Novú adresu by ste mali nahlásiť úradom čo najskôr.
Presťahovali ste sa? V tom prípade musíte navštíviť niekoľko inštitúcií. Na prvom mieste by mal byť mestský alebo obecný úrad. V prípade Košíc ide o konkrétnu mestskú časť, do ktorej ste sa presťahovali. Pokiaľ smerujete napríklad z Furče na Terasu, svoj odchod špeciálne hlásiť nemusíte.
„Medzi najčastejšie chyby možno označiť to, že občania prídu zmenu trvalého pobytu oznámiť na oddelenie dokladov a v zmysle zákona o pobytoch sú povinní tento úkon vykonať na miestnom, respektíve obecnom úrade. O vydanie nového občianskeho preukazu je občan povinný požiadať do 30 dní od neplatnosti údajov v občianskom preukaze,“ informovala hovorkyňa Krajského riaditeľstva PZ v Košiciach Lenka Ivanová.
Na mestskom úrade či úrade mestskej časti dostanete potvrdenie o zmene trvalého pobytu. V prípade, že ste si kúpili nehnuteľnosť, okrem starého občianskeho preukazu musíte ukázať aj list vlastníctva. Musí ísť ale o originál, a to nie starší ako tri mesiace. Ďalšou zastávkou je polícia.
„Pri žiadosti o vydanie občianskeho preukazu je občan povinný predložiť potvrdenie o hlásení trvalého pobytu vydané príslušným orgánom, toto potvrdenie sa nevyžaduje, ak tento príslušný orgán zaznamenal priamym vstupom do registra obyvateľov Slovenskej republiky údaje o aktuálnom trvalom pobyte občana,“ uviedla Ivanová.
Nezabudnite na poisťovne
Podľa zákona je lehota na vybavenie žiadosti o vydanie občianskeho preukazu 30 kalendárnych dní. Za príplatok je možné aj skoršie vyhotovenie, treba si to však rozmyslieť včas.
„V prípade, ak si občan podal žiadosť o vydanie občianskeho preukazu v zákonnej lehote, do tohto procesu sa už technicky nedá zasiahnuť a požiadať napríklad o expresnú dvojdňovú lehotu,“ vysvetlila krajská policajná hovorkyňa.
Za vyhotovenie občianskeho preukazu do 30 dní zaplatíte 4,50 eur, pri vodičskom preukaze je to o dve eurá viac. Naopak za expresné vyhotovenie občianskeho preukazu do dvoch dní budete ľahší o 24,50 eur.
Po tom, čo na polícii vrátite svoj starý občiansky preukaz a požiadate o vydanie nového, navštívte webovú stránku svojej zdravotnej a sociálnej poisťovne, a prostredníctvom tlačiva inštitúcie informujte o zmene bydliska.
Urobiť tak musíte do ôsmich dní, inak vám môžu uložiť pokutu vo výške pár desiatok až stoviek eur. Netýka sa to len tých, ktorí sú zamestnaní na hlavný pracovný pomer. Urobí to totiž za nich zamestnávateľ.
Na pošte aj s potvrdením
Ak ste vlastník novej nehnuteľnosti, mali by ste navštíviť aj magistrát mesta. Dôležité je vybaviť najmä daň z nehnuteľnosti a odpad. Ak sa nechcete vracať na starú adresu po listové zásielky, mali by ste navštíviť aj poštu.
„Zákazníci Slovenskej pošty nemajú povinnosť nahlasovať Slovenskej pošte zmenu svojho trvalého pobytu. Môžu sa však rozhodnúť pre využitie služby – Časové doposielanie, a požiadať o doposielanie listov, poukazov alebo dokladov SIPO z pôvodnej adresy na novú adresu. Paušálny mesačný poplatok za túto službu je 4,50 eur,“ povedala Zuzana Tichá z odboru komunikácie Slovenskej pošty.
Pri vydávaní zásielok by pošta mala akceptovať aj potvrdenie o občianskom preukaze či žiadosť na jeho vydanie, rovnako tak cestovný pas alebo cudzinecký. Pri platbách poukazov, tzv. šekov a SIPO sa kontrola identity platiaceho nevyžaduje. Iné je to pri tzv. ePoukazoch.
„V prípade ePoukazov, kde je Slovenská pošta v zmysle platnej legislatívy povinná kontrolovať identitu platiaceho občana, ju tento môže preukázať výlučne iba občianskym preukazom alebo cestovným dokladom,“ priblížila Tichá.
Papier z polície akceptovať nemusia
Nové bydlisko by ste mali oznámiť aj svojmu mobilnému operátorovi. Fakturačnú adresu môžete zmeniť aj telefonicky. Nezabúdajte pri tom ani na banky. V prípade, že nemáte občiansky preukaz, preukážete sa cestovným pasom.
„Ak ho nevlastní, prípadne ho stratil alebo mu bol odcudzený či zničený, predkladá klient potvrdenie o občianskom preukaze a to spolu aj s iným dokladom, ktorý má fotografiu. Klient si v tomto prípade môže napríklad vyberať potrebnú hotovosť alebo vkladať. Ak si však chce klient vybaviť napríklad spotrebný úver alebo úver na bývanie, občiansky preukaz je nevyhnutný,“ upresnila hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová.
Naopak v Slovenskej sporiteľni občiansky preukaz neslúži ako adekvátny doklad totožnosti. Banka ale akceptuje platný cestovný pas alebo vodičský preukaz. Zmenu bydliska je nutné nahlásiť čo najskôr.
„Malo by to byť aj v jeho záujme, pretože si s tým zabezpečí aj hladkú a rýchlu výmenu potrebných informácií. Neoznámenie zmeny a nepredloženie dokladov sa považuje za porušenie zmluvných podmienok. A zároveň klient zodpovedá za škodu, ak by z toho dôvodu nenahlásenia zmeny pobytu nejaká vznikla,“ informovala Jamborová.
Ak sa pýtate, prečo niektoré inštitúcie neuznávajú papier, ktorý vám odovzdajú na polícii po zhabaní starého občianskeho preukazu, máme pre vás odpoveď. Podľa Lenky Ivanovej je to pravdepodobne kvôli tomu, že na žiadosti o vydanie občianskeho preukazu ani potvrdení o občianskom preukaze nie je fotografia.
„Žiadosť o vydanie občianskeho preukazu ani Potvrdenie o občianskom preukaze nie je dokladom totožnosti a závisí od každej inštitúcie, kde sa nimi bude občan preukazovať, či ich bude akceptovať,“ uzavrela Ivanová.
Autorka: SILVIA KARASOVÁ