Železničné spojenie s Ukrajinou bude po novom bez prestupu, vlak zastaví aj v Košiciach

SlovenskoSpravodajstvo

Medzinárodné spoje budú povinne miestenkové.

Spolupráca slovenského a ukrajinského železničného dopravcu prináša nové možnosti cestovania medzi oboma krajinami. V piatok 12. septembra budú vlaky vedené z Bratislavy do Užhorodu už bez nutnosti prestupu, čo zabezpečil nový úsek trate so štandardným európskym rozchodom medzi stanicami Čop a Užhorod. V stanici Čop zároveň zostáva možnosť prestupu na vlak do Kyjeva.

Tento projekt, ktorého dôležitosť podporil aj ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj, je prvým funkčným príkladom postupnej prestavby strategických úsekov ukrajinskej infraštruktúry na európsky rozchod, pričom sú tieto projekty financované z eurofondov.

„Napojenie umožní priamu prevádzku vlakov medzi krajinami EÚ a Užhorodom bez nutnosti prestupu na iný vlak v Čope. Za obdobie január až júl 2025 ZSSK na/z Ukrajiny na Slovensko prepravila cca 65-tisíc cestujúcich,“ uviedla Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

Foto
Ilustračná fotografia / TASR

„Spojenie na Ukrajinu tvorí dôležitý podiel medzinárodnej prepravy a medziročne si medzi cestujúcimi drží svoju obľubu. Rozšírenie spojenia do Užhorodu je logickým krokom po spustení novej trate Čop – Užhorod. Ide o historickú príležitosť, ako priblížiť Slovensko a Európsku úniu obyvateľom Zakarpatskej oblasti. ZSSK sa dlhodobo snaží o posilnenie cezhraničnej spolupráce a ekologickej mobility. Verím, že toto spojenie sa stane obľúbenou voľbou pre cestujúcich na oboch stranách hranice,“ doplnil riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Dva vozne v expresnom vlaku z Bratislavy sa v Košiciach prepoja na medzištátny rýchlik a odtiaľ pôjdu priamo cez Čop do Užhorodu. Rovnako to bude platiť aj na spiatočnej ceste.

„Všetky medzinárodné spoje na Ukrajinu budú povinne miestenkové, čo zaručí komfort a prehľadnosť rezervácií,“ doplnil dopravca.

Jednosmerný lístok s miestenkou z Bratislavy do Užhorodu by mal stáť 30,20 eur.

„Mesto Užhorod patrí k najdynamickejšie sa rozvíjajúcim mestám Ukrajiny. Nové spojenie prináša nielen komfortnejšie a rýchlejšie prepojenie Slovenska s Ukrajinou, ale aj podporu cezhraničnej mobility a historicky blízkych väzieb medzi regiónmi,“ uzavrela železničná spoločnosť.

Predĺženú linku víta aj ambasádor Zakarpastska v Slovenskej republike, Eduard Buraš:

„Keď som bol poslancom mesta v rokoch 2006 až 2010, vtedy na rokovaniach v Užhorode ukrajinská strana predniesla hypotetický návrh o tom, že bolo by fajn spojiť dve partnerské mestá, ktoré majú zmluvu od roku 1993 - Užhorod s Košicami. Netrvalo to až tak veľmi dlho, keď to dám do úvodzoviek, ale ukrajinskej strane trvali práce 12 mesiacov na to, aby spojili Užhorod s Čopom. A, samozrejme, následne tie spojenia potom idú aj na Košice alebo na Bratislavu, na Budapešť a na Viedeň. A to je len začiatok.“

Podľa Buraša sa v nasledujúcich rokoch plánuje železničná trať aj na Ľvov. 

Komentáre