Vyzbieraj diamanty Abovskej koruny: Vďačná Skalka

KošiceTuristicKE

Takto pred týždňom sme sa na bicykli vybrali na Vreteník. Stúpanie slušné, výhľad žiadny. Dnes to bude z tohto pohľadu výrazne vďačnejšie. Našim cieľom bude miesto s jedným z najkrajších výhľadov v okolí Košíc – Skalka.

Zo Skalky je krásny výhľad na Kysak / KOŠICE ONLINE

Už samotné bralo nad táborom Kysak – Brezie je úchvatné, no navrhujem, aby sme si k nemu „prifarili“ aj Obišovský hrad. Nech je to pestrejšie a pritom stále znesiteľné.

Základom je dostať sa do Obišoviec. Pohodlnejší či menej zdatní cyklisti si môžu príjazd výrazne uľahčiť príchodom vlakom do Kysaku. Zvládnuteľný je však určite aj presun z Košíc po cykloceste do Kostolian a potom je to už len cca 10 rovinatých kilometrov s kopčekom pred Kysakom. Tak či onak, to najzaujímavejšie nás čaká až od spomínaných Obišoviec.

Z Obišoviec vyrážam na miestny hrad / KOŠICE ONLINE

Po príchode do tejto obce položenej na riečke Svinka mám v nohách úvodných 25 kilometrov a ešte pred stúpaním na Obišovský hrad tak mierim do miestnych potravín. Nakladám chladené náboje do ruksaku a v hlave už kalkulujem, kde použijem ktorý. Následne naskakujem do pedálov a pokračujem nahor k železničnej stanici. Práve tu sa nachádza informačná tabuľa o blízkych hradoch a šípka mi udáva smer doľava. Značenie je veľmi fajn a pomedzi domy sa tak dostávam na lúku, na konci ktorej sa týči nepríjemne vyzerajúci kopec. Z predošlých skúseností však viem, že to nie je nič neprekonateľné a zosadnúť zo sedadla nebude potrebné. Prehadzujem teda na ľahký prevod a pomaličky sa suniem nahor. Odmenou za krátky výstup sú výhľady na Slanské vrchy a Obišovský hrad je už na dohľad. Stačí spustiť sa lúkou a veľký drevený prístrešok naznačuje blízkosť cieľa. Ani to až tak veľmi nebolelo a už prechádzam dreveným mostom na pomaličky obnovované torzo hradu. Skvelá príležitosť na vybalenie prvého náboja.

Značenie cesty na hrad je z obce viac ako dobré / KOŠICE ONLINE
Obišovský hrad  / KOŠICE ONLINE
Príchod na hrad zakončí drevená lávka / KOŠICE ONLINE

Po krátkom osviežení pokračujem ďalej, no nevraciam sa už do Obišoviec, ale z hradu sa spúšťam dolu kopcom k chatovej osade. Pri obchádzaní malého salašu zrýchľujem, nervózny brechot strážnych psov ma totiž mierne zneisťuje a oberá o doterajšiu pohodu.

Prechádzam mostíkom cez Svinku a pokračujem po hlavnej ceste smerom od Obišoviec na Ruské Pekľany. Na Skalku by som mohol zabočiť už po pár stovkách metrov, presnejšie po obídení ďalšej chatovej osady. Poučený predošlým výjazdom na Skalku však ostávam trpezlivý a pokračujem v jazde. Koniec-koncov, áut je tu minimum a nejde o žiadnu frekventovanú cestu.

Na tomto mieste opúšťam hlavnú cestu a mierim na asfaltku Jadlovec do lesa / KOŠICE ONLINE

Čas na jej opustenie nadíde až v momente, keď uvidím na ľavej strane bielo-červenú rampu a asfaltovú cestu vedúcu nahor do lesa. Ide o lesnú cestu Jadlovec, ktorá je súčasťou modrej turistickej značky.

Nebudem klamať, nastáva fáza stúpania. To však uľahčuje skvelý asfaltový povrch a na zahodenie nie je ani tieň, ktorý ponúka krásny bukový les. Výškové metre naskakujú a približne vo výške 400 metrov nad morom prechádza asfaltová cesta do klasickej lesnej. Tá je miestami trochu kamenistá, ale nie je to nič hrozivé. To už sa predo mnou vynára sklad dreva,  ktorému tróni turistický smerovník Pod tlstou. Pokračujem v smere jazdy po modrej značke. Dobrou správou je, že to najťažšie stúpanie je už minulosťou a teraz je to už pravá lesná „vychutnávačka“.

