Vydávanie sa za príbuzných, známe inštitúcie či banku. Ako je možné odhaliť podvodný telefonát a neprísť o úspory?

SlovenskoSpravodajstvo

Klienti by mali byť ostražití.

Aj na Slovensku sa šíri trend falošných telefonátov. Kým niektorí podvodníci sa snažia vylákať od ľudí peniaze ako ich vzdialení príbuzní, iní sa vydávajú za známe inštitúcie. Zvýšený počet podvodov evidujú v tomto čase aj banky. Falošný zamestnanec chce klientovi nahovoriť, že si na jeho meno niekto vzal pôžičku a ponúkne mu možnosť riešenia. Pri tomto podvode príde klient o veľký obnos peňazí. Dostal preto názov „podvodný bankár“. Najväčším problémom podľa hovorkyne Slovenskej sporiteľne Marty Cesnakovej je to, že podvody sú čoraz dômyselnejšie:

„Ľudí preto upozorňujeme, aby boli obozretní a vždy si dávali pozor, ak ich telefonicky kontaktuje niekto, kto sa vydáva za pracovníka banky či polície. Riešením môže byť napríklad to, že navrhnú dotyčnému, že mu zavolajú naspäť a daný kontakt si preveria. Prípadne môžu kontaktovať call centrum banky a preveriť si, či nejde o podvod.“

Takzvaný phishing zaznamenali aj klienti iných bánk. Podľa nich podvodníci žiadajú údaje k bankovému účtu či urobiť prevody. Práve toto môže byť spôsob, ako odhaliť, že ide o podvod, keďže uvedené úkony banka ani polícia nikdy cez telefón nevyžadujú.

„Výstražným znamením, že môže ísť o podvod, je aj situácia, keď mám nečakaný telefonát, v ktorom sa volajúci snaží vyvolať napätú situáciu. Hovorí, že niečo nie je v poriadku a treba rýchlo konať. V takýchto prípadoch je potrebné zvýšiť pozornosť,“ upozorňuje hovorkyňa Tatra banky Simona Miklošovičová.

Foto
Aj na Slovensku sa šíri trend falošných telefonátov (Ilustračná fotografia) / Pixabay

Človek totiž v stresovej situácii často koná nerozvážne a podvodníkovi naletí. Vždy je preto potrebné sa upokojiť a nerobiť rozhodnutia pod stresom. Nárast podvodov o desiatky percent evidujú vo VÚB banke najmä v oblasti investovania do kryptomien. Rýchly prísun peňazí je pre klienta veľmi lákavý.

„Niekedy podvodníci zmanipulujú klientov tak, aby sami realizovali platby na účet podvodníkov, či už ako domnelú investíciu do kryptomien, alebo z dôvodu údajného zneužitia účtu. V mnohých prípadoch tieto hovory pôsobia dôveryhodne, lebo podvodníci vedia simulovať telefónne číslo banky a predstavia sa menom a priezviskom. Dôležité je vedieť, že ak banka telefonicky kontaktuje klienta, síce si potrebuje overiť jeho identitu, avšak na to nepotrebuje vedieť celé heslo alebo SMS kód, ani všetky údaje o platobnej karte,“ vysvetlil vedúci oddelenia Prevencie podvodov vo VÚB banke Radomír Adamkovič.

Najdôležitejšie je si dávať pozor na zdieľanie čísla platobnej karty a CVV kód, teda tri čísla na jej zadnej strane, čo za Poštovú banku potvrdila aj Lenka Kalafut Lendacká:

„V prípade, že má človek podozrenie, že sa stal obeťou podvodného telefonátu, je potrebné, aby toto podozrenie ohlásil na polícii. Pokiaľ má podozrenie na zneužitie platobnej karty alebo Internetbankingu či bankovej aplikácie, je potrebné, aby obratom kontaktoval svoju banku a kartu zablokoval a obnovil bezpečný prístup do Internetbankingu alebo do bankovej aplikácie.“

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

 

Komentáre