Vyzbieraj diamanty Abovskej koruny: Romantické Prielohy a high tech chata Lesnica

KošiceTuristicKE

V rámci ponuky dvadsiatich vrcholov Vrchárskej koruny Abova 2023 nájdeme miesta, ktoré dajú slušne zabrať aj bez kombinácie s inými, iné si vyložene pýtajú zdolanie v páre. Takúto dvojičku tvoria napríklad Chata Lesnica a Prielohy.

Chata Lesnica pôsobí novotou / KOŠICE ONLINE

Tieto dva vrcholy situované v oblasti medzi Vysokým vrchom a Ružínom sú od seba vzdialené vzdušnou čiarou iba 500 metrov, no zároveň ich delí aj pomerne slušných dvesto výškových metrov. Spustiť sa z Prieloh k Lesnici trvá len pár minút, no v tomto prípade musíme využiť síce krátky, ale veľmi prudký úsek po modrej značke. V rámci bezpečnosti sa mu radšej vyhneme a v nasledujúcich riadkoch si popíšeme trasu, ktorá je realizovateľná pekne v sedle bicykla. Spoločne s kamarátmi sme si ju prešli len pred pár dňami a podmienky boli vskutku výborné.

Východiskovým bodom trasy bude most cez Ružín v oblasti Ružinoku. Ideálne je dopraviť sa sem vlakom a štartovať priamo zo železničnej zastávky Ružín. Vedie z nej modrá turistická značka, ktorá nás cez most ponad vodnú nádrž nasmeruje do doliny potoka Ružinok.

Dolina Ružinoku, v diaľke Vysoké Tatry / KOŠICE ONLINE

Po približne 1,8 kilometra príjemnej jazdy po starej asfaltovej ceste lesom sa cestička delí. Smerom doprava vedie na Malý Ružinok, my potrebujeme zabočiť doľava na Veľký Ružinok. Teraz už ostáva iba užiť si štvorkilometrové mierne stúpanie spevnenou cestou, ktorá nás privedie priamo k Chate Lesnica. Príjemným spoločníkom nám bude spomínaný potok Ružinok, s ktorým sa rozlúčime až pred záverečným esíčkom.

Galéria k článku

583 m n.m., GPS: 48.8340747N, 21.1487025E

Samotná lesnícka chata prekvapí svojou modernosťou. Nejde totiž o nejakú staručkú a zatuchnutú chatku. Práve naopak, stavba pôsobí veľmi novo a využíva solárnu energiu. V rámci osvieženia výborne poslúži prameň pod chatou a priľahlá lúka volá po ľahnutí do trávy a príjemnom relaxe na slnku.

Súčasťou chaty je aj pekná terasa s krbom. Tá je síce uzavretá iba otvoriteľnou fóliou, no keďže chata nepatrí nám, nepatrí sa tam liezť. Majiteľom by sa to nepáčilo a rovnako tak nedriapeme ani na blízky zateplený a vykurovaný posed nachádzajúci sa nad zákrutou.

Počas stúpania na Vozársku sa nám otvárajú pekné pohľady / KOŠICE ONLINE

Po príjemnom oddychu prichádza ťažšia časť dnešnej cyklotúry – stúpanie na Prielohy. Kratšia cesta, ktorú som spomínal v úvode, meria iba 500 metrov. Je však spojená s drakonickým tlačením a my preto volíme oveľa príjemnejšiu trasu cez Vozársku.

Od Lesnice teda pokračujeme cestou v smere doterajšej jazdy a peknými serpentínami naberáme výškové metre. Stúpanie to síce je, no ide o znesiteľné percentá a aj priemerne trénovaný cyklista to zvládne bez náznakov infarktu. Takto to trvá až po medzizastávku, ktorou je križovatka lesných ciest na Vozárskej. Tesne nad ňou sa nachádza miesto, kde kedysi stála turistická Békefiho chata a tá predstavovala jeden z vrcholov VKA v roku 2020.

My však tentoraz až na Vozársku dôjsť nemusíme a na spomínanej križovatke štyroch ciest bočíme doľava. Príjemné stúpanie lesnou zvážnicou skrášľujú viaceré úchvatné výhľady, nepríjemnosťou je len nutnosť prenášania bicykla cez pár popadaných stromov. Keď sa nás už začína zmocňovať pocit, že stúpania by už bolo akurát tak dosť, prichádza vytúžené spojenie s červenou značkou dobre známej diaľkovej trasy Cesty hrdinov SNP.  Na nej mierime doľava a značka nás privedie priamo k smerovníku Prielohy.

Galéria k článku

Toto však ešte nie je samotný vrchol VKA. Od smerovníka nasadáme na modrú značku smerom doľava a teraz je to už len minútka. Pár desiatok šliapnutí do pedálov a prichádzame na nádhernú otvorenú lúku. Na jej vrchole sa nachádza ohnisko pod sústromím s tabuľkou VKA.

775 m n.m., GPS: 48.8368608N, 21.1540850E

Pekná poľana sa nachádza tesne pod vrcholom Prielohy (788 m) a ponúka pekné výhľady. V prípade pekného počasia sú neprehliadnuteľné zasnežené štíty Vysokých Tatier. Krásu tohto prostredia a jeho okolia nám ešte viac odhalia pohľady z dronu. Zatiaľ čo poletuje nad našimi hlavami, otvárame s kamarátmi cestou pretrepané plechovky s pivkom a vydýchavame dlhšie stúpanie. Nebudem klamať, na Prielohách nebol nikto z nás prvýkrát, no toto miesto nás zakaždým dostane. Jednoducho nádhera.

Vraciame sa cez Sedlo pod Vysokým vrchom a smerujeme na Hrešnú / KOŠICE ONLINE

Ak by sme pokračovali z poľany Prielohy po modrej značke, dostali by sme sa na spomínanú skratku k Lesnici. Tá je však určená pre turistov a nie cyklistov. My sa teda vraciame k smerovníku Prielohy a tu sa núkajú dve možnosti. Červená značka SNP pokračuje smerom k výhľadovej skalke Jánošíkova bašta a odtiaľ sa spustíme do Kysaku. My sa však púšťame smerom, z ktorého sme k smerovníku prišli a pokračujeme na známe Sedlo pod Vysokým vrchom. Z neho sa možno spustiť na Nemcovú dôlku a následne po asfaltke až dole ku golfovému ihrisku na Alpínke. Naša partia však dostala chuť na orosený nápoj na Chate Hrešná a naberáme teda smer Kráľova studňa a Hrešná. Obvykle príjemný zjazd momentálne bohužiaľ znepríjemňuje množstvo popadaných stromov a naša jazda sa tak miestami mení na cyklokros spojený s preskakovaním prekážok. Ako sa však hovorí – pevná vôľa, všetko zdolá. Cestou na Hrešnú ešte využívame možnosť malej odbočky k Jožkovej lavičke a ešte raz si tak užívame pohľad na Vysoké Tatry. Potom už ostáva len občerstviť sa na zrekonštruovanej chate, kde už tradične vyhráva Rádio Košice. Možnosti návratu do Košíc sú viac ako pestré a voľbu výberu necháme na vás.

Pohľad na Tatry z Jožkovej lavičky / KOŠICE ONLINE
Chata Hrešná predstavuje ideálne miesto pre záverečné osvieženie / KOŠICE ONLINE