Vyzbieraj diamanty Abovskej koruny: Myslavka, osvieženie ukryté v lese

KošiceTuristicKE

Tak ako sme sa po daždivom období lesu v snahe vyhnúť sa blatu vyhýbali, tak sa tam teraz tlačíme v snahe ukryť sa pred pražiacim slnkom. A nič nepoteší tak, ako osviežujúca studnička s pramenistou vodou. Presne to dnes objavíme zásluhou prameňa Myslavského potoka.

Krásne upravená studnička Prameňa Myslavka / KOŠICE ONLINE

Samotný prameň by bol miestom, akých sú v našich lesoch stovky. Pred dvomi rokmi však na tomto mieste osadil tabuľku miestneho názvu so súradnicami oduševnený turista Radoslav Medzihradský z KVT Košičan a vlani tu odviedli kusisko dobrej práce milovníci prírody z Myslavy. Ich zásluhou uzrela svetlo sveta krásna studnička Myslavka. Zásluhou zaradenia tohto miesta do projektu Vrchárska koruna Abova 2023 k nej mieri čoraz viac ľudí. Priznám sa, že ja osobne som ju navštívil už mnohokrát, no tentoraz som sa sem vydal premiérovo v spoločnosti detí.

V snahe vyhnúť sa v čo najväčšej možnej miere vyrážame zo sídliska KVP od Koliby Zlatá Podkova poľnou a následne lesnou cestičkou smer Girbeš. Odtiaľ je to už len pár kilometrov na občerstvovaciu zastávku na chate Klatovianka a cestou pomedzi chaty vystúpime na pole smerujúce do Nižného Klátova.

Milé smerovníky na ulici Čaksová, takto to tam vyzerá v zime / KOŠICE ONLINE

Jednou z možností by bolo stúpať z Nižného Klátova do Vyšného a následne si to nasmerovať na červenú turistickú značku vedúcu k horskej chate Lajoška. My však volíme alternatívu bez áut a v Nižnom Klatove tak smerujeme okolo futbalového ihriska na ulicu Čaksová.

Prejazd Čaksovou je príjemný, tienistý a problémom nie je ani mierne stúpanie v jej závere. Na konci chatárskej oblasti pokračujeme starou asfaltkou doľava a našu pozornosť zaujme betónový prepad vody Myslavského potoka. Ten je už v tejto oblasti výrazne mohutnejší, než v mieste prameňa, ku ktorému pomaly smerujeme. Počas následného trojkilometrového šliapania nás bude neustále sprevádzať potok, pričom tepy nám zrýchlia dve tiahle stúpania. Asfaltová cestička sa končí na otvorenom sklade dreva, pričom v ostrej pravotočivej zákrute mierime doprava a pokračujeme po dobre vyjazdenej lesnej zvážnici.

Smerová tabuľka na spojení ciest z Čaksovej a z Vyšného Klátova / KOŠICE ONLINE
Cesta vpravo vedie na Lajošku, vľavo k Myslavke / KOŠICE ONLINE

Cestička vedúca pekným bukovým lesom sa po pár minútach jazdy spojí s hlavnou cyklotrasou smerujúcou z Vyšného Klátova na Lajošku. Tesne pred týmto spojením potrebujeme zabočiť doľava na neznačenú zvážnicu, ktorá nás dovedie k Myslavke. Ak si nie ste istí, dorazte pokojne až k spomínanému spojeniu ciest a tu sa na strome nachádza tabuľka určujúca smer k prameňu. Potom už stačí zabočiť na prvú zvážnicu a ostáva zdolať záverečný kilometer. Ten je spojený s miernym stúpaním a nutnosťou prekročenia dvoch potôčikov spojených s blatom. Nie je teda hanba na okamih zosadnúť a bicykel pretlačiť.

Prejazd potôčikom premočeného úseku môže byť nepríjemný / KOŠICE ONLINE

Po približne kilometri sa pred nami z ničoho nič objaví krásna – do diaľky žiariaca – búdka prameňa Myslavky. Rok 2022 na jej čele potvrdzuje, že toto miesto stále vonia novotou. Neodolám a hoci nie som extra smädný, vodu prameniacu z kovovej rúrky hltám plnými dúškami. Darmo, niet nad čerstvú lesnú bystrinku. Deti moje nadšenie až tak veľmi nezdieľajú, no na ich tvárach vidieť spokojnosť zo zdolania ďalšieho vrcholu VKA.

741 m n.m., GPS: 48.7587269N, 21.0817806E

Studnička sa nachádza v príjemnom lesnom prostredí / KOŠICE ONLINE
Pri studničke sa nachádza aj informácia o GPS polohe / KOŠICE ONLINE

Pri posedení pri Myslavke sa radšej vyhnite zóne pod blízkym prasknutým stromom, ktorý je opretý o svojho suseda a jeho pád je podľa všetkého iba otázkou času či silného vetra.

Po občerstvení a splnení fotopovinností sa vraciame príjazdovou cestičkou späť na hlavnú cyklocestu, ktorá ponúka dve možnosti. Smerom nahor môžeme pokračovať cez Handžovú na Lajošku. Tá síce stále otvorená nie je, no rekonštrukčné práce nabrali v poslednom období veľmi slušné tempo a turistu poteší pohľad na nové drevené obloženie. Dobrou správou je, že populárna chata by mala byť otvorená už túto jeseň.

Aktuálny stav Lajošky - už to vyzerá nádejne / KOŠICE ONLINE

Moje deti však tentoraz chuť na ďalšie stúpanie nemajú a z rázcestia teda smerujeme nadol do Vyšného Klátova. Hore nad obcou bočíme na nádherné lúky, ktorými sa spustíme priamo ku Klatovianke a po zaslúženej odmene (ktoré dieťa by odolalo kombinácii hranolky – kuracie nugetky - kofola) sa vraciame opäť cez Girbeš na KVP. Celkové hodnotenie – deň na parádu a aj tá horúčava bola vďaka chladivými lesom znesiteľná.