Cestujúci si za kúpu lístka na staniciach a vo vlakoch priplatia

SlovenskoSpravodajstvo

Petíciu podpísalo vyše 1200 ľudí.

Kúpa cestovného lístka na stanici a vo vlakoch bude po novom spoplatnená. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od soboty 15. marca zavádza poplatok za servis pri kúpe lístka v pokladnici v hodnote jedného eura a u vlakvedúceho sumou tri eurá. Toto opatrenie platí v rámci celého Slovenska. 

Hovorca ZSSK Dominik Drevický to pre Košice Online zdôvodnil motiváciou k nákupu lístkov efektívnejším spôsobom:

„Stále zostáva možnosť kúpy lístka bez poplatku – buď online, alebo cez SMS lístok (osobné vlaky a TEŽ), ktorý nevyžaduje smartfón ani dátový balík. Pri pravidelnom cestovaní je výhodnou alternatívou aj traťový lístok, ktorý umožňuje neobmedzené cestovanie na vybranej trase a odstraňuje potrebu denného kupovania lístkov. Cieľom nie je komplikovať cestovanie, ale zefektívniť predaj, a zároveň ponechať rôzne možnosti tak, aby si každý našiel spôsob, ktorý mu najviac vyhovuje.“

Foto
Kúpa cestovného lístka na stanici a vo vlakoch bude po novom spoplatnená (Ilustračná fotografia) / ZSSK

Poplatok pri nákupe lístka vo vlaku platí bez ohľadu na to, či je cestujúci v stanici s pokladnicou, alebo bez nej. Ihneď po nástupe je povinný vyhľadať vlakvedúceho a zakúpiť si lístok. V prípade, ak to neurobí a bude pristihnutý bez platného cestovného dokladu, bude sa to považovať za cestovanie bez lístka a uhradí plné cestovné a sankciu, čo potvrdil aj Drevický:

Výnimky z poplatku platia pre seniorov od 70 rokov, držiteľov preukazu ŤZP-S a cestujúcich od 62 rokov pri vyzdvihnutí lístka na 100-percentnú zľavu z cestovného, pretože rešpektujeme nižšiu mieru znalostí práce s internetom u týchto ľudí.“

ZSSK chce zavedením tejto zmeny zjednodušiť proces predaja a kontroly lístkov, zabezpečiť jednotné pravidlá pre všetkých cestujúcich a minimalizovať počet čiernych pasažierov. Okrem iného argumentuje aj znížením administratívnej záťaže personálu a obmedzením tlače papierových lístkov. Online nákup lístkov je podľa ZSSK rýchly, ekologický a ekonomický, teda šetrí čas, papier aj financie.

Foto
ZSSK tvrdí, že informačná kampaň je dostatočná  / ZSSK

Nespokojní cestujúci spustili petíciu proti zdražovaniu cestovného vo vlakoch, ktorú doposiaľ podpísalo vyše 1200 ľudí. Petičiari tvrdia, že poplatky za servis sú neprimerané:

„Kontroverzný je aj jediný spôsob ako nakúpiť lístok bez poplatku. Považujeme ho za diskriminujúci. Od 15. marca bude zakúpenie cestovného dokladu bez navýšeného poplatku možné len cez aplikáciu v mobilnom telefóne, prípadne online. Avšak nie všetky miesta a dokonca nie všetky vlakové zástavky na Slovensku majú prístup k internetu. Zároveň nie všetci obyvatelia vlastnia inteligentný telefón a dokonca nie všetci obyvatelia Slovenskej republiky majú zriadený účet v banke, aby si mohli lístok cez aplikáciu zaplatiť.“

Petičiari poukázali aj na to, že táto zmena bude zavedená bez dostatočnej informačnej kampane a zabezpečenia vhodnej infraštruktúry vrátane Wi-Fi pripojenia v každej stanici. Jedným z riešení by bolo podľa petičiarov aj zriadenie predajných automatov na lístky či dopravných kariet:

„Je pozitívne, že z týchto poplatkov sú oslobodení obyvatelia starší ako 62 rokov, napriek tomu je viacero iných skupín, pre ktoré by tieto poplatky znamenali automaticky drahšie cestovné, ktoré by si v niektorých prípadoch ani nemohli dovoliť. Ako príklad môžeme uviesť osoby bez prístupu k internetovému pripojeniu, osoby v hmotnej núdzi či osoby z vylúčených komunít. Diskriminačné je to aj pre turistov alebo cudzincov, ktorí sú na Slovensku len na krátkodobom pobyte a aplikáciu stiahnutú nemajú.“

ZSSK v súvislosti s petíciou zdôraznila, že nejde o zvyšovanie cestovného, ktoré zostáva nezmenené od roku 2011. Poplatok za servis reflektuje reálne náklady na predaj lístkov v pokladniciach a vo vlaku, ktoré sú násobne vyššie ako pri digitálnom nákupe. Viac ako 45 percent zákazníkov nakupuje lístky online a vyše 85 percent Slovákov používa smartfóny s internetom. ZSSK pripomenula, že ak si cestujúci kúpi lístok v predstihu online, neplatí žiadny poplatok.

Komentáre