Výstavba košického obchvatu finišuje

KošiceSpravodajstvo

Okrem iného prepojí región.

V metropole východu pokračuje výstavba rýchlostného obchvatu R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, II. úsek, ktorá trvá tri roky. Za ten čas tam pribudli mosty aj moderná infraštruktúra. V súčasnosti sa dokončujú asfaltové vrstvy, protihlukové steny, zvodidlá a na odpočívadle Valaliky postupne pribúdajú prvky drobnej architektúry. Okrem toho sa tam sadia rastliny a iná vegetácia. Zároveň sa testujú technológie, osádza sa kamerový systém a realizujú sa kolaudačné konania. 

„Kontrola priamo na mieste v teréne je pre mňa základ. Je to priestor, kde sa rodia rozhodnutia – nie za stolom, ale na stavbe, spolu s ľuďmi, ktorí za projektom stoja,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Filip Macháček.

Projekt sa začal v marci 2022 podpisom zmluvy. Základný kameň symbolicky poklepala vtedajšia prezidentka, minister dopravy či predstavitelia Európskej komisie. Následne sa začali prvé práce vrátane výrubu krovín, pyrotechnického či archeologického prieskumu. Pyrotechnici tam objavili takmer 200 kusov munície z druhej svetovej vojny. Medzi nimi boli granáty či náboje. Archeológovia odkryli tri významné lokality, konkrétne deväť hrobov z doby bronzovej, keramiku z praveku aj stredoveku. Po ukončení pyrotechnického prieskumu v júni 2022 sa začalo odstraňovanie ornice a spevňovanie vjazdov na stavenisko.

Foto
Výstavba obchvatu trvá tri roky  / NDS

V júli 2023 bola hotová tretina mostov, ktorých bude celkovo 13. Niektoré z nich sú aktuálne prejazdné, napríklad most nad R2 medzi košickou mestskou časťou Krásna a Nižnou Hutkou, tiež pri Valalikoch, spojenie Košíc s Kokšov-Bakšou či Košickou Poliankou. Vďaka tomu sa zrušili dočasné obchádzky a zlepšila sa dostupnosť pred otvorením obchvatu.

Súčasťou projektu je aj revitalizácia mokrade s rozlohou vyše 52-tisíc metrov štvorcových. Tieto biotopy stabilizujú klímu, zadržiavajú vodu a zachovávajú rozmanitosť prírody. Predtým bolo potrebné odstrániť inváznu zlatobyľ, najmä ručne. Okrem toho pribudla retenčná nádrž, jazierka a nová zeleň. V pláne sú aj vegetačné úpravy. Projekt po ukončení stavebných prác prejde do druhej fázy, a to správy a údržby úseku. O novú rýchlostnú cestu sa bude starať Stredisko správy a údržby v Košiciach, ktoré momentálne pripravuje techniku a zázemie.

Podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ NDS Rastislav Droppa pripomenul, že obchvat odbremení metropolu východu od tranzitnej dopravy a prepojí rýchlostnú cestu R4 od hraníc s Maďarskom cez D1 až po Prešov:

„Na jeseň sa Košice dočkajú obchvatu, ktorý spojí región, zrýchli cesty a prinesie modernú infraštruktúru pre desaťtisíce motoristov.“ 

Komentáre