Železničné zastávky na východe chátrajú

VýchodSpravodajstvo

Niektoré z nich sa dočkajú opravy.

Viaceré železničné zastávky na východe sú v havarijnom stave. Tieto objekty sa roky nepoužívajú a postupne chátrajú. Cestujúci, ktorí využívajú vlakovú dopravu aj v menších obciach či mestách, si v týchto staniciach nemôžu kúpiť lístok. Hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Petra Lániková pre Košice Online uviedla, že rekonštrukcia zastávok závisí predovšetkým od pridelenia finančných prostriedkov:

„Železničné zastávky, respektíve železničné stanice ostali opustené po zrušení vlakovej dopravy (predovšetkým osobnej) na danom úseku trate. Tieto budovy, ktoré nie sú potrebné pre prevádzku ŽSR, sú ponúkané na nájom, respektíve na odpredaj. Viaceré dlhodobo opustené zastávky, ktoré nie sú potrebné pre prevádzku ŽSR a nie je záujem o ich nájom, respektíve odpredaj, budú postupne odstránené. Zastávky v malých obciach, ktoré slúžia cestujúcej verejnosti a sú potrebné pre prevádzku ŽSR, sa postupne opravujú.“

Železnice chcú opraviť stanice v Prešove, Starej Ľubovni a Čiernej nad Tisou. Zároveň je v pláne aj modernizácia výpravných budov v Michalovciach, Humennom, Kysaku, Krompachoch a Michaľanoch. V rámci Tatranskej elektrickej železnice sa bude rekonštruovať výhybňa vo Vyšných Hágoch a prijímacie budovy v Štrbskom Plese a Tatranskej Lomnici. Vlani bola ukončená oprava stanice vo Svite. 

Lániková pripomenula, že stavebné práce v súčasnosti pokračujú v Kežmarku:

„V roku 2024 sa vymenila časť strešnej krytiny a opravila sa časť krovu, a to v súlade s posúdením biotického a abiotického poškodenia krovu budovy na železničnej stanici v Kežmarku. Práce na výmene strechy pokračujú aj naďalej (medená krytina, krov a zateplenie). Najvyššia časť strechy, ktorá zahŕňa vstup do budovy železničnej stanice a vežičku, je už dokončená. Zhotovené sú aj časti strechy na bočnej strane budovy, kde sa nachádzajú byty, pričom sa už vykonali aj práce na podkroví, zateplení, krovoch a krytine.“

Foto
Viaceré železničné zastávky na východe sú v havarijnom stave / TASR

Súčasťou projektu je aj zníženie objektu, v ktorom sa nachádza administratívna časť. V tejto budove sa vymieňajú okná, pričom interiér dostane nový náter. Zároveň sa realizujú práce na fasáde tam, kde to ostatné činnosti umožňujú. 

„V rámci celkovej obnovy objektu sa plánuje oprava fasády a štukatérskej výzdoby na jej povrchu, oprava vitráží okien, výmena ďalších okien a dverí, renovácia vstupných dverí do vestibulu, ako aj zriadenie novej elektroinštalácie a prevádzkových súborov. To zahŕňa rozhlasové zariadenie, informačné zariadenie, kamerový systém, štruktúrovaný kabelážny systém a úpravu nízkonapäťovej distribučnej siete,“ skonštatovala Lániková.

Projekt za takmer dva milióny eur, ktorý je financovaný z vlastných zdrojov Železníc, by mal byť ukončený v závere tohto roka. Stanica v neďalekom Poprade bola zrekonštruovaná v troch etapách v rokoch 2007 až 2017. Eskalátory, ktoré využívajú mnohí cestujúci, sú však nefunkčné, čo potvrdila aj Lániková:

„Pri pravidelnej prevádzkovej revízii revízny technik odhalil poruchy, ktoré predstavovali vysoké riziko pre bezpečnú prevádzku eskalátorov. Z tohto dôvodu technik servisnej spoločnosti odstavil eskalátory z prevádzky, čo znamená, že ŽSR tieto zariadenia nemohli legálne prevádzkovať. Išlo konkrétne o štyri eskalátory v prijímacej budove a dva eskalátory vedúce z druhého nástupiska do prestupovej haly Tatranských elektrických železníc (TEŽ).“

Na eskalátoroch je potrebná výmena viacerých dôležitých prvkov. Vzhľadom na to, že ide o práce väčšieho rozsahu, predpokladaný termín opráv je stanovený na apríl 2025, a to po zrealizovaní úradných skúšok.

Komentáre