Nová smernica k prevencii a riešeniu šikanovania zahŕňa aj kyberšikanu

SlovenskoSpravodajstvo

Jej rôzne formy sa objavujú v takmer každej triede na Slovensku.

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky reagovalo na správy štátnej školskej inšpekcie a komisárky pre deti, ako aj na informácie zo strany zákonných zástupcov žiakov o nedostatočnom riešení šikanovania. Nová smernica k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach, ktorá vstúpila do platnosti od septembra, zahŕňa aj kyberšikanu. „Zmenu si vyžiadala potreba inovovania metodického usmernenia k tejto oblasti v súlade s novelami zákonov jednotlivých rezortov, ako aj zohľadnenie novej formy šikanovania, akou je kyberšikanovanie,“ vyhlásil rezort školstva.

Smernica upravuje základné znaky, formy a prejavy šikanovania detí a žiakov, možnosti preventívneho pôsobenia a metódy riešenia šikanovania žiakov v nadväznosti na zodpovednosť školy a školského zariadenia. Zároveň sa zaoberá pojmom šikanovanie ako správanie žiaka, ktorého úmyslom je ublíženie, ohrozenie alebo zastrašovanie iného žiaka alebo úmyselný opakovaný útok voči žiakovi alebo skupine, ktorí sa z rôznych dôvodov nevedia alebo nemôžu brániť.

Foto
Ilustračná fotografia / Pixabay

„Kyberšikanovaním je priama forma šikanovania, pri ktorej ide o zneužitie informačno-komunikačných technológií, najmä telefónu, tabletu, internetu a sociálnych sietí, na úmyselné ohrozenie, ublíženie alebo zastrašovanie, pričom sa často vyskytuje v spojení s inými formami šikanovania,“ píše sa v smernici. Spoluautor projektu kyberšikanovanie.sk Miro Drobný skonštatoval, že rôzne formy kyberšikany sa objavujú v takmer každej triede na Slovensku. „Akékoľvek osobné informácie, fotografie alebo videá môže páchateľ využiť na kontaktovanie, zosmiešnenie obete, vyhrážanie sa alebo vydieranie. Deti by mali vedieť, že ako v bežnom živote neprezradia o sebe čokoľvek hocikomu, rovnako by to malo platiť aj na internete,“ dodal Drobný.

Tieto problémy je potrebné riešiť okamžite. „Čím dlhšie situáciu nechávate tak, tým sa môže zhoršovať a jej následky môžu byť závažnejšie. Učte deti, aby na situácie, ktoré sú im nepríjemné, adekvátne zareagovali. Je dôležité, aby dali páchateľovi dôrazne a jednoznačne najavo, že im jeho správanie prekáža, chcú, aby s ním prestal a ak sa tak neudeje, tak podniknú ďalšie kroky,“ dodal Drobný s tým, že žiaci by nemali s agresorom komunikovať, pretože práve reakcia obete je to, čo páchateľ očakáva.

 

Zdroj: TASR

 

Komentáre