Východniari požadujú dostavbu severného obchvatu Prešova

PrešovSpravodajstvo

Na polhodinu zablokovali premávku.

Na prešovskom sídlisku Sekčov sa včera (12.11.) uskutočnilo verejné zhromaždenie za výstavbu rýchlostnej cesty R4, ktoré zorganizovalo občianske združenie (OZ) Náš Prešov. Do zablokovania premávky na polhodinu sa zapojili nielen desiatky ľudí, ale aj viaceré samosprávy na trase Kapušany – Vyšný Komárnik.

„Dozvedeli sme sa, že harmonogram prác na druhej etape severného obchvatu sa odďaľuje. Konečná fáza dostavby mala byť október 2027, ale predĺži sa minimálne o rok alebo dokonca aj o dva, čiže z toho dôvodu sme tu, aby sme apelovali na vládu, aby našla 80 miliónov eur na dostavbu druhej etapy severného obchvatu a nezaťažovala Prešov a celý región dopravne v takom stave, v akom sme v súčasnosti,“ povedal Ján Benko z OZ Náš Prešov s tým, že oslovili starostov a primátorov budúcej R4 na trase Kapušany Vyšný Komárnik:

„Niektoré obce sa pridali a uvidíme, aká bude odozva aj od občanov, aj od starostov.“

Blokádou cesty chceli apelovať na vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti, respektíve ministerstva dopravy, aby našli peniaze na dostavbu severného obchvatu Prešova a začali reálne konať, čo sa týka výstavby úseku R4 Kapušany – Vyšný Komárnik. René Polačok z OZ Náš Prešov uviedol, že termín začatia výstavby tejto trasy je zatiaľ v nedohľadne:

„Pre obce to bude Armagedon, hlavne, keď sa spustí poľská rýchlostná cesta S19 o dva roky. Pribudnú nám predovšetkým kamióny. Prešov bude mať aj ďalší problém, keď sa otvorí priemyselný park pri letisku v Prešove, má tam pracovať cez 3000 ľudí, ďalej nová vojenská nemocnica v Prešove, tam má pracovať cez 2000 ľudí, plus prirátajme k tomu pacientov, čiže bude nárast dopravy. Košická R4, už teraz je nárast dopravy.“

Foto
Do zablokovania premávky sa zapojili desiatky ľudí a viaceré samosprávy (Ilustračná fotografia) / TASR

Hovorca NDS Tomáš Ferenčák tvrdí, že v rámci stavby R4 Prešov – severný obchvat, druhá etapa postupujú podľa platného harmonogramu:

„Pristupuje sa k úprave harmonogramu a vedie sa diskusia o dosahoch a nárokoch zhotoviteľa, ktoré vyplývajú z dôvodu nepredvídateľných geologických podmienok na stavbe v náročnejšej geológii v tuneli a v nepredvídateľnej okolnosti v podobe odtrhu na východnom portáli tunela, ktorý mal vplyv na zmenu plánu organizácie výstavby. No o akejkoľvek následnej zmene v termínoch budeme verejnosť vopred informovať.“

„Vieme, že sú tam nejaké zmeny v geológii a čakáme harmonogram, úpravu od zhotoviteľa, ale robí sa tam,“ reagoval minister dopravy Jozef Ráž na margo prác na severnom obchvate Prešova.

Rezort dopravy si podľa jeho hovorkyne Petry Poláčikovej plne uvedomuje potrebu výstavby a strategický význam úsekov pripravovanej rýchlostnej cesty R4 od Kapušian po hranicu s Poľskom. Zároveň dodala, že preto uvažujú o R4 ako o kandidátovi na PPP projekt:

Vláda Slovenskej republiky rýchlostnú cestu R4 určila ako strategickú investíciu. NDS aktuálne obstaráva potrebnú projektovú dokumentáciu, aby mohla byť projektová príprava posunutá do ďalšieho štádia. Ťah R4 od Svidníka po Kapušany už prešiel posudzovaním vplyvov na životné prostredie. Konkrétne pre úsek Lipníky Kapušany je právoplatné aj územné rozhodnutie. V týchto dňoch bolo vyhlásené aj verejné obstarávanie na dokumentáciu pre stavebný zámer.“

 

Zdroj: TASR

 

Komentáre