pre riešenie projektov „nad rámec“ Sídliska Ťahanovce. Cestná infraštruktúra a s tým spojená aj verejná doprava je presne ten „projekt“, ktorý predpokladá úzku a konštruktívnu spoluprácu s mestom a jeho orgánmi. Začať riešiť kvalitné prepojenie, respektíve viaceré prepojenia Sídliska Ťahanovce s mestom Košice a hlavne hľadať zdroje financovania je témou dňa!“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Áno, evidujem problémy s nevysporiadanými pozemkami mestskej časti, nakoľko sú jednou z prekážok jej rozvoja. Ak sú vlastnícke a nájomné vzťahy k nehnuteľnostiam problematické, sú spravidla aj mimoriadne komplikované. K riešeniu akýchkoľvek vlastníckych vzťahov je treba pristupovať citlivo a v súlade s platnou legislatívou. Bez podrobného poznania všetkých vstupných informácií, vzťahov a bez podrobnej analýzy aktuálneho stavu nepovažujem za korektné prejudikovať postup ich možného riešenia. Pre rozvoj mestskej časti ale posun v riešení nevysporiadaných pozemkov, aj v spolupráci s mestom (zámerne nepoužijem termín „vyriešenie“) považujem za kľúčové.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„Absolútne nie! Spoliehať sa na hromadnú dopravu v istých, „najviac vyťažených“ časoch dňa je lotériou, niekedy až hazardom, ak sa máte niekam dopraviť načas. V čase, keď európsky trend tlačí na zvýšenie využívania verejnej dopravy vo väčších mestách, a tým minimalizáciu automobilovej dopravy, je aktuálny stav verejnej dopravy v Košiciach nedostatočný.
Riešenie verejnej dopravy síce nie je v kompetencii mestskej časti, ale je v záujme mestskej časti postarať sa o to, aby cestovanie obyvateľov Sídliska Ťahanovce z našej mestskej časti do centra mesta, ale aj do ďalších častí bolo pohodlné, bezpečné, kultúrne, rýchle a spoľahlivé.
Určite verejná doprava je téma, ktorej sa mám záujem venovať podobne, ako aj téme cestnej infraštruktúry zo sídliska do mesta Košice. Nie je to len otázka modernizácie, ale hlavne rozšírenia verejnej dopravy. Potenciál vidím v rozširovaní električkovej dopravy. Budem hľadať partnerov v štruktúrach mesta Košice, aby som dopomohol zabezpečiť komfort cestovania pre obyvateľov Sídliska Ťahanovce.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Aj keď teraz budem „proti sebe“, mám za to, že aktuálny stav 22 mestských častí v Košiciach nie je dlhodobo udržateľný. Je treba prehodnotiť kompetencie mesta vo vzťahu k mestským častiam. Nastavenie nových pravidiel vrátane novej legislatívnej úpravy – ak bude vôľa aktuálny, takmer 30 ročný stav meniť – predpokladá precíznu prípravu, zohľadnenie potrieb mesta a súčasných mestských častí v kontexte dlhoročných aplikačných skúseností, súlad s nadväznými všeobecne záväznými právnymi predpismi. Moja predstava je, že do tejto diskusie sa konštruktívne zapoja súčasní, aj predošlí reprezentanti mesta, mestských častí, akademická aj odborná verejnosť, ale aj aktivisti, ktorí chcú túto tému pozitívne posunúť. Bola by z mojej strany neúcta k rozsahu tejto témy vyjadriť sa len tak „od pása“ a v rozsahu pár riadkov.
Som realista a tak zmenu zákona o Košiciach nepovažujem za tému dňa. Legislatíva je u nás silnou témou politických strán a silným nástrojom politiky. My, politicky nezávislí reprezentanti vstúpime do tejto diskusie, ak bude návrh nového zákona o Košiciach „na stole“.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Možno to vyznie, že neviem ináč začať moju odpoveď, ale opäť je tu koncepčnosť a komplexnosť. Ani opravu a úpravu komunikácií by som nerád realizoval náhodných systémom „látania, plátania“. Rád by som identifikoval „hitparádu“ najhorších ciest a postupne opravoval celé ulice, alebo celé úseky vrátane chodníkov, zelene medzi blokmi, odstavných plôch, priestorov pre zber odpadu. Mám snahu presadiť aj pri opravách a úpravách komunikácií komplexnosť. Ak už opravou a úpravou komunikácie na čas obmedzíme obyvateľov, aby toto obmedzenie malo svoj výsledný a hlavne dlhotrvajúci efekt.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie ako by ste to chceli vyriešiť?

