Základné pravidlá vreckového: Ako deťom dávať peniaze?

SlovenskoZaujímavosti

Psychologička odpovedala na najčastejšie otázky rodičov.

Svet peňazí nemusí byť pre deti žiadna veda. Hospodáriť s financiami, šetriť, ale aj zodpovedne míňať sa môžu naučiť aj prostredníctvom vreckového. Žiaci na prvom stupni základných škôl sa na hodinách matematiky učia narábať s peniazmi. Napriek tomu najlepšou školou finančnej gramotnosti je rodina. Ak rodičia dávajú deťom vreckové, o to ľahšie sa naučia hospodáriť s peniazmi. Ako uviedla psychologička zo Psychosociálneho centra Košice Jana Maliňáková, dávanie vreckového by malo mať isté pravidlá: „Vreckové má slúžiť na to, aby dieťa napĺňalo nejaké svoje potreby, svoje výdaje, nie to, čo my považujeme za správne. Je potrebné si určiť pravidlá, aby deti vedeli, čo si za tie peniaze kúpiť môžu a čo nie, ale aby tie hranice, samozrejme, neboli veľmi úzke.“

Pravidelnosť

Ak to výchova dovolí, v míňaní peňazí by sme im mali nechať voľnú ruku. „Záleží aj od tipu výchovy, od spôsobu stravovania sa v rodine. Keď rodičom nevadí, že si deti kupujú sladkosti, tak, samozrejme, im to nemusia zakazovať a zase naopak, keď majú nejaký bio štýl, nejedia takéto veci, tak už tie deti samé by mali vedieť, čo môžu a čo nie,“ povedala Maliňáková s tým, že základným pravidlom pri vreckovom je pravidelnosť a jeho termín môžete prispôsobiť svojej výplate: „Dôležité pri vreckovom je, aby ho deti dostávali pravidelne, nielen tak leda bolo. Je potrebné, aby ste mali určený termín, napríklad druhý týždeň alebo druhý víkend v mesiaci, keď vy sami máte výplatu a vtedy deťom dáte vreckové, aby si ho nemuseli pýtať, žobroniť o neho.“

Foto
Ilustračná fotografia / Pixabay

Vreckové ako odmena?

V prípade, ak dieťa dostane zlú známku, rodičia by mu nemali odobrať vreckové. Toto pravidlo platí aj opačne. Nemala by sa zvyšovať jeho suma napríklad za domáce práce alebo skvelé výsledky v škole. Vreckové nie je odmenou. „Vreckové má plniť funkciu výchov k finančnej gramotnosti a k tomu, aby deti vedeli hospodáriť s peniazmi. Nemalo by byť im odoberané za zlé známky alebo naopak, zvyšované len preto, že niečo urobili navyše. Ani za domáce práce nie je vhodné dávať, zvyšovať vreckové. My zbytočne meníme vnútornú motiváciu, niečo, čo by mohlo byť úplne dobrovoľné, na takú vonkajšiu motiváciu, že je to potom závislé od toho, či dostane, alebo nedostane peniaze,“ vysvetlila Maliňáková.

Ako často majú rodičia dávať deťom vreckové? „Keď hovoríme o prváčikoch, tak určite raz za týždeň a určite reálne peniaze. Viem, že banky poskytujú aj účty od ôsmich rokov, ale vždy je lepšie, keď sa dieťa učí konkrétne, pretože aj tá úroveň myslenia ešte nie je v takom štádiu vývinu, aby si bolo schopné predstaviť, že na kartičke sú nejaké hypotetické peniaze. Raz za týždeň malým deťom a postupne rozširovať to obdobie, potom raz za dva týždne a na druhom stupni je v poriadku raz za mesiac,“ odporučila psychologička.

Koľko?

Výška vreckového záleží od príjmu celej rodiny. Ako zdôraznila Maliňáková, netreba zabúdať na zmysel dávania peňazí deťom, a to je snaha o rozvíjanie finančnej gramotnosti: „Z môjho pohľadu je úplne jedno, akú sumu deťom dávate, teda tú minimálnu výšku, pretože je dôležité, aby aspoň niečo dostávali. Keď rodičia nemajú veľa finančných prostriedkov alebo sami sú v dlhoch a nemôžu deťom dať veľa peňazí, tak to neznamená, že ich nemôžu učiť hospodáriť s peniazmi. Je jedno, aj keď euro dáte dieťaťu na týždeň, tak je to vždy lepšie ako nič.“

Vreckové sa odvíja od viacerých faktorov. Pri určení jeho výšky treba zohľadniť napríklad záujmy dieťaťa, kde chodí do školy, či je na internáte, alebo býva s rodičmi. „Ak by sme mali určiť zásadné pravidlá, tak prváčikom možno stačia tri – štyri eurá na týždeň a postupne to môžete zvyšovať. Na druhom stupni už môžete dať aj sedem eur na týždeň, 35 eur na mesiac. Na strednej škole sa to odvíja od potrieb dieťaťa, kam chodí do školy, či musí cestovať, alebo je na internáte, ale tiež sa uvádza 50 eur na mesiac,“ doplnila Maliňáková.

Šetrenie

Prostredníctvom vreckového je možné naučiť deti šetriť. Je potrebné im vysvetliť, že ak si za malú sumu nekúpia nejakú sladkosť alebo hračku a peniaze si odložia, neskôr si budú môcť kúpiť niečo iné, čo potvrdila aj psychologička: „V prvom rade je to o šetrení. Ak sa dieťa naučí šetriť, tak tú finančnú gramotnosť si rozširuje a my ho to musíme naučiť. Dôležité je to, aby bolo prítomné aj v rámci nejakého plánovania rodinného rozpočtu. Samozrejme, keď si rodičia rodinný rozpočet neplánujú, nerozprávajú o tom s deťmi, tak je to ťažké, ale možno také základy predsa len by mu mohli poskytnúť. Komunikovať a vysvetľovať deťom, na čo sa míňajú peniaze, ako sa zarábajú, ale najmä šetrenie.“

Ideálnym obdobím na začatie prideľovania vreckového je nástup na základnú školu. Samozrejme sa môže stať, že dieťaťu v obchode zle vydajú alebo sa dá oklamať. V takýchto prípadoch je dôležité nekarhať, ale vysvetľovať. „Ak dieťa urobí chybu pri kupovaní veci, oklame sa, kúpi navyše, zle mu vydajú, rodičia by v tomto mali pristupovať láskavo a trpezlivo, aby deti nemali pocit, že keď sa v tom pomýlia a nenašetria si, že je to niečo zlé, že za to dostanú kritiku. My ich chceme učiť zodpovednosti a nejakej usilovnosti, a preto im to všetko musíme vysvetľovať a byť k nim zhovievaví, keď urobia nejaké chyby,“ uzavrela Maliňáková.

 

Autorka: JANA TOMAŠKOVIČOVÁ

 

Komentáre