Výstavba posledného úseku D1 potrvá sedem rokov

SlovenskoSpravodajstvo

Súčasťou projektu sú tunely aj mosty.

Jediná časť diaľnice medzi Košicami a Bratislavou, ktorá ešte nie je vo výstavbe, je úsek Turany - Hubová medzi Ružomberkom a Kraľovanmi. Tento týždeň však došlo k významnej zmene. Pre 14-kilometrový úsek bolo totiž vypísané verejné obstarávanie, na ktoré podľa ministra dopravy Jozefa Ráža mladšieho čakalo celé Slovensko:

„Turany - Hubová, takzvaný zakliaty úsek, ktorý bol niekoľkokrát začatý. Veľa sa o tom špekulovalo, akým spôsobom, kde má byť realizovaný a kade. Konečne sa toto všetko podarilo rozlúsknuť a máme za sebou významný míľnik a síce vyhlásenie tohto verejného obstarávania v hodnote 1,5 miliardy eur. Čiže skoro 2 miliardy s daňou.“

V týchto obciach je podľa Ráža súčasná situácia katastrofálna. Miestni nevedia prejsť cez cestu a v špičke sú problémy s cestou do práce či do obchodu. Navyše dokončenie okolitých diaľničných úsekov situáciu ešte zhorší.

„Tento úsek považujeme za najdôležitejší najmä z toho dôvodu, že po dokončení obchvatu Ružomberka a tunela Višňové, predpokladaný termín je koncom budúceho roka, sa doprava, ktorá je na tomto poslednom úseku dnes 15-tisíc až 17-tisíc áut denne, z čoho štvrtinu tvoria kamióny, zvýši pravdepodobne na 25-tisíc až 30-tisíc vozidiel denne,“ doplnil minister.

Foto
Ilustračná fotografia / TASR

Do projektu boli zapracované požiadavky starostov dvoch dotknutých obcí. Tí mali obavu o stav pitnej vody, ktorá sa má počas stavby v jednom prípade znížiť o 30 percent, čo podľa ministra nie je dôvod na obavu. Po ukončení projektu by malo podľa riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Filipa Macháčka dôjsť k odľahčeniu viacerých vyťažených a zároveň nebezpečných úsekov:

„Keď sa podarí naozaj tento úsek dokončiť a bude diaľnica medzi Bratislavou a Košicami spojená, tak si odľahčíme aj Donovaly, Čertovicu. Takisto južnú trasu. Takže z tohto pohľadu naozaj všetci na to čakáme a myslím, že celé Slovensko čaká na tento posledný úsek, aby sa naozaj dostal do života aj tým, že ho rozostaviame a nie tak ďaleko budeme od toho, aby sme všetci tadiaľ mohli jazdiť.“

Súčasťou projektu sú okrem iného dva tunely v celkovej dĺžke takmer 8,5 kilometra a 11 mostov. Výstavba by mala potrvať sedem rokov.

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

Komentáre