„Ak zoberieme hľadisko súčasných technologických možností a ústretovosti k životnému prostrediu, určite verejné osvetlenie na Sídlisku Ťahanovce nie je nadštandardné. Aj tu by som zvážil komplexnosť a začal by som auditom dostatočnosti osvetlenia všetkých ulíc, časového manažmentu osvetlenia, technických, ekologických a ekonomických parametrov v kontexte potrieb a spokojnosti obyvateľov Sídliska Ťahanovce. Komplexnosť v rámci modernizácie verejného osvetlenia vnímam ako príležitosť rozumne skĺbiť najnovšie technické a technologické poznatky, ekologické hľadisko a ekonomické možnosti.“


 

Branislav Nagy, Ing., 47 rokov (Kotleba - ľudová strana naše Slovensko)

1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice-Sídlisko Ťahanovce? Ako by ste ho chceli riešiť?

„K najväčším negatívam patrí nedostatok parkovacích miest, ktorý by som riešil parkovacím domom. Viditeľným nedostatkom je neporiadok po neprispôsobivých občanoch, ktorí si pri vyberaní kontajnerov za sebou neupracú. Tento nedostatok by som riešil výmenou kontajnerov za polozapustené. Fádnosť sídliska, budem sa snažiť zvýšiť počet kvetináčov s kvetmi, páčia sa mi veľké kvetináče, ktoré sú na Hlavnej ulici pri štátnom divadle s ťahavými muškátmi. Budem sa snažiť motivovať spoluobčanov, aby sa aktívne začali starať o zeleň pred vchodom a oceňovať ich snahu.“

2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Oboznámiť sa s fungovaním úradu, s jeho finančnou situáciou a personálnym obsadením. Zabezpečiť kvalitnú zimnú údržbu mestskej časti. Zlepšiť komunikáciu úradu s občanmi a začať používať moderné formy komunikácie.“

3.Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Keďže teraz v meste prebieha odborná debata či Košice budú 300 tisícovou metropolou, budem sa aktívne vyjadrovať k územnému plánu. Po jeho schválení budem v jeho súlade zabezpečovať rozrastanie sídliska tak, aby sa v minimálnej miere poškodzovalo stávajúce životné prostredie a čo najmenej rušilo pôvodných obyvateľov.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ? Koľko by malo stáť parkovanie v novom parkovacom dome v MČ?

„Parkovanie v MČ by som riešil formou výstavby parkovacieho domu a vytvorením nových parkovacích miest, avšak nie na úkor zelene. Cena parkovania by mala pokrývať investičné a prevádzkové náklady.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Budú musieť odísť, avšak, to si bude vyžadovať zmenu právneho systému v národnom parlamente. Zvýšiť hliadkovú činnosť mestskej a štátnej polície všade tam, kde je veľká koncentrácia neprispôsobivých s cieľom zintenzívniť dohľad nad ich pohybom a aktivitami.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Áno, vidím potenciál rastu MČ výstavbou nových bytových domov, z ktorých minimálne jedna polovica musí predstavovať nájomné byty pre mladé pracujúce rodiny, avšak, s rastom MČ je nevyhnutné zabezpečiť, aby MČ mala prístup do centra mesta z dvoch strán. Je potrebné zvážiť električkovú dopravu. Videl som plány a páčia sa mi.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Zabezpečím také kvetináče, ako sú pred štátnym divadlom a dám ich umiestniť na vhodné miesta. V zmysle požiadaviek poslancov zastupujúcich občanov MČ zabezpečím dobudovanie oddychových a relaxačných zón na území mestskej časti.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Fádnosť sídliska, riešenie viď v odpovedi na otázku č. 1
Zlepšiť parkovanie, riešenie som uviedol v odpovedi na otázku č. 4
Zabezpečenie čistoty a poriadku v MČ, vrátane zvýšenia bezpečnosti jeho obyvateľov. Posilnenie kontrol, zameraných na správanie sa neprispôsobivých obyvateľov a návštevníkov MČ.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Áno, evidujeme problém nevysporiadaných pozemkov v MČ. Nevysporiadané pozemky je možné riešiť len v úzkej súčinnosti s ich majiteľmi, mestom, pozemkovým fondom cestou rokovaní a s cieľom nájsť obojstranne výhodné riešenia.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„Vychádzajúc z vyjadrení obyvateľov MČ je nevyhnutné posilniť spoje MHD hlavne v ranných a poobedňajších hodinách, teda v dobe dopravných špičiek. V prípade môjho zvolenia budem iniciovať stretnutie s kompetentnými s cieľom požadovanej zmeny grafikonu.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Vzhľadom  na rozlohu a počet obyvateľov mesta Košíc je existencia 22 mestských častí  zbytočne vysoká, finančne nákladná a v podstate málo efektívna. Myslím si, že existencia 8, resp. 4 väčších častí by bola ekonomickejšia, pričom by to na občanov nemalo žiadny negatívny dopad. Ušetrené prostriedky na administratívu a chod veľkého počtu mestských častí  by sa dali lepšie využiť v prospech rozšírenia a skvalitnenia služieb pre obyvateľov. To by si však vyžadovalo zmenu zákona o Košiciach, čo je v kompetencií NR SR. O probléme rušenia, resp. zlučovania mestských častí sa už uvažovalo aj v minulosti, k realizácii tohto plánu však nedošlo z dôvodu neexistencie politickej vôle kompetentných miest.“

