Základné školy budú vzdelávať žiakov podľa nového štátneho vzdelávacieho programu

SlovenskoSpravodajstvo

Do pilotného testovania sa zapojí 40 škôl.

Nový štátny vzdelávací program (ŠVP) je schválený. Od septembra tohto roka bude prvých 40 základných škôl vzdelávať prvákov podľa nového kurikula, od ďalšieho roku by sa malo pripojiť ďalších 100 vzdelávacích inštitúcií. Všetky základné školy príjmu túto povinnosť od školského roka 2026/2027.

Nový ŠVP schválil ešte bývalý minister školstva Ján Horecký. Tento program predstavuje konkrétne ciele výchovy a vzdelávania, profil absolventa či rámcové učebné plány. Samotné výkonové a obsahové štandardy presnejšie definujú, čo majú žiaci vedieť na konci jednotlivých vzdelávacích cyklov, teda tretieho, piateho a deviateho ročníka základnej školy.

Rozdelenie vzdelávania na prvom a druhom stupni ostáva bez zmeny, rovnako aj deväť ročníkov. Od požiadaviek definovaných v štandardoch sa bude odvíjať obsah nových učebníc, celonárodné testovanie a školské vzdelávacie programy, podľa ktorých sa budú žiaci v školách učiť.

„ŠVP dá možnosť, aby sme učili predovšetkým deti, nie predmety a obsahy. Je to rámcový dokument, dôležitá bude realita v školách, kultúra školy. Aj preto sú pre nás dôležité aplikačné kroky, ako napríklad projekt regionálnych centier podpory učiteľov,“ uviedol súčasný minister školstva Daniel Bútora.

Oproti doteraz platným vzdelávacím štandardom sa ešte väčší dôraz kladie na opis toho, čo žiak dokáže. Na dosiahnutie dobrých výsledkov už podľa ministerstva školstva nebude stačiť, aby dieťa vedelo z učiva odpovedať, ale aby sa dokázalo k vedomostiam prepracovať a aby ich vedelo použiť v praxi.

Foto
Do pilotného testovania sa zapojí najprv 40 základných škôl / Pixabay

Dodatkom k novému programu bude schválený aj tzv. minimálny učebný výstup, ktorý podľa rezortu školstva predstavuje základnú úroveň toho, čo má vedieť žiak na konci vzdelávacieho cyklu.

Slovensko schválením nového ŠVP pre základné školy splnilo dôležitý míľnik Plánu obnovy.

„Slovenskí žiaci majú dlhodobo podpriemerné výsledky v testovaní OECD PISA v čitateľskej gramotnosti a prírodných vedách, miernejšie zaostávame v matematike. Kurikulárna reforma patrí medzi kľúčové nástroje plánu obnovy, ktoré majú potenciál tento trend zvrátiť a lepšie tak pripraviť deti na budúcnosť,“ uviedol riaditeľ odboru vzdelávania, inovácií a verejných financií Národnej implementačnej a koordinačnej autority Peter Goliáš.

Na vypracovaní reformy pracovalo viac ako 300 expertov, pričom do konzultácií sa zapájala aj verejnosť či učitelia. Zároveň vznikol aj žiacky poradný výbor, ktorý prispieval do procesu prípravy svojimi návrhmi.

Nové učivo a spôsob učenia prídu do škôl postupne, priebežne sa bude vyhodnocovať i postupné zavádzanie zmien. Na základe spätnej väzby budú od učiteľov zo zavádzajúcich škôl vznikať metodické materiály, ktoré budú podporou pre ďalšie základné školy. Riaditeľ odboru kurikula a inovácií rezortu školstva Martin Kríž poznamenal, že potrebujú sledovať, do akej miery nový dokument smeruje pedagógov k tomu, aby namiesto odovzdávania hotových vedomostí učili žiakov tieto vedomosti získavať a na základe nich samostatne myslieť a zodpovedne konať.

 

Zdroj: TASR

 

Komentáre