Vyzbieraj diamanty Abovskej koruny: Ukrytá Žabia skala a na výhľady skúpa Kobylia hora

KošiceTuristicKE

Cesty sú rozpálené ako gril Zdeňka Pohlreicha a každý súdny cyklista sa momentálne utieka k vode, alebo do lesa. Súčasné pekoty sú tam predsa len znesiteľnejšie a trasu s minimom priameho slnka si preto vyberáme aj v rámci dnešnej etapy Vrchárskej koruny Abova.

Príjemnou zastávkou je Chata Anička pod Kobylou horou / KOŠICE ONLINE

Nepôjde o nič jednoduché, no zároveň spoznáme niečo nové. Kobylia hora totiž nepredstavuje žiadny vychytený vrch, na ktorý by mierili hordy cyklistov. Práve naopak – väčšina tam zrejme nebola nikdy. Mnohí ju pritom určite videli počas výstupu na Kojšovskú hoľu a ľahko rozpoznateľná je zásluhou vysielača, ku ktorému sa dostaneme práve dnes.

V snahe vyhnúť sa spaľujúcemu slnku vyrážam z Košíc skoro ráno. Cez Myslavu a Nižný Klátov smerujem na Zlatú Idku, no tri kilometre pred ňou bočím doľava smer Rudník. Krátke stúpanie ma privádza na Sedlo Podkova a práve tu stáčam volant doprava. Na konci lúky slúžiacej ako skládka dreva sa nachádza turistický smerovník.

Na konci skládky dreva na Sedle Podkova vykúka turistický smerovník / KOŠICE ONLINE

Červená značka smeruje ku kostolíku sv. Anny (navštívili sme ho v rámci vlaňajšej VKA), ja si však nastupujem na žltú trasu. Na tej však zotrvám veľmi krátko. Už po pár stovkách metrov sa totiž objaví zeleno-biela značka, ktorá vedie smerom doľava. Náznak pochybností o správnosti riešim kontrolou GPS, no poriadne štipľavý zásah ovada urýchľuje rozhodnutie pohnúť sa ďalej. Pokračujem teda po náučnej značke a absolvujem niekoľko stúpaní. Obchádzam lesnú škôlku, neskôr zaujímavý lesnícky posed a pomaly prichádzam k Žabej skale.

Bunker pri ceste vyhľadávajú aj lovci kešiek / KOŠICE ONLINE
Cesta nahor k Žabej skale je široká a lemuje ju pekný les / KOŠICE ONLINE
Túto značku neprehliadnite! Naviguje totiž z cestičky k Žabej skale / KOŠICE ONLINE

Tento zaujímavý skalný útvar sa nenachádza priamo pri cestičke a je preto potrebné sledovať značky na stromoch. Jedna z nich hovorí jasnou rečou – práve tu je potrebné zabočiť doľava do lesa. Potom je to už len pár desiatok metrov a z lesa sa vynára smerovník. Žabia skala pôsobí zhora nenápadne a pripomína skalnú tabuľu vhodnú pre piknik. Stačí ju však podísť a človek si zrazu pripadá maličký. Naozaj pôsobivá a celkom monumentálna skala, ktorá by si zaslúžila oveľa väčšiu pozornosť.

Žabia skala vo výške 695 metrov nad morom / KOŠICE ONLINE
Majestátnosť skaly objavíte až pri pohľade zdola / KOŠICE ONLINE

Po krátkom občerstvení a doplnení tekutín smerujem späť na hlavnú lesnú cestičku a pokračujem po nej v smere jazdy nahor. Stúpanie je to naozaj slušné. Za všetko stačí povedať, že zo Sedla Podkova sme štartovali z nadmorskej výšky 550, Žabia skala má 695 a Kobylia hora 882 metrov nad morom.

Pomaly teda stúpam vrstevnicami nahor a v hlave mi bežia úvahy o tom, prečo sa táto hora volá Kobylia. Vzhľadom na to, že som začínal stúpať zo Sedla Podkova si domýšľam, že tu využívali kone v rámci ťažby. Po tých tu už teraz niet ani stopy, no píly hučia naplno a o tom, že sa tu ťaží hlava-nehlava, sa presvedčím aj neskôr počas klesania na druhú stranu.

V tejto chvíli ma však zaujíma niečo iné – kedy budem konečne hore? Tento kopec v tomto smere nepatrí medzi vďačné a cieľový vysielač zbadáte až vo chvíli, keď ste priamo pred ním. Ja ho už vidím a nastáva teda chvíľa výdychu. Výhľady? Žiadne! Toto veru nie vrchol z kategórie výhľadových a márne by ste tu hľadali aj nejaký prístrešok či nebodaj altánok so studničkou. Jednoducho vysielač uprostred lesa a žiadna satisfakcia za dlhé stúpanie. Robím si teda fotku pre účely VKA a smerujem ďalej.

Na vrchole Kobylej hory tróni vysielač / KOŠICE ONLINE
Nachádzame sa vo výške 882 m / KOŠICE ONLINE

Od vysielača nasleduje zjazd širokou cestou a neskôr sa zvážnice delia. Smerom doprava sa môžete spustiť do Zlatej Idky, za atraktívnejšiu však považujem cestičku doľava. Tá ma privádza k malebnej lesníckej chate Anička. To, čo neponúkla Kobylia hora, nachádzam tu. Príjemné posedenie pri drevenom stole a osviežujúca studnička.

Chata Anička láka na krátke zastavenie / KOŠICE ONLINE
Studnička pri chate Anička / KOŠICE ONLINE

Pokračujem smerom nadol a dokonalý zážitok z lesnej cyklistiky mi kazí iba cesta „zhumpľovaná“ ťažbou. To už začínam v mobile hľadať správnu cestičku k „Návratu k čistým prameňom“. Ide o pôsobivé miesto zveľadené zásluhou členov Rotary Klubu a po príchode naň im za odvedenú prácu úprimne ďakujem. Parádne miestečko uprostred lesa.

Návraty k čistým prameňom - krásne miesto v lese nad Popročom / KOŠICE ONLINE

Ostáva spustiť sa dole do Petrovej doliny, pričom moju pozornosť zaujme ešte zvláštna zelená voda vyvierajúca z bývalej štôlne Agnesa. To už sa pomaly pripájam na asfaltku, ktorá ma privádza popri zruinovanými priemyselnými budovami až do Poproča.

Voda vytekajúca zo štôlne Agnesa má zvláštnu farbu / KOŠICE ONLINE

Návrat domov už nechávam na vás. Azda najjednoduchšie je spustiť sa z Poproča cez Jasov do Moldavy a tam nasadnúť na vlak. Ja osobne však volím lesnú skratku, ktorá vedie ponad Popročom k spomínanému kostolíku sv. Anny a okolo zaniknutých Rudníckych kúpeľov ma vracia späť na Sedlo Podkova.

Prostredie pri kostolíku sv. Anny je čarovné / KOŠICE ONLINE

Keďže však pečie a ja netúžim po osude kurčaťa v pipigrile, nevraciam sa hlavnou asfaltovou cestou, ale zo sedla pokračujem okolo protiľahlej rampy po červene lesnej značke a tá ma privedie až na Bukovec. Rozhorúčené telo odsoľujem vo vodnej nádrži a potom je to už len o letnej pohode a návrate domov. Kobylia hora je odškrtnutá zo zoznamu a nechýbalo ani letné kúpanie v jazere.