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Na sídlisku prebehla minulý rok rozsiahla investičná akcia na komunikácii na ulici Ázijská trieda. Zabezpečím, aby sa rekonštrukcia ďalších ulíc zrealizovala formou komplexnej výmeny asfaltového koberca. Látanie dier nepovažujem za vhodný spôsob opráv komunikácií.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie ako by ste to chceli vyriešiť?

„Podľa môjho názoru verejné osvetlenie v MČ nie je vyhovujúce. Po konštruktívnej debate s občanmi sa verejné osvetlenie bude riešiť jeho dobudovaním, resp. výmenou svietidiel za ekonomickejšie.“


 

Emil Petrvalský, Ing. RNDr., CSc., 60 rokov (Šport do Košíc a na východ)

1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice-Sídlisko Ťahanovce? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Najväčším problémom sídliska sú nevysporiadané pozemky, ktoré nie sú vo vlastníctve ani mesta Košice a ani mestskej časti. Od tohto sa potom odvíjajú aj ostatné problémy: ako sú parkovanie, napojenie MČ na okolitú infraštruktúru, či otázka rozvoja a novej výstavby. Tento problém dokážeme riešiť vo forme požiadaviek a návrhov z úrovne starostu, mestských a miestnych poslancov smerom ku kompetentným orgánom a organizáciám tak, aby boli vykonané všetky potrebné opatrenia na vyriešenie nepriaznivého stavu.“
 
2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„Za prvých 100 dní je dôležité ustanoviť nový poslanecký zbor, spracovať komplexnú analýzu stavu mestskej časti vo všetkých jej oblastiach, na základe analýzy spracovať návrh Programu rozvoja mestskej časti na roky 2019-2022 a predložiť ho na verejnú diskusiu obyvateľom a následne schváliť. Pripraviť a schváliť rozpočet na rok 2019 s výhľadom na roky 2020-2021. Čo najskôr bude potrebné spracovať a predložiť návrhy na zmenu Štatútu mesta Košice, hlavne v oblastiach prechodu potrebných kompetencií a právomocí s príslušnými finančnými zdrojmi.“
 
3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Určite je to otázka parkovania motorových vozidiel, vyčlenenie vozidiel typu N1 z obytnej zóny, budovať v spolupráci s investormi potrebné garážovo-parkovacie komplexy a záchytné veľkoplošné parkoviská.“
 
4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ? Koľko by malo stáť parkovanie v novom parkovacom dome v MČ?

„Ako som sa už zmienil, prioritou bude stimulovať investorov, aby investovali do výstavby parkovacích domov.“
 

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Uvedený problém je potrebné riešiť v súčinnosti s mestom Košice, ktoré má v tejto oblasti potrebné právomoci, kompetencie a finančné zdroje. Určité čiastkové návrhy na riešenie tejto situácie už pripravujeme.“
 
6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?

