Odev ako objekt

KošiceVašimi očami

Tí, ktorí doteraz čítate a aj dočítate moje subjektívne spovede týkajúce sa rozmanitostí a záhad módy do konca, gratulujem, postupujete do ďalšieho levelu. O význame odevu a jeho neodmysliteľnej súčasti každodenného života „súčasného“ človeka som už písala. Aj o tom, že „šaty robia človeka“ a sú tak prvou neverbálnou výpoveďou ich nositeľa.

Foto
Odev ako objekt - recykláciou nielen myšlienok ale aj mojej tvorby samotnej / JP

Avšak samotný odev predsa len neprezradí o človeku, ktorý ho nosí, všetko. V tomto význame je odev len symbolom, ktorý dosiahne svoj význam práve v sociálnej interakcii, vychádzajúc zo sociálneho a kultúrneho prostredia a zaužívaných tradícií. Teda symbol dešifrujeme pomocou významu, ktorému rozumieme a je nemenným a ustáleným, prípadne osvedčeným výsledkom dávnej dohody. Nové situácie v iných súvislostiach si však žiadajú nové významy hoc aj toho istého symbolu (odevu).

V tradičnom ponímaní odev kopíruje postavu, jej siluetu. Zvýrazňuje jej krivky a vylepšuje nedokonalosti. Predstavuje ochranný obal v estetickejšom prevedení, aby tak plnil svoju primárnu funkciu v zrozumiteľných polohách a pre všetkých. Je sám o sebe instantný a neosobný. Charakter individuality mu dáva až jeho nositeľ, napĺňa formu obsahom. V tomto vysvetlení sa navzájom forma a obsah potrebujú aby dosiahli svoj zmysel...prezentáciu odevu na ľudskom tele. Tak, ako to bežne vnímam.

Foto
Janku vždy lákali výtvarné presahy a prekračovanie imaginárnych hraníc v rámci rôznych druhov umenia. A tak zaliala odev do epoxidu a vytvorila monumentálny objekt pohybujúci sa na hranici sochy a textilu / JP

Naopak, v experimentálnom a umeleckom svete, sa odev prezentuje viac svojou formou ako obsahom. Kreativita dizajnérov a hra s tvarmi ponúka nekonečné možnosti realizácie a už dávno je viac žiadané niečo neobyčajné, zvláštne, jednoducho iné.

Zámerné ignorovanie kriviek ľudského tela podnietilo experimentálne strihové riešenia a načrtlo myšlienku vzájomnej variabilnosti odevov. Teda čoraz viac je zaujímavejší práve spôsob prezentácie odevu, než odev samotný. Tento expresívny trend sa čoraz viac vnáša do každodenného života a znamená tak potrebu nového pohľadu na odev ako symbol v nových, často iracionálnych súvislostiach.

Galéria k článku

Už od vysokoškolských štúdií ma fascinuje prezentácia odevu formou inštalácie v priestore. Vytvorený model tak zrazu dostáva iný rozmer. Nedelí sa o svoju individualitu s individualitou nositeľa (modelky). Je zrazu vnímaný z pohľadu svojej farebnosti, kompozície, skulpturálnosti a materiálovej štruktúry. Je viac súčasťou seriózneho umenia, nie povrchného módneho priemyslu. Aký kontrast. Môže za to aj spôsob zvolenej prezentácie...

V reálnom svete módy sa práve statická inštalácia ako spôsob prezentácie najnovších kolekcií stala výbornou alternatívou k rozpočtovo nákladným catwalk shows. Modely sú tak prezentované ako umelecké diela pripomínajúce tie v galérii a sú protikladom rýchlo pominuteľných módnych prehliadok. Tie klasické si vyžadujú správnu lokáciu a vhodný čas, modelky, make-up a účes, osvetlenie, ozvučenie, choreografiu... Bez osobnostného vkladu modelky (pozitívneho či negatívneho) sa práca dizajnéra stáva prostredníctvom takejto prezentácie autentickejšou osobnou spoveďou.

 

Janka

 

 

JANA POLAK žije a tvorí v Košiciach. Módnemu dizajnu sa aktívne venuje viac ako 10 rokov. Umelecké prostredie v ktorom vyrastala, len podporilo silnú túžbu po sebavyjadrení práve prostredníctvom tvorby. Tú vníma komplexne, ako prelínanie medzi rôznymi druhmi umenia, hľadajúc tak aktuálne potrebný výrazový prostriedok. Ako sama uvádza, práve módna tvorba odhaľuje spôsob myslenia dizajnéra. Aktuálne sa venuje aj módnym workshopom pre deti Fashion Kidlab, rovnako píše pre Košice Online, jej prechádzajúci blog si môžete prečítať tu. Viac na oficiálnom facebookovom profile.

Komentáre