Súčasťou je aj severný obchvat Prešova.
V júni sa vyjadril vtedajší minister dopravy Pavol Lančarič, že výstavba úseku medzinárodného cestného koridoru Via Carpatia bude meškať dva až štyri roky. Štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť vtedy pripomenul, že podľa medzinárodnej zmluvy, ktorú Slovensko podpísalo, by mal byť slovenský úsek dokončený do roku 2028. O nutnosti začať s výstavbou čo najskôr hovorí aj Prešovský kraj.
„Prešovský samosprávny kraj dlhodobo apeluje na nevyhnutnosť dobudovania rýchlostnej komunikácie R4 v úseku Prešov – štátna hranica s Poľskom pre rozvoj severovýchodného Slovenska. Dobudovanie rýchlostnej cesty R4 v PSK je o to dôležitejšie, že ide o medzinárodný cestný koridor Via Carpatia, ktorý spája Baltické a Egejské more. Samotná výstavba R4 však nie je v rukách a v kompetencii vyššieho územného celku,“ uviedla hovorkyňa župy Daša Jeleňová.
Pre kraj je to podľa nej kľúčová investícia, ktorá jednak odbremení už dnes neúmerne vyťažené cesty a zároveň prispeje k bezpečnejšej doprave, ale aj k novým možnostiam pre investorov, podnikanie, cestovný ruch a k zvýšeniu kvality života v kraji.
Za jednu zo svojich priorít považuje túto cestu aj rezort dopravy, ktorý to má v kompetencií. Jeho hovorkyňa Petra Poláčiková pre Rádio Košice však uviedla, že v tejto chvíli nie je možné určiť termín dokončenia R4 po poľské hranice, keďže na to vplýva viacero faktorov:
„Dobrou správou je, že koncom januára rozhodla Európska komisia o pridelení ďalších 69 miliónov eur z nástroja CEF (nástroj na prepájanie Európy) na výstavbu severného obchvatu Prešova a prípravu zvyšných nerozostavaných úsekov R4 až po poľskú hranicu, ktoré tvoria cestu Via Carpatia na našom území.“
V súčasnosti je na úseky od Prešova po hranicu s Poľskom rozpracovaná štúdia realizovateľnosti, ktorá dá odpoveď na otázku, ktorý dopravný model na jednotlivých úsekoch štát zvolí. Od tohto rozhodnutia sa bude následne odvíjať predpokladaná cena úsekov.
„Predpokladáme, že v polovici roka 2025 zabezpečíme potrebnú dokumentáciu pre územné rozhodnutie jednotlivých stavieb R4, následne budeme pokračovať majetkovo-právnym usporiadaním. Všetky termíny budú závisieť od rozhodnutia, akým spôsobom sa bude stavba R4 financovať a tiež od dostupných finančných zdrojov. Do úvahy prichádza aj financovanie formou PPP projektu (verejno-súkromné partnerstvo). Prípravu projektu tiež môže významne urýchliť schválenie nového zákona o strategických investíciách, o ktorom budú na najbližšej schôdzi hlasovať poslanci NR SR,“ doplnila Poláčiková.
Súčasťou Via Carpatia je aj severný obchvat Prešova, ktorého prvá časť je už otvorená a druhá je aktuálne vo výstavbe.
Autor: RÁDIO KOŠICE