Vozový park DPMK sa rozšíri o 11 nových elektrobusov

KošiceSpravodajstvo

Budú premávať na linkách 71 a 72.

Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) bude mať od budúcich letných prázdnin 11 nových elektrobusov spolu s príslušnou nabíjacou infraštruktúrou. Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) odobrilo poskytnutie finančného príspevku z eurofondov vo výške takmer 14 miliónov eur na projekt s názvom Verejná osobná doprava s nulovými emisiami v meste Košice, I. etapa.

Rezort vlani v auguste vyhlásil výzvu Podpora verejnej osobnej dopravy s nulovými emisiami. Pre štyri okresy v Košiciach a okresy Košice-okolie a Michalovce je určených takmer 18,5 milióna eur. Cieľom výzvy bolo podporiť rozvoj udržateľnej verejnej osobnej dopravy s nulovými emisiami prostredníctvom nákupu elektrobusov alebo vodíkových autobusov.

Košickí mestskí poslanci vlani v septembri schválili podanie žiadosti o nenávratný finančný príspevok, ktorý im predložil primátor Jaroslav Polaček. Zároveň odobrili aj zabezpečenie financovania prípadných neoprávnených, respektíve ďalších vyvolaných výdavkov, a to z vlastných zdrojov DPMK alebo kapitálovým transferom z mestského rozpočtu.

„Je to výborná správa pre Košičanov a všetkých cestujúcich v našej mestskej hromadnej doprave (MHD). Moderná a čo najviac bezemisná a ekologická MHD je naším dlhodobým cieľom. Ďakujem všetkým, ktorí sa o tento úspech pričinili. Ideme ďalej, spolu s DPMK máme pripravené viaceré ďalšie projekty na čerpanie z eurofondov, ktoré by pomohli zlepšiť dopravnú infraštruktúru v meste alebo komfort cestovania v prostriedkoch MHD,“ vyhlásil Polaček.

Foto
DPMK bude mať 11 nových elektrobusov (Ilustračná fotografia)  / Mesto Košice

Košický magistrát priblížil, že DPMK sa ako oprávnený žiadateľ mohol z Fondu pre spravodlivú transformáciu v rámci eurofondového Programu Slovensko uchádzať maximálne o 14 miliónov eur:

„Poverený generálny riaditeľ DPMK Roman Danko je spokojný, že sa im v silnej konkurencii podarilo uspieť. Pripomína, že aj nové veľkokapacitné elektrobusy dobíjané pomocou výsuvného pantografu sú jedným z krokov ako postupne znížiť podiel vozidiel s naftovým pohonom zo súčasných približne 85 percent na polovicu.“

Danko konkretizoval, že nízkopodlažné elektrobusy budú mať klimatizáciu a smart technológie:

Projekt bol spracovaný pre vytvorenie čisto elektrickej trakcie na bývalých trolejbusových linkách 71 a 72. Vnímame to ako prvý krok k elektrifikácii týchto i ďalších liniek. Takto zabezpečíme prevádzku vozidiel v rámci celodenných služieb bez potreby dobíjania elektrobusov v depe na Hornádskej. Tam sa budú nabíjať len v nočných hodinách. Rýchle nabíjanie počas prestávok na konečných zastávkach bude zabezpečené novou dobíjacou infraštruktúrou.“

Košický dopravný podnik aktuálne dokončuje verejnú súťaž na dodanie nových elektrobusov a nabíjacej infraštruktúry. Po všetkých administratívnych procesoch verejného obstarávania by sa mohla na budúci mesiac podpísať zmluva s víťaznou spoločnosťou, ktorá by mala do roka dodať nové elektrobusy. Tie by mali premávať na linke 71 z Lingova na zastávku Kláštor na Sídlisku KVP, respektíve na linke 72 z Lingova na Grunt v Myslave. Na konečných zastávkach KVP Kláštor a v depe DPMK na Hornádskej ulici by malo byť zabezpečené rýchle nabíjanie elektrobusov.

Radnica pripomenula, že vozový park DPMK sa v uplynulých piatich rokoch rozšíril o 36 nových autobusov a tri autobusy na CNG pohon:

„Cestujúci môžu okrem toho využívať aj 35 zmodernizovaných autobusových zastávok s online informáciami o odchodoch spojov. V súčasnosti v električkovom depe na Bardejovskej ulici prebiehajú dve etapy modernizácie údržbovej základne. Mesto Košice pripravuje žiadosť o nenávratný finančný príspevok z Programu Slovensko/Plán obnovy a odolnosti na rekonštrukciu električkovej trate na Sídlisku Nad jazerom a obratiska na Važeckej ulici v rámci druhej etapy 2. časti MET. V súčasnosti na túto rekonštrukciu prebieha verejné obstarávanie.“

Polaček doplnil, že mesto v spolupráci s DPMK pripravilo ďalšie projekty na zlepšenie dopravnej infraštruktúry a komfortu cestovania MHD za viac ako 200 miliónov eur. Samospráva sa plánuje uchádzať o prostriedky z príslušných eurofondových výziev. Tieto peniaze by mohli byť použité na zmodernizované električky KT8, nákup autobusov na CNG pohon, výstavbu nového autobusového depa, modernizáciu trolejovej infraštruktúry, nové čítačky do vozidiel MHD na platbu kartou, palubné počítače či systém na počítanie cestujúcich. Zároveň je pripravený projekt modernizácie 13 zastávok MHD vrátane dodávky informačných systémov.

Komentáre