Vynálezca lietajúceho auta Štefan Klein: Ten pocit by som doprial každému

KošiceĽudia

Štefan Klein je dizajnérom, konštruktérom a vynálezcom lietajúceho auta. Tejto myšlienke sa začal intenzívne venovať pred tridsiatimi rokmi. Technológie napredujú závratným tempom, postupne nás dobieha aj umelá inteligencia. Lietajúce auto však nie je fikciou a myšlienkou budúcnosti.

V Košiciach na Slovakia Tech Forum-Expo ste odprezentovali lietajúce auto. Ako ale vznikol nápad zostrojiť AirCar?

Ten nápad nevznikol počas nejakej noci alebo počas nejakej božskej inšpirácie. Vznikol postupne tým, že pochádzam z leteckej rodiny, ktorá má rada konštrukcie aj umenie. Študoval som aj na Vysokej škole výtvarných umení, kde diplomová práca, ktorú som robil, je výsledkom vôle tohto diplomata. To znamená, že som si vtedy zvolil, že chcem robiť túto tému, ktorá by vedela tieto dva svety spájať. Bolo to ešte v revolučnom roku, ktorý bol celkom otvorený na nové idey. Boli sme mierne naivní, ale to vôbec nevadilo. Vtedy je človek smelý a vtedy sa celkom podaria niektoré zaujímavé veci. Tá idea vznikla na dlhšom časovom priestore ako výsledok aj môjho profesionálneho a študijného záberu.

Robíte skutočne skvelú prácu. Postupne ste vytvorili niekoľko lietajúcich áut.

Aeromobil1 bola tá diplomovka, potom bola 2; 2,5; 3 a toto je vlastne štvrtý kus v poradí.

Foto
AirCar / Klein Vision

Môžete laicky vysvetliť, o aké auto ide.

Ide o spojenie auta a lietadla, ktoré je riešené cez veľmi autentický tvar. Ten je inovatívny, to znamená, že je to nová kategória dopravy. Transformácia je tam kľúčová, umožňuje, že sa zmení na objekt, ktorý je schopný jazdiť po ceste a objekt, ktorý je schopný lietať. Celý vývoj doteraz sa koncentroval na vyriešenie spôsobu tej transformácie, aby z toho bolo dobré auto a dobré lietadlo. To sme hľadali a na tom stále pracujeme a stále je ten priestor ešte otvorený v rôznych modifikáciách, zlepšeniach, materiálovej zmene. Ten objem prác je pred nami ešte veľmi veľký. Už sa podarilo, že ten koncept, ktorý som prezentoval, je zásadne iný ako pred pár rokmi, ukázal, že je životaschopný a že je funkčný. To je dôležité pre mňa.

Ako dlho ste pracovali na tomto type auta?

Na tomto sme presne pracovali rok a pol.

Vizualizácia / Klein Vision

Čo potrebuje auto na to, aby vzlietlo?

Auto potrebuje nejakú nosnú plochu, to znamená, že potrebuje plochu, ktorá generuje vztlak, nie prítlak ako u auta. Transformácia umožňuje, že sa vysúvajú nosné plochy z toho trupu. Je to niečo veľmi podobné, ako keď máte autá, ktoré majú zaťahovaciu strechu. Tam je tiež konverzia z otvoreného do uzatvoreného auta. Tá konverzia, keď je to dobre spravené, tak celkom dobre to funguje aj v zime, aj v lete. Je to niečo podobné. Predstavte si, že tá strecha sú krídla, ktoré sa, ako v prírode, schovajú do toho základného objemu trupu, kde to je nevnímateľné. Užívateľ ani nevníma, že má v kufri kvázi schované krídla. To znamená, tá nosná plocha sa vysunie, ste v móde lietadlo, pridáte plyn a letíte.

Aký povrch a pohon potrebuje AirCar na to, aby mohlo vzlietnuť?

Môže na asfaltovej ploche. Tá je výhodnejšia, lebo máte menšie odpory, ale môže letieť aj na trávnatej ploche, čo je veľká výhoda, že nepotrebuje zložitý runway. Môžete odštartovať na obyčajnej lúke. Rozširuje to použitie. Pohon je zatiaľ benzín, ale logicky, ak sa objavia dobré batérie, tak nie je problém vymeniť zdroj energie, zdroj pohonu na akýkoľvek, aj hybridný. To je otázka hmotnosti a výkonu.

Transformácia AirCar / Klein Vision

Aké boli vaše pocity pri vzlietnutí s AirCar?

Vynikajúce. Je to niečo nové. Ten tvorca, keď to tvorí, tak si stále predstavuje, ako to bude fungovať. Ten deň D nastane vtedy, keď to reálne funguje. To znamená, že keď ste si vyfantazírovali, že teraz to pritiahneme a sa to odlepí od zeme a keď to nastane, tak je to super pocit, vynikajúci pocit, doprial by som ho každému.

Aká je cena AirCar?

Ešte sme ju nestanovili, lebo tá cena je úmerná nákladom počas vývoja a tých faktorov je veľmi veľa. Ja nie som ani ekonóm, takže pri tejto otázke neviem erudovane odpovedať. Ja som dizajnér a inžinier, takže tie otázky prenechávam iným, ktorí sú v tom kompetentnejší ako ja.

 

Autorka: JANA TOMAŠKOVIČOVÁ

 

Komentáre