V regióne Vysoké Tatry sa rieši odľahčenie dopravy, v pláne je aj zmena parkovania

VýchodSpravodajstvo

Kľúčové budú dopravné terminály dostupné železničnou či autobusovou dopravou.

Aktuálne pokračuje príprava dokumentu - Plán udržateľnej mobility (PUM) regiónu Vysoké Tatry, ktorého úlohou je znížiť individuálnu dopravu a podporiť zároveň využitie verejnej. Podľa podpredsedu Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Štefana Bieľaka je dôležité posilniť najmä železničnú a autobusovú dopravu. 

Pomocou analýz aktuálneho stavu a trendov vývoja sa tak určia potreby regiónu v oblasti dopravnej infraštruktúry pre obdobie rokov 2030, 2040 a 2050. PUM regiónu Vysoké Tatry tak vyčlení aj základné, strednodobé a dlhodobé ciele, definuje priority a súčasťou budú aj opatrenia a zdroje. Zámerom je odľahčiť dopravy v Tatrách a smerovať ju do podhoria.

Foto
Súčasťou dokumentu je aj plánovaná nová parkovacia politika v centre Tatier / TASR

Stretnutie ohľadom dokumente sa uskutočnilo v Starom Smokovci v piatok 2. februára, kde Bieľak uviedol, že autobusová doprava má byť podľa neho posilnená a doplnená. Kľúčové budú dopravné terminály dostupné železničnou či autobusovou dopravou, vzorom má byť záchytné parkovisko v Tatranskej Lomnici, ktoré bolo otvorené počas minulého roka.

„Celú dopravu bude potrebné inteligentne riadiť a monitorovať a mať presné dáta. Na to budú slúžiť inteligentné dopravné systémy, ktoré sa budú postupne zavádzať,“ povedal podpredseda PSK.

Pomocou nich sa do Tatier dostanú iba domáci, pracujúci či ľudia využívajúci služby. Multifunkčné dopravné terminály by sa mali vybudovať v Tatranskej Štrbe, Novej Lesnej, Eurocampe, Tatranskej Kotline a Podbanskom.

„Kľúčovú úlohu zohráva v celom systéme dopravy mesto Poprad ako dopravný uzol a určite aj letisko v Poprade,“ dodal Bieľak.

Súčasťou dokumentu je aj plánovaná nová parkovacia politika v centre Tatier, ktorá bude fungovať na princípe rezidenčného parkovania a rezervačnom.

„Rezidenčné bude určené pre tých, ktorí tu majú trvalý pobyt alebo iný druh pobytu a potrebujú tu byť. Druhé bude určené pre tých, ktorí sem idú napríklad jednodňovo, či už na návštevu, turistiku alebo iný účel. Dostanú sa tak do jadrového územia Tatier len za predpokladu, že budú mať rezervované miesto,“ objasnil podpredseda PSK.

Spolupracovať sa má aj so Správou Tatranského národného parku, ktorej riaditeľ Peter Olexa už zriadil komisiu pre parkoviská v rámci územia národného parku:

„Prejdeme fyzicky každé jedno parkovisko a zhodnotíme, ktoré je vhodné a ktoré nie, nechceme spraviť nič proti prírode.“

V budúcnosti by malo dôjsť aj k úprave železničných tratí pre skrátenie jazdných dôb a zvýšenie prepravných kapacít, rovnako by mali byť vytvorené aj nové železničné zastávky.

 

Zdroj: SITA

 

Komentáre