„Pokiaľ hovoríme o ďalšom rozvoji MČ, je potrebné povedať, že v prípade našej mestskej časti je na mieste budovať a modernizovať existujúcu infraštruktúru s ohľadom na požiadavky obyvateľov a ich potreby. Podotýkame, že v našej mestskej časti žije 400 obyvateľov na jeden hektár, čo je najhustejšie osídlenie v Slovenskej republike. V mestskej časti je spracovaný projekt budovania tzv. IV. a V. stavby, ktorý by zvýšil počet obyvateľov až na 40-tisíc, čo by pri dnešnej infraštruktúre nebolo možné zvládnuť v poskytovaní komplexných služieb obyvateľstvu.“
 
7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„V tejto oblasti je potrebné revitalizovať a rozširovať medziblokovú zeleň v bytovej zástavbe napr. budovaním parkov a oddychových zón a už v žiadnom prípade neznižovať existujúcu výmeru zelených plôch. Naše úsilie bude smerovať k tomu, aby bol v maximálne možnej miere využitý na tieto účely Ťahanovský lesopark.“
 
8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Prvý a najdôležitejší problém v našej mestskej časti je riešenie nevysporiadaných pozemkov. Druhým je už zmienené parkovanie motorových vozidiel a tretím je dobudovanie nedostatočnej dopravnej infraštruktúry, najmä vybudovanie ďalšieho cestného prepojenia sídliska s mestom.“
 
9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Tento problém samozrejme evidujeme a jeho riešenie vidíme v spolupráci s mestom Košice a vládou SR.“
 
10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„V súčasnosti je možné konštatovať, že spoje MHD sú pre obyvateľov vyhovujúce.“
 
11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„S touto otázkou som sa v nedávnej minulosti zaoberal a predložil som konkrétne návrhy aj s príslušným zdôvodnením na zníženie počtu MČ z 22 na 10, čím by došlo k výraznému zníženiu finančnej náročnosti nielen ich prevádzky, ale aj výdajov na platy starostov a poslancov.“
 

12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Rekonštrukciu si vyžaduje Európska a Americká trieda a všetky vnútroblokové parkoviská, komunikácie a chodníky. Opravy a rekonštrukcie bude možné riešiť v úzkej spolupráci s mestom Košice ako cestným správnym orgánom.“
 
13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie ako by ste to chceli vyriešiť?

„Verejné osvetlenie hodnotíme ako nevyhovujúce nielen jeho technickým stavom, ale aj z hľadiska intenzity samotného osvetlenia. Riešenie modernizácie verejného osvetlenia je možné zabezpečiť v spolupráci s mestom Košice a doteraz absentujúcou firmou, ktorá bude na základe výberového konania túto odbornú činnosť zabezpečovať v plnom rozsahu.“


 

Zuzana Slivenská, Mgr., 29 rokov (nezávislá kandidátka)

1. Aké je podľa Vás najväčšie negatívum mestskej časti Košice-Sídlisko Ťahanovce? Ako by ste ho chceli riešiť?

„Za štyri roky mojej poslaneckej činnosti sme v našej mestskej časti riešili veľa problémov. Pre niektoré sa nenašlo riešenie už niekoľko rokov. Pritom všetky tieto staré aj novo vznikajúce problémy majú jedného spoločného menovateľa a to zastaranosť systému a neefektívne, nemoderné pristupovanie k problémom. Sídlisko nepracuje s možnosťami, ktoré nová doba prináša, nevyužíva iné zdroje financovania atď. Preto som sa aj rozhodla kandidovať za starostku. Politika Sídliska Ťahanovce, ako väčšina politiky na Slovensku potrebuje omladiť.“

2. Čo by ste za prvých 100 dní vo funkcii chceli dosiahnuť?

„V prvom rade by som si zlepšením komunikácie chcela získať Ťahanovčanov na svoju stranu. Aby zmeny, ktoré chcem priniesť, nezáviseli len od malej skupiny ľudí - poslancov - ale aby aj obyvatelia sídliska vnímali skutočný prínos týchto zmien. Komunikovať už dnes vieme cez sociálne siete, prípadne newsletter, email a netreba na to skutočne žiadne veľké investície, iba čas a záujem. Moja predstava je potom v prvých krokoch schváliť rozpočet založený na reálnych možnostiach našej mestskej časti a tiež rozbehnúť proces založenia obecnej firmy, ktorá bude oprávnená žiadať dotácie a prinesie iný zdroj financovania projektov ako len rozpočet MČ.“

3. Čo je pre Vás z pohľadu najbližších štyroch rokov "top" investičnou prioritou, ktorú by ste v mestskej časti chceli rozbehnúť?

