Sú vo veľmi zlom technickom stave.
Na východnom Slovensku je potrebné zrekonštruovať viacero mostov a zároveň realizovať ich pravidelnú údržbu a diagnostiku. Ako informovala hovorkyňa Košického samosprávneho kraja (KSK) Anna Terezková, cieľom je zistiť stav mostných objektov a podľa neho plánovať rozsah ich rekonštrukcie.
„V máji až v júli sme realizovali statické a dynamické zaťažovacie skúšky na moste cez vodnú nádrž Ružín a mosta cez rieku Ondava pri Sirníku. Pri obidvoch mostoch bola zistená 15-percentná korózia predpínacej výstuže, čo spôsobuje postupnú stratu ich predpätia. Navyše, most cez Ondavu je postavený z nosníkov typu Vloššák, pri ktorých sa ukázali systémové poruchy a je nevyhnutná ich výmena, aby sme tak predišli havárii, ako to bolo v prípade mosta v Strážskom,“ povedal predseda KSK Rastislav Trnka.
Diagnostika mostov sa zrealizovala pomocou zaužívaných metód ako sú vývrty, tvrdomery, ale aj najmodernejšej technikou, teda laserovým terestrickým 3D skenovaním a georadarom.
„Na mostných objektoch sme vykonali statickú a redukovanú dynamickú zaťažovaciu skúšku, na základe ktorej sme analyzovali deformácie a priehyby. Mapovali sme najmä trhliny v nosnej železobetónovej konštrukcii, pevnosť a chemické vlastnosti betónu a rozsah korózie predpínacej výstuže,“ vysvetlil generálny riaditeľ Správy ciest (SC) KSK Anton Trišč.
Z výsledkov diagnostiky vyplýva, že most za obcou Margecany, ktorý vedie cez Ružín v dĺžke 129,7 metrov, má normálnu zaťažiteľnosť na úrovni 15 ton a výhradnú zaťažiteľnosť, a to za prítomnosti jediného vozidla na moste na úrovni 60 ton.
Pri mostnom objekte cez Ondavu, ktorý meria 198,97 metrov, je normálna zaťažiteľnosť na úrovni 16 ton a výhradná zaťažiteľnosť na úrovni 70 ton.
„Výsledky diagnostiky a vykonaných meraní budú podkladom pri spracovaní projektovej dokumentácie, pričom výber projektantov Správa ciest KSK už odštartovala. Po spracovaní projektovej dokumentácie sa začne súťažiť výber zhotoviteľov stavebných prác na oba mosty,“ uviedla Terezková.
Mosty pri Margecanoch a Sirníku sú vo veľmi zlom technickom stave, pričom boli zaradené do stavebno-technického stavu kategórie 6. V nej sa nachádza aj ďalších 64 mostov na území KSK. Na niektorých z nich boli zrealizované dočasné opatrenia. Poškodené nosníky boli podopreté, bola znížená rýchlosť jazdy či presmerovaná doprava do jedného jazdného pruhu.
Autor: KOŠICE ONLINE