Ako bude vyzerať doprava na jednom z najvyťaženejších úsekov po uplynutí termínu?
Zmluvný termín ukončenia rekonštrukcie Slaneckej cesty je budúci piatok (22.12.). Mesto v uplynulých týždňoch pripustilo, že zhotoviteľ tento dátum určite nestihne a dokončovacie práce budú pokračovať aj v budúcom roku. Richard Dlhý z magistrátu informoval, ako bude doprava na Slaneckej vyzerať po uplynutí termínu.
„Križovatky budú sprejazdnené, mala by byť sprejazdnená aj celá cesta v štyroch prúdoch, ale nebude funkčná v zmysle dopravného značenia, ktoré tam má byť. Stále to bude stavenisko, stále bude rýchlosť obmedzená na 30 km/hod., nebudú fungovať semafory – budú namontované, budú inštalované, ale nebudú spustené. Nebude ešte vodorovné dopravné značenie na ceste, lebo to sa naozaj už nedá.“
V termíne nebude dokončená časť vozovky pri moste a pri križovatke na Textilnej ulici. Nestihnú sa ani terénne úpravy, zhotoviteľ ich však bude musieť dokončiť čo najskôr v závislosti od počasia.
„Tento termín je preňho záväzný. On si ho takto navrhol, zdôvodnil, my sme akceptovali tie dôvody. Spoločnosť má povinnosť podľa zmluvy túto stavbu dokončiť do 22.12. Ak tak neurobí, v zmluve sú dohodnuté sankčné mechanizmy. Za každý deň omeškania stavby mu beží úrok a čo nebude a mohlo byť prefinancované z eurofondov, je škodou, ktorá nám vznikne,“ doplnil Dlhý.
Ak k oneskoreniu došlo zavinením zhotoviteľa, ten je povinný škodu nahradiť v plnom rozsahu.
Dlhý doplnil, že zo strany spoločnosti zatiaľ neevidujú žiadne spochybňovanie či prenášanie viny na iné subjekty. Podľa neho to však nevylučuje, že zhotoviteľ sa bude brániť a o dôvodoch oneskorenia sa ešte bude diskutovať. Projekt rekonštrukcie bol aj témou tohtotýždňového mestského zastupiteľstva. Poslanca Michala Krcha zaujímala konkrétna výška pokút z omeškania:
„Sankcie sú zahrnuté v zmluve a tá hovorí, že tam je 0,05 percenta za každý deň omeškania z ceny diela. Ja sa pýtam, či sa ráta cena diela, ktorá bola podpísaná pri zmluve alebo to už je tá dodatkovaná, lebo to je rozdiel raz toľko. Lebo keď berieme tú základnú zmluvnú 11 celá niečo miliónov, tak za každý deň omeškania je to zhruba niečo cez 5000 eur. Ak berieme tú navýšenú, dodatkovanú, kde sa pohybujeme niekde na úrovni 18 miliónov eur – 17 a niečo, tak je to takmer 9000 eur za každý deň omeškania.“
Richard Dlhý následne potvrdil, že pôjde o dodatkovanú sumu, mesto si teda po 22. decembri bude účtovať takmer 9000 eur denne. Niektorí poslanci kritizovali, že sa na stavbe asfaltovalo a betónovalo pri nulových teplotách, čo môže mať vplyv na kvalitu prác.
„Momentálne práce, ktoré tam prebiehajú, musia prebiehať v súlade s platnými technologickými postupmi. Jednoducho, tam sú kompetentní, odborne zdatní ľudia, je tam stavebný dozor, ktorý tieto práce preberá a naozaj, on si zodpovedá za to, aby to robil za takých podmienok, aké mu technické normy dovoľujú a umožňujú. Ak dôjde napríklad k vadám neskôr, my máme záručnú dobu 60 mesiacov,“ doplnil Dlhý.
Mesto v novembri podalo žiadosť o nefunkčný projekt, pričom mu tento status umožňuje preplatenie všetkých oprávnených výdavkov do konca roka, ktoré nebudú podliehať korekcii.