Prijaté uznesenia boli fakticky naplnené, ale doposiaľ neboli implementované.
Prešovskí krajskí poslanci sa dnes vrátili do rokovacích lavíc. V úvode 23. zasadnutia zastupiteľstva vypustili bod týkajúci sa hospodárenia Centra podpory Prešovského samosprávneho kraja (PSK). Búrlivú diskusiu vyvolala aj správa z kontroly plnenia uznesení. Poslankyňa Jana Vaľová požiadala o kontrolu rozhodnutia predsedu PSK Milana Majerského, ktorý príkazným listom podľa jej slov stopol dvom stredným školám v Humennom viac ako dva milióny eur. Peniaze sa mali ešte pred piatimi rokmi použiť na zveľadenie ich budov. Kraj podľa nej prišiel o eurofondy, ktoré mohol získať napriek zlúčeniu škôl:
„Prísť o dva milióny eur a nezveľadiť budovy v Humennom, to je veľká škoda, jednak pre obyvateľov, jednak pre celé mesto, jednak pre župu, kedy už vlastne boli nazmluvnené práce, kedy už boli vybratí investori. Pán župan to všetko stopol svojím príkazným listom. Verejný funkcionár má spravovať majetok tak, aby neurobil škodu, lebo v tomto prípade to považujem za to, že je to veľká škoda. Môj názor je, že toto je vážna vec, ide o cez 2,5 milióna eur, rozhodnutím jedného človeka, aby sa zastavili investície do verejných budov pred piatimi rokmi.“
Hlavný kontrolór Marcel Novotný tvrdí, že neexistujú právne predpisy, o ktoré by sa oprel. Vaľová sa pritom odvolala na jeden z paragrafov Trestného zákona o opatrovaní cudzieho majetku a spáchaní značnej škody. Novotný potvrdil, že v tejto súvislosti našli tri pochybenia:
„V príkaznom liste pána predsedu je zle uvedená zmluva a to číslo je v rozpore s číslom zmluvy riadiaceho orgánu. Zistili sme, že PSK nemá vydaný štatút samosprávneho kraja, ktorý by opravoval podrobnejšie kompetencie orgánov samosprávneho kraja, kde sme rozpísali aj porušenie príslušných právnych predpisov. Ďalej sme zistili, že PSK nemá vo svojich vnútorných predpisoch jednoznačne určené kompetencie samosprávneho kraja pri schvaľovaní vstupu do projektov, ich implementovaní, uzatváraní a prípadnom postúpení zmlúv.“
V pléne padla otázka, či župan bol oprávnený príkaznými listami zastaviť dané zmluvy. Novotný skonštatoval, že príslušné právne predpisy ani interné normy PSK neposkytujú odpoveď na túto otázku:
„Skúmali sme aj komentár k zákonu o samospráve vyšších územných celkov, dokonca aj vydané a prijaté rozhodnutia príslušných súdov k tomuto zákonu, ale nepodarilo sa nám dohľadať záväzné súdne rozhodnutie, ktoré by tvorilo nejaký precedenčný základ pre posúdenie otázky nastolenej v predmetnom uznesení. Nepochybne do úvahy prichádza viacero v zásade rovnocenných výkladov daného právneho predpisu, pričom v zmysle platného právneho poriadku Slovenskej republiky jedinými orgánmi, ktoré môžu rozhodnúť, sú nezávislé orgány verejnej moci.“
Poslanec Juraj Bochňa pripomenul, že tento problém sa týka aj Bardejova, kde župan podľa neho stopol milión eur na rekonštrukciu tamojšej školy, ktorú tento rok plánoval zrušiť. Poslankyňa Nadežda Sirková uviedla, že zastupiteľstvo v roku 2017 odobrilo vstup do projektov a podanie žiadostí o nenávratné finančné príspevky pre 20 stredných škôl vrátane Obchodnej akadémie či Strednej zdravotníckej školy v Humennom:
„My sme od roku 2017 toto uznesenie nezrušili, ono je stále v platnosti. Má byť predložený materiál na zasadnutie zastupiteľstva a poslanci majú rozhodnúť o tom, či to zrušia. Počítalo sa s optimalizáciou, ale mal byť predložený materiál na zastupiteľstvo a malo to byť poslancom vysvetlené. Rušíme uznesenie, pretože ideme tam optimalizovať, zbytočne je tam teraz investovať. Keď sa to bude optimalizovať, školy sa spoja, podáme ďalšiu žiadosť na rekonštrukciu týchto škôl.“
Prijaté uznesenia boli fakticky naplnené, ale doposiaľ neboli implementované. Zastupiteľstvo napokon zobralo na vedomie správu z kontroly plnenia uznesení.