„Za top investičnú prioritu by som označila vybudovanie parkovacích domov, ktoré budú v súlade s celkovou koncepciou parkovacej politiky na sídlisku.“

4. Ako by ste zlepšili otázku parkovania v MČ? Koľko by malo stáť parkovanie v novom parkovacom dome v MČ?

„Parkovanie si na Ťahanovciach vyžaduje komplexné riešenie, kde parkovací dom je len jedna časť skladačky. Preto vidím ako najväčší prínos zriadenie skupiny odborníkov, ktorá zmapuje situáciu na našom sídlisku - vytvorí podrobnú parkovaciu mapu, bude riešiť vysporiadanie pozemkov, bude hľadať možnosti financovania cez PPP projekty a pod. Až na základe všetkých týchto údajov vieme navrhnúť kvalitné riešenie parkovacieho problému a prípadnú cenu za parkovacie miesto. Je už teraz zrejmé, že parkovanie na našom sídlisku nebude zadarmo, ani nebude vyriešené za krátky čas. Ale akékoľvek rozhodnutie sa spraví, vždy bude s ohľadom na obyvateľov. Zároveň zlepšením komunikácie budú obyvatelia viac vtiahnutí do rozhodovania. Nateraz sa mi ale podarilo dohodnúť s jednou obchodnou spoločnosťou na našom sídlisku, ktorá má záujem poskytnúť časť svojho parkoviska pre nás obyvateľov sídliska.“

5. Akým spôsobom sa chcete zamerať na riešenie problematiky neprispôsobivých obyvateľov v MČ?

„Riešenie problému so sociálne slabšími obyvateľmi má viacero úrovní. Ako bezprostredné riešenie sa ponúka napríklad vybudovanie uzamykateľných kontajnerov na celom sídlisku, čo zamedzí ich vyberaniu a roznášaniu odpadu, ako aj pohybu týchto skupín. Kontajnery zároveň ponúkajú možnosť vyzbieravať okrem klasického odpadu aj šatstvo, nábytok a funkčné spotrebiče a pod., ktoré im následne vieme poskytnúť. Z dlhodobého hľadiska je nevyhnutná práca sociálnych pracovníkov.“

6. Vidíte potenciál na rozrastanie MČ? Akým spôsobom?
 
„Rozrastanie našej mestskej časti bez vyriešenia ďalšej cesty je nerálne, preto som pripomienkovala územný plán mesta Košice, kde požadujem aby pred udelením súhlasu s výstavbou IV. a V. etapy Sídliska Ťahanovce, bola vyriešená naša problematická doprava zo sídliska najmä v rannej špičke. V uvedenej veci som tiež zaslala žiadosť o spoluprácu Národnej diaľničnej spoločnosti.“

7. Ako plánujete zlepšiť zelenú infraštruktúru MČ, ďalej oddychových a relaxačných zón?

„Nakoľko oddychové a relaxačné zóny považujem za dôležitú súčasť husto zastavaného sídliska, akým Ťahanovce sú, je aj toto jedným z hlavných bodov môjho volebného programu. Nechala som pripraviť 3 vizualizácie konkrétnych návrhov, na ktoré by bolo možné získať financie z eurofondov. Konkrétne ide o návrh parkovacieho domu, zelenej strechy materskej školy a strechy výmenníkovej stanice. Podľa mojich informácií celkové zdroje z Kohézneho fondu vyčlenené aj na tento účel, predstavujú 17 miliónov eur. Z týchto investícií verím, že sa nám podarí vykryť napríklad aj vybudovanie komunitného centra na mieste bývalého skate parku. Zároveň rokujem so spoločnosťou METRO Cash & Carry o poskytnutí priestoru na nový skatepark.“

8. Pomenujte tri najpálčivejšie oblasti mestskej časti, ktoré si podľa Vášho názoru vyžadujú nutný zásah kompetentných. Akou formou by ste v prípade zvolenia chceli presadiť ich riešenie?

