Zmodernizovaná trať v úseku Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou slúži cestujúcim

VýchodSpravodajstvo

Okrem iného umožní vyššiu rýchlosť vlakov.

Medzi Haniskou pri Košiciach a Moldavou nad Bodvou sa elektrifikovala železničná trať, ktorá bola dnes oficiálne odovzdaná cestujúcim. Modernizácia 21,5-kilometrového úseku stála 66,8 milióna eur, pričom bola financovaná najmä z eurofondov. Elektrifikácia má prispieť k atraktivite vlakovej dopravy, zníženiu emisií skleníkových plynov, hluku či prašnosti v regióne. Trať umožní aj vyššiu rýchlosť vlakov, konkrétne do 100 kilometrov za hodinu.

„Elektrifikácia tejto trate je dôležitým krokom k modernizácii našej železničnej siete. Nielenže sa zvýši efektivita a bezpečnosť dopravy, ale vďaka prácam na železničnom zvršku a spodku sa zlepšia podmienky aj pre nákladnú dopravu,“ povedal generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Alexander Sako.

Foto
Elektrifikácia trate medzi Haniskou pri Košiciach a Moldavou nad Bodvou sa začala v júli 2021 / TASR

Súčasťou projektu bola modernizácia železničného spodku a zvršku, rekonštrukcia zabezpečovacej a oznamovacej techniky a výstavba trakčného vedenia. Minister dopravy Jozef Ráž pripomenul, že obnovy sa dočkali aj stanice a zastávky:

„Elektrifikácia trate prispeje k rozvoju verejnej dopravy v regióne, čo zjednoduší cestovanie do Košíc a zvýši atraktívnosť vlakovej dopravy. Okrem toho prináša dôležité environmentálne benefity.“

Podľa Ráža je potrebné pravidelne obnovovať trate, zrýchľovať dopravu po železnici a robiť ju atraktívnejšou:

„Je to jediný spôsob, ako dostať cestujúcich z áut do hromadnej dopravy, a tým pádom aj zlepšovať dopravnú situáciu v mestách a bezpečnosť na cestách.“

Štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková avizovala, že po trati by mali od budúceho roka jazdiť moderné železničné súpravy známe ako Panter. Elektrifikácia trate medzi Haniskou pri Košiciach a Moldavou nad Bodvou sa začala v júli 2021. Stavebné práce mali na základe výsledku verejného obstarávania stáť 58,8 milióna eur a mali byť hotové do konca roka 2023. Predĺženie projektu spôsobili problémy so zásobovaním materiálmi či nálezy vojnového streliva vo viacerých lokalitách. Výstavba bola financovaná vo výške 85 percent z prostriedkov Európskej únie a zvyšných 15 percent zo štátneho rozpočtu.

 

Zdroj: TASR

 

Komentáre