Príchod na Kajašovku / KOŠICE ONLINE
Kajašovka ponúka miesto na oddych / KOŠICE ONLINE
Na Skalku je to už naozaj blízko / KOŠICE ONLINE

Ani sa nenazdám a prichádzam na príjemnú lúčku Kašajovka. Pri turistickom prístrešku sa cesty delia a nastal čas dať zbohom modrej značke. Tá totiž pokračuje smerom nadol do tábora Kysak – Brezie.

Pokračujem po zelenej a smerovník dáva na známosť, že cieľ je už blízko. Peším turistom sľubuje slabú štvrťhodinku, pre cyklistov už teda ide iba o párminútovú záležitosť s minimálnym stúpaním.

Smerovník Skalka naviguje k výhľadu / KOŠICE ONLINE

Ostáva sledovať pravú stranu, na ktorej sa čoskoro objaví smerovník Skalka 475 m. To však ešte nie je náš cieľ. Rýchlo prehodiť na ľahký prevod, pretože za smerovníkom prichádza náhle prudké – ale veľmi krátke – stúpanie. Stačí pár metrov a na ľavej strane sa vynára nádherný výhľad na Kysak. Pokračujem smerom nadol. Zablúdiť nie je kam, ale navigačnou pomôckou je aj trojuholníková značka na stromoch. Ešte chvíľka a už to bude. Nádherné borovice vyrastajúce zo skál a jeden pohľad krajší ako druhý. Som tu, nádherný výhľadový bod masívu Čierna hora opäť nesklamal a víta ma perfektným počasím. Schádzam ešte o kúsok nižšie a pri trojuholníkovej útulni vyberám náboj číslo 2. Sadám si s ním na bralo a sledujem nekonečný nákladný vlak, ktorý sa vinie popod protiľahlú horu, na vrchole ktorej je ukrytý zaniknutý Kysacký hrad. Naľavo Kysak, napravo tábor Kysak-Brezie. Priamo podo mnou sa kľukatí Hornád. Neskutočná krása a až ma mrzí, že lahodný nápoj pomaly mizne a ja sa pomaly budem musieť pobrať ďalej.

Kysak sa objavuje už po vyšliapaní prvého krátkeho kopčeka od smerovníka Skalka / KOŠICE ONLINE
Pohľad na tábor Kysak Brezie / KOŠICE ONLINE
Pohľad na Kysak / KOŠICE ONLINE
Pohľad na Hornád i protiľahlý kopec s Kysackým hradom / KOŠICE ONLINE
Na Skalke sa nachádza aj malá útulňa / KOŠICE ONLINE

Ešte predtým nemôže chýbať fotosession, ale o to, že by ste si zabudli urobiť povinnú fotografiu pre účely Vrchárskej koruny Abova sa tentoraz vôbec neobávam. Toto miesto si totiž fotky pýta samo a do mobilu vám ich určite pribudne oveľa viac.

Okej, pokochal som sa ako Rudolf Hrušinský vo Vesničke a pomaly sa teda vraciam späť k smerovníku Skalka. Ako milovník okruhov sa však samozrejme nevraciam na Kašajovku, ale pokračujem v smere predošlej jazdy. Stále po hlavnej lesnej cestičke a pomýliť sa nenechám ani vo chvíli, keď sa turistická značka oddeľuje a smeruje doprava. Nenechajte sa ňou stiahnuť, v takom prípade by vás totiž čakalo zbytočné tlačenie a preskakovanie stromov. Toto je naozaj vyložene cestička pre peších a aj som sa o tom bohužiaľ v minulosti presvedčil. To sú tie skúsenosti. Po neznačnej zvažnici sa spúšťam nadol a späť do civilizácie sa vrátim po napojení na starú známu hlavnú asfaltovú cestu v údolí Svinky. Áno, presne na mieste za chatovou osadou, o ktorej sme si hovorili v úvode.

Počas návratu do Obišoviec nás opäť láka odbočka na hrad  / KOŠICE ONLINE

Ostáva nabrať smer Obišovce a ak už toho máte dosť, dajte si kofolu v staničnom bufete v Kysaku a poďho domov na vlaku. Ak máte energiu i chuť pokračovať, tak ešte lepšie a bonusom bude slávna kostolianska zmrzlina. Skalku máme odškrtnutú a osobne verím, že si ju zamilujete ako ja. Od začiatku roka som ju navštívil už asi šesťkrát a určite nie naposledy. Skalka je totiž naozaj veľmi vďačným miestom. Na bicykli i pešo.