Átrium školy Janigova vzdeláva deti zábavnou formou

KošiceZaujímavosti

Spôsobov, ako priniesť do vyučovacieho procesu niečo nové, je mnoho. Škola na Janigovej 2 v Košiciach aj vďaka projektu Zelená škola učí deti o ekologických problémoch a zároveň v zelenom prostredí átria vyučuje bežné školské predmety.

Základná škola Janigova 2 dýcha prírodou na prvý pohľad. Pred školou je bohatá predzáhradka, za ktorou sú na stene podrobne popísané všetky rastliny a kvety, ktoré sa v nej nachádzajú. Interiér školy v ničom nezaostáva a okrem izbových rastlín tam nájdeme aj akvárium s rybičkami. „Deti učíme analyzovať environmentálne problémy na škole a zároveň ich podnecujeme k tomu, aby hľadali riešenia na ich odstránenie,“ priblížila projekt riaditeľka školy Edita Oravcová.

Škola ma terasy, ktoré v tomto období za pomoci rodičov a žiakov menia na zelené zóny. Zóny budú mať v budúcnosti aj vzdelávací význam a mali by byť prispôsobené na výučbu školských predmetov. „Prvou zónou bude „Babičkina záhradka“, v ktorej sa chystáme pestovať široké spektrum byliniek, ktoré používali naše staré mamy a mali pre nich viacero praktických využití. Takisto tam budú žiaci pestovať kvety, typické pre záhrady našich starých mám, ako napríklad muškáty. V druhej zóne budú pestovať okrasné dreviny, v ďalšej plánujeme pestovať jednoročné rastliny, deti budú môcť byť svedkom toho, ako vzniká rastlina od semienka a budú sa venovať rôznym záhradkárskym prácam. Vo štvrtej zóne budú žiaci pestovať zeleninu a takisto aj jedlé bylinky. Piata zóna by mala celá patriť jahodám,“ predstavila nám ďalšie plány toho, ako priblížiť žiakom prírodu učiteľka Anna Demeterová, ktorá učí prírodovedu a takisto je zástupkyňou pre environmentálnu výchovu na škole.

Foto
Átrium, ktoré obklopuje budova školy, ukrýva hotovú botanickú záhradu

Hodiny pracovného vyučovania využívajú učitelia aj žiaci na to, aby do zón vysadili rastliny a starali sa o ne. Zelené zóny pomáhajú aj pri výučbe prírodovedy a prvouky. Na týchto predmetoch slúžia rastliny ako praktické ukážky prebratého učiva. „Hodinu si niekedy rozdelíme na teoretickú a praktickú časť. Najprv sa žiaci oboznámia s učivom a následne si ideme vonku pozrieť v praxi rastliny, o ktorých sme sa učili,“ dodala učiteľka Demeterová.

Pýchou školy je ale odborná učebňa mimo interiérových priestorov školy. V strede školy je átrium, ktoré na prvý pohľad zaujme rôznymi rastlinami, hmyzím hotelom a sústavou jazierok. Átrium je rozdelené tak, aby sa v ňom okrem pracovného vyučovania a prírodopisu dali vyučovať aj iné predmety. Podľa riaditeľky školy sa dá v átriu vyučovať celoročne. Samozrejme, že vonku nebudú pracovať s knihami ak sneží alebo prší.

„Deti môžu v átriu tráviť v zime prestávky a je na zvážení každého učiteľa, či vezme triedu na danú vyučovaciu hodinu vonku a či by mohla byť hodina vonku pre triedu prospešná. V zime príroda spí a zeleň je pokrytá vrstvou snehu, no priestranné átrium sa dá využiť na pozorovanie zmien počasia a zimnej prírody ako takej. V lete je to samozrejme jednoduchšie, trieda si môže sadnúť na lavičky, otvoriť knihy a vyučovať akúkoľvek hodinu. Písomky sme v átriu ešte nepísali, ale možno raz,“ dodáva s úsmevom riaditeľka.

Foto
Súčasťou átria je napríklad aj hmyzí hotel. Ak sa žiaci učia o chrobákoch, môžu si ich pozrieť naživo zblízka

Vznik átria sprevádzal kreatívny proces, počas ktorého učiteľky žiakom vysvetlili, čo by od učebne v átriu očakávali a následne nechali deti, aby celé átrium vymysleli. Návrhy sa vyhodnotili a väčšina prvotných plánov sa aj zrealizovala, samozrejme pod dohľadom odborníkov. Za svoju dnešnú podobu vďačí átrium aj šikovným rodičom detí, ktorí chodia do školy na brigády.

„V átriu sa naozaj snažíme vyučovať všetko, čo sa dá. Minule sme si na hodinu prírodovedy doniesli do átria model oka, deti si dali na kolená knihy a preberali sme zrakovú sústavu. Ešte nás tento rok čaká na chémii pokus s hasiacim priestorom. Ten bude prebiehať tiež vonku, musíme si ale dávať pozor na bezpečnostné opatrenia, aby sme všetko škodlivé zneutralizovali. Na pieskovisku sa zase učí geografia a spôsob, akým sa tvoria korytá riek,“ povedala o átriu učiteľka biológie a chémie Valéria Šmajdová.

Deti si výučbu vonku pochvaľujú a každé z nich má na átriu rado niečo iné, k čomu má vzťah. Na jeho zveľaďovaní sa venujú počas pracovného vyučovania. Do školy sa vracajú aj absolventi, ktorí sú zvedaví na to, ako sa átriu v ich starej škole darí.

 

Autor: MARTIN MAJDÁK

Komentáre