Železnice pripravujú očakávanú rekonštrukciu kežmarskej stanice

VýchodSpravodajstvo

Zatiaľ nekonkretizovali termín ani sumu prác.

Objekt železničnej stanice v Kežmarku je národnou kultúrnou pamiatkou, pričom si už roky vyžaduje rekonštrukciu. Ako informoval hovorca spoločnosti Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) Michal Lukáč, zatiaľ nie je známa suma ani termín, kedy by sa mohlo začať so stavebnými prácami: „Projektová dokumentácia stavby je v závere vyjadrovania jednotlivých zložiek ŽSR a Východoslovenskej distribučnej. V prvom kvartáli tohto roka bude projekt expedovaný dodávateľom s následným zabezpečovaním stavebného povolenia stavby na špeciálnom stavebnom úrade.“ Po vydaní stavebného povolenia bude nasledovať verejné obstarávanie na zhotoviteľa.

Súčasťou revitalizácie bude oprava strechy, obnova fasády, výmena elektroinštalácie, bleskozvodu, osadenie rozhlasového zariadenia, informačných zariadení, kamerového systému či elektrickej prípojky. „Realizácia stavby bude po úspešnom ukončení verejného obstarávania na výbere zhotoviteľa,“ povedal Lukáč s tým, že v súčasnosti nie sú známe ani rozpočtové náklady na stavbu, tie vyplynú z výsledku verejného obstarávania.

Foto
Železničná stanica / Mesto Kežmarok

Vzhľadom na to, že budova stanice je národnou kultúrnou pamiatkou, všetky rekonštrukčné práce je potrebné konzultovať s príslušným pamiatkovým úradom, čo potvrdil aj Lukáč: „ŽSR postupne pripravuje stavby v jednotlivých lokalitách a samotný proces zabezpečenia potrebnej projektovej dokumentácie je časovo náročný, obzvlášť pri objektoch, ktoré sú v zozname pamiatkovo chránených objektov.“

Železničná trať medzi Kežmarkom a Popradom bola slávnostne otvorená v decembri 1889. Dvakrát denne tam premávali zmiešané vlaky pre osobnú a nákladnú dopravu, pričom cesta do Popradu trvala 41 minút. Stanica bola v tom čase malá prízemná budova. Objekt železničnej stanice, aký je známy dnes, bol postavený v secesnom štýle v rokoch 1914 až 1916. Ako skonštatoval historik Múzea v Kežmarku Maroš Semančík, národnou kultúrnou pamiatkou je od roku 1981: „Otvorená bola v roku 1916 a aj dnes sa dá povedať, že je najkrajšou budovou železničnej stanice na území Slovenska.“

 

Zdroj: SITA

 

Komentáre