Východniari nemajú negatívne skúsenosti s nákupmi cez internet

SlovenskoSpravodajstvo

Kuriérske spoločnosti sú preťažené.

Vianoce sa okrem tradičných jedál a zvykov spájajú aj s darčekmi. Obzvlášť v čase pandémie sme boli nútení nakupovať cez internet. S tým ale súvisia aj riziká nespoľahlivých predajcov či nekvalitného tovaru. Východniari uprednostňujú skôr kamenné predajne, no s nákupom cez internet a vrátením peňazí zväčša nemajú negatívne skúsenosti.

Skúsenosti východniarov s nakupovaním cez internet

Jana Tilňáková z občianskeho združenia Pomoc spotrebiteľom pre Rádio Košice uviedla, že práva a povinnosti na Slovensku upravuje najmä zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho. Podľa nej je najvhodnejšie nakupovať od známeho predajcu, s ktorým má niekto z okolia skúsenosť:

„Stretávame sa veľakrát s tým, že ľudia si tovar objednajú, zaplatia zaňho, ale tovar nikdy nedostanú a problém je najmä v tom, že ak sa domáhajú vrátenia svojich peňazí za tovar, ktorý nikdy nedostali a ktorý nikdy nebol doručený, sú to väčšinou stránky a firmy, ktoré majú sídlo mimo územia Slovenskej republiky a naozaj je veľmi problematické aj súdnou cestou sa k svojim peniazom dostať.“

Foto
Obzvlášť v čase pandémie sme boli nútení nakupovať cez internet (Ilustračná fotografia) / TASR

Ak spotrebiteľ nakúpi cez podvodnú stránku, má možnosť sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu či na občianske združenia, ktoré ho vedia v prípade vymáhania zastúpiť. Nakupujúci má však okrem práv aj povinnosti.

„Zakúpený tovar, ak si ho nechcem nechať, musím ho vrátiť nepoškodený a presne podľa pokynov, ktoré predajca uvádza. To znamená, zabaliť tovar, vrátiť na uvedenú adresu, a hlavne najdôležitejšie je dodržať lehotu, ktorú tam predajca má. Zo zákona je lehota 14 dní, seriózni predajcovia často dávajú spotrebiteľom ako benefit aj dlhšiu lehotu na vrátenie tovaru,“ vysvetlila Tilňáková.

Dôkazom zvýšeného záujmu o nákup cez internet je tiež preťaženosť kuriérskych spoločností. Mnohé totiž pred Vianocami dokonca vypínajú infolinky a prešli výhradne na elektronickú komunikáciu. Uplynulé roky zaznamenali takmer kolaps. 

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

 

Komentáre