Vyzbieraj diamanty Abovskej koruny: Trohánka

KošiceTuristicKE

Takto pred týždňom sužovali Slovensko ukrutné teploty. Bolo tak teplo, že ani mačky nevyrážali na obľúbené prietrtky a triezvo uvažujúci cyklisti ležali pri vode. Blahodárne ochladenie však volá po ďalšom peknom výlete a my si dnes opäť vypomôžeme cyklobusom na Kojšovskú hoľu.

Trohánka ponúka miesto na oddych / foto Erno Ernovský

Keď si dobre spomínate, tak naposledy sme sa ním vyviezli v rámci výstupu na princeznú hôľ a následne sme si zo zoznamu vrcholov Vrchárskej koruny Abova odškrtli aj studničku pod Tísíckou. Tentoraz sa však vydáme úplne iným smerom a našim cieľom bude Trohánka.

Začíname teda na nástupišti číslo 37 na košickej autobusovej stanici. Cyklobus do Zlatej Idky vyráža o 8.30, uloženie bicyklov však chvíľu trvá a príďte teda o kúsok skôr.

Cyklobus ponúka priestor pre 30 bicyklov / KOŠICE ONLINE

Z parkoviska nad Zlatou Idkou nasleduje klasika v podobe približne šesťkilometrového stúpania k pamätníku SNP. Z pohľadu samotnej Trohánky nie je potrebné docieliť až na Kojšovskú hoľu, no ja stále tvrdím, že keď si už človek vyšliape kopec, mal by doraziť aj na vrchol. Chata Erika navyše ponúka vítanú možnosť občerstvenia, ktorá už ďalej možná nebude. Po doplnení tekutín a klasickej fotke pri guli meteorologickej stanice sa teda vraciame späť k pamätníku SNP.

Keď to zvládla moja desaťročná dcérka, zvládnete to aj vy :-) / KOŠICE ONLINE

Na tomto mieste sa napájame na známu červenú značku Cesty hrdinov SNP. Už po pár metroch si môžeme užiť výhľad z vyhliadky Apathi a pokračujeme po bežkárskych tratiach, ktoré ponúkajú komfortný prejazd až k smerovníku Spálenica. Bezproblémový je aj následný úsek po Biely kameň, kde sa cesty delia na červenú a modrú. Modrá by nás zviedla nadol k zaujímavej chate Údoľ a následne až do Poproča. Nie je však úplne ideálna pre bicykle a hlavne nevedie k nášmu cieľu. Pokračujeme teda červenou SNP-čkou a pred nami je celkom nepríjemné klesanie sprevádzané náročnejším terénom. Značenie je tu trochu zradné a aj mne sa už veru párkrát stalo, že som značku stratil a potom som sa na ňu vracal tlačením cez les. Buďte teda opatrní a pozorní, sem-tam navyše preventívne zazvoňte. Nachádzate sa totiž v území, kde majú medvede raj. Netreba však robiť paniku, osobne som tu bol mnohokrát a ešte som žiadneho nestretol. Cesta hrdinov SNP je navyše počas tohto obdobia veľmi rušná a frekventovaná.

Cesta SNP ponúka zväčša komfortný prejazd / KOŠICE ONLINE

Po prekonaní klesania sa cesta opäť zlepšuje a prichádzame k Trom studniam. Osvieženie čerstvou vodičkou padne vhod, ide totiž o jediný prameň medzi Erikou a Lastovičím vrchom.

Občerstvenie na Troch studniach / KOŠICE ONLINE

Od Troch studní je to už len posledných 300 metrov a prichádzame na miesto, kde strmé svahy vedúce od Kojšovskej hole prechádzajú do plochejšieho úseku okolo Ovčinca. Sme na Trohánke a na lúčke obkolesenej lesmi nás víta nás drevený altánok.

955 m n.m., GPS: 48.7647333N, 20.9172017E

Trohánka z leteckého pohľadu / foto Erno Ernovský
Na Trohánke nachádzame niekoľko drevených stavieb
Nechýba zbierka historických lyží / KOŠICE ONLINE

Turisti SNP pokračujú ďalej smerom na Kloptaň, ktorá je od Trohánky vzdialená ešte takmer päť kilometrov. Pre nás sú teraz zaujímavejšie dve iné trasy. Prvou je samozrejme možnosť návratu rovnakou cestou, no v tomto prípade sa musíte pripraviť na nepríjemný kopček, ktorým sme sa sem spúšťali. Výrazne atraktívnejší je dlhý zjazd po žltej značke peknou lesnou cestou. Tá nepredstavuje pre horské bicykle žiadny veľký problém.

Ložisko Kresanica je priamo pri žltej značke / KOŠICE ONLINE

Priamo pri žltej značke navyše objavíme zaujímavú štôlňu Kresanica, pri ktorej sa nachádza aj poučná tabuľa. Turistická značka vedie až do Vyšného Medzeva, no mne sa viac páči odbočka na zvážnicu vedúcu do baníckej obce Lucia Baňa. Tá pôsobí naozaj čarovne a nesmierne historicky. Rovnaké banícke domy a kino Hviezda sú objektami, ktoré sa oplatí vidieť.

Baňa Lucia dýcha históriou / KOŠICE ONLINE
Kino Hviezda / KOŠICE ONLINE

Odtiaľ nás príjemný asfaltový zjazd dovedie Borzovskou dolinou na hlavnú cestu – presne medzi Medzevom a Jasovom. Ešte pár kilometrov a prichádzame k jasovským lákadlám, ktorými sú jaskyňa, Premonštrátsky kláštor a rybník. Ak si zvolíte cestu do Košíc cez Rudník, môžete si zbierku VKA doplniť o vrcholy Abrahám či kaplnka nad Šemšou. Ak už však máte v Jasove dosť, spustite sa na vlak do Moldavy.

Jasovský skvost - kláštor Premoštrátov / KOŠICE ONLINE

Cestovný poriadok nedeľňajšieho cyklobusu na Kojšovskú hoľu