Železničná spoločnosť zrušila IC vlaky, teraz ide nakúpiť rýchlikové súpravy

SlovenskoSpravodajstvo

Obstaranie sa plánuje v priebehu budúceho roka.

Po tom, čo sa stal generálnym riaditeľom Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Peter Helexa, nominant strany Hlas, prichádza v železničnej doprave jedna zmena za druhou. Helexov manažment za menej ako rok od nástupu oznámil viacero zásadných rozhodnutí. Od nového grafikonu, 15. decembra, začnú vlaky na trati Bratislava – Žilina – Košice jazdiť každú hodinu. Cestujúci tým však prišli o IC vlaky. Helexa okrem toho sľubuje veľké investície. Podľa jeho plánov by mal štátny dopravca prvýkrát získať ucelené rýchlikové súpravy, ktoré môžeme poznať z Česka, Nemecka či Talianska. Opýtali sme sa preto na to, ako nový nákup pomôže východnému Slovensku. Zaslali nám však iba všeobecnú odpoveď.

„V súčasnosti pripravujeme obstarávanie uceleného typu jednotiek pre diaľkovú dopravu, primárne na trať Bratislava – Košice. Naši cestujúci takéto jednotky poznajú z regionálnej dopravy, kde prevádzkujeme napríklad ucelené elektrické súpravy typu Panter alebo KISS. Obstaranie by sme chceli vyhlásiť a uzavrieť v priebehu budúceho roka. Následná dodacia lehota pre jednotky tohto typu sa pohybuje na úrovni zhruba 36 mesiacov,“ uviedol hovorca spoločnosti Dominik Drevický.

Foto
Ilustračná fotografia / TASR

Spoločnosť nám neuviedla ani to, či má zmysel nasadzovať nové rýchlovlaky, ak iba nedávno stiahli z tratí InterCity, ktoré podľa ich prieskumu nedosahovali želaný úspech. Neodpovedali rovnako ani na otázku, či nebude pri rýchlovlakoch problém zastaralá infraštruktúra. Uviedli iba to, že nákup ucelených jednotiek do diaľkovej dopravy konzultovali aj s ministerstvom dopravy a cieľom ich využitia sú zdroje z EÚ, pričom existuje šanca získať na takýto projekt eurofondy. 

„V ZSSK sa chceme postupne priblížiť k štandardu, ktorý bude porovnateľný so zahraničnými železničnými dopravcami, ako sú České dráhy alebo rakúske ÖBB. Jednotky by mali byť nízkopodlažné, prípadne s pohodlnejším spôsobom nástupu, než cestujúci poznajú z klasických vozňov, s kapacitou cca 550 miest na sedenie. Hovoríme tiež o bistro zóne a o možnosti, že by steward mohol cestujúcemu doniesť občerstvenie na mesto na základe objednávky cez aplikáciu,“ doplnil Drevický.

Cenu lístka sme sa nedozvedeli. 

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

Komentáre