Železničné trate na východe sa budú modernizovať

VýchodSpravodajstvo

Týka sa to úsekov Vydrník – Spišská Nová Ves a Košice – Čierna nad Tisou.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) uspeli v štvrtej výzve Nástroja na prepájanie Európy (CEF) pre oblasť dopravy, ktorá bola vyhlásená vlani. Vďaka tomu získali takmer 130 miliónov eur na dva investičné projekty, ktoré prispejú k modernizácii železničnej infraštruktúry na Slovensku. O finančné prostriedky sa uchádzalo 27 členských krajín Európskej únie. Vybrané projekty museli spĺňať podmienky strategického cezhraničného významu.

Modernizácie sa dočká železničná trať Žilina – Košice, konkrétne úsek Vydrník – Spišská Nová Ves. Stavebné práce sa budú realizovať na 10,4 kilometrov dlhej trati. Hovorkyňa ŽSR Petra Lániková konkretizovala, že projekt zahŕňa aj úpravy na železničných staniciach Poprad-Tatry a Spišské Tomášovce či zriadenie nového riadiaceho centra:

„Pre ŽSR ide o zásadnú investíciu, keďže je tento úsek súčasťou hlavného železničného koridoru, ktorý prepája východné Slovensko so západným.“

Minister dopravy Jozef Ráž pripomenul, že momentálne sa pracuje na úseku Poprad – Vydrník, kde sa buduje aj nový železničný tunel Španí Háj. Tento projekt by mal byť podľa jeho slov hotový do konca novembra 2027:

„Je skvelou správou, že ŽSR budú môcť práve vďaka financiám z CEF pokračovať plynule modernizáciou ďalšieho úseku od Vydrníka až po Spišskú Novú Ves.“

Foto
Momentálne sa pracuje na úseku Poprad – Vydrník / TASR

ŽSR uspeli aj s projektom prípravy železničného spojenia Košice – Čierna nad Tisou – štátna hranica Slovensko/Ukrajina. Na projektovú dokumentáciu a stavebné práce na vybraných miestach na tejto trati získali 32,16 miliónov eur. Generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik doplnil, že súčasťou projektu je aj obnova budovy stanice v Čiernej nad Tisou, modernizácia výhybiek v stanici Barca a tiež trakčnej meniarne v Ruskove:

„Považujem to za veľký úspech Slovenska, keďže sme s pomocou ministerstva dopravy dokázali pripraviť natoľko zmysluplné projekty, že sme miesto jednej dvadsaťsedminy v rámci obálky na modernizáciu infraštruktúry hlavných tratí v celkovej výške 1,08 miliardy eur získali prostriedky v ekvivalente jednej osminy.“

 

Zdroj: SITA

 

Komentáre