Vozové parky východoslovenských metropol sa obnovujú pomaly

VýchodSpravodajstvo

Doprava bola obmedzená.

Dopravné podniky vo východoslovenských metropolách trápia problémy či už s nedostatkom vodičov alebo prevádzkyschopných vozidiel. V Košiciach sa v októbri upravil interval na linkách počas špičiek, čo znamená, že v jednotlivých smeroch chodí menej spojov. Hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Vladimíra Bujňáková vtedy pre Rádio Košice uviedla, že k tomuto kroku museli pristúpiť z dôvodu nedostatku električiek:

„Vzhľadom na aktuálne prebiehajúcu modernizáciu depa máme málo priestorov, v ktorých by sa predpísané prehliadky vozidiel mohli vykonávať, zároveň staršie veľkokapacitné električky začínajú dosahovať kilometrické priebehy, po ktorých je nutná tzv. generálna oprava. Dopravca v súčasnosti pripravuje verejné obstarávanie na zabezpečenie generálnych opráv starších typov električiek a zároveň aj obstaranie nových električiek.

Minulý týždeň DPMK zároveň aktualizoval zoznam odrieknutých spojov a z personálno-prevádzkových dôvodov zrušil desiatky spojov. Deje sa tak napriek tomu, že nedávno sa vozový park rozšíril o tri nové autobusy s pohonom na stlačený zemný plyn. Mestské zastupiteľstvo zároveň v septembri schválilo žiadosť o finančný príspevok, na základe ktorého by sa vozový park mohol do troch rokov rozšíriť o desať nových elektrobusov. V tomto roku malo byť pôvodne do metropoly východu dodaných 30 električiek. Napriek tomu, že mesto malo pridelené eurofondy, po zdĺhavom a neúspešnom verejnom obstarávaní ich muselo vrátiť.

Foto
Do Prešova dorazil prvý parciálny trolejbus / Mesto Prešov

Nedostatok funkčných vozidiel trápi aj metropolu Šariša. V októbri bola premávka MHD z tohto dôvodu obmedzená na troch linkách. Vozový park sa pritom už rozšíril o dva elektrické midibusy a nedávno aj o parciálny trolejbus.

„Po ukončení administratívnych procesov, ktoré zabezpečuje výrobca vozidiel, začne jazdiť na prešovských cestách jeden parciálny trolejbus z dôvodu homologizácie nového typu vozidla, ktorý doteraz nikde na Slovensku nepremáva. Prvé jazdy budú prebiehať bez cestujúcich. Následne ak bude prevádzka bezproblémová, zaradíme vozidlo na niektorú z liniek MHD. Ďalšie parciálne trolejbusy plánujeme zaradiť do premávky po novom roku, uviedol hovorca Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP) Vladimír Tomek.

Približne o rok je v pláne aj dodanie ďalších deviatich parciálnych trolejbusov. V porovnaní s klasickými dieslovými vozidlami sú ekologickejšie a prispievajú tak k znižovaniu negatívnych dopadov na životné prostredie.

„Nové parciálne trolejbusy sú vybavené pomocným batériovým pohonom, vďaka čomu môžu jazdiť aj mimo trolejovú sieť, a teda ich vieme využiť aj na linkách, na ktorých sme doteraz mohli nasadzovať len klasické autobusy. Parciálne trolejbusy zároveň prinesú vyšší komfort a spoľahlivosť pri preprave cestujúcich,“ doplnil Tomek.

Čoraz častejšie sa v oblasti verejnej dopravy rozpráva o trende ekologizácie a elektrifikácie. Tomek doplnil, že o tom, s akým pohonom budú v budúcnosti nakupované ďalšie vozidlá pre dopravný podnik, zatiaľ nebolo rozhodnuté.

Komentáre