Stavebný ruch sa ozýva z viacerých častí Slovenska.
Štát dlhodobo zanedbáva starostlivosť o stav železničnej infraštruktúry, a tým aj o úroveň vlakovej dopravy. Reči politikov o tom, že železničná doprava ako najekologickejšia by mala mať prednosť pred cestnou, sú zatiaľ v rozpore s realitou. Modernizácia v zime závisí od toho, či sa stavba uskutočňuje na južnom alebo severnom Slovensku. Stavebné spoločnosti zväčša nastupujú do práce v polovici januára a v exteriéri sa realizujú také práce, ktoré umožňujú klimatické podmienky, napríklad aj na železničnom zvršku. Dlhšie sa rekonštruuje aj košická železnica, aktuálne bolo ukončené nástupište 2, práce pokračujú na nástupišti 3.
Čo sa týka napríklad Žiliny, kde sa realizuje najväčšia modernizácia trate za uplynulé roky, projekt pokračuje podľa nastaveného harmonogramu, a to na prestavbe Kysuckej ulice, na montáži mostu cez Váh, pokračuje sa aj na prácach na nadjazdoch v Strážove, ako aj na ul. 1. mája. V stanici Žilina sa stavajú nové nástupištia 3 a 4, montuje sa trakčné vedenie.
„V decemberi 2023 výlukovo ukončujeme modernizáciu trate Poprad – Lučivná, ukončili sme verejné obstarávanie na zhotoviteľa realizácie modernizácie úseku Poprad – Vydrník, realizuje sa elektrifikácia trate Haniska – Moldava nad Bodvou, realizuje sa rekonštrukcia košických nástupíšť č. 1, 2, 3, realizuje sa elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné,“ uviedla pre Rádio Košice Vladimíra Bahýlová zo Železníc Slovenskej republiky.
Modernizácia trate Poprad – Lučivná je ukončená, stála vyše 142 miliónov eur. Bahýlová vysvetlila, ako sa tu zefektívni cestovanie pre ľudí:
„Zavedú sa nové bezpečnostné systémy riadenia dopravy, zvýši sa traťová rýchlosť na predmetnom úseku, budú vybudované nové prístupy pre cestujúcich, úpravy a prístupy pre imobilných a zdravotne postihnutých.“
Železnice realizujú a pripravujú aj iné investície menšieho rozsahu, napríklad v Krompachoch či v Čiernej nad Tisou. Na Liptove v súčasnosti aktualizujú projektovú dokumentáciu pre úsek trate Paludza – Liptovský Hrádok a na úseku Liptovský Hrádok – Lučivná sa ukončuje proces EIA. Rekonštrukcia železníc z Plánu obnovy mala byť najmä pre to, aby sa mohla zvýšiť rýchlosť vlakov. Podľa pravidiel stanovených pre čerpanie zdrojov z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti je najneskorší termín ukončenia všetkých projektov do roku 2027. Z Plánu obnovy sa napríklad realizujú terminály Intermodálnej prepravy v jednotlivých bodoch v Trebišove a Bratislave či elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné.
„Projekty v Pláne obnovy a odolnosti sú delené na projekty tzv. „green,“ kde ide o investície do rekonštrukcií a modernizácie železničnej infraštruktúry a tzv. „digital,“ kde ide o projekty dispečerizácie a budovania zabezpečovacích systémov pre zvýšenie bezpečnosti železničnej dopravy.“
Financovanie investičných projektov Železníc je v súlade so spracovaným harmonogramom, a to aj z peňazí od štátu. Keďže v súčasnosti sa rokuje o štátnom rozpočte, k objemom peňazí sa nechceli vyjadriť.
Autor: RÁDIO KOŠICE