Schválený by mal byť v budúcom roku.
Útvar hlavného architekta mesta Košice dnes informoval o pripravovanom návrhu nového územného plánu. Ten by mal komplexne riešiť výstavbu a rozvoj mesta na ďalšie približne 20-ročné obdobie. Hotový by mal byť v priebehu tohto roka a po zapracovaní pripomienok schválený na budúci rok.
„Mesto sa vyvíjalo v posledných 60 – 70 rokoch de facto do priestoru, okolo centrálneho mesta. My máme v meste mnoho transformačných rozvojových plôch, ktoré sú vo vnútri mesta. A náš základný cieľ je obmedziť túto suburbanizáciu, pretože tá má mnoho negatívnych javov vrátane dopravy, investícií, čo sa týka sietí, ale hlavne aj údržbu týchto sietí. A vrátiť mesto späť,“ povedal hlavný architekt Petr Kropp.
Doplnil, že jedným z pozitívnych príkladov je zámer s územím v okolí Hornádu, kde je podľa neho budúcnosť mesta. Aj v tomto prípade sú však problémom pozemky, ktoré chcelo mesto vykúpiť. Ponuku už podľa slov hlavného architekta dostalo, vedenie mesta však uviedlo, že aj v súvislosti s aktuálnou situáciou nie je zámerom magistrátu výkup pozemkov, ale skôr zlepšenie podmienok pre developerov.
Martin Jerguš z útvaru potvrdil, že do návrhu implementujú aj väčšie projektové zámery:
„Geotermálny prívod z Ďurkova do teplárne by nám určite veľmi pomohol z hľadiska ekologického vykurovania aspoň tretiny bytov v meste. Asi pred dvomi rokmi smer robili zmeny a doplnky už platného územného plánu tak, aby sa posilnili transformačné stanice v okolí U.S.Steelu, aby mohol rozvíjať zámer prechodu na elektrické pece. Tie sú omnoho menej znečisťujúce ovzdušie, tak by nám to určite výrazne pomohlo skvalitniť životné prostredie.“
Problémom Košíc je podľa odborníkov nedostatočné infraštruktúrne prepojenie so západom. Nové dopravné projekty si však vyžadujú intenzívnu komunikáciu so štátom a jeho orgánmi. Platí to v súvislosti s výstavbou košického obchvatu, ale napríklad aj priemyselného parku vo Valalikoch.
„Je tam veľa nejasností, my sme nedostali nejaké exaktnejšie informácie ani z hľadiska profilu pracovníkov, ani z hľadiska toho, že odkiaľ presne budú ľudia dochádzať do Volva. Pracujeme len s určitými scenármi a s predpokladmi. Sústreďujeme sa najmä na posilnenie prímestskej železničnej dopravy. Myslíme si, že v optimálnom prípade by títo ľudia mali byť do závodu dovážaní po železnici,“ doplnil Jerguš.
Z magistrátu na štát preto smerovala aj požiadavka na zlepšenie železničnej infraštruktúry, čo si však žiada výraznú investíciu. V pláne je aj vytvorenie viacerých železničných zastávok v rámci mesta, pričom by sa v budúcnosti zlepšil presun Košičanov. Podľa architektov to však záleží od Železníc SR, ako na tieto výzvy zareagujú.