„Sídlisko Ťahanovce má málo kompetencií. Riešiť sa to dá len zmenou Štatútu mesta Košice, vďaka ktorej by boli kompetencie z mesta prenesené na našu mestskú časť, aj preto kandidujem aj do funkcie mestskej poslankyne. Rozpočet mestskej časti je obmedzený, na čo sa stále sústredíme a často vyhovárame. Riešením je využitie iných zdrojov financovania, napríklad fondy, dotácie alebo financie od súkromných investorov. Ako tretí najzávažnejší problém vnímam dlhodobé neriešenie problémov sídliska ako nevysporiadané pozemky, parkovanie alebo doprava, ktoré spolu úzko súvisia. Riešením je, po komunikácii s odborníkmi, naštartovať proces odstránenia týchto problémov.“

9. Evidujete v MČ problém nevysporiadaných pozemkov? Ako ho chcete riešiť?

„Táto téma je živá už od vzniku sídliska. Na jej vyriešenie je potrebná súčinnosť s mestom a štátom. Pri najbližších voľbách preto nie je dôležité rozhodnúť len o tom, kto bude zastupovať ľudí v samospráve sídliska, ale aj kto sa stane novým primátorom a koho si ľudia zvolia za poslancov mesta. Podstatou je získať financie na výkup pozemkov od vlastníkov a dohodnúť sa s nimi na výhodnej cene pre obe strany alebo na zámene pozemkov.“

10. Sú spoje MHD pre obyvateľov MČ podľa Vás dostatočné a vyhovujúce?

„Jednoznačne nedostatočné. Chýba vyhradený pruh aj priame spoje do kľúčových miest. Problémom je aj chýbajúce priame spojenie Ťahanoviec s Univerzitnou nemocnicou L. Pasteura, na čo doplácajú seniori. Preto som oslovila DPMK so žiadosťou o spoluprácu vo veci vytvorenia tohto priameho spojenia. Ale vyriešenie dopravného problému pre ľudí, ktorí nevlastnia auto resp. uprednostňujú ekologickejšie spôsoby dopravy, môže byť aj vybudovanie cyklotrasy alebo využitie nového projektu car sharing, ktorý do Košíc teraz prichádza, prípadne do budúcna aj bike sharingu.“

11. Aký máte názor na aktuálny počet MČ? Aké zmeny si viete predstaviť v súčasnom nastavení?

„Som za zníženie mestských častí v Košiciach, ale len s ohľadom na počet obyvateľov, ktorí v daných lokalitách bývajú. Myslím, že na existujúce mestské časti s vysokým počtom obyvateľstva by sa malo delegovať viac kompetencií. Prinieslo by to viac peňazí pre danú MČ a ľuďom by sa priblížili úradné veci, ktoré si momentálne musia vybavovať na magistráte.“
 
12. Ktoré úseky miestnych komunikácií v MČ si podľa Vás vyžadujú nutné opravy? Ako to chcete v prípade zvolenia zabezpečiť?

„Na sídlisku máme mnoho miest, ktoré si nevyhnutne žiadajú opravy, napríklad chodník na ulici Pekinská. Problémom je, že keď som žiadala opravu tohto miesta, dochádzalo k prehadzovaniu kompetencií medzi mestom a mestskou časťou, kto toto má riešiť. Preto považujem za kľúčové presunúť kompetencie na mestskú časť. Chyba je aj v nedostatočnej komunikácii s obyvateľmi. Dnešný spôsob nahlasovania porúch je príliš formálny. Riešením môže byť vytvorenie aplikácie pre našu mestskú časť, ktorá by umožňovala nahlasovať akékoľvek nedostatky hneď po ich vzhliadnutí. Stačilo by ich odfotiť a poslať priamo zamestnancovi úradu cez aplikáciu.“

13. Je verejné osvetlenie v MČ vyhovujúce? V prípade, že nie ako by ste to chceli vyriešiť?

„O doplnení aj spravovaní osvetlenia v našej mestskej časti rozhoduje mesto. Viem, že mesto schválilo 17.septembra 2018 vyhlásenie verejného obstarávania na budúceho prevádzkovateľa verejného osvetlenia v Košiciach. Verím, že tento výber sa uzavrie v krátkom čase a následne zo strany našej mestskej časti je potrebné spolupracovať intenzívne s mestom Košice aj budúcim prevádzkovateľom, aby boli presadené záujmy našej mestskej časti.“


Všetkých kandidátov sme oslovili prostredníctvom kontaktov, voľne dostupných na internete. Položili sme im rovnaké otázky a na vyplnenie mali rovnako dlhý čas.

Autor: KOŠICE ONLINE

Komentáre