Bikesharing v Košiciach sprevádzajú prvé problémy

KošiceSpravodajstvo

Počas dvoch týždňov boli nahlásené poškodenia či poruchy bicyklov.

V metropole východu je od začiatku mája k dispozícii služba bikesharingu. Záujemcovia si prostredníctvom mobilnej aplikácie môžu požičať bicykel, ktorý slúži predovšetkým na prepravu na kratšie vzdialenosti, či už do práce, školy, alebo do mesta. Bikesharing využíva čoraz viac cyklistov, avšak niektorým sa táto služba nepozdáva. Keďže bicykle nemajú parkovacie domy, len stojany, cyklisti ich môžu nechať na ľubovoľnom verejne dostupnom mieste. Tieto alternatívne dopravné prostriedky môžu tak byť prekážkou či vzbudzovať dojem, že spôsobujú neporiadok.

Foto
Občania by mali byť viac disciplinovaní / Facebook

„Naša služba v sebe zahŕňa koncept, kedy cyklista nemusí bicykel zaparkovať na vopred stanovené miesto či stojan. Samozrejme, pri výbere parkovísk sme preferovali miesta s touto možnosťou, nakoľko sú na toto ľudia zvyknutí. Benefit je práve v tom, že užívateľ nemusí hľadať miesto, kde má bicykel odstaviť, ale práve naopak, môže ho v súlade s podmienkami používania odstaviť kdekoľvek. V našich zmluvných podmienkach je presne špecifikované ako a kde je možné takto bicykel ponechať, aby nebudili dojem neporiadku, respektíve nezavadzali ostatným,“ uviedol pre Košice Online Matúš Digo, Business Developer spoločnosti ANTIK, ktorá prevádzkuje bikesharing v Košiciach.

Foto
Bol to len silný vietor? / Facebook

Každý bicykel má svoj stojan, ktorý zabezpečuje stabilitu po zaparkovaní. Spoločnosť ANTIK argumentuje tým, že takýmto spôsobom nedochádza k hromadeniu bicyklov na jednom mieste. „Zároveň vyzývame našich bikesharingových nadšencov, aby keď uvidia bicykel na nevhodnom mieste alebo spadnutý na zem, aby ho opäť postavil či nám to nahlásili a my sa postaráme, aby sa nestal tŕňom v oku okoloidúcich,“ skonštatoval Digo.

 

Akým spôsobom sú bicykle zabezpečené proti krádeži?

Mapa v mobilnej aplikácii zobrazuje všetky voľné bicykle. „Pokiaľ záujemca nájde bicykel, ktorý nie je na mape zobrazený, je pravdepodobné, že ho niekto používa a teda nie je možné ho odomknúť, nakoľko už odomknutý je,“ dodal Digo, ktorý zároveň vysvetlil, akým spôsobom sú bicykle zabezpečené proti krádeži: „Každý bicykel má v sebe zabudovaný GPS modul, ktorý pravidelne hlási polohu a v prípade, že je presúvaný bez odomknutia, okamžite to hlási ku nám do systému. Poškodenie je najväčšie riziko, ktoré so sebou táto služba prináša. Nie je v našom úmysle sankcionovať posledného užívateľa, nakoľko v drvivej väčšine ten, kto poruchu nahlási, nie je tým, kto ju urobil, respektíve bicykel poškodil.“

Spoločnosť zároveň apeluje na ľudí, aby nepoškodzovali bicykle, pretože majú slúžiť všetkým občanom. Cyklisti budú môcť v Košiciach čoskoro využívať ďalšie verejné bicykle, ktoré bude možné nechať na takzvaných odporúčaných parkovacích miestach.

 

Autorka: JANA TOMAŠKOVIČOVÁ

 

Komentáre