Železničné depo v Humennom bude stáť bez využitia, dôvodom je elektrifikácia

VýchodSpravodajstvo

Stredisko vytvorí nové pracovné miesta.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nedávno ukončila výstavbu troch stredísk technicko-hygienickej údržby (THÚ). Celkové náklady na vybudovanie pracovísk v Nových Zámkoch, Zvolene a Humennom presiahli sumu 116 miliónov eur. Väčšina, až 85 percent, bola financovaná z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, zvyšok nákladov hradili zo štátneho rozpočtu a rozpočtu ZSSK.

Práve pracovisko v Humennom však tak skoro nevyužijú. V septembri tu totiž začala elektrifikácia trate a v úseku od Strážskeho tu najbližšie dva roky nebudú premávať vlaky. Zisťovali sme preto, či nebolo možné skĺbiť časovo tieto dva projekty tak, aby v čase výstavby depa vykonávali už aj elektrifikáciu. Hovorca ZSSK Tomáš Kováč uviedol, že projekt stredísk údržby má už 14 rokov:

„Preto, keď sa vyskytla príležitosť, museli sme po nej okamžite siahnuť a nešpekulovať. Takto tomu bolo aj v prípade THÚ Humenné, ktoré je financované z fondov EÚ a musí byť odovzdané do konca roku 2023. Samozrejme, využívané bude, veríme, ďalšie desiatky rokov. Preto desať mesiacov nevyužívania nového strediska THÚ v Humennom je prijateľná strata, ktorá sa navyše pri náročných a samostatných projektoch výstavby THÚ a modernizácie humenského železničného uzla nedala dokonale zladiť. Samozrejme, o desiatich mesiacoch hovoríme za predpokladu dodržania aktuálne platného harmonogramu.“

Galéria k článku

Druhý projekt, čiže elektrifikáciu trate, realizujú Železnice Slovenskej republiky.

„Pôvodne boli projekty THÚ a Elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou - Humenné plánované na realizáciu v rovnakom časovom období. Projekt elektrifikácie sa posudzoval na viacerých úrovniach, podstupoval hodnotenia pri čom prišlo k predĺženiu odhadovaného času výstavby, uviedla hovorkyňa Železníc Ria Feik Achbergerová.

Železniciam sa po dohode so zhotoviteľom podarilo pôvodný čas výstavby aspoň skrátiť zo 16 na 12 mesiacov, pričom koľaj k depu vlakovej údržby chcú sprístupniť v júni budúceho roka. O prínosoch pre východ Slovenska a aj mesto samotné nás už pred niekoľkými mesiacmi informoval primátor Humenného Miloš Meričko:

„Aj keď mesto Humenné nie je stavebným úradom pre predmetnú stavbu, má vedomosť o priebehu jej realizácie. V konečnom dôsledku novovybudované stredisko vytvorí 57 nových pracovných pozícií pre Humenné a jeho okolie.“

Strediská technickej údržby majú slúžiť na čistenie exteriéru aj interiéru vlakov a ich ďalšiu údržbu. Služby budú k dispozícii všetkým 50 slovenským vlakovým dopravcom.

 

Autor: RÁDIO KOŠICE

Komentáre